bijtende honden, fout van de baas?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:00

malie schreef:
thanx you!

honden zijn geen wolven meer mensen! ze zijn zo erg aan ons aangepast dat ze gewoon vlees niet eens echt meer nodig hebben.

Dit is echt niet waar! Wanneer je de anatomie van het spijsverteringsstelsel van de hond bekijkt, dan kun je niet anders dan vaststellen dat een hond in hoofdzaak een vleeseter is. De verschillen met het spijsverteringsstelsel van een wolf zijn ook zo minimaal, dat dit echt geen totaal ander voedingspatroon rechtvaardigt.

Maar met een discussie over voeding gaan we nogmaals o.t. Anders moeten we daarover maar een ander topic openen.

malie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:03

ik ben nu klaar met de 3 cursessen bij martin gaus (instructeur) en ga nu verder met het kynologische gedragstherapeur.

@ tantjeuh: maar een hond geeft zich gewillig over aan een andere hond als een mens de hond op zijn rug dwingt geeft hij zich niet gewillig over!
en bij een puppy hoeft het niet eens nodig te zijn vind ik.

@ escardo: wat vind jij dan niet helemaal waar aan mijn verhaal dan?
Laatst bijgewerkt door malie op 21-06-06 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

malie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:04

@ Oprtalj: onze hond heeft toen hij nog klein was ook vaak rauw vlees gehad maar nu kan hij daar helemaal niet meer tegen (overgeven/diarree) en onze DA raad het ons ook af om het dat te geven, maar dat is bij onze hond zo

Loody

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:10

Bij Martin Gaus...
hmmm. nu snap ik dat wij het niet eens zullen worden..
.
ik heb veel honden meegemaakt, die een heropvoedingscurcus hadden gevolgd bij martin en dat het allemaal niet had geholpen

malie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:11

kan kloppen, maar dat heb je wel bij meerdere mensen die een hondenschool hebben. Ik ben het ook niet met elke methode eens hoor van martin, maar ik heb wel veel geleerd daar.
Maar waar was je het niet over eens dan?

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:22

malie schreef:
@ Oprtalj: onze hond heeft toen hij nog klein was ook vaak rauw vlees gehad maar nu kan hij daar helemaal niet meer tegen (overgeven/diarree) en onze DA raad het ons ook af om het dat te geven, maar dat is bij onze hond zo

Ja, dat schreef je al eerder. Ik ben ervan overtuigd dat vrijwel iedere hond beter af is op een rauw dieet en dat er bij problemen meestal wel een oplossing te vinden is in de aanpassing van dat dieet. Om iets zinnigs over de problemen met jouw hond te kunnen zeggen zou ik precies moeten weten wat je je hond destijds hebt gevoerd. En zoals ik al aangaf: dan gaan we in deze discussie hartstikke o.t.

Loody

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:24

over dat mensen zich teveel met ranorde bezig houden.... is toch wel heel erg belangrijk.... en de meeste mensen doen dat niet, vandaar de problemen met hun hond...

Ook over het in de nekvel pakken.... dat een hond(wolf)in het wild zich overgeeft... maar dat doen onze (gewone huishonden) ook hoor...
Mijn herder moeten wij af en toe we leens tegen de grond drukken als hij eens probeert hoger op te komen.

malie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:28

dat heb ik nooit met mijn hond....he is een reu met een dominant karaktertje, maar het was nooit nodig om hem tegen de grond te drukken.

de meenste "probleem"honden hebben ook een rangorde probleem, maar wat ik probeer uit te leggen is dat mensen soms een beetje doordraven zoals wanneer je gaat wandelen dat jij eerst de deur uit moet inplaats van de hond. Wil de hond echt dan hoger op komen of wil hij gewoon graag naar buiten? ik denk gewoon graag naar buiten.

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:30

Er zijn vele verschillende opvattingen over hondengedrag en -opvoeding. Ik vind dat het absoluut geen zin heeft om elkaar daarover te bekritiseren. Ik denk dat het juist heel verstandig is om ook open te staan voor andere opvattingen. Kijk naar jezelf en je hond en doe er je voordeel mee.

Misschien een leuke leestip voor de fervente aanhangers van de roedeltheorie: Lees eens het boekje "Dominantie: Feit of fictie" van Barry Eaton

Loody

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:36

haha... mijn honden gaan ook als eerste naar buiten hoor...
maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die zelf eerst naar buiten willen...

en elke hond is anders hoor, ik denk dat als je mijn hond zou kennen dat je wel zou zeggen die heeft een strengere hand nodig...
Kijk maar naar de foto's op deze topic, hij straalt het gewoon uit...

malie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:45

ja daar heb je helemaal gelijk in!! mijn hond is dominant naar andere honden maar in huis is het een watje hahah

ik heb helaas geen foto's van mijn hond heb geen digi

Tatiane

Re: bijtende honden, fout van de baas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:21

Ik moet toegeven dat ik in zowat alles wel met Escardo akkoord ga.. Maar ik zou er niet echt een idee van hebben wat de methode van martin gaus concreet inhoud, dus daar kan ik niet echt over gaan oordelen (ben er wel in geinteresseerd! als je wil.. pb.. kwestie van methoden eens wat te kunnen vergelijken).

