Diablo schreef:[*olduser*], dat die katten in het asiel terecht komen, is vooralsnog niet mijn schuld. Mocht ik met mijn poesje (ach gos, ze is nog maar een week of 7) een nestje willen krijgen, zou ik mijn best doen er goede baasjes voor te vinden en ze terug nemen bij problemen. Hetzelfde dus als een fokker doet. Wat is het verschil dan?
Ik zou met mijn poesje niet mogen vermeerderen omdat er al genoeg katten in het asiel zitten en een 'fokker' wel? Zitten er dan opeens niet teveel katten meer in het asiel? Als men dat zo zielig vindt, zet dan de wens opzij om persé een Pers, Siamees of wat dan ook te willen.
Dus jij vindt dat de serieuze fokkers van raskatten (die wachtlijsten hebben en ook nog eens zorgen dat geen van de door hun gefokte dieren in het asiel komen en al generaties lang fokken op het terugdringen van erfelijke gebreken) maar moeten stoppen zodat iedereen met katten door kan gaan fokken waarvan niets in de generaties bekend is?
Mensen die voor raskatten kiezen, kiezen daar bewust voor omdat ze weten dat ze minder risico lopen op erfelijke gebreken en weten dat ze door daarvoor te kiezen het kattenprobleem juist niet in stand houden. En omdat ze gewoon een voorkeur hebben voor een bepaald ras.
Het zijn niet de serieuze fokkers van raskatten die verantwoordelijk zijn voor al die gratis af te halen kittens op de verkoopsite en voor de vele nesten kittens die op het moment in het asiel zitten.
Het zijn de fokkers van dit soort nesten zelf die daarvoor verantwoordelijk zijn.
En jij mag mij vertellen waarom jij wel een wachtlijst kan maken voordat je een htk kat laat dekken en de rest van Nederland zijn kittens niet aan de straatstenen kwijt raakt?
En hoe je weet dat je goede bazen zult vinden die contact met je zullen houden waardoor je het weet als zo'n baas niet meer voor het door jouw gefokte dier wil of kan zorgen.
Het is precies dit soort posten wat ervoor zorgt dat de broodfok in stand gehouden kan worden.
En alles in eigenbelang omdat het toch zo leuk is om een keer een nestje te hebben.
Niemand die weet of er erfelijke gebreken in de lijnen voorkomen, laat staan of er gekeken wordt op poes en kater wel een geschikte combinatie zijn. Sterker nog: vader is vaak totaal onbekend omdat poeslief gewoon drachtig is thuisgekomen.
En dat wil je vergelijken met het serieus fokken van raskatten?
Ga eens bij die handelaar kijken, vraag eens waar al die lieve kittens heengaan en kijk eens hoe ze daar zitten. Dan praten we weer verder.
Het draait hier alleen om eigen belang. Als mensen dat toegeven: prima, hun keuze we leven in een vrij land. Maar ga alsjeblieft geen goedkope excuses verzinnen.
Geef gewoon toe dat je niet verder wilt kijken dan je eigen kat en haar kittens. Dan zul je van mij verder geen commentaar meer zien, want dan zijn de mensen tenminste eerlijk.