Wil je een ratje kopen? GÉÉN DW of Tuincentrum!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Ananas_

Re: Wil je een ratje kopen? GÉÉN DW of Tuincentrum!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:25

Citaat:
Verantwoord fokken doe je voor het verbeteren van het ras. En in het geval van ratten, vooral verbeteren van de gezondheid. Ik vraag me af in hoeverre dit kan als je ze puur voor de verkoop fokt.

Dus een goede fokker houdt al zijn dieren zelf Haha!

*Gaat verder lezen*

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:30

annepanne schreef:

*Gaat verder lezen*

Nee maar houdt wel goed in de gaten wat er gebeurd met zijn/haar nesten. Je moet als je een ratje uit n rattry haalt ook ondertekenen dat je zelf niet gaat fokken met deze dieren, en dat je de rattery op de hoogte houdt over eventuele ziektes en ze laat weten wanneer en waaran je ratje is overleden. Zo kan een rattery de lijnen volgen. Eens in de zoveel tijd wordt ik ook gevraagd n vragenlijst in te vullen door de rattery's waar ik mijn ratjes vandaan heb.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:38

Mariska_28 schreef:
Ik ben blij dat er broodfokkers zijn.

Of zou er een rattery zijn die mij diepvriesratten verkoopt voor mijn slangen?

Als je met deze opmerking wil dat we in shock raken: helaas. Idd jouw slangen moeten ook eten. Nee van een rattery zal je geen slangen-ratten krijgen en zolang er broodfokkers zijn heeft jouw slang eten. Maar als iedereen die een ratjes als huisdiertje neemt niet meer bij een broodfokker haalt zullen de ratjes die als voer gaan dienen t bij een broodfokker ook beter krijgen, dan moeten de vrouwtjes niet veel te veel nestjes krijgen, zullen ze meer ruimte krijgen. Dan is voor die ratje s t leven ook minder naar en hebben we toch iets bereikt. Gezonde ratjes die op een verstandige manier zijn gefokt en slangen die kunnen eten.
Ondanks dat ik t naar vind dat er ratjes als voer dienen vind ik ook dat slangen moeten eten (wil zelf geen slang maar vind t mooie beesten) maar wat ik wel erg vind is dat die rittens levend de vriezer in gaan.... Dat moet een nare dood zijn.

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:52

ShirleyA schreef:
annepanne schreef:

*Gaat verder lezen*

Nee maar houdt wel goed in de gaten wat er gebeurd met zijn/haar nesten. Je moet als je een ratje uit n rattry haalt ook ondertekenen dat je zelf niet gaat fokken met deze dieren, en dat je de rattery op de hoogte houdt over eventuele ziektes en ze laat weten wanneer en waaran je ratje is overleden. Zo kan een rattery de lijnen volgen. Eens in de zoveel tijd wordt ik ook gevraagd n vragenlijst in te vullen door de rattery's waar ik mijn ratjes vandaan heb.

wij willen ook op de hoogte gehouden worden hoe het is met de rat die wij jou verkopen, en wat het beest heb of heb gehad
en wij houden onze nesten ook in de gaten

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:53

Citaat:
Je moet als je een ratje uit n rattry haalt ook ondertekenen dat je zelf niet gaat fokken met deze dieren, en dat je de rattery op de hoogte houdt over eventuele ziektes en ze laat weten wanneer en waaran je ratje is overleden.

En als je dat niet doet? Krijg je dan straf?

Wordt van deze hele simpele opmerkingen in dit topic echt héél vervelend! Het geeft mij ongeveer aan in welke leeftijdscategorie jullie vallen.. Jammer want op zich is dit topic goed bedoeld!

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:55

ShirleyA schreef:
Mariska_28 schreef:

Als je met deze opmerking wil dat we in shock raken: helaas. Idd jouw slangen moeten ook eten. Nee van een rattery zal je geen slangen-ratten krijgen en zolang er broodfokkers zijn heeft jouw slang eten. Maar als iedereen die een ratjes als huisdiertje neemt niet meer bij een broodfokker haalt zullen de ratjes die als voer gaan dienen t bij een broodfokker ook beter krijgen, dan moeten de vrouwtjes niet veel te veel nestjes krijgen, zullen ze meer ruimte krijgen. Dan is voor die ratje s t leven ook minder naar en hebben we toch iets bereikt. Gezonde ratjes die op een verstandige manier zijn gefokt en slangen die kunnen eten.
Ondanks dat ik t naar vind dat er ratjes als voer dienen vind ik ook dat slangen moeten eten (wil zelf geen slang maar vind t mooie beesten) maar wat ik wel erg vind is dat die rittens levend de vriezer in gaan.... Dat moet een nare dood zijn.

