Geld mag geen reden zijn om een dier in te laten slapen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kaka

Re: Geld mag geen reden zijn om een dier in te laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:58

En wat voor mensen nemen een dier aan dat gratis weggegeven wordt? Mensen die zelf geen cent te makken hebben.

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:59

ehm mensen die een dier wel willen helpen?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 16:59

Kaka schreef:
En wat voor mensen nemen een dier aan dat gratis weggegeven wordt? Mensen die zelf geen cent te makken hebben.

Ik vind ook dat dieren niet gratis weggegeven moeten worden, maar das weer een hele andere discussie.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:00

Mij zal het niet gebeuren dat ik door geldgebrek een dier af moet laten maken maar als ik vind dat mijn paard met een gebroken been afgemaakt moet worden en de een of andere troela DA vindt dat het geopereerd moet en kan worden dan trekt die DA toch echt aan het kortste eindje Ja en valt er echt niks te onteigenen. Idem dito voor een peniscastratie bij de kat. Als ik vind dat ik dat het dier niet aan wil doen (en dan hebben we het niet over kunnen) dan trekt ook de DA aan het kortste eindje en dan zal ik het via een andere DA proberen maar onteigenen of opereren dan: no way

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:01

Zelf zou ik vrij ver gaan om een operatie te kunnen laten doen financieel bedoel ik dan, maar goed wat is ver?

Iedereen heeft zn eigen grens en het ligt ook aan de situatie, mijn paard van 24 jr is dampig en heeft nog wat andere ouderdoms kwaaltjes, hij wordt zo af en toe nog gereden en krijgt dagelijks medicatie.
Als dit paard bijvoorbeeld een operatie nodig heeft aan zn been zou ik deze niet laten doen, om 2 redenen.
Ten eerste omdat hij dampig is en een narcose een bijzonder hoog risico met zich mee geeft zijn situatie.
Maar ook omdat ik hem het hele gebeuren wil besparen, hoe raar dat ook mag klinken maar ik ga het hem met zijn lichamelijke conditie en leeftijd simpelweg niet meer aandoen.
Geld speelt in deze dus geen rol, naja al het een opratie betreft van 10.000 euro dan kan ik dat echt niet betalen, maar de gemiddelde operatie steekt daar ver onder.

Als 1 van mijn 2 katten een operatie nodig heeft, zou ik eerst voor mezelf op een rijtje zetten, wat de kansen zijn op volledig of in ieder geval een pijnvrij bestaan daarna, is deze kans groot of misschien zelfs gegarandeerd dan laat ik mijn kat opereren, ze hebben het geluk dat ik onwijs gek op ze ben en graag nog heel lang van ze wil genieten, in deze maakt het voor mij dan ook niet uit of het mijn paard betreft of een kat, ik ben op allemaal stapelgek.

Onze shetlander is een paar jaar geleden geopereerd aan dr eierstokken deze moesten worden verwijderd, ze was een fokmerrie, nu dus niet meer, de operatie en nabehandeling kostten ong 700,- dat is een hoop geld voor een pony waarmee je je doel waarvoor je deze had niet meer kunt inzetten, maar ze is ons eigen eerste gefokte shet en ze zou er verder na de operatie geen last meer van hebben en volledig herstellen, de 1 verklaart ons voor gek de ander weer niet.
Wij hebben ervoor gekozen om deze verders gezonde merrie van toen 6 jr. wel te laten opereren, bekijk het van de zonnige kant, ze zou een hele leuke menpony kunnen zijn Knipoog

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 17:01

slimmerik schreef:
Mij zal het niet gebeuren dat ik door geldgebrek een dier af moet laten maken maar als ik vind dat mijn paard met een gebroken been afgemaakt moet worden en de een of andere troela DA vindt dat het geopereerd moet en kan worden dan trekt die DA toch echt aan het kortste eindje Ja en valt er echt niks te onteigenen. Idem dito voor een peniscastratie bij de kat. Als ik vind dat ik dat het dier niet aan wil doen (en dan hebben we het niet over kunnen) dan trekt ook de DA aan het kortste eindje en dan zal ik het via een andere DA proberen maar onteigenen of opereren dan: no way

Voor mij zou penisamputatie geen reden zijn om een kat te laten inslapen, maar als ik de persoon in kwestie was en erachter had gestaan om m'n kat in te laten slapen, dan had ik naar een andere DA gegaan.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:17

Dieren gratis weggeven zou vind ik ook niet mogen. Het is zo'n beetje het laatste middel ze te behoeden van mensen die bij voorbaat eigenlijk al geen dier kunnen houden. Maar, inderdaad, andere discussie.

