Spoed, hond ziek.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

djoeka

Re: Spoed, hond ziek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 17:00

Sommige mensen zouden geen huisdieren mogen hebben Boos! . Maar goed dat je zo begaan was met het hondje anders was het goed fout afgelopen. Dikke pluim voor jou Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 17:07

Knavia schreef:
Zal ongetwijfeld allemaal wel los lopen. Dit model hondje is altijd meteen errug zielig als er ook maar iets pijn doet. En aangezien het beestje ook niet gesteriliseerd is, geeft dat te denken over bereidheid van de eigenaren om diergeneeskundige help in te schakelen.
Als de slijmvliezen er echt zo lang over doen om weer roze te worden zou het dier in eindstadium shock moeten verkeren en half comateus moeten liggen, dan is elke hulp toch te laat.
Vannacht voer en drinken weghalen, morgen alleen om de zoveel uur klein beetje laten drinken en dan eerst maar eens kijken wat er gebeurt.

O ja, over die mensen die weer eens gal zitten te spuwen op de dierenarts: die man probeert op een eerlijke manier zijn brood te verdienen, heeft waarschijnlijk al de hele dag en avond gewerkt, heeft nu spoeddienst voor z'n eigen klanten en zit echt niet nu te wachten op een hond zonder eigenaar en zonder iemand die de kosten kan dragen. Dat ie het vak heeft gekozen omdat ie van dieren houdt betekent niet dat er daarom maar gratis moet worden gewerkt met bovendien kans op een tuchtzaak als er dan nog wat mis gaat...

Succes met de hond, en gewoon gaan slapen.

Zoo...jij bent een echte dierenvriend!! Ik weet niet wat ik lees hier! Ik hoop dat jij geen eigen dieren hebt in elk geval!

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 17:14

Knavia schreef:
Als de slijmvliezen er echt zo lang over doen om weer roze te worden zou het dier in eindstadium shock moeten verkeren en half comateus moeten liggen, dan is elke hulp toch te laat.

Ik wil je er even op wijzen dat dat niet waar is. Mijn hond is ook al meerdere malen in shock geraakt en hierbij was het tandvlees grijs. Niks roze, ook niet met drukken. En geen enkele hulp is ooit te laat geweest. Shock betekent niet gelijk het einde.

Ik hoop dat het met de hond in kwestie beter gaat en dat de operatie spoed zal/is verlopen.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 17:37

Goh, was ik toch de eerste die de juiste diagnose stelde Knipoog
Ik blij dat het hondje nu in goede handen is, en dat ie maar snel op mag knappen.
Een dikke knuffel aan de hond en een dikke pluim voor jou OK dan!

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:05

hoe is het nu met de hond. kan je geen andere dierenarts bellen

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:07

miekelover schreef:

ze is toch al geopereerd ?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:48

Arabian_Girl schreef:
miekelover schreef:

ze is toch al geopereerd ?

Ja dat dacht ik ook. Evengoed: hoe is het nu met de hond? Hopelijk was de operatie nog op tijd?

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:35

Gelukkig dat je niet opgaf.

Ik vind het 'advies' van de DA echt niet kunnen
Mijn spoedarts wilde mijn herder ook niet behandelen, ze vond dat we maar moesten wachten tot maandag (het was zaterdag, later op de middag!) Uiteindelijk na heeeel veel rondbellen heb ik een arts gevonden die wel bereid was om direct mijn hond te ontvangen. Helaas was het al te laat, mijn hond heeft het niet overleefd en mocht maar 9 worden.

Ik heb wel direct die spoedarts (die geweigerd heeft) gebeld om te zeggen dat mijn hond het niet heeft gered. En wat zij verstonden onder spoed . Je bent niet voor niets SPOEDarts.

Ik hoop dat jullie op tijd waren en dat het arme hondje er weer snel bovenop komt Ach gut

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:45

Ik heb het topic helemaal gelezen, en ben nu erg benieuwd hoe het nu is met het hondje

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 22:29

Diertje is ondertussen geopereert en het schijnt erg goed gegaan te zijn, alleen zou ze moeilijk uit de narcose gekomen zijn.
We gaan morgen er naar toe om te kijken of ze al mee mag, ben erg blij dat het uiteindelijk goed verlopen is. Mede dankzij bokt want ik twijfelde zelf ook big-time of ze echt iets had (zeker nadat de dierenarts zo praatte over de hond).

