Goed hondenvoer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Re: Goed hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:52

Hill's is idd erg goed, Royal Canin ook (bevat wel wat meer zout dan Hill's). Als je je pup ook vers vlees wil geven, of iets wat er op lijkt en dat speciaal voor honden is ontwikkeld, zou ik het even aan de dierenarts vragen. Het voer dat de da heeft is vaak een stuk beter (wel ook duurder) dan wat je in de winkel kunt krijgen en de da kan je meteen ook adviseren wat het beste is, of er een aparte variant is voor pups enz enz enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:56

leg mij dan eens uit hoe het komt dat onze vorige hond al een allergie had voordat ze hier kwam? daarna nooit weer uitslag oid heeft gehad..
onze 2e hond heeft het niet heel erg, nu ik hem op dit voer heb, heeft hij nergens last van, de 3e hond het ook al had voordat ze hier kwam? en er nu vanaf is? ik vind het vreemd dat jij daar over kan oordelen zonder de situatie te zien, de eerste hond hebben wij opgevangen, zij heeft daar dus die allergie ontwikkeld, onze 2e hond kreeg bonzotroep, en de 3e komt uit spanje, en zij is nu 4 maanden (wij hebben haar nog niet zo lang) op dit voer deden en doen zij het érg goed, ik denk dus niet dat de kwaliteit niet goed is Lachen

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:57

hestejente schreef:
Als je je pup ook vers vlees wil geven, of iets wat er op lijkt en dat speciaal voor honden is ontwikkeld ... of er een aparte variant is voor pups enz enz enz.

Koe Lees zelf eens terug... Speciaal óntwikkeld vlees?! Aparte variant vlees voor pups?!

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:00

hestejente schreef:
de da kan je meteen ook adviseren wat het beste is

De DA adviseerd altijd het voer wij hij/zij provisie voor krijgt. Dat dat advies zo ik nooit zomaar aannemen.

Daarnaast kennen weinig DA's het principe vers voeren, die blijven vast zitten aan alleen brokken.

En de eerste kip of zalm die speciaal gefokt/gekweekt is voor pups moet ik nog tegenkomen.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:02

hestejente schreef:
Hill's is idd erg goed, Royal Canin ook (bevat wel wat meer zout dan Hill's). Als je je pup ook vers vlees wil geven, of iets wat er op lijkt en dat speciaal voor honden is ontwikkeld, zou ik het even aan de dierenarts vragen. Het voer dat de da heeft is vaak een stuk beter (wel ook duurder) dan wat je in de winkel kunt krijgen en de da kan je meteen ook adviseren wat het beste is, of er een aparte variant is voor pups enz enz enz.

Dierenartsenpraktijken verdienen ook gewoon aan de verkoop van bepaalde merken voeders en zullen vaak het liefst die voeders verkopen. Als je advies vraagt aan een dierenarts krijg je dus ook lang niet altijd een onafhankelijk verhaal te horen, maar vaak gewoon een commercieel getint praatje. Van vers vlees hebben veel dierenartsen helemaal geen verstand en daarom wordt het nogal eens ten onrechte afgeraden, terwijl er helemaal niets mis is met een goede kwaliteit versvlees, ook niet voor een pup.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:04

Oké, twee zielen één gedachte. Haha!

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:08

Ik moet zeggen dat mijn DA er aardig op terug gekomen is.
Ik moest dieetvoer hebben voor mijn hond, maar hond eet haast geen brokken en vond het dieetvoer te duur.
Toen ben ik gewoon voorzichtig gaan proberen vlees te voeren.

Mijn DA vind dat mijn hond er prachtig uitziet en zegt dat ik vooral zo moet doorgaan.

Hij durft het alleen nog niet aan zijn klanten aan te bevelen.
Dat vind ik wel jammer, maar ben allang blij dat hij er voor openstaat.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:13

Het is ook nogal een omschakeling en áls je niet een volledig menu voert krijg je geheid problemen. Wanneer iemand dus niet volledig geinformeerd is en zich bezig wílt houden met het samenstellen van menu's, zou ik het simpelweg áfraden om BARF te voeren..