Als jijzelf de grens stelt dat je een dier een bepaalde operatie niet meer wilt laten ondergaan, vind ik dat ook weet iets anders als wanneer je zegt dat je het niet doet omdat je het geld niet hebt. Je doet het, al zou het een simpele operatie zijn, dan uit overweging voor het dier, en niet je portemonnee. Wat de grens voor iedere eigenaar is kun je niet wettelijk vast gaan zetten, dat is ieder zijn eigen keus.

Onze kater is 14, ik weet ook niet zeker als die een operatie zou moeten ondergaan, of we dat nog wel doen. Het ligt aan de situatie: als het voor hem echt niet leuk is, en niet met medicijnen op te lossen, wordt het toch OP of in laten slapen (hoe ouder het dier, hoe minder kans ze hebben weer uit de narcose te komen, dus als het dier bij voorbaat al weinig kans heeft er nog uit te komen, waarom de hele martelgang van opname, prepareren voor op etc.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:52

slimmerik schreef:
Anoniem schreef:
Ik ken iemand die haar pony liet inslapen wegens geld gebrek voor een operatie ( ik zat erbij ook bij t gesprek ) Paard kon na de operatiepijnloos verder leven alleen was er geen grote kans dat t nog een sportpaard zou worden, ik snapzoiets wel dat je t doet wegens geld gebrek maar wat ik dan niet sap is dat deze dame haar eigen hagge ga goedpraten om rond te strooien dat r niets meer aan te doen viel en dit de beste oplossing was. DAT SNAP IK DAN WEER NIET! en ik wist hoe t zit dus ik vertelde dat en was ik ineens de boeman...

Maar als je een paard koopt voor de sport en blijkt dus zodoende niets te worden? Zijn ook genoeg fokkers die hun hond na een baarmoederontsteking laten inslapen.

(en als bij ons de koeien geen melk meer geven dan is er ook nog maar één weg.)

Het was eerst een verzorgpony en ze was helemaal weg van t dier en werd verkocht daarom ha zem over gekocht omdat ze dr niet kwijt wou, net speciaal voor de sport dus Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:54

Geld gaat zeker wel een rol spelen bij mijn paard.

Genoeg aan gedoktert, dier heeft me een vermogen gekost.........

hij staat nu op het land, loopt rad....... en heeft het helemaal naar zijn zin.

Hij gaat niet meer op supplementen, hij gaat niet meer op pijnstilling.

Gaat hij nu kreupelen, dan is het einde oefening voor hem

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:00

ahhhhh sneu. maar op den duur houdt het inderdaad ergens op.
je hebt geen knip zonder bodem en als het steeds terugkomt en er weinig of geen verbetering inzit en ook waarschijnlijk niet zal komen heb je toch weinig keus meer...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:03

ik hoop nog 20 jaar maandelijks geld te mogen betalen voor een paard dan heel gelukkig is....... maar ik maar 4 keer per jaar zie.......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 01:27

Hier wordt geoordeeld over mensen die hun paard in laten slapen terwijl er een mogelijkheid is om het gratis weg te geven aan mensen die het een goede oude dag gunnen.

Gezien de verhalen die hier ook op bokt de ronde doen over paarden die weggegeven zijn in de hoop op een goede oude dag (en de situaties die ik zelf in mijn omgeving heb gezien) kan ik me heel goed voorstellen dat iemand beslist om een oud paard in te laten slapen, voordat hij een traject ingaat waar je verder geen zeggenschap of grip meer op hebt. Teveel paarden gaan de handel in hoewel ze weg zijn gegeven met het oog op een plek op het leven, teveel mensen die denken uit een weggevertje nog geld te kunnen slaan. Kom je je paard uiteindelijk toch nog op de marktplaats tegen.