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 22:30

Fijn dat het nu goed gaat!!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 22:32

[quote="Sientje

Of het niet-castreren van een reu ook medische risico's met zich meebrengt durf ik eerlijk gezegd niet te zeggen. Wel weet ik dat mijn Schotse Collie, die een niet-ingedaalde zaadbal heeft, een behoorlijke kans heeft op een tumor daar. Maar die kans is even groot, als de kans dat hij vanwege zijn leeftijd niet uit de narcose komt, dus ik heb besloten het zo te laten.[/quote]

Reutjes hebben meer kans op vergrootte prostaat en prostaatkanker als ze niet gecastreerd zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 01:16

Wat goed zeg dat ze toch geopereerd is, hoop dat ze nu snel opknapt....Goed gehandeld Equidea!

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:04

gelukkig, goed gedaan, hoop dat ze morgen weer lekker naar huis mag

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:53

Wat het sneue aan dit verhaal is, is dat de oppas..
Blijkbaar meer om het welzijn van het hondje gaf.. Dan zijn eigen baasje...
(en dan bedoel ik niet doordat hondje niet jong gecastreerd was, dat is
vrij normaal!!! Ik bedoel dat de oppas de alarm signalen serieuzer nam
en beter handelde dan het baasje.. en het baasje moest overhalen....)

En dat is life.... Ook in Nederland.....

Hoop dat ze snel opknapt en weer achter balletjes aan kan rennen!!!

Wat betreft castreren van een teefje...
(en ja!!! het heet eigenlijk castreren.. en niet steriliseren... castreren betekend..
alles eruit... steriliseren zoals bij mensen zou betekenen.. hier en daar wat afbinden..
doorbranden en laten zitten... maar dan heb je er behalve als voorbehoedsmiddel...
verder niets aan....)
(als reactie op wat posts die ik las...over sterilisatie.. )
Kan al vanaf 6 maanden oud... Voor de 1 e loopsheid dus...
Als hondje loops, dan niet tijdens loopsheid steriliseren, maar 3 maand later..
Tot een leeftijd van ca 2 1/2 jaar oud.. heeft dat vroeg castreren voordelen
wat betreft de ontwikkeling van melklijsttumoren op latere leeftijd..
Bovendien kun je zonder baarmoeder en eierstokken ook geen baarmoederonsteking meer krijgen.... Haha!
Klein bijkomend voordeel is dat de operatie bij hond van 6 maanden doorgaans eenvoudiger is..
kleinere bloedvaten, minder vet in de hond.. (bedenk maar eens hoe vet een labrador..
soms al is op 2 jaar oud.. dat geeft extra operatie risico..)
Bovendien als hond jonger en minder weegt, operatie goedkoper!! Knipoog
Want gemiddeld genomen minder narcose middel etc.. nodig...

Als je een nestje wilt is bovenstaande uiteraard geen optie!!!

Las ergens castreren reu.. met niet ingedaalde bal.. dus cryptorg..
Vroeger werd er gezegd, door niet ingedaalde bal extra risico op tumor in die bal..
Is gedeeltelijk waar.. Echter risico is net zo groot als risico van de operatie en
anesthesie bij een jonge hond...
Dus eigenlijk niet perse nodig..
want is lood om oud ijzer...
Maar we hadden het over teefjes.. niet de heren..

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:26

klopt, maar ik schrok van de reactie van Knavia over het wel of niet iets over hebben voor je hond omdat ze niet gecastreerd zou zijn... DAt vind ik een kromme vergelijking...

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 19:53

Het ging dus over teefjes! niet over een reu. Als je hedentendage besluit om je teefje niet te laten 'castreren' ook al wil je er niet mee fokken, dan is dat een beslissing die meestal gebaseerd is op geld, niet op dierenliefde.
En dan kunnen er dit soort dingen gebeuren...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:38

Knavia schreef:
Het ging dus over teefjes! niet over een reu. Als je hedentendage besluit om je teefje niet te laten 'castreren' ook al wil je er niet mee fokken, dan is dat een beslissing die meestal gebaseerd is op geld, niet op dierenliefde.

Of onwetendheid. Ken meer dan genoeg baasjes die zich helemaal niet bewust zijn van het risico dat ze lopen als ze het teefje niet laten 'castreren'. Ikzelf moest ook eerst op die manier een hondje verliezen om met mijn neus op de feiten te worden gedrukt. Sindsdien waarschuw ik andere hondenbaasjes, die ook lang niet altijd op de hoogte blijken te zijn.

damiano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:09

Hallo, hoe gaat het met het hondje???
Al wat nieuws? Hoe heeft de eigenaares eigenlijk op dit alles gereageerd? Is ze nu blij, dat alles goed gaat?