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:44

dees_daan schreef:
leg mij dan eens uit hoe het komt dat onze vorige hond al een allergie had voordat ze hier kwam? daarna nooit weer uitslag oid heeft gehad..
onze 2e hond heeft het niet heel erg, nu ik hem op dit voer heb, heeft hij nergens last van, de 3e hond het ook al had voordat ze hier kwam? en er nu vanaf is? ik vind het vreemd dat jij daar over kan oordelen zonder de situatie te zien, de eerste hond hebben wij opgevangen, zij heeft daar dus die allergie ontwikkeld, onze 2e hond kreeg bonzotroep, en de 3e komt uit spanje, en zij is nu 4 maanden (wij hebben haar nog niet zo lang) op dit voer deden en doen zij het érg goed, ik denk dus niet dat de kwaliteit niet goed is Lachen

Nogmaals: ik denk dus dat honden veel gemakkelijker een allergie ontwikkelen tegen een kwalitatief slecht eiwit dan tegen een kwalitatief goed eiwit. En dat de hoeveelheid eiwit van ondergeschikt belang is aan de kwaliteit. Het is geen verwijt aan jouw adres of zoiets, maar ik ben er dus van overtuigd dat brokken die gebruik maken van slecht verteerbare, goedkope eiwitbronnen, het ontstaan van een allergie kunnen bevorderen. En ik weet niet wat de honden die jij hebt opgevangen voor die tijd gegeten hebben. Je hebt het bij één hond over Bonzotroep en dat zegt mij eigenlijk al genoeg. Ik vermoed dus dat hetgeen ze gegeten hebben heeft bijgedragen aan het ontstaan van de problemen. Dat je nu een voeding hebt gevonden waar je honden het goed op doen is alleen maar fijn (hoewel ik denk dat er ook andere, misschien wel betere voedingsmethoden zijn waar deze honden het goed op zouden doen).
Ik reageerde alleen even jouw uitspraak over weinig eiwitten omdat daarmee m.i. de indruk werd gewekt dat eiwitten over het algemeen niet goed zijn voor honden. Maar met een kwalitatief goed eiwit is niks mis en met de juiste voeding zal een hond zelden tegen allerlei verschillende eiwitten een allergie ontwikkelen.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:48

Chubby schreef:
Het is ook nogal een omschakeling en áls je niet een volledig menu voert krijg je geheid problemen. Wanneer iemand dus niet volledig geinformeerd is en zich bezig wílt houden met het samenstellen van menu's, zou ik het simpelweg áfraden om BARF te voeren..

Helemaal mee eens. Hoewel ik zelf BARF geef, raad ik mensen zelden aan dit ook te gaan doen en noem ik het alleen als een mogelijkheid met daarbij een fikse waarschuwing dat je je dan wel eerst goed dient te verdiepen in de hele materie. Maar een complete versvleesvoeding kan iedere boerenbanketstaaf wel uit z'n vriezer rukken, dus dat raad ik wel vaak aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:49

van de eerste hond weet ik het niet, die hadden ze al op denkadog omdat ze die allergie had, van de derde hond weet ik het ook niet zeker, die is toen ze hier kwam over gegaan op het voer dat we hier hebben. het kwam op mij over, dat het voer dat ik geef, dus geen goed voer is, terwijl ze nu nergens last van hebben. eiwitten in het algemeen, daar heb ik geen problemen mee, ik zeg alleen dat mijn hondjes dus een allergie hebben.. de 3e heeft het in spanje opgebouwd denk ik (daar aten ze wss van alles, ze moeten wel als ze geen eten hebben..)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:04

Oprtalj schreef:
Helemaal mee eens. Hoewel ik zelf BARF geef, raad ik mensen zelden aan dit ook te gaan doen en noem ik het alleen als een mogelijkheid met daarbij een fikse waarschuwing dat je je dan wel eerst goed dient te verdiepen in de hele materie. Maar een complete versvleesvoeding kan iedere boerenbanketstaaf wel uit z'n vriezer rukken, dus dat raad ik wel vaak aan.

