discussie kat wel of niet buiten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: discussie kat wel of niet buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:58

Hoe groot is het risico op die ziekten? Ik heb geen flauw idee maar volgens mij is die kans niet zo groot als je ziet hoeveel katten er buiten lopen en nog steeds gezond zijn.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 01:07

Karl, ik ben bang dat het risico redelijk groot is. Alleen wordt de diagnose niet definitief gesteld omdat de katten niet te redden zijn en de eigenaar dan natuurlijk (?) het nut niet inziet van het etiketje FIP, Leukose of wat dan ook. Poes gaat gewoon dood (en ze nemen een nieuwe...). Ik heb in ieder geval ooit uit een onderzoek van de Dierenbescherming onthouden dat de gemiddelde leeftijd van een kat op 3 levensjaren ligt. Dit omdat er zo bar veel vóór hun eerste levensjaar doodgereden worden (met alle eventuele gevolgen voor de betrokken bestuurders). Ik zal eens zoeken naar de percentages van de ziektes. Stond er recent niet wat over in de krant? Katten in het Gooi die beter binnen konden blijven?

Kenay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 01:09

wij hebben 2 noorse boskatten en een heilige birmaan, ze mogen in de achtertuin en kwamen niet over de schutting maar naarmate ze ouder werden gingen ze toch erover. en nog nooit iets gehad. en om nou je kat niet naar buiten te laten omdat andere mensen heb kunnen vergiftigen of dergelijke vind ik geen reden om ze helemaal niet buiten te laten. doe ze dan in een Ren. Katten horen naar buiten te gaan de frisse lucht in. En als je veel showt is het ook goed voor je kat om buiten te komen want dan komt 'ie beter in zijn wintervacht te zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 01:10

Dat risico is wel heel groot.Ik heb zowel in het asiel als bij een dierenarts gewerkt.Ik denk dat veel katten ook ziek zijn zonder dat mensen het weten.Bovendien kan jou kat drager zijn zonder zelf ziek re zijn zeker bij lucose is dat ook.Je hebt net als bij de mensen soms ook een hele lange draagtijd voor dat het uitbreekt het ligt een beetje aan het imuumsysteem van het dier.De één heeft een verzwakt kitten en dan breekt het vrijwel gelijk uit,bij de andere kat pas als hij 7 of 8 jaar is na aanleiding van een verkoudheid of zo.Maar intussen besmed hij iedere kat die hij is een flinke haal of bijt geeft.Zeker onder de wilde kattenkolonie's zoals er hier in de buurt zitten heerst het.ik moet ook zeggen dat als ik vreemde katten in de tuin zie ook mijn honden even loslaat.Niet dat ze wat aan die katten doen ,maar die schrikken hard genoeg om te gan lopen.Ik wil dus gewoon geen katten bij mijn ren hebben ook.

Bovendien ga ik ook met één kat naar de show,ik ben gewoon verplicht jegens andere eigenaren om er alleen met een gezonde kat te komen.

Raveltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 01:12

Mijn hond is op onverklaarbare wijze vergiftigd in het park.. Altijd aan de riem mee, en nooit alleen over straat.. Dus met andere woorden ik stond erbij en keek erna.. Resultaat hond binnen 6 uur overleden.

Ik heb een kat van 18 jaar gehad, die is 2 maanden geleden aan ouderdom overleden.. Een dag en nacht buitenkat, een schot hagel in haar gat, aangereden en dan nog van ouderdom overleden..

Kat 10 jaar oud, laten inslapen, had een tumor in zijn achterpoot.. Een echte binnenkat, durfde niet naar buiten..

Heel veel verdriet, maar het gebeurt toch...
Laatst bijgewerkt door Raveltje op 25-02-06 01:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 01:16

Rosita schreef:
Karl, ik ben bang dat het risico redelijk groot is. Alleen wordt de diagnose niet definitief gesteld omdat de katten niet te redden zijn en de eigenaar dan natuurlijk (?) het nut niet inziet van het etiketje FIP, Leukose of wat dan ook. Poes gaat gewoon dood (en ze nemen een nieuwe...). Ik heb in ieder geval ooit uit een onderzoek van de Dierenbescherming onthouden dat de gemiddelde leeftijd van een kat op 3 levensjaren ligt. Dit omdat er zo bar veel vóór hun eerste levensjaar doodgereden worden (met alle eventuele gevolgen voor de betrokken bestuurders). Ik zal eens zoeken naar de percentages van de ziektes. Stond er recent niet wat over in de krant? Katten in het Gooi die beter binnen konden blijven?