En hoeveel dieren worden weggegeven omdat de eigenaar de uiteindelijke beslissing om hem uit zijn lijden te verlossen niet kan of durft te nemen?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:27

Iedereen moet zelf weten of hij/zij z'n paard wegggeeft, zelfd zou ik dit NOOIT doen, oa om de reden die hierboven aangehaald wordt, maar meer omdat ik mijn paard gewoon niet weggeef, het is mijn paard paard waar ik jarenlang plezier van heb gehad en meer dan EEN paard, hij is mijn maatje.
Tuurlijk kun je een paard niet met een mensenvriend vergelijken, maar een dier die voor voor mij betekent geef ik zelf wel een oude dag waarin ik hem kan verzorgen.

Mijn paarden staan thuis bij mn ouders dan zeggen vele owww ja dat is dan lekker makkelijk 1 paard meer of minder maakt dan niet veel uit.
Zelf zie ik dat niet zo, ja ik begrijp dat je moeilijk 2 paarden in een dure pensionstalling kunt stoppen, dus je oude versleten paardje en je evt nieuwe aanwinst.
Ik zou dan een hele andere keuze maken mocht mijn paard in een dure pensionstalling staan.
Of ik verhuis mijn oudere paard met nieuwe aanwinst naar een goedkopere stalling die ik wel kan betalen of ik koop geen nieuw paard voordat mijn oudere paard er niet meer is.
Ik zou dan eerder bij iemand anders een jong paard gaan bijrijden en mijn oude paardje in pension laten staan.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:43

okee, als je je paard zomaar aan jan en alleman weg zou geven, dat vind ik ook wat anders. Maar dan weer: je kiest tussen de mogelijke lijdensweg van het paard en de zekerste, meest paard vriendelijke manier. Maar als je paard iets mankeert, bijv. moet een operatie ondergaan, en er zijn mensen die dat er bij voorbaat al voor over hebben, dan zou ik toch kiezen voor optie weggeven / verkopen voor mini bedrag.

Maar stel nou dat je een oud paard hebt wat medicijnen nodig heeft, en wat jij niet meer kunt betalen. Dan zijn er mensen met een rijpaard wat alleen staat. Deze mensen staan erom bekend dat ze goed omgaan met hun dieren, en ze willen jouw paard wel overnemen als gezelschapsdier. Gewoon hele dagen de wei op. Waarom zou ik dan mijn paard in laten slapen? (ja, ik weet het, er zijn genoeg mensen die er misbruik van maken, maar ik heb het over mensen die bekend staan om hun liefde voor paarden en hun geweldige omgang)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:48

Naar mijn mening zijn er niet zoveel van die mensen. Mensen die het geld en de ruimte hebben om een paard een goede oude dag te bieden. Het is een prachtige optie, maar ook een heel idealistische. Weinig mensen willen een paard waar ze niets mee kunnen en dat alleen maar geld kost. Ik vind het een brug te ver en zou liever de beslissing aan mezelf laten: liever inslapen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 10:57

Kaka schreef:
Naar mijn mening zijn er niet zoveel van die mensen. Mensen die het geld en de ruimte hebben om een paard een goede oude dag te bieden. Het is een prachtige optie, maar ook een heel idealistische. Weinig mensen willen een paard waar ze niets mee kunnen en dat alleen maar geld kost. Ik vind het een brug te ver en zou liever de beslissing aan mezelf laten: liever inslapen.

Ja

Ik heb mijn vorige pony aan een kinderboerderij willen geven. De pony deed het nog goed op aangepast beslag en pijnstilling -wat ik zou blijven betalen-, maar hij mocht niet meer gereden worden. Alles vonden ze leuk en oke, tot de vraag kwam: 'zit er ook een zadel bij?'.

Toen heb ik hem dus ook zelf weggebracht na een tijd (dosis van de pijnstilling moest steeds omhoog en hij had er echt geen plezier meer in).

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:25

Ik denk dat er geen of heel weinig mensen zijn die met echt goede bedoelingen een paard die ze niet kennen over willen nemen en vervolgens daar niks mee kunnen maar wel onkosten aan hebben zoals onderhoud en medicatie.

Stel ik kom zo iemand tegen die dit allemaal zegt te willen doen dan is het haast te mooi om waar te zijn en vertrouw ik de hele handel al niet, tenzij het goede kenissen zijn, maar een wildvreemde via i-net? uhmm..... nou nee!
Dan loopt mijn paard maar voor jan l*l in mijn weiland een beetje de hele dag niks te doen (wat hij nu eigenlijk al doet), de kosten betaal ik zelf wel en als deze ver boven met pet zouden gaan..........want ik betaal nu ong 100/150,- euro in de maand aan medicatie en behandelingen wat ik al veel vind, zou ik niet overwegen om mn paard weg te geven aan iemand anders die zegt wel de kosten te kunnen betalen, dan verzin ik wel wat anders, zoals extra werken of 1 auto de deur uit te doen.