dat is helemaal geen nare dood
dat is een pijnloze dood
ze krijgen het koud en gaan slapen en vrieze dood zonder het geweten tehebben en als je het zeker wilt weten shir kan je het altijd aan me ouders vragen.

en bij ons gaan de muizen ratten en andere knaagdieren die voor voer gefokt zijn ook de vriezer in of worden levend gegeven en dat vindt ik zielig (levend voer voor de slang of andere beesten.)

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:02

Heb wat quotes verzameld waar ik graag wat over kwijt wil! Zoek je naam er zelf maar bij..

Citaat:
Het feit dat ze ook wel als rattenvoer over de toonbank gaan
Heel flauw maar geeft weer het niveau aan, éérst denken en dán typen!

Citaat:
zolang zij niet op mijn post reageerd trek ik mijn conclusie al
Lijkt me niet zo’n goed idee, is ook een naam voor: kortzichtigheid

Citaat:
Nu vind ik zelf de fokkers v honden toch iets heel anders dan broodfokkers.... Een goede fokker v honden kan je wel vergelijken met n rattery: beide zijn bezig de lijnen te verbeteren en de goede dieren te scheiden v de dieren met gedragsafwijkingen en/of gezondheidsproblemen.
Verward
Ehm weet je zelf wat je hier zegt?

Citaat:
En elkaar respecteren kan alleen al de gegeven info op waarheid berust, helaas is dat niet altijd t geval....
Weer een hele pittige beschuldiging.. Verre van discussiëren!!

Citaat:
het zegt mij nu alleen genoeg dat ze die informatie niet op het forum wilt zetten, zoals ik al zei dan ga ik mijn eigen conclusies trekken en ik denk niet dat ik de enige ben.

En er komt iedere keer zo’n beeld in mij op, van die ‘dierenvrienden’ die die arme nertsjes gingen ‘redden’. Die heel snel dood gingen door aanrijdingen, honger en dorst.. Nee niemand gaat hier adressen, etc op zetten! Zijn wel gek!!

Citaat:
dat heet geen oorlog dat heet discussieren

Sorry, dit is met z’n allen één persoon aanvallen, kleine oorlog mag je het gerust noemen.

dis•cus•si•ë•ren (onov.ww.)
1 van gedachten wisselen, een discussie voeren => bomen, discuteren, disputeren, parlementeren, redekavelen, redetwisten, twisten

Citaat:
Maar ik zou het heel interesant en leerzaam vinden als verschillende dw's mensen een kijkje achter de schermen laten doen. En ooka lles wordt laten gezien dus hoe er evt. gefokt wordt, of waar de dieren vandaan worden gehaald. Hoe de import gaat van artikelen, de administratie etc. etc. Maar waarom gebeurt dit niet?

Ha ha ja hoor! Je gaat zomaar iedereen in je administratie, etc laten snuffelen? Héél gek dat dat niet gebeurt zeg! Gestoord

Leef lekker verder in de droomwereld..

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:02

ShirleyA schreef:
Mariska_28 schreef:

Nee hoor, wil niemand in shock laten raken, alleen dat ze wel reeel blijven.

Ik denk dat die paar ratjes die er als huisdier verkocht worden, niet opwegen tegen de vele 100en die gevoerd worden aan slangen e.d. Denk ook niet dat een broodfokker er wakker van ligt als iedereen opeens bij een rattery zijn huisratje gaat kopen. Daar ligt de bulk van zijn omzet niet.

En wel eens gekeken hoe ratten in het wild leven? Daar leven ze ook met velen dicht op elkaar, en ne*ken alles wat los en vast zit. Niet voor niets dat ze vroegen snel een plaag konden worden Haha!.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:03

Hallo allemaal! Interessant topic hier.

In mijn profiel staat ook nog een heel stuk over de aanschaf van ratjes, overgenomen van Janine, van Rattery Ratstail.

Ik heb zelf nooit uit een DW ratjes gehaald, maar bij verschillende rattery's en opvangcentra. Op dit moment heb ik 4 mannen die bij bovengenoemde rattery Ruby vandaan komen. Ook ken ik Lamintha nog wel, weet niet of je mij nog kent? Zat ook op ratten.nl en heeeel soms op tammeratten.nl. Ben toen nog eens bij een meeting bij Kalinka geweest met mn grote man Thor.