Is die gemiddelde leeftijd inclusief al die kittens die de DB laat afmaken?

Ben er wel nieuwsgierig naar hoe ze dat ooit hebben kunnen berekenen trouwens?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 01:29

[/quote]

Is die gemiddelde leeftijd inclusief al die kittens die de DB laat afmaken?

Ben er wel nieuwsgierig naar hoe ze dat ooit hebben kunnen berekenen trouwens?[/quote]

Die de dierenbescherming moet afmaken.Omdat er ook zoveel mensen te beroerd zijn ,om de katten die ze buiten laten lopen te castreren en steriliseren.Als je dan vraagt waarom ze het niet doen , krijg je als antwoord omdat er zoveel doodgereden worden.Op de boerderij waar mijn paarden staan is helaas nog geen één kat oud geworden alles is overreden.En ik weet niet of ze daar nu zo gelukkig van zijn geworden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 01:38

Ze werden bij ons altijd opgevangen en grootgebracht waarna voor al die kittens (meer dan 50 per jaar) altijd nog pleegadressen gevonden konden worden (en niet eens gratis af te halen, want de entingskosten moesten betaald worden). Vanwege een politieke beslissing van het bestuur moest dit stoppen en vanaf dat moment worden ze afgemaakt.

Ik ben het trouwens verder wel helemaal eens met je opmerking over steriliseren.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 03:12

Ik heb mijn zelfgefokte (htk) kat gewoon binnen zitten. Ik heb niet het idee dat ze het erg vind. Ze lijkt zich prima te vermaken en weet eigenlijk niet beter.

Haar moeder een 3 kleurlappenpoes kwam van de boerderij en wilde altijd naar buiten. Ik heb een poosje in het centrum gewoond en ben altijd wat huiverig geweest voor diefstal.Ze werd altijd aangezien voor raskat door menigeen. Inmiddels leeft ze niet meer maar ze had van een buurtkat wel geleerd bij anderen in huis te komen. Ik heb dat er nooit helemaal uit kunnen krijgen, ze liet zich trouwens nooit aanhalen door vreemden.
Ik ben van plan haar kitten van inmiddels 1,5 binnen te houden. Een ander hoeft geen last te hebben van mijn kat.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 05:45

Mijn katten zitten ook binnen. Vanaf dag 1 dat ik ze heb al eigenlijk (flat was eerste woning). 1 raskat en de ander heb ik uit het asiel gehaald als scheitbang kittentje van 5 weken...mijn derde katje had kattenziektie die veel bij perzen voorkomt en was gewoon van een doorfokadres...
In de zomer komen ze buiten maar wel aan een lange lijn, lekker ravotten in de tuin maar niet daar buiten. Het poesje is nog niet geholpen (wil ooit een nestje fokken bij haar) en ik heb geen zin in ongeplande kittenbeebs van een of ander mannelijk ding uit de straat, alleen schone dieren mogen misschien op mijn meissie . Hier in de straat rijden de auto's ondanks de drempels erg hard en mij niet gezien dat ik mijn katten daar tussen ga loslaten, daarvoor hou ik te veel van ze. Bij ons hebben ze werkelijk het hele huis waar ze mogen komen (behalve de zolder) zodat ze toch lekker kunnen rennen en klauteren als ze willen. Als wij zelf eens in de tuin moeten zijn als het geen zomer is dan laten we ze lekker even mee naar buiten in de tuin zonder de lijn vast te maken.

Mijn katten zijn mij even dierbaar als mijn hond en die laat ik ook niet loslopen, het zou niet eens in me op komen!

Daarnaast krijg ik onderhand een sckeithekel aan de kattenstront van buurkatten in MIJN tuin! Neem je een kat voor jezelf of om hem buiten te pleuren? Lekker hoor in de stront graaien als je niets vermoedend je tuintje aan het doen bent. En niet te vergeten dat lang niet iedereen zijn katten ontwormt....fijn zo'n buurkat, die doet het werkelijk NOOIT in zijn eigen tuin.

