pup perse op puppyvoer??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kamatz

Re: pup perse op puppyvoer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 10:11

Een pup van een groot ras kan je zeker wel pupbrokken geven. Alleen moet je er op letten dat het calcium en fosfor gehalte het liefst lager is dan één procent. Teveel aan calcium en fosfor beinvloedt de groei van de botten en overdaad is zeker schadelijk. Dit lage gehalte is speciaal ontwikkeld voor puppen van een groot ras en kan groeipijnen in die mate verminderen waardoor je ook minder kans hebt op eventuele botafwijkingen.

Wat ook al eerder gezegd is dat honden het op vers vlees heel goed doen. Onze puppen en de puppen die wij fokken worden allemaal groot gebracht met Duck(versvlees) en large breed junior brokken.

Groetjes pammie Knipoog

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 17:57

een pup moet op puppyvoer. Want het voer bevat allerei stoffen die een pup nodig heeft om te groeien. Op school zag ik een plaatje van een pup die verkeerde voeding kreeg en erg misvormde o benen had gekregen door verkeerde voeding.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 18:01

miekelover schreef:
een pup moet op puppyvoer. Want het voer bevat allerei stoffen die een pup nodig heeft om te groeien. Op school zag ik een plaatje van een pup die verkeerde voeding kreeg en erg misvormde o benen had gekregen door verkeerde voeding.

Whahaha, we hebben een kenner
Misschien moet je toch eens verder kijken dan je neus lang is miekelover. Wpordt jullie school gesponsord door Pedigree of zo?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 20:51

Ik heb er nog even over nagedacht en advies gevraagd bij een aantal diervoeders.
Ik ga het als volgt doen:
De pup gaat bij mij meteen over op rodi compleet met pens en hart. Dit krijgt hij de eerste week om zo de darmflora goed te maken. hierna ga ik er langzaam aan brokken van farmfood (dus volwassen voer) doorheen mengen. hierna krijgt hij alleen nog farmfood brokken en 2-3 dagen in de week een vleesdag waar hij energique of iets dergelijks krijgt. het zou niet slim zijn om hem nog tot 4 maanden op puppyvoer te zetten want ik hoorde van de fokker dat hij nu NOG dikker was geworden. niet bevordelijk voor z'n gewrichten dus.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 21:21

Mijn ODH-pup heb ik bewust ongeveer een kilo onder het ideealgewicht gehouden tot nu toe, je kunt z'n ribbetjes en ruggegraat voelen, maar net niet zien. 4 weken geleden zijn zijn heupen op de foto gezet (doen ze bij de ODH al met 4 maanden, de PennHip) en hij heeft de strakste heupen van het nest !! Vork Pling

Vraag even na hoe het zit met Farmfood + versvlees tegelijkertijd. Er staat mij iets bij van dat dat met pens wel kon, maar verder niet i.v.m. de vertering.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 21:43

Craignethan schreef:
Vraag even na hoe het zit met Farmfood + versvlees tegelijkertijd. Er staat mij iets bij van dat dat met pens wel kon, maar verder niet i.v.m. de vertering.

Ik heb het bij farmfood nagevraagd en zij hebben mij het advies gegeven om hem eerst een week rodi compleet met pens te geven en daarna langzaam aan te gaan mengen met brokjes. dus ik neem aan dat dat goed is.
rodi adviseerde me in ieder geval de eerste weej rodi compleet met hart en pens te geven omdat dit ook een volledig voer voor puppen is. ze hebben ook alleen rodi pens maar dat is als aanvullend voer bedoelt. dus ik kan altijd nog de eerste week rodi compleet pens en hart geven en daarna rodi pens i.c.m. de brokken.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 22:20

Tieme schreef:
Ik heb er nog even over nagedacht en advies gevraagd bij een aantal diervoeders.
Ik ga het als volgt doen:
De pup gaat bij mij meteen over op rodi compleet met pens en hart. Dit krijgt hij de eerste week om zo de darmflora goed te maken. hierna ga ik er langzaam aan brokken van farmfood (dus volwassen voer) doorheen mengen. hierna krijgt hij alleen nog farmfood brokken en 2-3 dagen in de week een vleesdag waar hij energique of iets dergelijks krijgt. het zou niet slim zijn om hem nog tot 4 maanden op puppyvoer te zetten want ik hoorde van de fokker dat hij nu NOG dikker was geworden. niet bevordelijk voor z'n gewrichten dus.

