Een metalen/ijzeren halsband met pennen in de hals?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

annehoe

Re: Een metalen/ijzeren halsband met pennen in de hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 13:44

wij hadden ook altijd zo'n halsband bij onze hond.. hij nam mijn vader en moeder anders overal mee naar toe. toen is ons tijdens de puppie cursus geleerd met zo'n riem te werken.. vind er niks zieligs aan mits je m goed gebruikt.... ondertussen heeft hij het trekken redelijk afgeleerd en kunnen wij hem ook bij ons houden met een normale stropketting... al moet ik zeggen dat ik die soms zieliger vind...

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 13:45

maar ze worden ook beloond als ze goed gedrag vertonen, hoor.
alles is niet negatief.
Lysette, zo gaat het in zijn werk zoals jij het zegt, hij krijgt het als hij het goed uitvoert! Lachen
Onze hond voert het wel altijd wel goed uit, dat bewijzen de mening gewonnen wedstrijden wel!

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 13:51

Jessol schreef:
maar ze worden ook beloond als ze goed gedrag vertonen, hoor.
alles is niet negatief.
Lysette, zo gaat het in zijn werk zoals jij het zegt, hij krijgt het als hij het goed uitvoert! Lachen
Onze hond voert het wel altijd wel goed uit, dat bewijzen de mening gewonnen wedstrijden wel!

Maar waarom heb je dan zo'n correctie nodig?

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:02

Wilawander schreef:
Een prikband is mits goed gebruikt helemaal niet zielig.

Neem bijvoorbeeld een slipketting of een leren riem, als de hond trekt (wat veel honden doen) dan staat er constant druk op de luchtpijp. Heb inmiddels al veel hoestende honden gezien waarop op röntgenfoto's duidelijk te zien is dan de luchtpijp is vernauwd. Waardoor ze dus weinig lucht krijgen.

Bij een prikband voelt de hond bij het trekken de uitsteeksels, dus zal dan niet meer trekken. wat voor zijn gezondheid een stuk beter is.

Ik richt zelf Duitse Herders af, die ook een prikband om hebben. Als eerste heb ik niet de kracht om ze te corrigeren als ze wat willen wat niet mag. stel dat ik dat wel zou hebben, hoe zou dat aankomen met een gewone halsband? Ten tweede leren ze bijvoorbeeld te bijten op commando en zijn ze soms zo enthousiat dat ze ook wel eens het commando vergeten af te wachten. Dan is dit middel wel het eerlijkst en het beste voor de gezodheid van de hond.

Moet er wel bijzeggen, Mits goed gebruikt!!!

als je met kracht een hond moet gaan corrigeren ... Niet mijn manier van trainen toch. Maar ieder zijn methode natuurlijk. Tong uitsteken

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:28

annehoe schreef:
wij hadden ook altijd zo'n halsband bij onze hond.. hij nam mijn vader en moeder anders overal mee naar toe. toen is ons tijdens de puppie cursus geleerd met zo'n riem te werken.. vind er niks zieligs aan mits je m goed gebruikt.... ondertussen heeft hij het trekken redelijk afgeleerd en kunnen wij hem ook bij ons houden met een normale stropketting... al moet ik zeggen dat ik die soms zieliger vind...

Hebben jullie het tijdens puppy cursus geleerd om met zo'n band te lopen. Daar schrik ik toch wel heel erg van. Vind het bizar dat er een cursus is waar ze dat aanraden. Echt niet te geloven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:31

Ik moet vaak ook met kracht mijn paard corrigeren omdat het gewoon een stronteigenwijs dier is Nagelbijten / Gniffelen maar dat betekend wel dat ik dan weer een tijd vooruit kan op een normale manier corrigeren. Een touwhalster werkt al scherper in dan een gewoon halster bv.dus pak een touwhalster als ie vervelend is.
Zo zie ik dit met zo'n band voor de hond ook: als tijdelijk gebruik (of alleen gebruik bij risico zoals bv bewakingsdoeleinden als je overenthousiate hond hebt van mij part Clown) bij periodes waarin een hond erg dwars is waarin je met een gewone band 100 keer iets kunt vragen zonder succes en je gebruikt dan 1 keer goed de prikband mét succes. Vaak betekent dat dat je daarna weer op een normale manier met je hond bezig kunt (met gewone halsband).
Tuurlijk is het een deel opvoeding, maar ook keurig opgevoede honden hebben zo af en toe hun mindere momenten.
Ik zie het verschil niet echt in met: 10 keer aansporen of 1 tik met de zweep. Prikband is niet pijnlijk voor honden met een dikke vacht.
Het moet natuurlijk niet de dagelijkse halsband worden, want dan zie ik het meer als gemakszucht Nagelbijten / Gniffelen