Ik laat mooi mijn hond de tuin in als ik ze zie dan zijn ze snel weg. Niet dat mijn hond ze op eet maar ze spurten wel weg uit de tuin.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 08:09

silvana schreef:
ik heb altijd katten gehad en ze hebben altijd buiten gemogen ,tenslotte wonen we op het platteland in een doodlopende straat.Maar na dat één van mijn katten vergiftigd is, 1 van mijn katten vol hagel zat,eenander met een konijnestrik rond zijn nek thuis kwam, en de laatste doodgereden is door mijn tante op mijn eigen erf.Komen mijn huidige katten niet buiten.Ik heb 1 letterlijke straatkat ,als kitten op een landweg gedumpt en 2 ragdolls.Ik heb niet de indruk dat ze ongelukig zijn
ze hebben een ren van 3 op 11 meter en een groot huis
.in de ren vangen ze zelfs muizen.Behalve een levensgrote krabpaal amusren ze zich met mijn planten waarvan ze denken dat het bomen zijn en met elkaar.

Anders moeten we onze paarden ook maar in de oostvaardersplassen neer gooien en dan nog, in het wild doen ze 60km per dag.Dus een wei voor paarden is als een ren voor katten.
Bovendien laat ik mijn dochter idd niet daar in het verkeer waar het gevaarlijk voor haar is.Alles wat je liefhebt bescherm je toch.Allé zo'n muts ben ik.

Dit is een mooie oplossing voor als de katten niet buiten kunnen lopen Zoiets hadden wij ook gedaan als one katten niet los konden.

Cheveyo schreef:
Mijn katten zijn mij even dierbaar als mijn hond en die laat ik ook niet loslopen, het zou niet eens in me op komen!

Daarnaast krijg ik onderhand een sckeithekel aan de kattenstront van buurkatten in MIJN tuin! Neem je een kat voor jezelf of om hem buiten te pleuren? Lekker hoor in de stront graaien als je niets vermoedend je tuintje aan het doen bent. En niet te vergeten dat lang niet iedereen zijn katten ontwormt....fijn zo'n buurkat, die doet het werkelijk NOOIT in zijn eigen tuin.

Ik laat mooi mijn hond de tuin in als ik ze zie dan zijn ze snel weg. Niet dat mijn hond ze op eet maar ze spurten wel weg uit de tuin.

Wij laten onze hond bewust wel los lopen op het speciale hodenenveldje en in het bos. Dit vind hij heerlijk en er is zo goed als geen gevaar. Hij luistert heel goed naar ons en we kunnen hem dus altijd bij ons roepen.

Over de kattenstront: Wij vragen regelmatig bij ons in de buurt of er iemand last heeft van onze katten en we hoor nooit geklaag. We zijn ook een van de weinigen met katten en iedereen weet dus ook dat het onze katten zijn. Nooit klachten gehad.

Jokonootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 11:36

Op het moment dat hier een kat komt zal die zonder pardon de rest van zijn leven binnen door brengen...
Mijn vriend heeft hier in dit huis met zijn exvrouw een cattery gehad hier kwamen af en toe katten ook buiten alleen deze hebben hun 4de levensjaar nooit gezien... van de 7 katten die buiten kwamen zijn er 6 gesneuveld aan het verkeer en 1 aan rattegif...
Maar ik ben nog steeds aan het nadenken of ik een kat wil of niet ...
De kat van mijn moeder komt ook nooit buiten en is harstikke gelukkig...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 11:45

Rosita schreef:
Die dierenarts die denkt dat 'groot' het belangrijkste is bij een Maine Coon, die zorgt er dan toch ook wel voor dat jullie kater getest wordt op:

PKD (Polycystic Kidney Disease),
HCM (Hypertrofische Cardiomyopathie) en
PL (Patella Luxatie)

voor ermee gefokt gaat worden he? 't Zou anders toch teveel op zakkenvullerij gaan lijken, niet?

Hij is niet alleen groot, maar ook mooi.
En maak je niet ongerust, mijn dierenarts weet echt wel waar hij over praat. Maar helaas voor hem hebben wij het niet gedaan omdat we he-le-maal niet van dat wereldje houden.

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 11:52

ik snap gewoon niet dat je na 1 kat die doodgereden wordt,de volgende 5 weer naar buiten laat..maar dat zal wel aan mij liggen...

als je dit met honden zou doen,ben je eht de grootste dierenbeul die er bestaat...

maar goed,snap nu ook wel dat de mega hoeveelheid jonge katjes die elk jaar geboren worden,al die doodgereden katten moeten vervangen...

