Wat voor dierenleed schuilt er achter onze dagenlijkse maalt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Re: Wat voor dierenleed schuilt er achter onze dagenlijkse maalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:32

Fitch schreef:
Maar als jij zegt dat 't bij 9 van de 10 bedrijven anders is, en als je dat aannemelijk zou kunnen maken, geloof ik je.

stiertjes zijn een "afvalproduct" voor de melkveehouderij... boeren houden deze echt 9 van de 10 keer niet zelf aan maar deze gaan zo snel mogelijk weg naar bijv mesterijen... en daar hebben ze groepshokken.
Fitch schreef:
Maar.... wat betekent dat dan voor zo'n kalf?

dat kalf weet niet beter want hij kent het vrije bestaan nog niet...
is net zoiets als iemand die beschermt is opgevoed en nooit uit mocht van de ouders... voor mij zou dat een ramp zijn en ik zou er tegen in gaan... maar die ander die nog nooit uit is geweest weet niet wat daar nou zo leuk aan is Knipoog

Ninx schreef:
Bijvoorbeeld constant lopen stinkmodder met de stroomstok, expres mis schieten, te pas en te onpas trappen uitdelen en op allerlei andere manieren de dieren pijn doen.

als hun zo doen word er aan die lijn ook veel vlees afgekeurt! alles wat ze eraan trappen en doen zien ze aan het vlees en dat mag niet door...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:34

crossmonster schreef:
Ninx, dit is niet waar, belangrijk is dat varkens goed nat zijn, als ze goed nat zijn werkt de tang altijd goed.

En hoeft ie zeker niet elke keer schoongemaakt te worden,ik heb zelf genoeg uurtjes aan de tang gestaan om dit te weten.

Als jij de tang goed gebruikt, dan is het varken meteen weg
(3 tellen achter de oren )

En Kawa, je denkt toch niet dat ik lieg?
Als ik ergens een hekel aan heb is dat aan liegen, dat weet iedereen ...
Ik heb echt zijn filmpjes gezien. Misschien dat het in belgie was, al lijkt me dat sterk.

Ik had ook niet verwacht dat jij, of de plek waar jij werkte, daar onzorgvuldig mee om zou gaan.
Uit al je posts is gebleken dat je meer dan voldoende kennis van zaken hebt en zorgvuldig te werk wil gaan.
Toch kun je daarmee niet stellen dat dit landelijk voor al je collega's geldt.
Dan zouden er dus duizenden mensen zich doorlopend keurig aan de regels houden?
Dat is net zo geloofwaardig als de veronderstelling dat iedere kantoorlul nooit een pen van de baas jat....

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:35

Hmm... RK............ Als medewerkers van een bedrijf zeggen dat er niets fouts gebeurd op hun bedrijf geloof je ze. Als de journalistiek of de PvdD negatieve dingen over het bedrijf zeggen ontken je het. Je zegt alleen verhalen van medewerkers te geloven.... Maar, als dan een medewerker iets negatiefs zegt over een nertsenbedrijf zeg je dat het onzin is. Ik begrijp je gedachtengang niet, zou je het misschien even willen verduidelijken? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:35

Ninx schreef:
Tja, dit is maar een forum met allerlei mensen waar je de achtergrond niet van kent. Zo zijn er al talloze mensen geweest die allerlei rare broodje aap verhalen hebben opgehangen, dus ik zou op basis van op Bokt verkondigde waarheden niet mijn gedrag aanpassen.
Ik zou me wel laten inspireren, op onderzoek uitgaan, en zelf kritisch blijven en onderzoeken wat er nu en niet waar is.

