Drachtige hond - update: pups levend geboren, zie pag. 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Re: Drachtige hond - update: pups levend geboren, zie pag. 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:32

moyra schreef:
tja es van mij krijgen ze gewoon eerlijk antwoord , ookal zal ik wel heel bokt over me heen krijgen

Ja, altijd dat gedoe met stambomen en dergelijke, het zegt mij niet zo veel...
Ach Daan, je bent blij met het nestje, alles is goed gegaan en daar gaat het om. Ja

swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:25

Je hebt het over een heupaandoening, dus je hebt je er duidelijk niet in verdiept, want het betreft een aandoening van het kniegewricht: patella luxatie. De knieschijf (patella) schiet uit het gewricht dan (luxeert). Bij raszuivere maltezers komt deze aandoening sporadisch voor. Juist bij de kruisingen tref je hem meer aan. En bovendien PL komt ook voor bij (kruising) shih tzu's... (en vele andere kleine rassen). Dus waarom een shih?

Geen goede motivatie: gewoon een verkooppraatje, en niet eens een die hout snijdt...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:32

Kruisingen zijn juist niet sterker. Bij een kruising komen vaak alle slechte genen bij elkaar (die zich versterken). Dus nog meer kans op erfelijke aandoeningen. Wordt helaas vaak vergeten. Ik ben helaas tegen het fokken zonder papieren om die redenen.
Ik zie het bij de dierenarts ook (Werk) er komen steeds meer erfelijke problemen doordat er zonder papieren wordt gefokt.

Maar gefeliciteerd met je pups en fijn dat alles is goed gegaan,

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:37

Ik zie bij dieren met stambomen ook heel veel fouten, papier en alles erbij, daar wordt ook in doorgefokt en gaat niet altijd alles juist zoals het zou moeten gebeuren.

Maargoed, dat is mijn mening en daar blijf ik bij.

swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:13

Es79 schreef:
Ik zie bij dieren met stambomen ook heel veel fouten, papier en alles erbij, daar wordt ook in doorgefokt en gaat niet altijd alles juist zoals het zou moeten gebeuren.

dat beweer ik ook niet, maar lukraak stellen dat PL vaak voorkomt bij rasmaltezers klopt gewoon niet. Het komt vaker voor bij kruisingen, want met ouderdieren met PL wordt doorgaans niet gefokt bij de rasdieren. En om nou twee kruisingen waar je niets (van ouderlijnen) van weet bij elkaar te gooien, dat is pas russisch roulette!

Het is eerder een probleem om iemand met een goede raszuivere reu met stamboom bereid te vinden jouw bastaardje te laten dekken. Dat is gewoon not-done voor de meesten. Ik zelf heb bijvoorbeeld een raszuivere reu die ik qua exterieur (hij heeft absoluut geen PL/andere afwijkingen) niet uitmuntend genoeg vind, die sluit ik uit voor de fok omdat ik het ras wil verbeteren, niet lukraak vermeerderen. Mocht hij nu wel fokwaardig geweest zijn, dan stond hij ook alleen maar ter dekking voor teven met stamboom hoor, en voor een niet gering bedrag.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:28

Es79 schreef:
Krijgen we dat weer, dat ze gekruist zijn...
Alles is gezond en daar gaat het toch om? Haha!

Broodfok heet zo iets.... Jammergenoeg is daar nog steeds vraag naar.

De gezondheid van de pups laat zich pas na een half jaar ongeveer goed tonen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:38

swiffer schreef:
Es79 schreef:

dat beweer ik ook niet, maar lukraak stellen dat PL vaak voorkomt bij rasmaltezers klopt gewoon niet. Het komt vaker voor bij kruisingen, want met ouderdieren met PL wordt doorgaans niet gefokt bij de rasdieren. En om nou twee kruisingen waar je niets (van ouderlijnen) van weet bij elkaar te gooien, dat is pas russisch roulette!

Het is eerder een probleem om iemand met een goede raszuivere reu met stamboom bereid te vinden jouw bastaardje te laten dekken. Dat is gewoon not-done voor de meesten. Ik zelf heb bijvoorbeeld een raszuivere reu die ik qua exterieur (hij heeft absoluut geen PL/andere afwijkingen) niet uitmuntend genoeg vind, die sluit ik uit voor de fok omdat ik het ras wil verbeteren, niet lukraak vermeerderen. Mocht hij nu wel fokwaardig geweest zijn, dan stond hij ook alleen maar ter dekking voor teven met stamboom hoor, en voor een niet gering bedrag.

Swiffer@ Jij verwoord goed dat wat ik bedoelde.

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 17:19

Ach het wel of niet krijgen van raszuivere pups is weer een andere discussie.

Fijn om te horen dat het goed gaat met het teefje en de pups.
En nu wachten tot ze de oogjes/oortjes open krijgen Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 18:03

moyra schreef:
tja es van mij krijgen ze gewoon eerlijk antwoord , ookal zal ik wel heel bokt over me heen krijgen

Verbaast je dat, als je zo een antwoord geeft...

En es omdat er ergens anders fouten gebeuren is dit niet de rechtvaardigen, heel wat rasaandoeningen zijn begonnen bij honden die men een ras noemt maar zo bastaard als wat zijn Lachen gelukkig zijn er veel minder bij de rasstamboeken zelf

Zoals er zoveel zogezegde maltesers, chihuahuas, rotweilers bestaan.

Kruisingen zijn gewoon een probleem tegenwoordig, en dat zegt men niet voor irritant te doen maar voor het welzijn van die hond Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 18:12

Moderatoropmerking:
Dit topic lijkt me niet de plek om te gaan discussieren of het wel of niet wenselijk is om kruisingen op de wereld te zetten. Nee, het ging om de onzekerheid van Moyra of de pups dood waren en nu de opluchting dat ze een nestje levende pups heeft. Voor een discussie over kruisingen en rashonden kan een nieuw topic geopend worden (broodfok is trouwens weer heel iets anders en de vergelijking van deze situatie met broodfok vind ik wat ongepast)

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 18:14

Helemaal met apple eens.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 18:55

Oeh die opmerking over broodfok was van mij.... Ik wil toch wel even uitleggen waarom ik die geplaatst heb. Broodfok is in mijn ogen twee honden op elkaar gooien omdat het zo'n leuke combinatie is en buiten de rasvereniging om dan kun je lekker vaak een nestje fokken en daar geld voor opstrijken. Mijn opmerking was in het algemeen bedoeld en niet naar de hond van TS. (zij zijn tenslotte 1 1/2 jaar bezig geweest om deze teef drachtig te krijgen). Mijn opmerking was gericht n.a.v. opmerking es79.

Mocht TS het opgevat hebben als kritiek naar haar toe dan daar mijn excuus voor: zo is het nl niet bedoeld.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 17:56