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 11:55

Over de aansprakelijkheid van de kattenbezitter indien de kat wordt aangereden door een auto is de wet in Belgie erg duidelijk. Een kat wordt beschouwd als loslopend wild (zoals bvb een konijn). Wie dus een kat aanrijdt, kan de schade niet verhalen op de eigenaar van de kat. De eigenaar is er dus ook niet voor verantwoordelijk.
Wanneer je hond los over de straat loopt en een aanrijding veroorzaakt ben je als eigenaar wel verantwoordelijk.

Bij ons is het binnen en buiten probleem simpel opgelost. We woonden vroeger in een rustig straatje waar weinig verkeer kwam. Maar, diegenen die er door reden, vlamden goed door waardoor we meerdere katten zijn kwijt geraakt en ja ik heb ze allemaal zelf gevonden.
Toen we een huis gingen kopen, hebben we er ééntje gezocht dat helemaal alleen in het veld ligt en waar je enkel langs een landwegje (in aarde) aan kan. Katten kunnen ongestoord buiten ronddwalen. Wij hebben ook geen buren

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 12:27

Wij wonen op een boerderij en onze katten zijn eigenlijk altijd buiten. Ze mogen ook niet in huis, maar ze slapen altijd in de schuur. Meestal gaan ze op zolder in het stro liggen. Vorig jaar is er wel een kat in de maaier gekomen (trekker maaier) maar dat soort dingen kunnen gebeuren. Ik denk dat die kat ook liever lekker veel buiten mag zijn en zo aan z'n einde komen dan altijd binnen en dan op z'n 20e dood gaan.
Wij hadden ook altijd een kater, en die was overal de baas in de buurt en zat altijd andere katten te 'verkrachten', overal tegenaan te pissen enzo. Maar die is uiteindelijk vergiftigd. Dat snap ik niet. Gooi dan gewoon een emmer water over die kat heen zodat ie niet meer terugkomt maar vergiftigen. Laf..

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 12:28

ik vind zelf dat een kat wel buiten moet, ik ken iemand, en die laat hun kat uit en dan is die kat binnen helemaal niet leuk omdat hij graag naar buiten wil!

dus ik vind dat ze buiten horen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:54

kimmie261 schreef:
ik snap gewoon niet dat je na 1 kat die doodgereden wordt,de volgende 5 weer naar buiten laat..maar dat zal wel aan mij liggen...

als je dit met honden zou doen,ben je eht de grootste dierenbeul die er bestaat...

maar goed,snap nu ook wel dat de mega hoeveelheid jonge katjes die elk jaar geboren worden,al die doodgereden katten moeten vervangen...

Toen mijn paard hoefkatrol 4 had, heb ik daarna ook een ander paard genomen.

Toen het uit was met mijn ex, had ik ook een nieuwe vriend.

Je leeft maar 1 keer, en moet niet stilstaan bij dingen.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 15:04

Liedje schreef:

Cheveyo schreef:

Wij laten onze hond bewust wel los lopen op het speciale hodenenveldje en in het bos. Dit vind hij heerlijk en er is zo goed als geen gevaar. Hij luistert heel goed naar ons en we kunnen hem dus altijd bij ons roepen.

Over de kattenstront: Wij vragen regelmatig bij ons in de buurt of er iemand last heeft van onze katten en we hoor nooit geklaag. We zijn ook een van de weinigen met katten en iedereen weet dus ook dat het onze katten zijn. Nooit klachten gehad.

Met de hond niet loslaten lopen bedoel ik dat ik mijn hond niet in zijn uppie naar buiten gooi, deur dicht en vervolgens zelf binnen blijven. Dat gebeurt dus wel met katten. Maakt mij niet uit maar de mijne mogen dat niet, wel neem ik ze wel eens aan een lijntje mee naar de oprit van ons huis, vinden ze ook leuk.

Met mijn hond lukt dat niet (hondenveldje), die mag alleen midden in de nacht los met uitlaten (dan is er geen andere hond) of op een rustig plekje in het bos als er niemand in de buurt is met een hond. Hij wil nog al eens ergens bovenop klappen als het hem niet aan staat en niet naar zijn waarschuwing luistert (ik heb het dan over contact met andere honden). Dat hondenveldje is bij ons veel te laag omheind, kunnen ze voor mijn hond net zo goed geen hek neerzetten.

Netjes dat jij vraagt of de buren er last van hebben. Dat doen ze bij ons niet en we hebben er wel degelijk last van...

