Rosita schreef:Cassidy schreef:Ik had het over die portugese en spaanse waterhonden...maar idd, mag je een gewone poedel wel borstelen?
Franse, Portugese en Italiaanse Waterhonden moeten allemaal klitvrij gehouden worden.
De Spaanse Waterhond is een uitzondering hierop maar hun vacht moet in koorden gescheurd (klinkt ernstig maar is het niet) worden. Het is niet de bedoeling om maar gewoon helemaal niks aan die vacht te doen zoals wel veel gedacht en gedaan wordt. Je kunt er ook voor kiezen om een Spanjaard kort te houden en iedere 2 a 3 maanden glad te (laten) scheren.Hoe vaak je borstelt ligt aan de vacht, de leeftijd van de hond (rond een maand of 8 klitten ze vaak vreselijk) en aan je eigen ervaring. Wanneer je klitten kunt vinden en herkennen heb je veel voor op iemand die niet echt weg weet met zo'n vacht.
De meeste spanjaarden die regelmatig zwemmen, hoeven niet gescheurd te worden. Ik scheur mijn honden eigenlijk nooit, de koorden vormen zich vanzelf. Echter honden die niet regelmatig in het water komen en veel bij de verwarming liggen, moeten vaak wel worden gescheurd.
deze heb ik nog nooit gescheurd, dit gaat vanzelf:

en bij deze hetzelfde (vacht van 16 maanden!):

Cassidy schreef:Wat een bos met haar! Maar als je weinig aan de vacht mag doen (cq niet borstelen), dan is het wel een makkelijke hond in onderhoud?
waar je bij een spanjaard (maar eigenlijk elke hond met langer haar en hangende oren) op moet letten is oormijt, en je moet dagelijks het opgedroogde traanvocht weghalen.
De honden verharen niet, dus je hebt geen rondvliegende haren, maar op lange vacht willen ze na bv een lange bos- of strandwandeling, wel zand e.d. mee naar binnen nemen (maar ja, welke hond niet)
verder zijn het zeer slimme honden (net als poedels) en zijn ze zacht van karakter.