Ik vind dat Fitch wel degelijk voor andere meningen op staat, zo geeft ze ook aan te geloven dat het er niet overal zo aan toe gaat. Het gaat haar om de excessen die uitgebannen moeten worden door betere controle, en betere voorwaarden voor 'klokkenluiders'. Dat zij of ik vegetariër zijn is een bijkomend feit, dat maakt ons niet direct blind voor andere inzichten...

als ze écht wil weten of ik nou gelijk heb, of de nrc, moet ze eens gaan kijken in een slachterij (ja dat kan, wij hebben wel eens een schoolklas gehad die kwamen kijken) dan kan ze zelf oordelen, maar ze oordeeld nu eigenlijk blind..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:36

er zittn maar 200 pelsdiefokkers in nl, dus ze kennen is niet zo moeilijk Lachen
deze komen vaak samen...
En ja dan weet je wel eens hoe het gaat bij een ander.

vergassen is zoveel makkelijker en simpeler...dan ga je toch niet onhandig doen met electriciteit?
Risico dat je gebeten wordt enzo??
Das niet logisch... onhandig, werkt trager...dus nee, dat wordt niet gedaan.
Heb er ook nog nooit een over horen spreken dat hij dat wel deed. En dat durven ze onder elkaar echt wel te zeggen als het zo was Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:37

Fitch schreef:
Hmm... RK............ Als medewerkers van een bedrijf zeggen dat er niets fouts gebeurd op hun bedrijf geloof je ze. Als de journalistiek of de PvdD negatieve dingen over het bedrijf zeggen ontken je het. Je zegt alleen verhalen van medewerkers te geloven.... Maar, als dan een medewerker iets negatiefs zegt over een nertsenbedrijf zeg je dat het onzin is. Ik begrijp je gedachtengang niet, zou je het misschien even willen verduidelijken? Lachen

ach de pvdd, die willen je alleen laten geloven dat het overal even erg is.. het liefst schrijven ze dat de poten er levend af getrokken worden..

Ninx

Rianneke schreef:
als hun zo doen word er aan die lijn ook veel vlees afgekeurt! alles wat ze eraan trappen en doen zien ze aan het vlees en dat mag niet door...

Tja, dan zul je wel niet zien hoe vaak zo'n dier is bewerkt met een stroomstok en hoe vaak er "oepsie!" verkeerd geschoten wordt om een lolletje te hebben.... vonden ze zo leuk dat het dier hysterisch werd terwijl hij vaststond. Alleen dan weer zo klote dat je het dier dan soms nog 2x moet schieten omdat je door al dat gespartel de goede plek net mist...

Los daarvan: hoeveel vlees is er niet onderschept waar de 'stempels' vanaf gesneden waren, dat over datum was, en gewoon verkocht werd? Dat zal maar een deel van de werkelijke hoeveelheid zijn...

Fitch

Rianneke schreef:
Fitch schreef:
Maar.... wat betekent dat dan voor zo'n kalf?

is net zoiets als iemand die beschermt is opgevoed en nooit uit mocht van de ouders... voor mij zou dat een ramp zijn en ik zou er tegen in gaan... maar die ander die nog nooit uit is geweest weet niet wat daar nou zo leuk aan is Knipoog

Oh ja? Heb je dat gehoord van Josef F. en de kelder? En dan even zonder de incest, maar alleen het opsluiten?

CM_

Toevallig heb ik ontzettend veel slachterijen van binnen mogen zien Knipoog

Ik heb varkens vervoerd, en vroeg gewoon om een rondleiding.
De tang word op bijna geen een slachterij meer gebruikt.

De meeste varkensslachterijen gebruiken gasverdoving.
Ook een groot deel gebruikt restrainers, dit is een lopende band waar ze op terecht komen,en waarbij aan het eind twee pinnen op de kop komen en een op het hart. Meteen weg dus.

Dus ja ik kan wel zeggen hoe het er op andere slachterijen aan toe gaat.

Ik weet ook dat de regels elk jaar scherper worden, en er op elke slachterij meerdere vwa dierenartsen zijn die alles in de gaten houden.
Mishandeling is te zien aan het vlees, evenals slecht verdoven etc. Zodra dit aan de band te zien is, worden de jongens onder toezicht gehouden of van hun plek gehaald. Jongens die niet goed kunnen verdoven of steken worden aan de band gezet.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:38

Ninx schreef:
Tja, dan zul je wel niet zien hoe vaak zo'n dier is bewerkt met een stroomstok en hoe vaak er "oepsie!" verkeerd geschoten wordt om een lolletje te hebben.... vonden ze zo leuk dat het dier hysterisch werd terwijl hij vaststond. Alleen dan weer zo stinkmodder dat je het dier dan soms nog 2x moet schieten omdat je door al dat gespartel de goede plek net mist...

