Hoe een konijn straffen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AstraGirlie

Re: Hoe een konijn straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 17:52

Castreren hielp bij ons heel veel, het was een ander konijn geworden. Ik zou hem ook meer ruimte en beweging geven, dan worden ze niet zo bezitterig en verveeld. Het zijn idd groepsdieren, zeer belangrijk!
EN tot slot: sla je konijn nooit, konijnen leren echt niet door de oren en het nekvel vast te pakken. Ze worden er alleen nog banger en agressiever van. Nooit doen dus!

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 18:27

Helemaal mee eens met de post boven me!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 18:34

Heb geen zin om het hele topic door te lezen, maar mijn mening na de eerste pagina.

Laat het konijntje met rust.. Vooral die dwergjes staan nog zo dicht bij wilde natuur ze houden niet van opgepakt worden en geaait te worden, maar mensen denken vaak schattig lief konijntje...
Ja, er bestaan konijnen die het wel fijn vinden, maar dit zijn de doorgefokte konijnen: hangoren en grote rassen zoals vlaamse reus.
Daarnaast castereren en geef hem alsjeblieft een maatje.

[edit]Zie dat hij gecastereerd word en een vriendinentje krijgt super![/edit]
Laatst bijgewerkt door Faniek op 02-07-06 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 18:34

Ik heb zelf een dwergkonijn vrouwtje, en die begon altijd te bijten als ze in een nokkige bui was,, dan liet ik haar vaak met rust.. Maar die van mij heeft ook geen maatje, maar daar worden ze vaak wel rustiger van als ze een maatje krijgen.. Pluisje(mijn konijn) is nu tijdelijk bij mn tante en die heeft zelf nog meer konijnen en daar is pluisje ook veel rustiger van geworden.. Maar soms zit het ook in het karakter hoor.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 21:01

Een konijn zal nooit uit zichzelf gaan bijten Knipoog als een dier bijt heeft het altijd een oorzaak en een paar daarvan is bijvoorbeeld een te klein hok, ongecastreerd zijn en alleen zitten Lachen. Bijten is vaak een soort gedragsstoornis, als ze het uit zichzelf doen is het om zichzelf te weren/beschermen ...

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 21:03

Hij heb al een tijd niet meer gebeten dus, hij zal zen dag wel niet hebbe gehad

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 23:28

Kimmie_Paard schreef:
ik laat hem wel castreren want hij krijgt een vriendinnetje dus!

wat dus!!
je vraagt om advies...
en als je dat dan krijgt hoef je niet zo te reageren hoor :S:S

ik bedoel alleen maar dat mensen vaak TE snel naar castratie grijpen..
en ook zonder te weten dat je waarschijnlijk een heel andere konijntje terug krijgt...

Bohjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 23:35

Promessa niet banketstaaf bedoeld, maar ik vraag me af hoeveel je van konijnen weet. Ik zie je nogal wat dingen beweren die echt niet kloppen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 23:36

wat dat ene ding van of ze alleen leven of niet:S...
is dat alles??

Bohjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 23:50

Nee dat was niet alles. Je beweerde ook dat je een konijn eerst minimaal 10 weken in een hok op moet sluiten en hem elke dag op moet pakken om hem tam te maken, want als je hem los laat lopen wordt ie schuw. Waar haal je die "wijsheid" vandaan...?? Om een konijn tam te maken, moet je het initiatief juist aan hemzelf laten in plaats van hem dingen op te dringen, laat staan hem constant oppakken wat de meeste konijnen (als prooidier) vreselijk vinden. Daarom heb ik ook grote twijfels bij jouw opvoedmethode, want daar maak je een konijn alleen maar bang mee.

Citaat:
dan pak je hem tien keer en leg hem als het ware op je onderarm op zn rug...
dit doe je 10 x

daarna leg je hem neer...aai hem 1x en loop weg..
kwartiertje later... nog een keer..