Ik snap dit echt niet, misschien wil je het me uitleggen? Als ik het zo lees dan weet je / ben je overtuigt van het feit dat de darmflora 'goed gemaakt' wordt door versvlees. Van de brokken die hij hiervoor at zou de darmflora dus slecht geworden kunnen zijn. Dat volg ik nog.

Door het vlees krijgt de hond een goede darmflora.

Wat is nu jouw reden om toch weer brokjes te gaan geven ná die week? Dat is toch niet goed of minder goed voor de darmflora?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 22:50

Rosita schreef:
Ik snap dit echt niet, misschien wil je het me uitleggen? Als ik het zo lees dan weet je / ben je overtuigt van het feit dat de darmflora 'goed gemaakt' wordt door versvlees. Van de brokken die hij hiervoor at zou de darmflora dus slecht geworden kunnen zijn. Dat volg ik nog.

Door het vlees krijgt de hond een goede darmflora.

Wat is nu jouw reden om toch weer brokjes te gaan geven ná die week? Dat is toch niet goed of minder goed voor de darmflora?

Door dat versvlees wil z'n darmflora sterker maken. dat heeft verder niets te maken met de brokken die hij bij de fokker gehad heeft of zo. daar heeft hij verder goede brokken gekregen zonder geur/kleur/smaakstoffen en andere rotzooi. de fokker heeft me zelf aangeraden pens/kwark/vlees door de brokken heen te doen om darmen goed te krijgen. ik ben dan weer zo'n muts dat ik zeker wilt weten dat hij alles binnenkrijgt dus daarom krijgt hij de complete kant en klaar vlees. het liefste zou ik hem helemaal op vlees willen zetten omdat ik daar goede verhalen over hoor maar dat durf ik nog niet aan. dus ik wil hem op brokken houden i.c.m.2 vleesdagen. dit worden dus farmfood brokken zonder geur, kleur en smaakstoffen. deze brokken zijn gezonder dan "normale" brokken en deze zullen de darmflora ook niet om zeep helpen. zeker niet i.c.m. de vleesdagen. deze brokken zijn zeer geschikt om samen met vlees te geven. dit raden ze zelfs op de site aan. hetgene wat ik dus wilt doen wordt ook door farmfood aangeraden. eerst een week versvlees om darmflora goed te maken. daarna de brokken er door heen mengen en op een gegeven moment aantal dagen brok en 2-3 dagen vlees.
ik vindt het eigenlijk ook heel goed van zo'n voerproducent dat ze toegeven dat vlees beter is en dat ze zelfs aanraden een paar dagen van hun brok te laten vervangen door vlees van een ander merk. zijn maar weinig voerproducenten die dat doen.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 22:52

waarom wil je brokken voeren........... als zelfs de brokkenfabrikant zegt dat vlees beter is.

MissStynk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 16:43

Wat kunnen julle zeuren over puppy broken zeg.. Jullie hadden allemaal dierenarts moeten worden.

Ik ben van mening dat je gewoon naar je hond moet kijken waar hij/ zij het goed op doet. Puppy voer is er niet voor niks natuurlijk!

Onze boxer krijgt vanaf het begin Royal Canin. We zijn begonnen met de puppy variant en daarna maxi junior. Omdat hij als een gek de hoogte in ging zijn we overgestapt op volwassen voer. Nu krijgt hij boxerbrok en hij is ruim 8 maanden en is op en top gezond!

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 16:48

MissStynk schreef:
Wat kunnen julle zeuren over puppy broken zeg.. Jullie hadden allemaal dierenarts moeten worden.

Ik ben van mening dat je gewoon naar je hond moet kijken waar hij/ zij het goed op doet. Puppy voer is er niet voor niks natuurlijk!

Onze boxer krijgt vanaf het begin Royal Canin. We zijn begonnen met de puppy variant en daarna maxi junior. Omdat hij als een gek de hoogte in ging zijn we overgestapt op volwassen voer. Nu krijgt hij boxerbrok en hij is ruim 8 maanden en is op en top gezond!

wat een fijne opmerking op pagina 7 van een beschaafde en leerzame discussie Ach gut

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 18:05

Citaat:

Haha! Haha! Haha!