Escardo, ben een paar pagina's teruggebladerd.. en je hebt een pracht van een hond! Ik kan het persoonlijk wel vinden met enthousiaste karakterbeesten..

Zal mijn honden hier ook eventjes snel voorstellen, twee bordercollies.. De ene al wat meer rastypisch dan de andere (de ene is even groot als een gemiddelde duitse scheper, niet echt border grootte dus). De ene superdominant (de grote), de andere vrij onderdanig (kleine)..

groot, algemeen genomen vrij kalm, dominant:
Afbeelding

Afbeelding

klein, hyperactief, onderdanig, enorm werklustig:
Afbeelding

Afbeelding

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:24

malie schreef:
thanx you!

honden zijn geen wolven meer mensen! ze zijn zo erg aan ons aangepast dat ze gewoon vlees niet eens echt meer nodig hebben. Hetzelfde met dat rangorde gedoe, tuurlijk heb je rangorde nodig in zekere mate maar die zo erg dat jouw eigen hond doodsbang is voor en kruipend door eht huis loopt bang is om wat fout te doen!

Ai malie, wat gedrag betreft ben je al een heel eind. Over voeding kan je nog wel wat leren;-) Mag ik je www.barfplaats.nl aanbevelen?

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:33

Escardo schreef:
Bij Martin Gaus...
hmmm. nu snap ik dat wij het niet eens zullen worden..
.
ik heb veel honden meegemaakt, die een heropvoedingscurcus hadden gevolgd bij martin en dat het allemaal niet had geholpen

dat klopt
3x de eerste cursus opnieuw gedaan(kondne steeds niet op examen want hij draaide door tussen andere honden) zelfs vele privelessen gehad etc tot ons verzocht werd niet meer met die hond op de cursus te verschijnen

hebben een herplaatser, die 10 mnd in het asiel gezeten heeft en daarvoor 6 mnd onopgevoed bij mensen heeft gezeten die hem als 4 mnd oude hond bij ee broodfokker vandaa heb ben gehaald onder t mom van "aaaah wat een schattig hondje"
tsja we kennen zn geschiedenis niet, alelen dat hij aangelijnd doordraaid als ie een andere hond ziet, los is geen probleem en speelt ie er leuk mee!
en hoe langer hij bij ons is hoe meer hij ons wil beschermen en aan ons hangt en steun zoekt, en hoe minder hij van vreemden moet hebben

ik weet dat hij bijt, zowel naar mens als dier, dus ik voorkom dat hij kan bijten, kids mogen er niet bij in de buurt komen, laat nooit iemand alleen met hem en iedereen die hier over de vloer komt word verteld wat wel&niet kan met de hond
laatste maanden gaat het super de goede kant op, en kunnen vreemden hem aaien, hij vind t nog niet echt geweldig maar ondergaat het braaf zonder grommen&bijten

deze hond zou bij een ander wrsch al afgemaakt zijn of afgemaakt moeten worden ivm gevaarlijk gedrag, als je weet hoe je er mee moet onmgaan en gevaarlijke situaties voorkomt is er niets aan de hand
hebben er zelf een gouden hond aan, kan er letterlijk bovenop gaan staan/liggen en hij zal niets doen, kan he optillen en alles (t is een groooote kruising labrador, 33 kilo denkt zelf dat ie schoothond is haha)
t is echt een schatje, alleen onbetrouwbaar bij anderen, zowel mens als dier
is helaas de schuld van de 1e eigenaren zonde want t had zo'n geweldige hond kunnen zijn, is het nu nog wel maar t is uitkijken met loslaten ergens enzo

overigens hebben ook andere cursussen ons geweigerd of niet kunnen helpen, niet alleen martin gaus maar ook een training voor diensthonden konden er niets mee en een gewone hondencursus ook niet, tsja cursus=aangelijnd tussen andere honden en dat is drama

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:57

Escardo schreef:
toch maar weer reageren op Desiree..... kan het niet laten....

Ik geloof dat ik DUIDELIJK heb neergezet dat het mijn MENING is....

dat jij nu precies het tegenovergestelde doet als ik met mijn honden dat moet jezelf weten......

Ga maar eens aan die dierenarts vragen hoe goed het is voor je hond om hem aardappelen te geven....!!
Sorry, maar ik kan er echt een beetje boos om worden....
maar als jij het allemaal goed vindt en dat alleen jou mening de beste is prima....

