[DISCUSSIE] Regeling Agressieve Dieren (RAD)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Limanade

Re: [DISCUSSIE] Regeling Agressieve Dieren (RAD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:43

slimmerik schreef:
Whoepi schreef:
jawel hoor, heb het ook meegemaakt met een ander ras,

Ik ook maar dat bleek een hond met een hersentumor te zijn.

en pitbullachtigen kunnen geen hersentumoren krijgen? Clown

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:16

welnee joh zijn ze speciaal voor gefokt.........ik vind de discussie toch weer een beetje zielig worden.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:19

er zal inderdaad altijd een bepaald laag niveau inblijven Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:53

anders openen we gewoon een topic voor liefhebbers,om gewoon leuk en normaal te kletsen,en te discussieren. Haha!

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 23:48

Waar het bij de RAD om gaat, is niet of de hond KAN of ZAL bijten. Het gaat om het gevolg.

Het is bekend dat een aantal rassen de neiging heeft ''door te slaan''. Ze zullen niet snel bijten, maar ALS ze bijten zijn er twee opties; OF de schade is enorm, (de vorm van de kaak bij een aantal rassen geeft zéér lelijke beten!) OF ze krijgen een soort ''agressieve bui'' en zijn niet tot bedaren te brengen.

Beide zijn levensgevaarlijk. En daar zit 'm de kneep.

De RAD is ook niet gebaseerd op het uiterlijk van de hond, maar op die kennis. Je moet hierbij kijken naar de voorgeschiedenis van de genoemde rassen. Ze zijn gefokt voor bepaalde doelen, en jarenlang werd er dus gefokt op bepaalde kenmerken qua agressie... Die eigenschappen worden nu eruit gefokt, maar soms drijft zo'n eigenschap boven.

Voorbeeld: Sommige problemen zijn erfelijk. Zelf hebben wij een geerfde angstbijter; vader bleek angstbijter, alle puppen hebben dit kenmerk geerft.
In het geval van een aantal rassen die vroeger verboden waren door de RADwet, is er een bepaalde agressie destijds ingefokt. Deze eigenschap KAN af en toe bovendrijven, wat veel schade tot gevolg heeft.

Kortom; Op zich heeft de RADwet een goede grond. Het is alleen jammer dat het zo heeft moeten lopen. Hopelijk worden alle Pitbull-achtige honden en grote doggen (die vaak voormalige oorlogshonden waren) uiteindelijk zo ver gefokt dat de vroegere eigenschappen langzaam uitdoven. Dan kunnen deze rassen, net als allerlei andere bullachtigen, weer gewoon als gezelschapdieren gehouden worden.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 00:01

Het gaat maar om 1 verboden hond, de pitbull zelf namelijk.
Alles wat maar een vierkante kop heeft en geen papieren heeft wordt gezien als pitbull.
Er wordt gebaseerd op uiterlijk, en dat kan en mag niet. Je mag namelijk niet discrimineren in NL, waarom dan de wet zo handhaven zoals die nu is Verward

Dat een hond verboden is en met uitsterven bedreigd moet worden is nog tot daar aan toe, maar om zomaar onschuldige honden af te maken vanwege een uiterlijk gaat er bij (en gelukkig vele anderen) niet in

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 00:28

nakisha.. er zijn zoveel honden gefokt om te vechten.. maar dezen vallen niet onder de RAD.. de sharpei bijvoorbeeld.. en de bullterrier..
er word gewoon gediscrimineerd en dat mag niet in NL.. blijkbaar wel bij dieren.. Boos!

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 00:32

snoevie Haha! mooi onderschrift Haha!

Whoepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 02:30

Snoevie schreef:
anders openen we gewoon een topic voor liefhebbers,om gewoon leuk en normaal te kletsen,en te discussieren. Haha!

Dat lijkt me heel gezellig Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 07:43

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:02

Nakisha schreef:
Hopelijk worden alle Pitbull-achtige honden en grote doggen (die vaak voormalige oorlogshonden waren) uiteindelijk zo ver gefokt dat de vroegere eigenschappen langzaam uitdoven. Dan kunnen deze rassen, net als allerlei andere bullachtigen, weer gewoon als gezelschapdieren gehouden worden.