Dit is ook een rare opmerking. Hoe moet dat konijn na een kwartier nog weten dat ie wordt opgepakt als straf voor het bijten? Dat is ie allang weer vergeten.
Laatst bijgewerkt door Bohjal op 04-07-06 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 23:53

nou ik heb maanden bij een fokkerij gewerkt en die fokker heeft het mij zo verteld... we hebben nooit klanten gehad die trg zijn gekomen met een wild konijn...

als jij van het begin af aan je konijn los laat lopen zonder dat tie al aan je gewent is... kan je het vergeten want dan komt tie egt niet naar je toe...

als jij hem op de goede manier benaderd ( van voren af en niet opeens van boven) schrikt hij niet...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 00:00

Tjah een fokker daar heb je het al. Denk je dat iemand met een konijn terug komt omdat die niet tam is? Nee, daar zit eigen werk in.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 00:02

nou ik ken verschillende fokkers... maar hij was anders hoor...
hij was heel zorgzaam voor zn konijntjes...

maar ja meningen verschillen...

Bohjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 00:05

Dat die klanten niet zijn teruggekomen, zegt niets. Kijk eens op marktplaats hoeveel konijnen van nog niet eens een half jaar oud alweer gedumpt worden, omdat ze niet knuffelig genoeg zijn (of de eigenaar heeft plotseling last heeft van allergie).
Als je een konijn los gaat lopen en je gaat erbij zitten of liggen, komt ie op een gegeven moment echt naar je toe. Konijnen zijn nou eenmaal nieuwsgierig. Laat 'm zijn gang gaan, snuffelen, uit de hand laten eten etc zonder hem te pakken en hij leert je vertrouwen. Pak hem constant tegen zijn zin op en het wordt niks. Dat is geen kennis van een fokker, maar mijn eigen ervaring. Kijk ook maar eens op www.konijnen.nl

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 00:14

ik zeg niet dat ik een konijnen expert ben... maar alles wat op het inet staat is ook niet altijd waar...

Tzatzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 00:22

Haha! Opeten Hamer hihihihi.....

Van andere site:
Als konijnen rangorde bepalen gaan ze op elkaar reiden wie de baas is. Het dominante konijn klimt bovenop de ander pakt het konijn aan z'n nekvel met z'n tanden drukt hem tegen de grond voor zover dat kan en berijd haar of hem. het heeft dan niks met sex te maken maar puur wie is de baas boven wie. Je kunt dit nabootsen door de oren en het nekvel stevig naar beneden te drukken zodat hij met z'n kop op de grond zit. En met je andere vrije hand sla je hem heel zachtjes maar ferm op z'n kont met je ronde hand zo het rijden nabootsend. Dit doe je elke keer als je het agressieve (of ongewild) gedrag tegenkomt.

Maar ik zou dus NIET GAAN SLAAN!! Dit doen konijnen ook niet onderling! Hij wordt bang voor JOU (en leert het gedrag misschien af). Weet niet of dat de bedoeling is. Verward
Mensen slaan elkaar, konijnen slaan elkaar niet.
Wees vooral geduldig als je hem/haar iets probeert te leren of af te leren.

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 10:05

Promessa schreef:
Kimmie_Paard schreef:
ik laat hem wel castreren want hij krijgt een vriendinnetje dus!

wat dus!!
je vraagt om advies...
en als je dat dan krijgt hoef je niet zo te reageren hoor :S:S

ik bedoel alleen maar dat mensen vaak TE snel naar castratie grijpen..
en ook zonder te weten dat je waarschijnlijk een heel andere konijntje terug krijgt...

dus! ik grijp niet naar een castratie om hem minder agresief te maken dat bedoel ik met die dus! verder niets. Even aardig reageren mag best hoor

Bohjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:28

Promessa schreef:
ik zeg niet dat ik een konijnen expert ben... maar alles wat op het inet staat is ook niet altijd waar...

Klopt, maar als je zelf die verschillende methodes op konijnen uit zou proberen of zou hebben geprobeerd, zou je wel weten wat werkt en wat niet. Wat op die konijnensite staat en ook op bijv. Bunnybin, waar ze toch echt al ervaring met honderden of zelfs duizenden konijnen hebben, komt voort uit eigen ervaring. Op die manier is een van mijn eigen konijnen ook tam geworden en die dook eerst al bang in een hoekje als je naar hem keek. Ik weet heel zeker dat hij nooit zover was gekomen als ik hem constant had opgepakt. Daar wordt hij nog steeds panisch van en dat doe ik dus ook bijna nooit.