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:28

Knavia schreef:

Nou, dat vind ik toch wat te kort door de bocht. Een castratie biedt niet louter voordelen, maar kan ook nadelen met zich meebrengen. Zo lopen sommige rassen een aanzienlijk risico om a.g.v. een castratie incontinent te worden, ontwikkelen gecastreerde teven gemakkelijker overgewicht, kunnen teven feller worden en wordt de vacht bij sommige rassen heel erg lelijk.
Ik denk dus dat het prima is als iedere tevenbezitter voor zichzelf weloverwogen de beslissing maakt die het beste past bij zijn hond. Ik heb hier ook een kruising spaniëlteef die ik omwille van de vacht èn gedragsproblemen (is een herplaatsertje met een heel verleden dat nogal fel kan zijn t.o.v. andere honden) heb besloten om niet te laten castreren. En zo heb ik ook een herplaats bouvierteefje gehad, één van de rassen die gevoelig is voor incontinentie en die ik kreeg op een leeftijd dat castratie m.b.t. het verkleinen van de kans op melkkliertumoren e.d. al niet meer aan de orde was. Bovendien had ze al last van overgewicht toen ik haar kreeg. Die heb ik dus ook niet meer laten castreren. Castratie hoeft niet altijd de beste optie te zijn.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 23:11

Ja dat vind ik ook wat kort door de bocht hoor.
Wij hebben onze teefjes ook niet gestilliriseerd, en we hebben geen fokwensen.
Ons ene teefje heeft nu al erg last van overgewicht en kwam met foto's maken van de heupen al slecht uit de narcose.

De ander is nog wel een keer aan de beurt.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:38

Sorry dat het een beetje off/topic gaat, maar daar moet ik toch even op ingaan hoor. De DA heeft mij ook gewaarschuwd voor het verhoogde risico op kanker als je je hondje niet steriliseert. Maar dat zet mij toch wel erg aan het denken hoor. Kijk, ik ben van beroep (o.a.) therapeut in alternatieve geneeswijzen en lees dientengevolge heel veel over de invloed van voeding, hormonen, gifstoffen e.d. op je lichaam.

Ik snap dus niet dat niemand zich realiseert dat die melklijsttumoren weleens meer met de voeding dan met iets anders te maken kunnen hebben! Iedereen weet toch eigenlijk wel dat al het afvalvlees (dat vol hormonen zit dus he!) in het hondenvoer terecht komt????? Al die hormoonstoffen maar ook alle slechte afvalvetten die erin zitten hebben echt hun invloed wel op het hormoongevoelige weefsel van zo´n hondje, w.o. ook de melkklieren. Tis b.v. niet voor niets dat jonge kinderen die veel junkfood eten echt borsten ontwikkelen en er wordt al veel onderzoek gedaan naar de invloed van de hormoonachtige stoffen in MENSENvoeding, kun je nagaan hoe groot die invloed zal zijn in DIERENvoeding!

Ik denk persoonlijk dus dat je je hondje er een groter plezier mee doet om hem hormoonvrij voer te geven en goede vetten ipv al die kankerverwekkende (jawel!!!) transvetten dan haar te steriliseren.

Ik wil natuurlijk ook zo min mogelijk risico voor mijn teefje, maar het is nu zo´n speels, actief, SLANK spring-in-het-veldje, ik zou het echt vreselijk vinden om dat te zien veranderen in een dikkig, sloom teefje door een sterilisatie, en dat is toch echt iets wat dan hoogstwaarschijnlijk wel gaat gebeuren. Dus ik neem persoonlijk andere beslissingen.

Hier kunnen we evt wel een ander topic van maken hoor, als dit teveel off-topic gaat.

Gaat het nu goed met het hondje, hoop ik?

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:58

Dat honden dik worden na een sterilisatie ligt volgens mij toch aan de eigenaar, ieder pondje gaat door het monje , ook bij honden.
Vaak worden honden wat rustiger na een castratie, maar de eigenaar blijft net zoveel voeren als toen de hond nog actief was en dat veroorzaakt overgewicht.

Ik heb mijn overleden teefje ook laten steriliseren toen ze anderhalf was, maar ze is nooit dik geweest, behalve dan toen ze bij mijn moeder woonde, die voerde haar tonnetje rond, toen ze eenmaal bij mij woonde was ze dat overgewicht zo weer kwijt en toen was ze ook weer net zo speels als vroeger en ze is 16,5 jaar oud geworden Knipoog

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 23:03

Hier hetzelfde! Cocker is al 4 jaar gesteriliseerd, maar is absoluut niet dik! Helaas is haar vacht van sluik & zacht naar krullend en stug gegaan ... door het ontbreken van hormonen (komt bij 1 hond op 10 voor volgens DA)

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 23:07

Mijn vlinderhondje kreeg wel naar mate ze ouder werd een hele dikke ondervacht die ik er elke 10 weken bij de trimster eruit liet halen, het zogenaamde ontwollen, maar haar dekharen waren nog mooi lang en glanzend, zelfs nog toen ik haar in liet slapen, je gaf die hond echt geen 16 jaar.