Maar schuilt er in elke halsband geen gevaar? Een gewone normale band kan net zo gevaarlijk zijn in verkeerde handen als een prikband.
Ik zie meer honden bijna stikken in een slipband dan ik verkeerd gebruik heb gezien met een prikband.
Maar ja: bijna alle honden die ik zie lopen hebben al een slipband om Nagelbijten / Gniffelen
is dat een rage geworden?

Tijdens een puppycursus al zo'n band om? dan heb ik echt het verkeerde idee van instructrie...
doet mij denken als gelijk maar een paard inrijden met sporen en scherp bit.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 15:07

zon band al gebruiken bij een dier jonger dan 12 mnd.....lijkt mij ook iets te vroeg...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:33

Lysette schreef:
Jessol schreef:
Lysette; de honden werken niet omdat ze bang zijn van de correctie.
De honden worden ook positief iets aangeleerd, als ze zitten, krijgen ze een koekje, of wordt er gespeeld met het balletje.
de teletac komt er pas later bij, die dient om details te verfijnen!
dus de hond doet het nietuit schrik voor een correctie, maar omdat ie zo snel mogelijk het balletje wilt.
kijk maar eens op onze site; http://www.van-de-utadreef.be

Waarom heb je dan die correcties nodig? Waarom niet belonen op het moment dat ze goed gedrag vertoond? Als hij toch zo graag het balletje wil, maar hij krijgt het niet omdat hij niet reageert op een commando maar het wél krijgt als hij het wel uitvoert hebben ze dat ook snel genoeg door hoor. Nou ideaal toch?
Je hond vertoond wel degelijk bepaald gedrag niet meer omdat hij die correctie kl*te vindt, zo werkt een correctie nou eenmaal. Als hij het zo'n fijn gevoel vond ging ie elke keer wel dat doen Haha!

Even een voorbeeld. Heb vanmorgen nog getraind met prikker dus dat kan ik er dan even bijpakken. Mijn hond is dus afgericht in de IPO examens en doet dus pakwerk. Daar hij dolenthousiast is en wel eens eerder wil bijten voordat het commando komt of inpikt terwijl hij voor de pakwerker zit en die mag hij alleen bijten als deze wegrent of als ik het commando geef. Dat mag dus niet. Hij moet gewoon wachten en niet uit zichzelf wat gaan doen. Hij zal nooit zonder mouw bijten maar toch accepeteren we zulk gedrag niet. Hij krijgt dus via een lange lijn op afstand een correctie via de prikker als hij toch niet luistert. Hij weet hoe het moet maar af en toe heeft hij even zoveel drift en kan hij het niet afwachten. Dit is dus het verfijnen van de hulpen via een hulpteugel om even in paardentermen te blijven. Is hij braaf na de correctie of heeft hij geen correctie nodig dan mag hij bijten en krijgt dan even later de mouw. Dus hulpteugel gebruik + beloning. Wij werken dus echt niet alleen met straf. Bij het appél lopen, (gehoorzaamheid) wordt er ook altijd beloont met de bal en ik beloon zowat elke 2 minuten. Vindt ik heel belangrijk.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:02

Jessol schreef:
Lysette; de honden werken niet omdat ze bang zijn van de correctie.
De honden worden ook positief iets aangeleerd, als ze zitten, krijgen ze een koekje, of wordt er gespeeld met het balletje.
de teletac komt er pas later bij, die dient om details te verfijnen!
dus de hond doet het nietuit schrik voor een correctie, maar omdat ie zo snel mogelijk het balletje wilt.
kijk maar eens op onze site; http://www.van-de-utadreef.be

En als ie het niet goed doet krijgt ie een schok?!
In en in triest....

Heb jij zeker de teletac zelf wel eens omgehad, om te voelen wat je hond voelt?