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 18:31

Billy schreef:
miekelover schreef:

Misschien moet je toch eens verder kijken dan je neus lang is miekelover. Wpordt jullie school gesponsord door Pedigree of zo?

jij heb er zeker meer verstand van he Billy

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 20:45

Ja, ik heb naast wat ze me voorgekauwd hebben toen ik dierverzorging studeerde in Barneveld ook zelf een hoop gelezen en geleerd over voeding.
Verder heb ik een hoop praktijkervaring opedaan in de loop der jaren met verschillende honden en pups trouwens Haha! Haha!

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 20:45

Billy schreef:
miekelover schreef:

@ Miekelover: Aaah nee ik snap t al, je zit op het Prinsentuin..godzijdank kom je niet van t Groenhorst Duivel

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 22:01

hoezo bedoel je godzijdank kom je van Prinsentuin

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 22:09

Ik denk dat ze bedoelt dat als je op het Groenhorst had gezeten, dat je zulke onzin niet verkondigd had. Dan had je beter geweten Haha! Haha!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 22:49

Rosita schreef:
waarom wil je brokken voeren........... als zelfs de brokkenfabrikant zegt dat vlees beter is.

ik wil brokken voeren voor m'n eigen gemoedsrust.
aan de ene kant zou ik hem graag helemaal op vlees zetten omdat ik daar goede verhalen over hoor. aan de andere kant vertrouw ik dat dus nog niet zo. misschien omdat er nog niet zoveel over alleen maar vlees geven bekend is en er meestal gewoon brokken aangeraden worden.
vandaar dus dat ik een zoveel mogelijk natuurlijk brok wil gaan voeren en dan i.i.g. met 2-3 vleesdagen. dan heeft hij toch het vlees en krijgt hij (misschien alleen maar voor mijn gevoel) alle voedingsstoffen binnen. misschien als hij een tijdje op dit schema staat dat ik er wat meer vertrouwen in krijg en hij dan ter zijner tijd alsnog helemaal op vlees overgaat. dat weet ik niet. maar ik vindt dit dan al een goed begin.
had het vanmiddag even met de dierenarts erover en die begon al meteen dat vlees slecht was. ze zouden er van aan de diarree gaan en stinken. het zou slecht zijn en hij raadde me dus royal canin puppen voer aan speciaal voor duitse herders. hij bracht me al weer aan het twijfelen. maar ik hou het toch bij hetgene wat ik nu in m'n hoofd hebt. hij raadde me in ieder geval aan niet puppen brokken door te blijven geven langer dan 6 maanden. dat zou wel slecht zijn. veel te veel eiwitten waardoor ze dus de hoogte inschieten met alle gewrichtsklachten van dien.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 23:07

Tieme schreef:
Rosita schreef:

ik wil brokken voeren voor m'n eigen gemoedsrust.
aan de ene kant zou ik hem graag helemaal op vlees zetten omdat ik daar goede verhalen over hoor. aan de andere kant vertrouw ik dat dus nog niet zo. misschien omdat er nog niet zoveel over alleen maar vlees geven bekend is en er meestal gewoon brokken aangeraden worden.
vandaar dus dat ik een zoveel mogelijk natuurlijk brok wil gaan voeren en dan i.i.g. met 2-3 vleesdagen. dan heeft hij toch het vlees en krijgt hij (misschien alleen maar voor mijn gevoel) alle voedingsstoffen binnen. misschien als hij een tijdje op dit schema staat dat ik er wat meer vertrouwen in krijg en hij dan ter zijner tijd alsnog helemaal op vlees overgaat. dat weet ik niet. maar ik vindt dit dan al een goed begin.
had het vanmiddag even met de dierenarts erover en die begon al meteen dat vlees slecht was. ze zouden er van aan de diarree gaan en stinken. het zou slecht zijn en hij raadde me dus royal canin puppen voer aan speciaal voor duitse herders. hij bracht me al weer aan het twijfelen. maar ik hou het toch bij hetgene wat ik nu in m'n hoofd hebt. hij raadde me in ieder geval aan niet puppen brokken door te blijven geven langer dan 6 maanden. dat zou wel slecht zijn. veel te veel eiwitten waardoor ze dus de hoogte inschieten met alle gewrichtsklachten van dien.