Ik ben met hele leventje(30 jaar) opgegroeid met politiehond, zal waarschijnlijk wel een andere type hond zijn als wat jij hebt...

MIJN MENING is gewoon dat het niet hoort om honden in je bed te laten liggen.... en je hond goed voer te geven...een stukje pens extra is niet erg hoor... maar groente en aardappelen? sorry dan weet je echt niet waar je mee bezig bent....

Groente kan wel, maar beperkt en lang niet alle groentes omdat ik weet dat hun darmkanaal te kort is om dit goed te kunnen verteren. MAar ik denk dat ik toch echt goed bezig ben en mijn mening is dat jij je verschrikkelijk aanstelt met "dit kan niet en dat kan niet". Jij zegt dat ik mijn mening de beste vind? Jij doet je anders ook aardig als zodanig voor met je dit kan niet en dat kan niet.

en dan lees ik hier meningen van hondentrainers wiens uitgangspunt lijnrecht tegenover elkaar zijn staan. Net als bij paardenmensen. Ik vind dat ik het goed aanpak met mijn honden, heb er alleen maar goede ervaringen mee. Wie is een ander om te zeggen dat ik het niet goed doe?

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 01:08

zo... ik heb even bijgelezen
ik merk dat er veel mensen zijn die het eens zijn dat de hond moet luisteren maar er zijn wel verschillende meningen over hoe het moet!
ik denk dat bij elke hondenschool een andere methode word gebruikt.
Je kunt denk ik niet zeggen, ik doe het goed en jij niet..
Ik denk dat het een combinatie moet zijn waar jij jezelf in kunt vinden.
ik hou van een strenge aanpak en laat mijn hond zoveel mogelijk hond..
Ik speel veel met hem maar kan ook een paar dagen niet zo zijn, dan ga hij s'morgens in de ren met brokken en word tussentijds uitgelaten en vervolgens gewoon weer na binnen zonder even te spelen.
Dit vind hij allemaal prima en geniet er dan ook dubbel zoveel van als ik wel met hem speel!
wij geven hem alleen hondenbrokken en verder niets, oke af en toe een bot of een hondenkoekje maar ik ga echt geen rauw vlees voor hem kopen hoor
maar dat is mijn mening.. ik heb meerdere honden gehad waaronder een bouvier en die is ook 13 geworden met alleen brok en af en toe een koekje, ik werk af en toe in de trimsalon en kom regelmatig honden tegen met huidproblemen, en het gekke is.. zijn vaak honden die altijd speciale dingen te eten krijgen.
dus ik hou het bij het oude gewoon brokken en af en toe een hondenkoekje of een bot en gewoon lekker na buiten...

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 01:10

oh ja.... ik geeft erg veel om de hond en zie hem als gezinslid!
dus hij heeft het echt niet slecht hier hoor.. kijk maar na de foto's..

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 08:58

jentel schreef:
ik werk af en toe in de trimsalon en kom regelmatig honden tegen met huidproblemen, en het gekke is.. zijn vaak honden die altijd speciale dingen te eten krijgen.

Ik weet niet wat jij verstaat onder speciale dingen, maar het kan natuurlijk ook een 'kip of het ei-kwestie' zijn. Hebben deze honden huidklachten door dat speciale voedsel, of krijgen ze dat speciale voedsel omdat ze huidklachten hebben?
Ook ik werk als trimster en mijn ervaring is toch echt dat honden die op een vers rauw dieet staan de minste huidproblemen hebben. Er heeft onlangs trouwens nog een artikeltje in 'de jager' (vakblad voor jagers waarin ook altijd veel aandacht aan jachthonden wordt besteed) gestaan met de uitkomsten van een onderzoekje dat bevestigde dat honden met huid- en darmklachten in vrijwel alle gevallen gebaat bleken te zijn met de overstap van brok naar een compleet versvlees. De klachten verminderden in bijna alle gevallen en bij veel honden verdwenen ze zelfs volledig. Ik weet uit mijn hoofd niet meer de precieze percentages, dat zou ik na moeten zoeken, maar ze waren in ieder geval wel heel hoog.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:50

jentel schreef:
zo... ik heb even bijgelezen
ik merk dat er veel mensen zijn die het eens zijn dat de hond moet luisteren maar er zijn wel verschillende meningen over hoe het moet!
ik hou van een strenge aanpak en laat mijn hond zoveel mogelijk hond.. ...

DAar zeg je wat. Die aanpak past mij niet.
Ik zal bijvoorbeeld ook nooit een hengst willen hebben. Die moet je ook erg streng en consequent aanpakken. En ik hou van losjes. Dat is ook niets voor mij. Je gaat op een bepaalde manier met honden om die bij jou het beste past, en bij die aanpak moet je weer het soort hond nemen die daar weer goed bij past.

buzz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 13:19

Desiree schreef:
jentel schreef:
zo... ik heb even bijgelezen Knipoog
ik hou van een strenge aanpak en laat mijn hond zoveel mogelijk hond.. ...