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:21

Gimmick11 schreef:
In en in triest....

en als jou paard niet direct reageert op jou hulpen ga jij ook zeker nooit met de sporen, zweep of stem corrigeren? maar ga jij wachten tot die luistert en dan belonen?
niet oordelen over iets waar je de situatie, personen en dieren niet kent he Knipoog

ik heb zelf ook een mechelaar en een kruising mechelaar - duits. met hun heb ik geen tt nodig, maar toen Grien nog jonger was heb ik wel op het punt gestaan om een aan te schaffen. wegens haar verleden had zij een walgelijk agressief karakter en sloeg bij momenten echt tilt. had ze toen al ouder geweest, of moest ze dit nu doen, ik haal mij direct een tt in huis. een mechelaar van 1 jaar oud die volledig tiltslaat, daar kom je niet met koekjes en beloningen dichterbij hoor Clown

er zijn verschillende manieren om een dier te straffen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 19:08

Ik denk dat je met een agressieve mechelaar die op tilt slaat ook niks bereikt met een tt, want sommige gaan dan juist alleen maar nog erger door het lint.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 19:10

Teletac of prikketting lost bijna nooit iets op, je onderdrukt alleen maar bepaalde gedragingen.

gwenfflames

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 21:11

krak schreef:
Gimmick11 schreef:
In en in triest....

en als jou paard niet direct reageert op jou hulpen ga jij ook zeker nooit met de sporen, zweep of stem corrigeren? maar ga jij wachten tot die luistert en dan belonen?
niet oordelen over iets waar je de situatie, personen en dieren niet kent he Knipoog

ik heb zelf ook een mechelaar en een kruising mechelaar - duits. met hun heb ik geen tt nodig, maar toen Grien nog jonger was heb ik wel op het punt gestaan om een aan te schaffen. wegens haar verleden had zij een walgelijk agressief karakter en sloeg bij momenten echt tilt. had ze toen al ouder geweest, of moest ze dit nu doen, ik haal mij direct een tt in huis. een mechelaar van 1 jaar oud die volledig tiltslaat, daar kom je niet met koekjes en beloningen dichterbij hoor Clown

er zijn verschillende manieren om een dier te straffen.

klinkt niet als iemand met geduld, en geduld moet je hebben met opvoeden en trainen.....
kant en klare opgevoede dieren zijn niet te koop en niet te maken
sommige dieren gun je een andere eigenaar

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:20

gwenfflames schreef:
klinkt niet als iemand met geduld, en geduld moet je hebben met opvoeden en trainen.....
kant en klare opgevoede dieren zijn niet te koop en niet te maken
sommige dieren gun je een andere eigenaar

ik hoop dat dat laatste zinnetje écht niet op mij slaat Boos! !
zal ik je eens iets vertellen over mijn geduld?
Maya, gaan weghalen bij mensen toen ze 2 jaar was, fysiek zwaar mishandelt door volwassenen, kinderen én allerlei voorwerpen! het heeft ons jaren van bloed, zweet en tranen gekost maar ons meisje was na een paar jaar AL haar angsten kwijt EN vooral, ze had geen angsten meer voor kinderen! sterker nog, ik ben tot 2 maal toe, ganse voormiddagen met haar tussen 60 mentaal en fysiek gehandicapte kinderen gegaan!

Krak, komt van Spanje, het dutske van de nest. ziek, klein, mager én vastgesteld door verschillende dierenartsen met adhd. als ik geen geduld met haar zou hebben, dan liep ze hier anderhalf jaar later al niet meer!

Sifra, de mama van Krak en stond voor de 3de keer op de dodingslijst! ze hebben haar in Spanje met gloeiende ijzeren staven geslaan, bommetjes aan haar oren gebonden en nog van dat fraais! nu zie je daar ondertussen niets meer van! zij is opengebloeid van een schuwe, angstbijter naar een flodder eerste klas!

