Uitzending editie NL vechthonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Re: Uitzending editie NL vechthonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:47

friesjeessss schreef:
en als de honden nou niets doen, als er nog nooit wat met de hond is gebeurd en niet agressief is,vind jij dat ze dan ook afgemaakt moeten worden?

ik vind dat ze eerst een test moeten doen, om te kijken of de hond echt agressief is..

Op deze vraag is al tig keer een antwoord gegeven in dit topic door ThePast03. Hoe duidelijker kan iemand dan nog zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:49

ik zeg alleen maar ik VIND kan je t lezen?? VIND dat is dus mijn mening!!! geen vraag..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:51

Sorane schreef:
Ik ben het er mee eens dat er eens wat aan gedaan wordt.

Ik zal nu wel weer worden uitgemaakt voor hondenhater, dierenbeul etc. Maar er gebeuren gewoon TE veel ongelukken mee.

daar ging het om, om de mening van sorane, niet om wat ThePast03 er van vind, het was een vraag aan sorane!! jij moet beter lezen want blijkbaar snap jij het niet Rolleyes

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:54

ja maar wat jij zegt heeft iedereen al gezegd en die mening deelt iedereen alleen kunnen we er zo niets mee. De vraag is hoe de wet verandert kan worden of aangescherpt. WAt we evt. zelf kunnen doen om dit onrecht te voorkomen wat honden aangedaan wordt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:55

friesjeessss schreef:
Sorane schreef:
Ik ben het er mee eens dat er eens wat aan gedaan wordt.

Ik zal nu wel weer worden uitgemaakt voor hondenhater, dierenbeul etc. Maar er gebeuren gewoon TE veel ongelukken mee.

daar ging het om, om de mening van sorane, niet om wat ThePast03 er van vind, het was een vraag aan sorane!! jij moet beter lezen want blijkbaar snap jij het niet Rolleyes

Sorry, had niet in de gaten dat deze vraag aan Sorane gericht was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:01

Desiree schreef:
ja maar wat jij zegt heeft iedereen al gezegd en die mening deelt iedereen alleen kunnen we er zo niets mee. De vraag is hoe de wet verandert kan worden of aangescherpt. WAt we evt. zelf kunnen doen om dit onrecht te voorkomen wat honden aangedaan wordt.

tja, ik zou ook niet weten hoe, ik durf dit bijna niet te zeggen) ik denk dat door die tests wel te doen, er een hele hoop honden kunnen blijven leven, maar het helpt niet wat ik denk, tja kan wel een brief naar de regering sturen, maar die denken dan ook, och daar heb je weer zo'n meisje Gaaaap dus dat helpt gewoon niet

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:12

Dat is ook waar de dierenbescherming voor pleit. Mensen mogen moorden en plunderen en gaan vrijuit als men het niet onomstotelijk kan bewijzen, een hond hoeft niets te doen om ter dood veroordeeld te worden. Feit is dat deze wet zo KROM is als een hoepel.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:32

Helaas is het niet zo dat ze eerst een test doen. Geen FCI papieren en wel voldoen aan de kenmerken van een pitbull achtige is in laten slapen. Geen dierenartsverklaring, verklaring van de fokker, dna test of goed doorlopen agressietest die dat tegen houdt.

De wet is nu eenmaal zo en daar moeten we mee leven. Voorlopig wijzen de tekenen erop dat de wet eerder wordt aangescherpt dan terug gedraaid.

Hoe voorkomen we dat er nog meer honden zinloos worden ingeslapen:
1. de fokkerij stoppen

Hoe stop je de fokkerij van dit soort honden en dat is dus eigenlijk punt 1:
Geen pups meer kopen, als er geen afzet meer is dan wordt er ook niet meer gefokt!!!!

Om te voorkomen dat ze strenger gaan controleren of nog meer rassen en/of kruisingen gaan verbieden is het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen op de hoogte zijn van deze wet.
Want ondanks alle publiciteit blijkt dat er nog veel mensen zijn die een pup kopen zonder zich eerst goed te verdiepen in wat ze aanschaffen.

Wil je echt dit onnodige leed stoppen, zorg dan dat de fok van dit soort honden stopt en waarschuw zoveel mogelijk mensen die denken dat het allemaal wel meevalt.
Geef geen verkeerde informatie over deze wet en ga mensen ook niet wijsmaken dat het allemaal wel meevalt. Probeer dat die honden die al afgemaakt zijn maar wijs te maken!