Ik kan hier zo kwaad om worden... nadat ik dit las zit ik echt met tranen in m'n ogen... Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:38

Fitch schreef:

cm weet heel veel over varkens, meer als ik.
maar ik weet zeker dat ik over de pelsdierhouderij meer weet Lachen

Ik heb overigens nergens gezegt dat niemand nooit wat fout doet...dat zijn jouw woorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:39

Fitch schreef:
Rianneke schreef:

Oh ja? Heb je dat gehoord van Josef F. en de kelder? En dan even zonder de incest, maar alleen het opsluiten?

gaan we nu mensen met dieren vergelijken, en zijn dochter is wel vrij geweest.. maar goed dit werkt niet.. *gaat op handen zitten* Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:40

[
Fitch schreef:

dit gaat echt te ver....

ben je zo verschrikkelijk fanatiek in je anti zijn...komt hitler dadelijk ook nog voorbij, want ja we hebben het over vergassen gehad....

CM_

kawa en ik hebben het al uitgekibbeld per PB

Waarschijnlijk was dit in belgie. De jongen die het heeft gedaan is al tijden uit beeld, geen zin om contact op te nemen om nogmaals te vragen waar het was Clown

Ik vertrouw erop als Kawa zegt dat het in nl echt niet zo is. Zij heeft een stel kennissen in die tak zitten Lachen

Ik moet me ook gewoon bij de varkens en koeien houden, daar weet ik wel veel van. Haha!
Laatst bijgewerkt door CM_ op 29-07-08 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Boktpony

Ninx schreef:
Tja, dan zul je wel niet zien hoe vaak zo'n dier is bewerkt met een stroomstok en hoe vaak er "oepsie!" verkeerd geschoten wordt om een lolletje te hebben.... vonden ze zo leuk dat het dier hysterisch werd terwijl hij vaststond. Alleen dan weer zo stinkmodder dat je het dier dan soms nog 2x moet schieten omdat je door al dat gespartel de goede plek net mist...

dit kun je wel degelijk terug zien in het vlees Knipoog denk ook niet dat deze mensen daar lang gewerkt hebben Ach gut

Fitch schreef:

als ik 2 weken opgesloten heb gezeten als baby herriner ik me dat nu echt niet meer hoor Knipoog jij omschrijft iets heel anders...

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:42

dees_daan schreef:
als ze écht wil weten of ik nou gelijk heb, of de nrc, moet ze eens gaan kijken in een slachterij (ja dat kan, wij hebben wel eens een schoolklas gehad die kwamen kijken) dan kan ze zelf oordelen, maar ze oordeeld nu eigenlijk blind..

Maar dees_daan, een krant is er toch voor om gebeurtenissen uit te lichten en openbaar te maken? Ik verslind die krant elke ochtend, en op basis van berichten vorm ik een mening. Het zou wel jammer zijn als ik alles wat ik in de krant zou lezen eerst helemaal na moest checken. En het lijkt me ook niet echt realistisch. Dan zou dat 't hele doel van het concept 'krant' voorbijschieten.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:44

runningkawa schreef:
Fitch schreef:

cm weet heel veel over varkens, meer als ik.
maar ik weet zeker dat ik over de pelsdierhouderij meer weet Lachen

Ik heb overigens nergens gezegt dat niemand nooit wat fout doet...dat zijn jouw woorden.

Waar zeg ik dan dat jij zegt dat niemand ooit wat fout doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:45

Fitch schreef:
dees_daan schreef:

Maar dees_daan, een krant is er toch voor om gebeurtenissen uit te lichten en openbaar te maken? Ik verslind die krant elke ochtend, en op basis van berichten vorm ik een mening. Het zou wel jammer zijn als ik alles wat ik in de krant zou lezen eerst helemaal na moest checken. En het lijkt me ook niet echt realistisch. Dan zou dat 't hele doel van het concept 'krant' voorbijschieten.

wat ben jij naief.. een krant heeft liever een schokkend en boeiend stukje, dan dat ze schrijven dat het er netjes aan toe gaat.. want dat is niet intressant.. maar goed, geloof jij wat je wil, ik weet dat het niet gebeurd, en als jij wil weten wat er gebeurd, dan moet je eens bij een kippenslachterij gaan kijken, dán pas, kan je oordelen..
ik kan het helaas niet meer vinden maar 2 jaar terug is de slachterij, en het hele proces op tv geweest hier, het was in het fries, maar dan krijg je er toch een beeld van..
nogmaals de vraag, stonden er bewijzen in de krant??