Op dit moment verdien ik extra geld naast een 40 urige werkweek, niet voor mijn paard maar omdat dit een hobby is, dat geld stop ik nu in mijn huis om deze op te knappen, maar dat kan ik natuurlijk ook in mijn paard stoppen, mocht het ooit nodig zijn.
Daarnaast heb ik een paarden-spaarekening waar ik maandelijks geld op zet voor noodgevallen of extra medicatie enz, die rekening kan ik ook nog aanbreken, maar als ik heel realistisch kijk zou voor mij de grens al zijn bereikt als mijn paard weer erg achteruit zou gaan wbt zn gezondheid, ik bedoel ik ga niet voor de zoveelste keer het hele medische traject in, dan kan ik nog zo leuk duizenden euro's sparen voor mijn paard om hem op te lappen, maar is dit wel eerlijk voor mijn paard? in mijn geval denk ik niet!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:16

Maar kijk, het punt dat ik de hele tijd probeer te maken is:

Wij zouden ervoor kiezen het paard in te laten slapen omdat het naar alle waarschijnlijkheid beter is voor dat dier.

Ik denk dat daar geen tot weinig slechts voor te pleiten is!
Ja, het zou een ideale wereld zijn als mensen altijd een paard op zouden willen vangen ook al zitten er extra kosten aan vast. Okee, dat terzijde.

ik vraag me dan af wat jullie in de volgende situatie zouden doen en hou in gedachten dat het echt puur maar een nep-situatie is he Knipoog

Je hebt een super baan, en verdient niet enorm veel, maar lekker wat. Je besluit je levenslange droom in vervulling te laten gaan: een eigen paard, want je contract is voor onbepaalde tijd en je hebt een flinke duit spaargeld. Paardlief is een super dier waar je van zijn 5e tot zijn 8e verschrikkelijk veel plezier aan beleeft. Dan slaat het noodlod toe: bedrijf failliet, geen baan te vinden en je huis is ook nog eens afgebrand. Je komt de volgende dag bij je paard en ziet het arme dier gewond staan: gevochten met een uitgebroken hengst. De DA komt, en helaas, het dier moet geopereerd worden en dat kost 500 euro. Dat zou je er met liefde en plezier voor over hebben, ware het niet dat je dat geld gewoon niet meer hebt! 'Wat zijn zijn kansen na de operatie?' 'Hij zal nergens last van hebben, maar wordt hij niet geopereerd, gaat 'ie dood'.

De dierenarts kent echter mensen die op zoek zijn naar precies zo'n paard als jij hebt: bomproof, aanhankelijk, geen stalondeugden, goede leeftijd, goede conditie... Dan sta je voor de keuze om je paard aan deze mensen af te geven, die hem dus laten opereren, of hem in laten slapen. Wat doe je dan?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 14:18

Khirshanta; ik zou mijn paard laten helpen, maar eerlijk tegen de DA vertellen hoe ik er financieel voor zou staan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:20

Als deze mensen bereid zijn de operatie te betalen zonder dat ze zeker zijn dat het echt goed komt, zijn ze ook bereid die te betalen als jij eigenaar blijft van dat paard, en je hen beloofd dat je ze terug betaald. Het is een fictief bedrag die 500 Euro, maar zelfs al sta ik met lege handen, dat bedrag valt op te hoesten.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:00

Ik zou er alles aan doen om zelf mijn paard te laten opereren, onze DA doet ook operatie's op afbetaling, ik zou dit aan hem voortstellen.
Een andere baan moet ik toch op zeer korte termijn vinden al is het maar voor je eigen levensonderhoud, des noods ga ik rotklusjes opknappen bij een boomkweker of schoonmaken dat maakt mij dan niks uit, als er maar geld binnenkomt.
Uit ervaring weet ik dat je vrij snel een baan kunt vinden het kan dan wel geen leuke baan zijn, maar op zo'n moment als jij hierboven omschrijft heb je niks te willen maar moet er gewerkt worden, vieze handen of niet.