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 15:07

Wij hebben 2 katten de een is het liefst dag en nacht buiten maar wordt savonds binnen gehaald hij kom buiten lekker kroelen enzo en is nog nooit ziek geweest en ga niet uitzichzelf de weg over als ik naar school ga loop die met me mee achter de fiets tot aan de weg dan gaat die terug hij gaatmee de hond uitlasten enzo en die andere is echt een binnen kat als ze naar buitenwil mag ze maar staat ze na 5 minuten weer aan de deur te krabbelen.

Shaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 15:20

Sommige katten kunnen misschien prima binnen zitten, helemaal als ze van jongs af aan niet anders gewend zijn.
Maar ik heb 2 katten die naar buiten gaan wanneer ze willen, en ook 's nachts. Van 1 kat weet ik zeker dat ze nooit aangereden zal worden, die blijft zo ver mogelijk uit de buurt van auto's. Veel verder dan een rondje om ons huis gaat ze ook niet, maar ze heeft dus wel haar vrijheid.
De ander is wel meer een avonturier, maar uit zijn doppen kijken kan hij zeker. We wonen naast een weg, maar de katten blijven liever 'aan onze kant' en steken de weg dus ook vrijwel nooit over.

Ik denk er niet aan om mijn katten binnen te houden. Met oud en nieuw is het al één grote ramp om ze binnen te houden, want ze blijven net zo lang jengelen tot ze naar buiten mogen.
Speeltjes vinden mijn katten nou ook niet de meest interessante dingen, dus mijn katten zouden eerder doodgaan van verveling dan van een auto die te hard rijdt.

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 15:28

Ik heb vier binnenkatten, omdat ik aan een te gevaarlijke weg woon (ook al woon ik buitenaf). Mijn buren hebben nog nooit een kat gehad die ouder werd dan drie maanden, omdat ze dan al waren doodgereden. Voor mij is dat een reden om ze binnen te houden. Eén van mijn katten is trouwens als wilde zwerfkat via een stichting bij ons gekomen. Deze kat is inmiddels een zeer aanhankelijke binnenkat geworden die zelf helemaal niet meer naar buiten wil. Als we de deur openzetten, durft hij alleen maar om het hoekje te kijken en gaat vervolgens snel weer naar binnen. Als hij het al niet erg vindt om binnen te zijn met zijn zwerversachtergrond, zou ik niet weten waarom mijn andere binnenkatten zielig zijn. Zou ik verder van de weg af wonen, dan zouden ze wel naar buiten mogen, maar nu vind ik het risico te groot.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:15

Hobby schreef:
Ik heb vier binnenkatten, omdat ik aan een te gevaarlijke weg woon (ook al woon ik buitenaf). Mijn buren hebben nog nooit een kat gehad die ouder werd dan drie maanden, omdat ze dan al waren doodgereden. .

Je bent ook wel erg onrealistisch bezig als je een kitten van 3 maanden al lekker vrij rond laat lopen!!

Raveltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:16

Shaar schreef:

Ik denk er niet aan om mijn katten binnen te houden. Met oud en nieuw is het al één grote ramp om ze binnen te houden, want ze blijven net zo lang jengelen tot ze naar buiten mogen.
Speeltjes vinden mijn katten nou ook niet de meest interessante dingen, dus mijn katten zouden eerder doodgaan van verveling dan van een auto die te hard rijdt.

Ja met oud en nieuw blijft mijn kat ook binnen, dan houd ik haar al een week van te voren binnen..

Nee in speeltjes is mijn kat ook niet geinteresseert, ze wil het echte werk..

Mijn jonge kater daarentegen is nog wel tevreden met speeltjes, eigenlijk meer in propjes en in planten hangen, maar dat zal snel genoeg over zijn als hij ook naar buiten gaat..

Raveltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:18

ShannaY schreef:
Hobby schreef:
Ik heb vier binnenkatten, omdat ik aan een te gevaarlijke weg woon (ook al woon ik buitenaf). Mijn buren hebben nog nooit een kat gehad die ouder werd dan drie maanden, omdat ze dan al waren doodgereden. .

Je bent ook wel erg onrealistisch bezig als je een kitten van 3 maanden al lekker vrij rond laat lopen!!

Ja idd, dat is net zoiets als een kind van 4 op de fiets alleen naar de kleuterschool sturen...