Saga, ben haar zelf gaan weghalen bij ne kerel die haar in een kot had opgesloten van 2 op 1, volledig afgedekt met zwarte plastiek. rond haar snoet zat prikkeldraad, ze kreeg enkel oud droog brood te eten, zat onder de vlooien en lag op sterven. haar doel was eigenlijk vechthond maar hij kreeg haar niet agressief genoeg! wil je weten hoeveel geduld het ons heeft gekost om van ons Saga de prachtige meid te maken die ze nu is? een zalige knuffel die ja, nog steeds jammer genoeg een haat heeft naar bepaalde vreemde mannen.

ons Grien, weggehaald bij een degoutant mens, omdat ze anders in de diepvries zou eindigen (ja je hoort het goed, de diepvries! sommige smeerlappen zijn idd te mottig om een dier te laten inslapen dmv een spuitje) ze was agressief tot en met. later bleek ze nog maar 4 weken te zijn toen we haar zijn gaan weghalen en bij dat mens is ze gebeten door de honden daar. dat, en het feit dat ze uit een heel agressieve werklijn komt (weet ik nu een jaar later pas want mocht nooit haar afkomst te weten komen), verklaart haar agressieve gedrag als pup.
wil je ze nu zien? een schoothondje is ze nog ja! niets agressie meer, lekjes met de hoop, knuffels tot en met!

ik zou geen geduld hebben?
dan had je Basje moeten zien toen hij pas verhuisd is naar hier. hij was mensenschuw, liet zich niet aaien en al helemaal niet pakken. mja ik zal dan wel een slechte baas zijn voor hem zeker Koe

zal ik nog ff verder gaan over onze dieren en hun verleden? over hoeveel nachten en dagen ik naast hun heb gezeten? hoeveel uren we bij de dierenarts hebben gezeten met een klein hartje dat ze er toch maar door zouden komen? hoeveel boeken ik heb gelezen, hoeveel mensen ik al om advies ben gaan vragen?

dus wil je je grote mond eens houden als dat allemaal op mij sloeg, zeker als je begot niet eens weet wie ik ben en al helemaal niet wat ik al heb meegemaakt met mijn dieren en al helemaal niet weet wat mijn dieren hebben meegemaakt!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:31

@Krak. Maak je niet druk. Sommige reacties zijn gewoon niet de moeite waard om te reageren.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:37

ja kijk sorry maar van zoiets ontplof ik dus écht!
ik geef verdorie mijn leven voor mijn dieren! onze kinderwens is enkele jaren verzet nu omdat we eerst het allerbeste willen voor onze dieren! nee dan heb ik geen geduld? dan ben ik een slecht baasje?
je wil niet weten hoe wij hier al hebben afgezien met onze lievekes, maar ook hoeveel plezier we ermee hebben gehad!
er zijn al 2 bokkers hier geweest, toen we Roxanne zijn gaan halen. zij hebben met eigen ogen onze Basje gezien, hebben zelf gezien én gehoord hoe onze schaapjes kwamen smeken om aandacht.

idd, sommige reacties zijn het niet waard om op te reageren, en sommige mensen zullen nu eenmaal gewoon niet beter weten of.... maar zoiets laat ik niet van mij zeggen. denk dat niemand zoiets over zichzelf zal laten zeggen, zeker niet van iemand die je van toeten nog blazen kent maar wel stoer achter de pc ne grote mond kan opzetten.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:42

Snap ik wel. Maar pagina's terug krijg ik ook een soortgelijke reactie. Ook ik heb hier een ware dierentuin met deels opgevangen dieren. Die afgedankt zijn. Ook ik zit vaak bij de dierenarts. Ook het kinderloos zijn kan ik me helemaal voorstellen. Hier eenzelfde situatie. De dieren gaan hier ook werkelijk voor alles. Dus snap je wel.....

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:45

Ach gut

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 23:37

Ik oordeel niet over anderen, iedereen moet zijn dier zo trainen zoals het hem/haar zelf goed lijkt.

Het enige wat ik jammer vind en wat je voornamelijk in de trainingen van IPO en dergelijke ziet is dat de trainers weinig open staan voor nieuwe methoden.

Ik zou zeggen probeer eens 3 maanden clickertraining. Werkt het niet? Dan kan je er alsnog mee stoppen.

Toch?

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 23:49

eetjuhhhh schreef:
Deze halsbanden werder vroeger gebruikt voor de jacht, toen zaten de stekels/pennen aan de buitenkant en beschermden de honden tegen aanvallen/beten in de nek van hun prooidier (vossen, wolven etc.) Totdat iemand erachter kwam dat je ze ook andersom kon gebruiken..