tja dat ligt er dus maar net aan waar je je info vandaan haalt en hoeveel moeite je ervoor wil doen.

de Da die je hebt? mijnadvies, zoek een anders aub of vraag iig geen voedings advies meer, deze Da staat stil en is dus niet bereid om bij te leren.

www.barfplaats.nl
www.voernatuurlijk.nl

zo maar even 2 sites, waar meer dan voldoende info te vinden is

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 11:49

Billy schreef:
Ik denk dat ze bedoelt dat als je op het Groenhorst had gezeten, dat je zulke onzin niet verkondigd had. Dan had je beter geweten Haha! Haha!

owja groenhorst is natuurlijk veel betere school dan prinsentuin. Achja bedweters horen natuurlijk ook hier op het forum thuis.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 13:29

miekelover schreef:
Billy schreef:

jij heb er zeker meer verstand van he Billy

Zo te lezen wel... Clown

miekelover schreef:
Billy schreef:

owja groenhorst is natuurlijk veel betere school dan prinsentuin. Achja bedweters horen natuurlijk ook hier op het forum thuis.

Was dat niet die school die toeliet dat jij en je pup mee deden aan behendigheid?
Hmm, zegt genoeg lijkt mij.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 17:12

miekelover schreef:
Billy schreef:

Hehe, schrijf dan tenminste nog het woord "betweter" goed Haha!
Nee, maar een schoolvriendinnetje van me heeft ook op het Prinsentuin gezeten (en zit nu op het groenhorst)..dus ik weet nog wel ergens waar ik t over heb Knipoog

Is handiger om je eerst even te verdiepen in wat er allemaal is gezegd hier voordat je zelf iets plaatst..want dan krijg je offtopic geneuzel als dit.. waar ik nu ook braaf mee op ga houden Clown

samyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 18:05

Tijdje geen tijd gehad, dus tijdje geen reactie kunnen geven. Jammer dat er mensen tussen zitten die anderen niet echt in hun waarde kunnen laten... Het was juist zo'n leuk en leerzaam topic.

TS: ik begrijp dat je je hond nu op vlees zet in combinatie met FF brok? Waarom toch de keuze hiervoor?

Waarom is iedereen zo bang om brokken te geven? De honden van tegenwoordig zijn niet meer zoals ze in het wild waren. Helaas. Ik zie dat elke dag op mijn werk. Honden met groeiproblemen, hartproblemen, HD, allergie enz enz.
Zoals ik al eerder zei zouden veel van onze honden in de natuur er niet meer zijn door natuurlijke selectie.

Te veel eiwitten in het voer is slecht voor de bloedsomloop, net als bij ons mensen. De kans op hart en vaatziekten bij honden die te veel eiwitten binnen krijgen is dus heel groot.

Ik weet niet meer wie dat vroeg, over het vergelijkingsstaatje met verschillende voersoorten. Kom een keer langs in de winkel, dan kan je hem zien. Heb je wel rekening gehouden met de drogestofgehalten van de voedingen die je hebt vergeleken? Daar kun je namelijk pas wat mee, niet met een verschil in wat er in de voeding per kg zit.

Cavom is in principe een prima middensegment voeding. Beter is Reza, ook volkomen natuurlijk, maar hoogwaardigere voedingsstoffen. Ook hier hebben we hele goede ervaringen mee. Dit raden we aan aan mensen die natuurlijk willen voeren, dus zonder chemische toevoegingen.

Wat heel erg belangrijk is bij grote rassen is de gewrichtsondersteuning. Dat mis ik bij Cavom. Vaak wordt dit dan ook in combinatie met Gelatinaat gegeven. Iets wat naar mijn mening niet nodig is als je een ander voer kiest waar wél verschil wordt gemaakt in grootte van de hond. Wat o.a. Royal Canin (Size Health Nutrition) doet vind ik heel goed. Mini honden hebben vaak last van tandsteen, dus daar zijn toevoegingen aan gedaan om dat te verminderen. Grote honden hebben sneller last van gewrichten en hart, waarvoor daar weer toevoegingen in het voer zitten.