Edit: en wat heb je tegen op castratie? Het is echt niet zo dat het karakter dan compleet verandert hoor.
Laatst bijgewerkt door Bohjal op 05-07-06 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:35

Heb geen verstand van konijnen, maar weet wel dat door organisaties als Peta castratie wordt aangerdaden als de meest humane manier om je konijn te laten leven. En inderdaad ook met vriendinnetje of vriendje. Super dus dat je dat gaat doen!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:41

Promessa, mijn konijnen lopen vanaf dag 1 los in de tuin, en ik kan ze allemaal pakken. Kwestie van postiief belonen, niet van 10 x oppakken en dergelijke...

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:06

ik vind dat mensen te snel naar castratie grijpen... dat zie je ook vaak bij honden...
mensen halen die ballen eraf zonder daar egt een goede rede voor te hebben..

ik zeg niet dat jou rede niet goed genoeg is...
maar als hij niet zielig is in zn eentje dan zou ik het niet doen...

en de kans is niet 100 % dat ze elkaar accepteren als je ze bij elkaar zet..

een vriendin van mij heeft 3 konijnen en die zitten ook alleen... en die hebben het egt niet slecht...

maar als het goed gaat als je een vriendinnetje dr bij zet is het leuk... maar dat is niet altijd zo

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:24

Mijn konijnen zijn gecastreerd , dus ik weet het wel.
Het is de beste beslissing die ik ooit voor hun en mezelf heb kunnen maken. Ze kunnen nu samen in een grote groep in de tuin (ipv in een hokje) en zijn veel rustiger en zachtaardiger geworden.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:19

Voor konijnen is het inderdaad humaner wanneer ze gecastreerd zijn, omdat ze op een gegeven moment onder hun sexuele driften kunnen gaan lijden, wanneer ze deze niet uit kunnen oefenen. Daardoor kunnen ze ook gedragsstoornissen ontwikkelen!
En het is ook zo dat je konijnen nou eenmaal niet in hun uppie moet laten leven, dat is geen echt konijnenleven! Konijnen wonen in groepen. Fokkers gaan geen konijnen bij elkaar zetten, ook vrij logisch. Als ze vrouwtje en mannetje bij elkaar zouden zetten, zouden ze veels te veel konijnen hebben. Wanneer ze vrouwtjes bij elkaar zetten, gaan die vechten en zijn ze niet meer mooi genoeg voor tentoonstellingen, hetzelfde geldt ook voor mannetjes. Maar dit komt ook alleen omdat de konijnen in belachelijke, kleine hokjes zitten, dan is het niet zo gek dat ze elkaar niet accepteren, aangezien ze elkaar niet eens uit de weg kunnen gaan!
En zoals ik dus al zei, als ze elkaar niet accepteren komt het vaak daardoor dat ze te weinig ruimte hebben en je ze verkeerd bij elkaar hebt gezet. Wil je ze geslaagd bij elkaar zetten, moet je ze aan elkaar laten wennen in een neutrale ruimte, dat wil zeggen in een ruimte waar nog geen een van de konijnen is geweest ...
Er zijn nog veel meer dingen die mensen verkeerd doen wanneer ze konijnen bij elkaar zetten, maar ik moet werken en heb dus ook geen tijd om ze allemaal op te noemen Knipoog.
Groetjes,
Naatje
Laatst bijgewerkt door Nathachou op 05-07-06 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:21

Nou mijn konijn is ook zo jong en die deed ook hetzelfde!! toen ben ik naar een dierenspeciaalzaak heen gedaan en het uitgelegd hun zeiden dat je op een strenge manier hem toe moet spreken met ehh mag niet en foei en een tikje over zen snuit.. een konijn is niet zo dom dat hij het niet begrijpt dat je hem streng toe spreekt

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:25

Dierenwinkels hebben vaak ook geen verstand van konijnen Knipoog ze verkopen ze enkel omdat ze geld willen verdienen Knipoog.