Dat heeft meer nut voor die honden dan gaan discusseren over een wet die voorlopig echt niet verandert. In de tussentijd maak je meer kans dat de wet wordt aangescherpt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:38

Desiree schreef:

Desiree schreef:
friesjeessss schreef:
en als de honden nou niets doen, als er nog nooit wat met de hond is gebeurd en niet agressief is,vind jij dat ze dan ook afgemaakt moeten worden?

ik vind dat ze eerst een test moeten doen, om te kijken of de hond echt agressief is..

Op deze vraag is al tig keer een antwoord gegeven in dit topic door ThePast03. Hoe duidelijker kan iemand dan nog zijn?

Dat was dus niet de vraag waarop ze antwoord gaf Desiree....

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:38

friesjeessss schreef:
en letten gewoon goed op waar we haar mee naar toe nemen enz, en de chip is ook puur voor het geval, als ze wegloopt, en de dierenambulance vind haar.. Knipoog

Dan krijg jij je hond niet meer terug hoor!
Laatst bijgewerkt door JustNanno op 12-08-06 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

sandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:59

de wet is niet altijd juist maar toch.
raszuivere rassen met stamboom garanderen niet op een niet agressieve hond in sommige lijnen moeten ze 'bastaards' inbrengen omdat de lijnen anders 'doodgaan'.ik woon in belgië en hier geldt de wet van de pitbull nog niet. ik ben tegen broodfokkers want daar wordt simpel alleen aan het geld gedacht en niet aan welke karakters de ouders hebben. een vriendin van mij heeft een pit een hele lieve zonder stamboom en een stafford hele mooie en superlieve schat gekruist en er zijn prachtige lieve pups uitgekomen ze hebben natuurlijk geen stamboom. ze hebben alle inentingen zijn allemaal gechipt en zijn in huiselijke sfeer opgevoed ze ging met hun allemaal naar de hondenschool.dit is een nest waar over nagedacht is en met liefde is opgevoed en daar ben ik niet tegen maar bij de wet in nederland is dit verboden.terwijl er honden zijn met stamboom die gewoon gefokt zijn zonder die toeweiding maar ja ze hebben een stamboom en mogen daarom blijve leven. ik ben niet voor of tegen de wet maar er zou een compromis moeten bestaan.
ik ben zelf eigenaar van een staffkruising uit een asiel (lees in mijn profiel) hij komt waarschijnlijk uit een ongeluksnest en ik ben dolgelukkig met hem ondanks al zijn slechte kantjes.hij heeft ook een recht om televen.ze hebben zelfs de doodstraf voor mensen afgedankt.een dier heeft ook rechten. en er zijn honden die heel dolgedraaid zijn meestal door slechte opvoeding dan.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 21:03

sandro schreef:
. een vriendin van mij heeft een pit een hele lieve zonder stamboom en een stafford hele mooie en superlieve schat gekruist en er zijn prachtige lieve pups uitgekomen ze hebben natuurlijk geen stamboom. ze hebben alle inentingen zijn allemaal gechipt en zijn in huiselijke sfeer opgevoed ze ging met hun allemaal naar de hondenschool.dit is een nest waar over nagedacht is en met liefde is opgevoed en daar ben ik niet tegen maar bij de wet in nederland is dit verboden.terwijl er honden zijn met stamboom die gewoon gefokt zijn zonder die toeweiding maar ja ze hebben een stamboom en mogen daarom blijve leven. ik ben niet voor of tegen de wet maar er zou een compromis moeten bestaan.

Hoe kan je vriendin nagedacht hebben over dit nest terwijl ze niet eens weet wat de voorouders waren? Hoe weet zij wat voor een erfelijke gebreken er in de lijnen voorkwamen en wat de karakters van de voorouders waren als ze dat niet eens na kan zoeken?

In Nederland wordt er niet gefokt met de RAD rassen zonder daar over na te denken, er mag alleen een FCI stamboom worden afgegeven bij deze rassen als ze via de rasvereniging worden gefokt en op alle erfelijke gebreken zijn gecontoleerd. Bovendien moeten ze een gedragstest doorstaan.
Daar bovenop kun je via de stamboom gericht onderzoek doen naar erfelijke gebreken in de lijnen en eventuele karakterproblemen.

De wet verander je niet dus er komt ook geen compromis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 14:08

JustNanno schreef:
friesjeessss schreef:
en letten gewoon goed op waar we haar mee naar toe nemen enz, en de chip is ook puur voor het geval, als ze wegloopt, en de dierenambulance vind haar.. Knipoog

Dan krijg jij je hond niet meer terug hoor!

ja echt wel!! Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 21:17

NM --> BB.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 09:44

ThePast03 schreef:
Om te voorkomen dat ze strenger gaan controleren of nog meer rassen en/of kruisingen gaan verbieden is het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen op de hoogte zijn van deze wet.
Want ondanks alle publiciteit blijkt dat er nog veel mensen zijn die een pup kopen zonder zich eerst goed te verdiepen in wat ze aanschaffen.