Met de kanttekening om kauwmateriaal te geven hoop ik Haha! Want wat het gebit aangaat is KVV mogelijk nog schadelijker dan brokken..

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:10

Chubby schreef:
Oprtalj schreef:

Met de kanttekening om kauwmateriaal te geven hoop ik Haha! Want wat het gebit aangaat is KVV mogelijk nog schadelijker dan brokken..

Ja, kauwmateriaal is inderdaad belangrijk. Maar KVV m.b.t. het gebit schadelijker dan brokken? Hmm, nee daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. KVV bevat in ieder geval niet zo'n grote hoeveelheid tandplakveroorzakende koolhydraten als brok.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:13

Oprtalj schreef:
Ja, kauwmateriaal is inderdaad belangrijk. Maar KVV m.b.t. het gebit schadelijker dan brokken? Hmm, nee daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. KVV bevat in ieder geval niet zo'n grote hoeveelheid tandplakveroorzakende koolhydraten als brok.

idem....vers vlees bevat bepaalde stoffen die juist een reinigende werking hebben

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:14

Sinds ik KVV voer hebben die van mij veel minder vieze mondjes en ruiken veel minder uit de mond.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:14

Brok kán, mits goed gekauwd, een reiniginde werking hebben. KVV is daarvoor te zacht en hoeft niet gekauwd te worden..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:17

kvv = een soort van vers vlees en bevat dus deze stoffen zoals ik al benoemd had

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:12

Mijn teefje begint een steeds grotere zeikert te worden qua eten (m'n reu-tje niet). Ik ben nu ook aan het overstappen op vers gekookt vlees elke dag. De mensen die dat ook doen, geef je dan nog extra vitamen/mineralen supplementen om zeker te weten dat ze genoeg voedingstoffen binnen krijgen?

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:20

Geen idee wat je het beste kan geven bij gekookt vlees aangezien mijn hond rauw krijgt.

Waarom kook je het eigenlijk eerst? Zit daar een bepaalde reden/idee achter?

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:23

Mochten er bacterien zoals salmonella ofzo inzitten dan gaan die iig dood, maar ik weet eigenlijk niet of honden daar last van kunnen hebben?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:24

Je kunt het vlees beter niet koken.. Met koken vernietig je de voedingsstoffen én goede bacterien.. Een hond en kat hebben een andere zuurgraad van het maagzuur en zijn dus nauwelijks gevoelig voor bijv. salmonella en minder gevoelig voor andere bacterien.. Mits we praten over gezonde dieren! En je kunt niet zomaar wat voeren.. Het grootste gevaar van zelf samenstellen is dat je niet compleet samenstelt! Dan ontstaan er tekorten en kun je beter brok geven Clown

Een compleet menu bestaat bij benadering uit:
40% vleesbot
40% spiervlees
15% orgaanvlees
5% diversen (groenten, yoghurt, noten, etc)

Het bot moet ook opgegeten worden! Dus je geeft botten die qua moeilijkheid passen bij je hond. Kleine of beginnende honden krijgen bijvoorbeeld kippennekken of karkas. Wat verder gevorderde honden kunnen ook eendenrug, parelhoenkarkas etc verteren..

Je hond heeft vis nodig, dus geef je minstens 1x per 2 weken een goede vismaaltijd. Als je dat niet wilt of kunt moet je visolie toevoegen.

Qua orgaanvlees heeft je hond ongeveer 1/3 lever nodig, hart is ook onmisbaar en de rest kun je varieren van niertjes, long en maagjes bijvoorbeeld.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:42

Of je kan een complete versvoeding kopen.......

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:40

Dat eet madam ook niet..

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:50

Welke heb je geprobeerd?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:53

Heb niet alles doorgelezen, maar zelf voeren we royal canin maxi mature (5 jarige Duiste staande reu) dit bevalt bij ons goed (is trouwens op dierenartsadvies ivm zijn nieren).