Gelukkig zijn er ook honden die het wel goed doen op vlees. Zo hadden we er laatst twee in de winkel die er echt super uit zagen, mooi in conditie, mooie vacht, geweldig gewoon! Deze honden zaten dus op een voeding waar ze het goed op deden. Dat is het belangrijkst.

TS: puppyvoer is er echt niet voor niks. Ik vind het eigenlijk een vreemde zaak dat FF zelf aangeeft dat je er Rodi bij moet voeren, dit houdt voor mij in dat FF niet helemaal volledig is en dat geven ze zelf nog toe ook, doe er dan als fabrikant wat aan. Het is overigens niet raar dat een fabrikant zijn eigen voer aanprijst. Bel eens met Hill's, Royal Canin en dergelijke. Dan weet je wat die te zeggen hebben en dan kun je voor jezef beslissen wat je wilt geven. Een te dikke hond is het gevolg van een voederfout van de baas, of in dit geval de fokker. Niet van het voer wat er gegeven wordt!

Heel veel plezier met je hond!!!En voer hem op het oog. Liver te schraal dan te vet. Let goed zijn vacht, glans over het hele lichaam is erg belangrijk!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 21:09

Volgens mij wordt er eea door elkaar gehaald. Brokken bestaan pas sinds de jaren '70. Daarvoor aten alle honden vlees, botten, pens, tafelresten.

Inmiddels bestaan er versvleesvoeders die zelfs compleet zijn dus zelf samenstellen hoeft niet eens meer. Voordeel van versvlees (ja, uit de diepvries) boven brok is onder andere dat er geen bewaarmiddelen als BHA, BHT en/of Etoxyquine toegevoegd hoeven te worden. Ook hoeven de eiwitten van vers niet eerst doodgekookt te worden voordat ze in een brokje geperst kunnen worden.

Men is dus de laatste decennia door de brokkenfabrikanten (= grote multinationals) gehersenspoeld om brok te gaan voeren, voorheen was dat niet nodig.

En ja, in diezelfde laatste decennia gaat de gezondheid van de honden rap achteruit zoals samyrah al opmerkt. In mijn ogen haalt zij oorzaak en gevolg door elkaar.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 22:05

samyrah schreef:
TS: puppyvoer is er echt niet voor niks. Ik vind het eigenlijk een vreemde zaak dat FF zelf aangeeft dat je er Rodi bij moet voeren, dit houdt voor mij in dat FF niet helemaal volledig is en dat geven ze zelf nog toe ook, doe er dan als fabrikant wat aan.

farmfood is wel volledig. dat heeft er verder niets mee te maken.
dit zegt farmfood erover op hun site:
Waarom compleet versvleesvoer naast Farm Food HE?

Alle droogvoeders ondergaan bij de productie een bepaalde verhitting (Farm Food HE 72-75 °C) Hierdoor worden de, in de grondstoffen aanwezige, enzymen en bacteriën vernietigd.

Hoewel dit nimmer wetenschappelijk is aangetoond, hebben wij de ervaring dat voor een goede opbouw en de instandhouding van de darmflora enkele van deze verloren gegane enzymen en bacteriën noodzakelijk zijn. Om deze reden adviseren wij het gebruik van zgn. versvleesdagen en/of vuile pens. Met versvlees bedoelen wij de complete versvleesproducten op basis van vuile pens die u vindt in de diepvries bij uw dierenspeciaalzaak. Vuile pens bevat voor de darmflora van de hond alle noodzakelijke bacteriën en enzymen.

Zoals u zult begrijpen dient u het ontdooid op kamertemperatuur rauw te geven om het gewenste effect te krijgen. Koken, verhitten of ontdooien in de magnetron is daarom uit den bozen. Ook is het van belang om na elke antibioticakuur en darminfectie de hond een aantal dagen versvlees te voeren. De darmflora kan zich dan op een natuurlijke manier herstellen. In plaats van de “versvleesdagen” kunt u ook, voor het gewenste effect, zo nu en dan een beetje vuile pens door de brokken mengen.

100 gram FARM FOOD HE komt overeen met circa 230 gram versvlees en/of vuile pens

Voedingsadvies

De ervaring heeft geleerd dat niet alle honden bij onbeperkt eten maat kunnen houden en dat de tabel van dit advies een gemiddelde richtlijn is.

Ten allen tijde geldt:
VOER MET UW OGEN, want niet één hond is gelijk aan de andere.