Daarnaast heb ik vrienden/familie (paardenliefhebbers) die me in zo'n noodsenario financieel bij willen staan, dus mocht ik echt geen baan kunnen vinden wordt ook dan dit paard geholpen.

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:09

als je hem aan die mensen zou willen weg doen dan zou ik alles wel op papier willen hebben, beetje dat je wel eigenaar blijft. en als je iets niet aan staat dat je het kunt zeggen en anders neem je je paard weer mee.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:17

Ik snap jullie heel goed hoor, ik denk er precies zo over.
- mensen die je paard zomaar willen betalen voor je zijn over het algemeen feeën in je dromen
- als het móet, dan doe ik alles om mijn paard te kunnen houden

Maar om echt puur tot de essentie te komen, en dit is echt puur fictie he!
- paard zou weer 100% gezond worden
- je hebt echt, echt, echt geen mogelijkheid om voor de operatie te betalen, maar een spuitje kun je wel betalen.
- er zijn mensen die het paard willen hebben. Geen gedeeld eignaarschap, van maantop tot straalbeen helemaal van hen. Zij willen het paard laten opereren, waarna het dier dus weer 100% gezond is.

Je móet dus kiezen tussen leven of dood:
- paard van 8 jaar volledig aan andere mensen schenken, die wél het geld hebben en het paard laten opereren (en denk eraan: paard wordt 100% beter)

- je paard, ondanks dat je weet dat het nog een heel leven in goede gezondheid voor zich zou hebben in laten slapen omdat jij geen geld hebt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:19

Jeetje, wat een ongelofelijk verhaal, TS. En altijd interessant wat anderen zouden doen. Zoveel mensen, zoveel benaderingen.

Ik zou me nooit door een DA laten praten (kan me niet voorstellen), zoals in gesteld verhaal van TS. Ik zou dat geld ergens vandaan hebben gehaald, al moet ik 100 jaar wc's schrobben ergens. Moet ook zeggen dat wij aan dieren zijn begonnen met de wetenschap dat ALS er wat gebeurt, we er ook voor opdraaien. Wij hebben dat al gehad met onze oudste kat (die wordt bijna 4) die als kitten twee zeldzame hartafwijkingen bleek te hebben. Die onderzoeken in Utrecht hebben goud geld gekost en helaas heeft het dier daar ook een trauma opgelopen Verdrietig . Fijn hoor, dat doordokteren, ben er nog woest over Boos! !!! Wij hebben destijds gekozen voor geen operatie, omdat ze toch niets konden garanderen. Wat Beertje heeft, hebben ze nog nooit meegemaakt. We zijn dus niet akkoord gegaan voor een operatie vanwege het geld, maar omdat er niets gegarandeerd werd. Eigenlijk wisten ze niet wat ze ermee aan moesten, maar zo'n kat is wel een leuk experiment natuurlijk. Toedeloe, daar is mijn schatje niet voor, hoor Doei! . Ze riepen allemaal dat ze nog geen 1 a 2 jaar zou worden. Nou, ze is inmiddels 4 (over 2 weken) en doet het geweldig!!! Haha!

Niemand onteigent mij van onze huisdieren. No way!!! Ik zou ze zeker niet in een onzeker traject van nieuw baasje etc. zetten. Er zijn al zoveel katten, konijnen, honden, noem maar op. Wat mijn paard betreft, die gaat helemaal nergens heen. Die blijft ook lekker hier, al moet ik 4 banen tegelijk gaan doen om de onkosten te betalen. Clown

Ik zou in zo'n geval dat het echt extreem duur gaat worden, een lening afsluiten. Mits het zin heeft om te opereren natuurlijk. Ik weet zeker dat mijn schoonfamilie (die het aardig breed hebben) geld willen lenen, dus ik hoef niet eens naar de bank. Afbetaling is tegenwoordig ook mogelijk, hoor, er is heus wel iets te regelen.

Onze dieren horen bij het gezin. Zijn ze ziek, dan wordt er voor ze gezorgd. Punt. Vind ik niet meer als normaal. Ik schrik altijd hoeveel mensen hun dieren maar dumpen. Ongelofelijk vind ik dat. Boos!

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:23

ze zouden hem alleen van me mogen krijgen als ik er nog steeds op mag rijden. maar die paar 100 euro had ik idd wel ergens geritseld