Maar ThePast03... Die mensen die zo'n hond zonder de juiste papieren kopen interesseert het niet. Ik ken er namelijk zo een Boos!
Ik heb hem daar een aantal jaar geleden (toen hij die amstaff pup kocht) op gewezen en gezegd dat hij dom bezig is etc..
Het maakte hem niet uit, "de kans dat je gepakt wordt is zooo klein"...

patje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:29

ik heb er van gehoord inderdaad onwijs stom zeg

sandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:52

zij kent wel de voorouders van van haar teef en van de reu er zitten alleen geen papieren bij de pitbull heeft hier ook geen papieren maar ze kent wel de mama en de papa en de papa zijn papa en die zijn papa het waren allemaal rednose en ware allemaal schatjes geen ziektes voorgekomen.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:55

Je weet niet of ze drager zijn van ziektes zonder tests te doen.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:59

Heeft iemand mij een site waar ik de morfologische kenmerken van de pitbullachtige kan vinden?
Heb net al gegoogled maar kan niks vinden.

Wat betreft de discussie als een wet er eenmaal is dan doe je er niet veel aan. We kunnen er alleen maar voor zorgen dat we niet zo'n diertje kopen. Hoe leuk en lief ze ook zijn.

Maar het zou misschien beter zijn als alle honden een certificaat van goed gedrag behalen want bij ons in de buurt lopen zeer veel honden die alles behalve luisteren en dat zijn de brave niet gevaarlijke rassen.

Het is idd allemaal krom hier en we kunnen zelf er alleen maar voor zorgen dat onze honden goed luisteren en geen last zijn voor andere.

sandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:59

en die gingen ook allemaal nr de hondenschool en de papa van haar pitbull heeft zo een wedstrijd meegedaan waar ze in zien welke hond het beste luistert enzo en hij was eerste.maar zo kunnen we blijven door discusiëren en je hebt gelijke de wet kunnen we niet veranderen.ik hoop alleen maardat hij hier in belgië nog een 20jaar wegblijft.ik zou niet meer zonder mijn hondje kunnen maar mijn volgende hond word er een waarvan ik weet wie de ouders zijn.
er zijn tests gedaan met de voorouders ze hebbe hier alleen geen papieren de nesten zijn gefokt naar de juiste normen alleen dat ze hier geen stamboom hebben.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:32

Myrddin schreef:

Maar het zou misschien beter zijn als alle honden een certificaat van goed gedrag behalen want bij ons in de buurt lopen zeer veel honden die alles behalve luisteren en dat zijn de brave niet gevaarlijke rassen.

dat ligt niet aan de honden en ook niet aan de rassen. Dat ligt aan de mensen. Kinderen luisteren tegenwoordig ook niet meer. Niemand luistert nog naar elkaar. Mensen willen alleen zelf aan het woord.... En dat begint al in de kindertijd en ze worden NOOIT teruggefloten. Niet opgevoed. Kost namelijk energie en moeite.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 22:07

Myrddin schreef:
Heeft iemand mij een site waar ik de morfologische kenmerken van de pitbullachtige kan vinden?
Heb net al gegoogled maar kan niks vinden.

UITERLIJKE KENMERKEN PIT BULL TERRIER

BIJLAGE " Regeling agressieve dieren" (Pit Bull- wet)
Honden van het Pit-bull-terriër-type, waaronder wordt verstaan honden die in belangrijke mate voldoen aan de navolgende karakteristieken of in belangrijke mate gelijkenis vertonen met de navolgende afbeeldingen

Algemene omschrijving:
-gespierde gladharige hond
-straalt kracht uit
-atletisch, maar niet zeer slank
-een zwaar front met in vergelijking een lichte achterhand
-van opzij gezien maakt de hond een vierkante indruk
-hoogte (schoft): 35-50 cm

Hoofd:
-geblokt, doosvormig, zwaar in verhouding tot het lichaam
-brede kaaktakken
-brede schedel
-sterk ontwikkelde neusbrug
-het gebied onder de ogen is opmerkelijk breed
-sterk ontwikkelde kauwspieren

Voorsnuit:
-geen spitse voorsnuit

Oren:
-hoog aan het hoofd geplaatst
-tippend of gecoupeerd
-geen rimpels

Ogen:
-rond, diepliggend en betrekkelijk klein
-breed uit elkaar geplaatst

Hals:
-gespierd tot aan de schedel
-kort

Borst:
-diep
-ruim gebogen ribben, naar onderen taps toelopend
-breed

Rug:
-gespierd
-kort

Benen:
-de voorbenen zijn recht en maken een zware, solide indruk
-de heupen zijn breed en lang en lopen af in betrekkelijk lange achterbenen

Vacht:
-kortharig

Staart:
-laag aangezet
-dun
-vrij kort in relatie tot het lichaam
-taps toelopend tot een fijne punt
-of gecoupeerd

Nadat de Pit Bull wet in werking is getreden heeft het openbaar ministerie een gezamenlijk beleid afgesproken over de handelswijze bij overtreding van die wet. Dat beleid wordt hieronder weergegeven.