Ik wil alleen even reageren, weet niet of dat gezegd is, maar het kopen van een ratje bij een rattery wil niet zeggen dat die per definitie ouder wordt en gezonder blijft dan een DW ratje. Er wordt met meer verantwoording gefokt en VOORAL ook onder veeeeeeel diervriendelijkere omstandigheden, dat zijn voornamelijk de redenen om niet bij een dw te kopen.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:04

ShirleyA schreef:
Mariska_28 schreef:

Ik ben (nog) geen 'erkende' rattery, laat ik dat er meteen bij zeggen. Maar ik ben een lijn aan het opzetten, waar ik 2 jaar geleden een fout heb gemaakt, het leek de perfecte combinatie, maar tijdens de zwangerschap kreeg het mannetje gedragsafwijkingen wat later kanker in de hersenen bleek te zijn en de moeder was na de bevalling zo zwak geworden die heeft niet lang meer geleeft.
Er waren 13 jongen geboren, 3 misvormd en ja, sorry, die zijn naar een slang gegaan.
De mannetjes (2) heb ik laten castreren, de vrouwtjes zijn uitgesloten voor de fok.

Is het echt zo dat de rittens levend de vriezer in gaan? Dat is bij ons namelijk niet het geval.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:06

pascha7 schreef:
wij willen ook op de hoogte gehouden worden hoe het is met de rat die wij jou verkopen, en wat het beest heb of heb gehad

Haahha Bren jij zal van ál mijn beesten op de hoogte zijn hoe ze t doen! Of je wil of niet Knipoog En als t kl*te met ze gaat moet je me er weer door heen slepen....

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:08

annepanne schreef:

Wordt van deze hele simpele opmerkingen in dit topic echt héél vervelend! Het geeft mij ongeveer aan in welke leeftijdscategorie jullie vallen.. Jammer want op zich is dit topic goed bedoeld!

Ja dan krijg je 3 stokslagen!
Weet je meiske ik ben echt een heeeeel stuk ouder dan jij. Dus jouw opmerking gaat echt nat. En ik weet niet wat je hier nog doet als je t vervelend vind..... Doei, doei

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:08

ShirleyA schreef:
annepanne schreef:
Jij bent alle dw's in Nederland afgegaan om dit te vragen? Pittige opmerking...

Zat ook te wachten op de zin: ook uit een rattenopvang kan je een dw rat krijgen! Toch gek...

Daar is niets geks aan hoor. Als je eens wist hoeveel ratten er bij een dw worden gekocht die na een paar dagen plots tig jonkies blijken te hebben, of dat dat ene vrouwtje toch n mannetje blijkt te zijn, of het beestje is niet tam en bijt (vaak is de lol dan snel over en gaat de rat naar de opvang. Ik heb zelf al 12 van die afdankertjes zitten en met mij velen.

Ik geloof niet dat wij elkaar begrijpen Of in ieder geval, jij mij niet...

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:09

ShirleyA schreef:
pascha7 schreef:

Haahha Bren jij zal van ál mijn beesten op de hoogte zijn hoe ze t doen! Of je wil of niet Knipoog En als t kl*te met ze gaat moet je me er weer door heen slepen....

je heb er maar 2 van ons. waar we al 1 ding van weten van die ene Knipoog

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:11

ShirleyA schreef:
annepanne schreef:

Ja dan krijg je 3 stokslagen!
Weet je meiske ik ben echt een heeeeel stuk ouder dan jij. Dus jouw opmerking gaat echt nat. En ik weet niet wat je hier nog doet als je t vervelend vind..... Doei, doei

Maar snappen doe je het niet! Bovendien speel ik niets op de persoon zelf, meerdere mensen (en ja jij nu ook met deze opmerking) doen dat wel. Dát vind ik sneu!

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:14

roest schreef:
Ik ben (nog) geen 'erkende' rattery, laat ik dat er meteen bij zeggen. Maar ik ben een lijn aan het opzetten, waar ik 2 jaar geleden een fout heb gemaakt, het leek de perfecte combinatie, maar tijdens de zwangerschap kreeg het mannetje gedragsafwijkingen wat later kanker in de hersenen bleek te zijn en de moeder was na de bevalling zo zwak geworden die heeft niet lang meer geleeft.
Er waren 13 jongen geboren, 3 misvormd en ja, sorry, die zijn naar een slang gegaan.
De mannetjes (2) heb ik laten castreren, de vrouwtjes zijn uitgesloten voor de fok.