Leuk dat je dit zegt! Want er was namelijk op een ander forum (BM forum) de discussie over dat de BM te lief ,te sociaal en te lomp gefokt zou worden
Ik ben juist voorstander van hoe de BM nu gefokt word maar er was ook een groot tegenhanger aanwezig die graag het pittige gereserveerde karakter terug wou zien in de BM
Ja wat is dat wijsheid vraag ik me af? Tegenwoordig gebruiken we de honden alleen maar als huishond dus wat is er dan mis met lief,sociaal en lomp?

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 01:24

Tja Naadje, ieder inderdaad zijn mening. Zelf zie ik de bullmastiff ook het liefst als een knuffelige bulldozer van een hond. Knipoog

Mensen, alsjeblieft, ik lees hier toch wel weer veel reacties waaruit ik op moet maken dat men zich NIET in de RAD heeft verdiept.

De reden dat alle pitbull-achtige honden zonder papier worden gepakt, is omdat men geen risico wil lopen met dergelijke rassen. Er is niet voor niets op schrift gezet dat dergelijke honden NIET zonder papier gehouden mogen worden. Je moet die fokkers aanpakken, die dergelijke honden zonder papier fokken, en de kopers, die een hond kopen zonder zich te verdiepen!! Als je écht van honden houd, en valt op dergelijke rassen, zou je die wetgeving kennen vóór je aan een pup begint.

Lima; De bullterrier hád best onder de RAD kunnen vallen, en zal dit misschien ook ooit wel doen... laten we hopen van niet. Maar dat geld in principe voor eigenlijk alle bullachtigen!
Waarom de keuze voor juist een aantal rassen werd gemaakt, en anderen niet? Ik heb geen idee...

Op dit moment word gefocust op de pittbull. Hierop zijn de regels dus ook aangepast!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 09:15

een pitbull is trouwens geen ras.........

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 15:16

Nakisha, ik denk dat je de RAD niet helemaal begrijpt.
De reden dat dergelijke rassen niet zonder papier toegestaan zijn, is omdat ze anders voor pitbulls aangezien worden, en die zijn verboden.
Als een staff zonder papieren in beslag genomen wordt en geschouwd wordt, valt hij OF onder de pitbull en wordt afgemaakt, OF hij valt onder de stafford en mag terug naar zijn baasjes...

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:52

Snoevie schreef:
een pitbull is trouwens geen ras.........

ik dacht in amerika wel daar is het ook een stamboek.
verder ben ik het met jou post helemaal eens maar dat had ik een andere post van mijzelf ook al toegelicht.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 14:58

Citaat:
Nakisha, ik denk dat je de RAD niet helemaal begrijpt.
De reden dat dergelijke rassen niet zonder papier toegestaan zijn, is omdat ze anders voor pitbulls aangezien worden, en die zijn verboden.

En waarom zijn pittbulls verboden? Juist, cirkel weer rond... toch?

Citaat:
Als een staff zonder papieren in beslag genomen wordt en geschouwd wordt, valt hij OF onder de pitbull en wordt afgemaakt, OF hij valt onder de stafford en mag terug naar zijn baasjes...

Daar heb ik nog nooit van gehoord! Heb jij dat van dichtbij meegemaakt?
Ik weet alleen dat ze naar een aantal (uiterlijke) kenmerken kijken. Zijn die kenmerken allemaal aanwezig, dan is het einde verhaal. Zoniet, dan mag de hond (soms) terug.

Ik heb de RADwet van héél dichtbij in werking gezien. Misschien kennen sommige mensen hier wel het geval om Cookie, de witte teef? Ik kende Cookie persoonlijk.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:02

dat laatste citaat klopt wel!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:02

Ik ken meerdere verhalen van heel dichtbij Knipoog

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:10

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:26

Het blijven altijd honden, en honden zijn tot fantastische dingen in staat. Lachen

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 22:35

Ik ben zelf helemaal gek van de stafford, en met name de engelse stafford, ben dan ook de gelukkige eigenaresse van zo´n geweldige viervoeter..
Het geweldige karakter, het door het vuur gaan voor mensen, het ontzettend lieve en veel incasserende naar kinderen, hun krachtige uiterlijk met trouwe ogen, hun levenslust en graag willen werken, voor mij nooit meer anders.