Klopt helemaal, ja! Ze werden o.a. gebruikt bij de berenjacht met de pinnen aan de buitenkant. De pinnen aan de binnenkant is heel de bedoeling niet van deze halsbanden.
Ik vraag me dan ook af waarom honden met deze halsbanden uberhaupt getraind worden. Het enige wat ik denk als ik iemand met een hond aan zo'n halsband voorbij zie komen is: "Hiero, heb je er weer zoeen die beter niet aan een hond had moeten beginnen!!" (met een hele diepe zucht erachteraan). Maargoed, dat is mijn mening....

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 00:06

Tobila schreef:
eetjuhhhh schreef:
Deze halsbanden werder vroeger gebruikt voor de jacht, toen zaten de stekels/pennen aan de buitenkant en beschermden de honden tegen aanvallen/beten in de nek van hun prooidier (vossen, wolven etc.) Totdat iemand erachter kwam dat je ze ook andersom kon gebruiken..

Klopt helemaal, ja! Ze werden o.a. gebruikt bij de berenjacht met de pinnen aan de buitenkant. De pinnen aan de binnenkant is heel de bedoeling niet van deze halsbanden.
Ik vraag me dan ook af waarom honden met deze halsbanden uberhaupt getraind worden. Het enige wat ik denk als ik iemand met een hond aan zo'n halsband voorbij zie komen is: "Hiero, heb je er weer zoeen die beter niet aan een hond had moeten beginnen!!" (met een hele diepe zucht erachteraan). Maargoed, dat is mijn mening....

Weer iemand die dus geen ervaring persoonlijk met de band heeft? Clown

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 00:09

HBVisser schreef:
Ik oordeel niet over anderen, iedereen moet zijn dier zo trainen zoals het hem/haar zelf goed lijkt.

Het enige wat ik jammer vind en wat je voornamelijk in de trainingen van IPO en dergelijke ziet is dat de trainers weinig open staan voor nieuwe methoden.

Ik zou zeggen probeer eens 3 maanden clickertraining. Werkt het niet? Dan kan je er alsnog mee stoppen.

Toch?

Die staan wel open voor nieuwe methodes maar een clicker is niet iets waar een hond op reageert als de drift om te bijten op komt zetten. Dan helpt je bij sommige de prikband niet eens. Laat staan een clicker. Dan wordt er nog eens verwoed geblaft. (het aanblaffen) hoe wil je dan nog belonen met een clicker? Er lijkt me trouwens ook niks saaiers dan dat voor een hond maar kan er niet echt over oordelen daar ik er geen persoonlijker ervariungen mee heb.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 00:28

Ik hoef ook geen ervaring te hebben met de band, omdat wij in dit land nou eenmaal niet op beren jagen Clown

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 00:29

Wilawander schreef:
HBVisser schreef:

Toch?

Die staan wel open voor nieuwe methodes maar een clicker is niet iets waar een hond op reageert als de drift om te bijten op komt zetten. Dan helpt je bij sommige de prikband niet eens. Laat staan een clicker. Dan wordt er nog eens verwoed geblaft. (het aanblaffen) hoe wil je dan nog belonen met een clicker? Er lijkt me trouwens ook niks saaiers dan dat voor een hond maar kan er niet echt over oordelen daar ik er geen persoonlijker ervariungen mee heb.

Eventjes melden, heb niks tegen al die hulpmiddelen.
Ben zelfs goed bevriend met Jessol.
Moet enkel zeggen dat een clicker heus niet saai is hoor. Wij gebruiken gewoon telkens het woord "EX" ipv een clicker.
Denk dat een clicker trouwens net wel wat leuker is dan zo'n band Knipoog
Nuja; in handen van een leek is zelfs een hond niet thuis, laat staan zo'n band.
Ik vraag me soms wel af waarom, maar om dat te weten moet je de baas, hond en situatie kennen.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 06:05

ik vraag mij gewoon af of een hond tijdens de training van ipo ea de clicker wel hoort? op dat moment zijn ze zo geconcentreerd op de pakwerker en moeten ze aanblaffen. dit is practisch gezien gewoon onmogelijk aangezien de hond de clicker al heel moeilijk hoort. zeker als de pakwerker ook nog gaat roepen of met dat stokske gaat kabaal maken.
en sommige stevigeren honden moet je gewoon met 2 honden echt vasthouden, en dan kan je niet klicken.