Wie laat konijn enten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moeten konijnen geent worden?

1. ja
51 (54%)
2. nee
37 (39%)
3. weet ik niet
5 (5%)

Totaal aantal stemmen: 93

_Noah

Re: Wie laat konijn enten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 22:00

Tja je kiest er toch zelf voor, en als je niet wilt enten is dat puur om 'economische' redenen, dat doe je toch bij je hond ook, het is gewoon een onderdeel van de verzorging vind ik. Je paard bijvoorbeeld, die ent je toch ook?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 22:02

maar als je de prijs te hoog vind, dan ent je ze toch niet... probleem opgelost lijkt mij

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 22:02

Als je eens goed leest kun je zien dat ik besloten heb gewoon te enten.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 22:03

Wat is dan het probleem? Knipoog

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 22:03

ja dan moet je niet zeuren over de prijs...
het is of het 1 of het ander, je kunt het niet allebei hebben

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 22:07

Ik mag hier best melden dat ik de prijzen belachelijk hoog vind dat jullie in discussie gaan kan ik niks aan doen.
Ik begrijp niet waar jullie over zeuren.
Dit is een forum en een toppic door mij opgestart en als ik een vraag of opmerking heb ben ik daar vrij in.

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 22:08

kasparonda schreef:
tja en zo kun je de mensen vanalles wijs maken, dus als een da een te dure toko huurt moet jij daarvoor gaan betalen.

Ja, anders kan hij niet blijven bestaan en heb jij geen dierenarts in de buurt. Maar misschien kun jij wel hetzelfde als een dierenarts na ruim 6 jaar zware studie....waarin hij/zij een enorm dure studie zelf moest bekostigen en een enorm dure huur had voor een klein kamertje...om later minder dan een gemiddelde ambtenaar te gaan verdienen...en dat terwijl menig leeftijdgenoot lekker op vakantie ging met eigen auto etc....wie weet...

Jij snapt niet waarom een, let wel goede, dierenarts dierenarts wordt...zeker niet voor het geld !. Kun je beter wat anders gaan doen, hoef je geen zware studie te doen en heb je ook nog een een sociaal leven. Je doet het voor het dier en eigenaar en ja soms heb je een eigenaar die bevooroordeeld is en roept dat je als dierenarts een geldpikker bent...ach dan denk je alleen aan het dierwant die kan er ook niets aan doen dat het zo'n eigenaar heeft....

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 22:12

Ik heb mijn konijnen dit jaar voor het eerst geent. 1tje is al 6 jaar, maar ik heb nooit geweten dat konijnenziekte ook via het hooi kan komen. Ik heb ze niet laten enten voor myxomatose, want ze zitten altijd binnen en volgens de dierenarts is het dan niet nodig om te enten. Bij onze dierenarts is er 2 keer per jaar een paar dagen dat je gewoon binnen kunt lopen en echt alleen voor de entingen betaalt, dus ik laat ze voortaan gewoon elk jaar inenten en dan krijgen ze gelijk een gezondheidscontrole.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 22:13

maar waarom dan wel voor vhd enten en niet voor myx, myx is ook makkelijk over te dragen volgens mij.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 22:13

ok als ik het ff kortsluit...

jij gaat je konijn(en) enten...
maar vind de rpijs belachelijk hoog...
naar de concurrent ga je niet want dan ben je evenveel geld kwijt door benzinekosten...
de uitleg van het waarom het duurder zou kunnen zijn, vind je eigenlijk maar onzin, want zodra een da een duurder pand heeft dan zn concurrent wil jij daar niet voor betalen...

conclusie; jij wilt enten bij jouw da voor de rpijs van de concurrent... dat kan dus niet...

dan zijn er 2 opties of je ent niet of je accepteerd gewoon de prijs...

en jij bent vrij om te antwoorden maar wij ook... en je hoeft niet in discussie te gaan met ons...

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 22:14

ginger18 schreef:
Ik heb mijn konijnen dit jaar voor het eerst geent. 1tje is al 6 jaar, maar ik heb nooit geweten dat konijnenziekte ook via het hooi kan komen. Ik heb ze niet laten enten voor myxomatose, want ze zitten altijd binnen en volgens de dierenarts is het dan niet nodig om te enten. Bij onze dierenarts is er 2 keer per jaar een paar dagen dat je gewoon binnen kunt lopen en echt alleen voor de entingen betaalt, dus ik laat ze voortaan gewoon elk jaar inenten en dan krijgen ze gelijk een gezondheidscontrole.

OOk binnenkonijnen krijgen dus myxomatose. Het wordt overgebracht door stekende insekten en direct of indirect contact. VHD (viral hemorrhagic disease) wordt o.a. via het hooi overgebracht. Voor myxo dus 2x per jaar enten en voor VHD 1 x per jaar.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 22:17

ik heb het toen aan de dierenarts gevraagd, want ik kwam eigenlijk voor de myxomatose enting, maar die zei tegen mij dat het niet nodig was.

Mrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 22:17

Ben het wel met je eens hoor Lodo. Een vriendin van me studeerd nu voor dierenarts, maar het is echt loodzwaar! (heb de studieboeken 1ejaar eens doorgekeken) Een kamer in Utrecht is overigens ook niet echt te betalen.

Maar goed, ik laat mijn konijnen voorts ook gewoon enten. Mijn ouders vonden het onzin, maar ik heb het voor mijn 2 schatten over Haha! Wil ze niet verliezen aan één van de twee ziektes.
Wat andere mensen doen is hun eigen mening natuurlijk Haha!

Het is alleen jammer dat de prijzen tussen verschillende dierenartsen verschild. Maar ja, doe mij maar eentje die er verstand van heeft Knipoog

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 22:18

Nou ja dan zal het wel.
en wat betaal jij dan?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 22:20

Ik ent niet, vind ik behoorlijk zinloos, je kunt wel voor t een enten, en dan liggen ze de volgende dag toch nog dood in 't hok.. Da's natuurlijk met paarden ook zo, maar die zijn mij toch wat meer waard. (en ja ik weet dat een konijn ook kan voelen)

Een kennis van mij had er een stuk of 40 en liet ze wel enten (fokkonijnen), toch lagen ze twee weken later bijna allemaal dood in 't hok. Dan baal je, als je geld én je konijnen weg!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 22:22

Klopt, het wordt overgebracht door insecten, die binnen op je kooi afkomen. Dus niet enten is geen optie, maar zo heeft uiteraard iedere dierenarts zo zijn mening.
Ik vind verstand ook belangrijker dan de prijs, en dat het goed gebeurt.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 22:23

vaak gaan ze dan dood aan iets waar geen enting voor bestaat...

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 22:24

ellepel schreef:
ik heb een tijd raskonijnen gehad waar ik ook mee naar de tentoonstellingen ging.
die moesten verplicht elk jaar geënt worden.

Die van mij (die ook op keuring gingen) niet hoor. Wat apart!

Ik heb trouwens meerdere konijnen gehad, en misschien 2 of 3 dode jongen en 1 of 2 dode konijnen in een jaar of 5, maar die zagen er heel normaal uit, helemaal geen ziekteverschijnselen. Terwijl ik dus niet ent.,

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 22:24

Afgelopen jaar waren we het perongeluk vergeten Schijnheilig 1 van mijn konijnen is nu niet geënt de ander wel (die was eerst van iemand anders en die ente ook iedere keer) opzich heb ik het altijd gedaan (ook bij m'n vorige konijn) vooral omdat we hier bij de de maas wonen en daar is zo'n stuk uitgegraven waardoor er een grote plas stilstaant water is waardoor er geloof ik ook extra van die mugjes zijn (hoe heten die ook weer??) nouja en ik zíe ook wel vaker van die wilde konijnen met die ziektes etc. bij ons zijn de prijzen zover ik weet trouwens niet zo hoog. ik meen maar 7 euro! per konijn dan

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 22:25

dit soort verhalen heb ik dus ook vaker gehoord en dit brengt ook gewoon de twijfel

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 22:33

imd schreef:
ellepel schreef:
ik heb een tijd raskonijnen gehad waar ik ook mee naar de tentoonstellingen ging.
die moesten verplicht elk jaar geënt worden.

Die van mij (die ook op keuring gingen) niet hoor. Wat apart!

Ik heb trouwens meerdere konijnen gehad, en misschien 2 of 3 dode jongen en 1 of 2 dode konijnen in een jaar of 5, maar die zagen er heel normaal uit, helemaal geen ziekteverschijnselen. Terwijl ik dus niet ent.,

VHD kun je niet aan de buitenkant zien. Plotseling ligt je konijn dood in het hok. Alleen pathologisch onderzoek geeft dan helderheid over het oorzakelijk agens.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 22:34

bij ons is het trouwens 1x per jaar in april ongeveer want in de wintermaanden (hoewel dat tegenwoordig ook niet meer echt het geval is omdat de winters bij ons zo zacht zijn) gaan die mugjes dood ofzo. die mugjes die die ziekte overbrengen bedoel ik Knipoog

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 23:03

Maartje1990 schreef:
bij ons is het trouwens 1x per jaar in april ongeveer want in de wintermaanden (hoewel dat tegenwoordig ook niet meer echt het geval is omdat de winters bij ons zo zacht zijn) gaan die mugjes dood ofzo. die mugjes die die ziekte overbrengen bedoel ik Knipoog

Heb in december nog twee myxomatosegevallen gehad. Echt 2x per jaar enten tegen myxo.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 23:08

tjah.. dat gaat hier dus niet, want onze dierenarts(en) doen het alleen in april Knipoog

ik heb de poll trouwens niet ingevuld want ik vind niet dat het moet. Ik vind dat ieder daar z'n eigen keus in moet maken. Knipoog

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 00:25

'n fokker heeft mij gezegt
enten heeft helemaal geen zin .. als de ziekte er is gaan ze toch dood Knipoog
Hun enten de dieren wel omdat ze ermee fokken en verkopen

Ik heb mijn konijnnen nog nooit geënt iig