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:47

dees_daan schreef:
wat ben jij naief.. een krant heeft liever een schokkend en boeiend stukje, dan dat ze schrijven dat het er netjes aan toe gaat.. want dat is niet intressant.. maar goed, geloof jij wat je wil, ik weet dat het niet gebeurd, en als jij wil weten wat er gebeurd, dan moet je eens bij een kippenslachterij gaan kijken, dán pas, kan je oordelen..
ik kan het helaas niet meer vinden maar 2 jaar terug is de slachterij, en het hele proces op tv geweest hier, het was in het fries, maar dan krijg je er toch een beeld van..

Ja, ik weet dat je 't vroeg, ik ben aan het proberen om het stukje te vinden maar dat lukt niet. Het was iig een slachterij ergens in 't midden van het land, waar het gebeurde. Zal 't stukje proberen te vinden. Preciezer kan ik niet zijn, maar aan deze info heb jij natuurlijk niks. Clown

Edit: toch vind ik het raar dat je kunt zeggen 'ik weet dat het niet gebeurd' terwijl je maar bij 1 slachterij gewerkt hebt.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:50

kranten komen nooit met bewijzen... vakbladen wel want die hebben onderzoeken gedaan bij meerdere slachterijen etc etc

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:50

runningkawa schreef:
Fitch schreef:

dit gaat echt te ver....

ben je zo verschrikkelijk fanatiek in je anti zijn...komt hitler dadelijk ook nog voorbij, want ja we hebben het over vergassen gehad....

Ach, RK, het is jouw mening dat ik te ver ga. Maar dat mag je best vinden. Want naar mijn mening ga jij te ver. Jij keurt het namelijk goed dat onschuldige beestjes worden vergast omdat bepaalde mensen zo nodig een dood dier om hun lichaam willen. Of keur je dat niet goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:52

ik zal het zelf niet dragen nee, ik keur het in onze warme landen zeker niet goed.

ik keur het wel goed in koude landen, daar waar het meeste verwerkte bont dan ook heen gaat.
Er is een stijging van luxe bont de afgelopen jaren geweest, in de warme landen en daar ben ik dus zeker geen voorstander van.
Ik koop het dus ook niet, ook niet een kraagje om mijn muts oid, want ik wil daar niet aan mee werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:54

Fitch schreef:
dees_daan schreef:

Ja, ik weet dat je 't vroeg, ik ben aan het proberen om het stukje te vinden maar dat lukt niet. Het was iig een slachterij ergens in 't midden van het land, waar het gebeurde. Zal 't stukje proberen te vinden. Preciezer kan ik niet zijn, maar aan deze info heb jij natuurlijk niks. Clown

Edit: toch vind ik het raar dat je kunt zeggen 'ik weet dat het niet gebeurd' terwijl je maar bij 1 slachterij gewerkt hebt.

slachterijen hebben dezelfde werkwijze, dus als het bij ons niet kán gebeuren, dan neem ik aan dat het daar ook niet gebeurd?
jij vind het raar dat ik zeg dat het niet gebeurd, en dan oordeel je zelf, omdat je een stukje in de krant gelezen hebt? is dat niet veel raarder?

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:58

dees_daan schreef:
slachterijen hebben dezelfde werkwijze, dus als het bij ons niet kán gebeuren, dan neem ik aan dat het daar ook niet gebeurd?
jij vind het raar dat ik zeg dat het niet gebeurd, en dan oordeel je zelf, omdat je een stukje in de krant gelezen hebt? is dat niet veel raarder?

Eh... nee. Want kijk: als je op empirische basis van de procedure van 1 x concludeert dat de procedure bij alle x'en hetzelfde gaat, bega je een drogreden. Waar je het ook over hebt.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:00

slachterijen kennen allemaal dezelfde regels waar ze zich aan MOETEN houden... dus er zullen weinig uitzonderingen zijn...