De wet.. zinloos in mijn ogen.. honden met papieren: perfect! al is het maar om de broodfok tegen te gaan!
Helaas vallen staffords nog wel eens in de verkeerde handen, en net als iedere ander ras worden ze dan verpest..

Wat mensen nogal vaak vergeten, is dat de pitbull van oudscher niet is gefokt om mensen aan te vallen! daarom begrijp ik nooit zo goed dat mensen zo bang zijn voor de gevaren.
Als 1 ding belangrijk was in de ring, was het wel dan mensen de honden uit elkaar konden halen, en een hond die agressief op zijn baas reageerde was dus totaal nutteloos!
Een stafford is een onwijs grote mensen vriend, evenals voor kinderen zijn het geweldige honden!
Ja met andere dieren met name honden kunnen ze over het algemeen niet goed mee overweg, en dat is dus ook wat je hoort te weten als je een stafford in huis neemt, dat risico neemt het met zich mee.

Ik ben helemaal gek van het ras, en ja ik ben voor de papieren! het is er al sinds 93, en inmiddels zouden we beter moeten weten.
Al is het maar om je hond te beschermen, en niet dagelijks erop uit te gaan en om je heen te moeten kijken, omdat ze je hond wel eens af zouden kunnen pakken..Je hond is namelijk de dupe! die word om zijn uiterlijk in een laserasiel geplaatst, en uiteindelijk mag die het met de dood bekopen.

Wat ik belachelijk vind is dat een hond op zijn uiterlijk word beoordeelt! wat als je een boxer met ik noem maar wat een terrier kruist, en hij heeft een bepaald aantal kenmerken van een pitbull valt deze onder de RAD.
Puur door zijn uiterlijk, de wet is ontzettend krom, en schort aan alle kanten.
Een wet die een simpele dodo ooit is gaan bedenken, zonder erover na te denken dat het een zinloos gevecht is.
Laten we beginnen bij broodfokkers, en voorlichting, en dat mensen zich verdiepen in wat zij de komende 15 jaar in huis halen. Laat ze sowieso een cursus volgen zodat ze weten hoe met bepaalde dingen om te gaan.
En ik denk dat niet alleen de staff, maar ieder ras daarmee geholpen zou zijn.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 06:45

krijg jij niet die melding,dat er al langer dan 2 weken niet in dit topic gereageerd is?

ik geloof dat alles al gezegd is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 07:56

LimaMambo schreef:
Moniek schreef:
wat vinden jullie dan van de achergrond van deze wet?
waarom juist deze honden? wat zijn de cijfers van bijt incidenten tegen over andere rassen?
Ik weet bijvoorbeeld dat de goldenretriever ook veel slachtoffers op zijn naam heeft.
maar komt dat omdat dit ras het meest voorkomd als gezinshond?
en als dat zo is ,,,is dat dan een goed excuus?
Dit zijn gewoon dingen die ik wel in een discussie wil bespreken.

der loopt hier een golden rond die de staff van me vriend heeft aangevallen.. gevolg.. golden helemaal niks en staff onder de wonden..
elke hond kan bijten dus niet alleen een pitbullachtige
en idd de labrador staat op nummer 1 van bijtincidenten
en of ze meer voorkomen weet ik nog zo net niet.. hier in de buurt loopt 1 golden en voor de rest eigenlijk allemaal staffords of ambullen..

Dat komt ook omdat de lab met van alles gekruisd wordt en vervolgens voor labrador door gaat. Een echte lab is totaal niet aggressief. Daarbij zijn er veel meer labradors dus logisch dat de cijfers dan hoger uitvallen. Ik heb zelf een halve staff gehad en deze honden kunnen wel degelijk veel meer schade aanrichten dan een andere hond.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 08:01

*zucht* blijven we hier nu over doorgaan

ook echte labs kunnen agressief zijn als ze een foute baas hebben.
alleen is het volk wat een lab heeft vaak erg anders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 08:20

Niet perse hoor, ik heb een halve staff gehad en krijg nu een lab Haha! Haha!
Maar ik zie wel degelijk verschil in ras hoor, mijn staff kreeg alles , echt alles kapot. Het is dat het een doogoed beestje was, als ze dat niet zijn, en inderdaad een staff heeft meestal een ander soort baas, is er dus meer risico.