Is het echt zo dat de rittens levend de vriezer in gaan? Dat is bij ons namelijk niet het geval.

Nee jij hebt andere methoden, toch? Prachtig een rattery die zelf zijn ratten dood. Hoop dat je nooit erkend wordt!

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:16

pascha7 schreef:
je heb er maar 2 van ons. waar we al 1 ding van weten van die ene Knipoog

?

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:16

ShirleyA schreef:
roest schreef:

Nee jij hebt andere methoden, toch? Prachtig een rattery die zelf zijn ratten dood. Hoop dat je nooit erkend wordt!

Toch verbaasd het mij dat je me nog steeds niet gevraagd heb HOE ik ze dood maak

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:18

roest schreef:
ShirleyA schreef:

Toch verbaasd het mij dat je me nog steeds niet gevraagd heb HOE ik ze dood maak

nou omdat je zo aandrinkt hoe maak je ze dood dan?

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:18

@annepanne Ik denk heel goed na voor ik iets typ..... en de beschuldiging die ik maakte is er niet een die ik in t wilde weg doe maar berust op feiten!
Verder vind ik jou erg kort door de bocht en voeg je inhoudelijk niets toe hier....

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:22

[/quote]

Toch verbaasd het mij dat je me nog steeds niet gevraagd heb HOE ik ze dood maak[/quote]
nou omdat je zo aandrinkt hoe maak je ze dood dan?[/quote]

Precies zoals een DA dat doet, met injectienaald, eerst narcose, en JA ik ben bevoegd.
Ik heb 1 keer in mijn leven een rat een klap in haar nek gegeven, longbloeding, now way dat ik het zou halen tot de dierenarts, die zit hier niet om de hoek. Ik had geen middelen in huis en ze had nog iets van 3 minuten te leven en 3 minuten kunnen heel lang duren en dat wilde ik haar niet aan doen.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:30

@annepanne je hebt gelijk ik begrijp jou idd niet en dat wil ik zo houden ook.
Maar deze opmerkingen van jou voegen niet iets toe aan dit toppic dus graag weer ontoppic. En als je t idd niet leuk vind hier hoef je niet te blijven. Mag wel maar dan over t onderwerp graag.
Je hoeft t niet met elkaar eens te zijn, houd de discussie levendig, maar we dwalen erg af zo Knipoog

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:31

Dat laatste is duidelijk een mening. Maar als je met z'n allen rare opmerkingen gaat maken tegen één iemand, dan laat ik dat niet over mijn kant gaan! Ook al is het niet tegen mij!

Als je wat wilt doen tegen de broodfokkers, moet je én de consument goed informeren én in het beste geval gaan samenwerken met de dierenwinkel! Schrikken?
Ook een rattery kan niet alle ratten zelf houden! Door middel van die hele mooie doelstellingen komen er wél steeds meer ratten op de wereld! Weliswaar minder dan bij broodfokkers, maar fokken is fokken, lees: vermeerdering! Toch?
Door dw's in te laten zien hoe het volgens jullie wel moet (al is mijn mening dat dat ook echt al wel gebeurt!) en daarbij een goed gefokt ratje te verkopen met het juiste advies naar het goede adres kom je toch veel verder dan met modder gooien? Mag ik nog maar en meiske zijn maar jullie brengen geen OPLOSSING aan!

Citaat:
Wordt van deze hele simpele opmerkingen in dit topic echt héél vervelend!

Citaat:
Weet je meiske ik ben echt een heeeeel stuk ouder dan jij. Dus jouw opmerking gaat echt nat. En ik weet niet wat je hier nog doet als je t vervelend vind.....

En lezen is niet je sterke punt.. Komt misschien omdat je vele malen ouder bent dan mij. Wat je overigens ook niet méér recht van spreken geeft!

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:32

ShirleyA schreef:
@annepanne Ik denk heel goed na voor ik iets typ..... en de beschuldiging die ik maakte is er niet een die ik in t wilde weg doe maar berust op feiten!
Verder vind ik jou erg kort door de bocht en voeg je inhoudelijk niets toe hier....

Wat ben je stil ineens

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:34

Ik denk wel goed over mijn berichten na!

Bloos! offtopic