Richtlijn transactie (boete) en strafvorderingbeleid inzake Pit Bull Terriërs

In alle gevallen dient tegen de houder van het dier proces-verbaal te worden opgemaakt. Indien inbeslagname heeft plaatsgevonden, wordt het proces-verbaal met de kennisgeving van inbeslagneming en een eventuele afstandsverklaring die door de rechthebbende van het dier is ondertekend binnen 2 x 24 uur naar het openbaar ministerie gezonden.

3.1. Paspoort, tatoeage en identificatiemerk

Indien niet wordt voldaan aan de voorschriften en voorwaarden, zoals deze zijn opgenomen in artikel 3, tweede lid, onder a en b van de Regeling agressieve dieren, luidt de richtlijn als volgt:

-inbeslagname van de hond

-dagvaarden van de houder, eis ter zitting: fl. 250 boete en onttrekking aan het verkeer van de in beslag genomen hond

3.2. Niet kort aangelijnd en/of niet voorzien van een muilkorf (voor honden VOOR 1993 geboren)

Wanneer niet is voldaan aan de voorschriften en voorwaarden het dier kort aan te lijnen en het dier te voorzien van een muilkorf, zoals deze opgenomen in artikel 3, tweede lid, onder c van de Regeling agressieve dieren, luidt de richtlijn als volgt:

3.2.a -niet (op de juiste wijze) kort aangelijnd en niet (op de juiste wijze) voorzien van een muilkorf: OM transactie fl. 700

3.2.b -niet (op de juiste wijze) voorzien van een muilkorf: OM transactie fl. 500

3.2.c -niet (op de juiste wijze) kort aangelijnd: OM transactie fl. 300

3.3 Tweede overtreding/ schade, letsel of gevaarzetting

Indien voor de tweede maal niet wordt voldaan aan de voorschriften en voorwaarden, zoals deze drie zijn weergegeven onder punt 3.2.a, 3.2.b en 3.2.c of indien er niet wordt voldaan aan de voorschriften en voorwaarden, zoals deze zijn weergegeven onder punt 3.2.b en 3.2.c en daarbij is van schade, letsel of een duidelijke gevaarzetting, luidt de richtlijn als volgt:

-inbeslagname van de hond;

-dagvaarden van de houder,

-eis ter zitting: minimaal fl. 250 boete ( er wordt rekening gehouden met de waarde van de hond) en onttrekking aan het verkeer van de in beslag genomen hond. Het bedrag van de boete kan worden verhoogd gelet op de schade en/of het letsel.

3.4. Niet tonen paspoort/ontvangstbewijs

Indien uitsluitend niet is voldaan aan de voorschriften en voorwaarden, het dierenpaspoort of ontvangstbewijs bij zich te dragen en dit op eerste vordering van een daartoe bevoegde ambtenaar ter inzage af te geven, zoals deze zijn opgenomen in artikel 3, eerste lid, onder c van de Regeling agressieve dieren, luidt de richtlijn als volgt:

· OM transactie fl. 150.

bron: Staffords NL

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 23:04

Of ik heb er gigantisch over heen gelezen, (zou best kunnen, is al laat) maar weet iemand de site waarop die uitzending te vinden is?

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:01

Desiree schreef:
Myrddin schreef:

dat ligt niet aan de honden en ook niet aan de rassen. Dat ligt aan de mensen. Kinderen luisteren tegenwoordig ook niet meer. Niemand luistert nog naar elkaar. Mensen willen alleen zelf aan het woord.... En dat begint al in de kindertijd en ze worden NOOIT teruggefloten. Niet opgevoed. Kost namelijk energie en moeite.

is ook logisch dat dat de baas moet doen. Zie een hond niet alleen naar cursus gaan. Het zou alleen een hoop schelen als mensen die energie er wel in zouden steken.
Het is natuurlijk niet zo dat niemand nog opvoedt en luistert want dan zou de puinhoop nog erger zijn als dat hij al is.
Niet te zwart kijken er is ook nog een hoop goeds.

Dank je JustNanno.
Baal wel een beetje want ben bang dat onze kruising aardig wat kenmerken ervan heeft en dat is toch echt een cane corso/ mechelse herder.