Helemaal eens met bovenstaande. Er zijn zoveel methodes/visie's en alles heeft zijn voors en tegens.
Wel jammer dat sommigen zich zo vastbijten in hun visie en daar soms zelfs helemaal in doordraaien.
Zo heb ik eens een verhaal gehoort van een bekende hondentrainster die de dominantie regeltjes zo ver doorvoerde dat ze als 1 van haar honden geplast had zij eroverheen plaste!!
Dit gaat wel heel erg ver.
Ikzelf ben van mening dat deze regeltjes bij verstoorde verhoudingen heel goed kunnen helpen, maar dat er ook nog zoiets iets is als natuurlijk overwicht.

Desiree

Re: bijtende honden, fout van de baas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 13:24

Hihi, misschien lopen die figuren hier ook wel tussen....

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 14:02

Oprtalj schreef:
jentel schreef:
ik werk af en toe in de trimsalon en kom regelmatig honden tegen met huidproblemen, en het gekke is.. zijn vaak honden die altijd speciale dingen te eten krijgen.

Ik weet niet wat jij verstaat onder speciale dingen, maar het kan natuurlijk ook een 'kip of het ei-kwestie' zijn. Hebben deze honden huidklachten door dat speciale voedsel, of krijgen ze dat speciale voedsel omdat ze huidklachten hebben?
Ook ik werk als trimster en mijn ervaring is toch echt dat honden die op een vers rauw dieet staan de minste huidproblemen hebben. Er heeft onlangs trouwens nog een artikeltje in 'de jager' (vakblad voor jagers waarin ook altijd veel aandacht aan jachthonden wordt besteed) gestaan met de uitkomsten van een onderzoekje dat bevestigde dat honden met huid- en darmklachten in vrijwel alle gevallen gebaat bleken te zijn met de overstap van brok naar een compleet versvlees. De klachten verminderden in bijna alle gevallen en bij veel honden verdwenen ze zelfs volledig. Ik weet uit mijn hoofd niet meer de precieze percentages, dat zou ik na moeten zoeken, maar ze waren in ieder geval wel heel hoog.

jij heb het nu alleen over vers rauw dieet, ik heb het over honden die alles met de pot meeeten, ik heb nooit problemen met de hond en daarom hou ik het gewoon bij zijn eigen brokken en af en toe natuurlijk iets lekkers Knipoog

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 14:24

jentel schreef:
jij heb het nu alleen over vers rauw dieet, ik heb het over honden die alles met de pot meeeten, ik heb nooit problemen met de hond en daarom hou ik het gewoon bij zijn eigen brokken en af en toe natuurlijk iets lekkers Knipoog

Aha, je had het er eerst over dat je geen rauw vlees wilde kopen voor je hond en vervolgens had je het over het eten van speciale dingen en het was me niet duidelijk of je daar nu ook versvlees e.d. onder verstond. Maar nu is het me duidelijk. Nee, van het met de pot meeëten ben ik ook zeker geen voorstander. Een keer iets van tafelresten geven, mits het voor de hond verantwoord voedsel is vind ik oké, maar het moet niet de hoofdmoot van het voedsel worden zonder dat men stilstaat bij de juiste verhoudingen. Dan loopt een hond op den duur toch gemakkelijk tekorten op.

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 15:37

Oprtalj schreef:
jentel schreef:

Aha, je had het er eerst over dat je geen rauw vlees wilde kopen voor je hond en vervolgens had je het over het eten van speciale dingen en het was me niet duidelijk of je daar nu ook versvlees e.d. onder verstond. Maar nu is het me duidelijk. Nee, van het met de pot meeëten ben ik ook zeker geen voorstander. Een keer iets van tafelresten geven, mits het voor de hond verantwoord voedsel is vind ik oké, maar het moet niet de hoofdmoot van het voedsel worden zonder dat men stilstaat bij de juiste verhoudingen. Dan loopt een hond op den duur toch gemakkelijk tekorten op.

sorry was misschien een beetje onduidelijk, maar ik koop trouwens geen rauw vlees voor mijn hond hoor!
hij krijgt af en toe wel een stukje maar ga het niet extra kopen... Knipoog

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 16:58

jentel schreef:
[jij heb het nu alleen over vers rauw dieet, ik heb het over honden die alles met de pot meeeten, ik heb nooit problemen met de hond en daarom hou ik het gewoon bij zijn eigen brokken en af en toe natuurlijk iets lekkers Knipoog
[/quote]

Och, vroeger had je geen hondenvoer en het enige wat er was, was het eten na de maaltijd van mensen. Met de pot mee dus. En de gemiddelde leeftijd van honden was toen zeker niet lager dan nu.