Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
daantjuhhh schreef:Pardon belangrijkste??
Zonder papier kan een hond een prima leven leiden.
Zonder een goede gezondheid (gaat hij dood) of karakter (word hij doodgemaakt) niet!!!
Dat telt toch wel ff 10 x meer.
En ja je kan veel karakter en gezondheid aflezen van een papier.
maar een papier zegt altijd echt niet alles.
baroen schreef:daantjuhhh schreef:Laat ik het anders zeggen je fokt zonder papier maar hebt verder alles bijna 10x neter voor elkaar dan een echte fokker.
Is het dan nog steeds erg wat je doet?
hoezo netter voor elkaar? het belangrijkste heb je niet voor elkaar en dat is dat het puur voor jezelf is en niet voor het behoud van een ras.. en dat is erg belangrijk wanneer je fokt...
daantjuhhh schreef:Laat ik het anders zeggen je fokt zonder papier maar hebt verder alles bijna 10x neter voor elkaar dan een echte fokker.
Is het dan nog steeds erg wat je doet?
Citaat:hoezo netter voor elkaar?
het belangrijkste heb je niet voor elkaar
en dat is dat het puur voor jezelf is en niet voor het behoud van een ras.. en dat is erg belangrijk wanneer je fokt...
Karl66 schreef:Ik denk dat deze discussie een beetje uit de hand begint te lopen. Als ik het zo hoor weet Daantjuh vrij goed waar ze mee bezig is en is het niet alleen maar zomaar even een nestje fokken voor de lol.
Alleen ik zou zo'n pup niet willen hebben, want al ben ik dan volgens heel veel mensen misschien geen echte hondenliefhebber, ik wil gewoon weten wat voor karakter ik in huis haal (en ik hou niet van JRT's).
Karl66 schreef:Vond het zelf ook al een ongelukkige uitdrukking, ik bedoelde te zeggen dat mensen begonnen te overdrijven.
Het doel van het fokken van honden is als eerste om ervoor te zorgen dat mensen die een hond willen hebben er één kunnen aanschaffen (dat heeft Daantjuh dus geregeld) en pas als tweede het ras verbeteren. Als haar kennissen liever een pup van haar hebben dan een verbeterde rasversie prima toch?
Ik heb het gevoel dat ze zich goed voorbereidt, als ik dat vergelijk met een topic over kittens waarin iemand roept "hihi mijn poes van 6 maanden krijgt kittens, want ik heb ook nog een kater rondlopen". Daar krijg ik de kriebels van, dat is vermeerderen zonder na te denken in het algemeen.
Karl66 schreef:Dus jij vindt rasveredeling de belangrijkste reden om te fokken, wat doe je dan met die honden als niemand ze wil?
baroen schreef:Karl66 schreef:Dus jij vindt rasveredeling de belangrijkste reden om te fokken, wat doe je dan met die honden als niemand ze wil?
een combinatie schreef ik... wat heb je aan alleen fokken omdat men zo graag een hond wilt? en het daar dan niet uit maakt hoe de hond gefokt is? wat voor een karakters, wat voor een erfelijke problemen er kunnen zijn? gezondheid en karakter staat toch echt voorop voor mij ja, en dat kun je alleen bewerkstelligen als je weet waar je mee fokt...
Citaat:Zoals ik al aangaf, ik heb twee honden met papieren omdat ik zelf wil weten wat ik in huis haal. Maar Daantjuh heeft kopers voor de puppies, die de moederhond kennen en daar vertrouwen in hebben, prima toch?
baroen schreef:ellenlouise schreef:
Een pup op bestelling neem je voor je eigen plezier. Een asieldier neem je omdat je een dier wilt helpen èn daaraan plezier beleeft. Dat geldt in elk geval voor mij.
rasbehoud? gezondheid? mee willen werken aan verantwoorde fok?
zodra jejezelf ( en danheb ik het niet perse over jou hoor) een veer in je kont kan duwen omdat je een "zielig"dier helpt, is dat ook een egoistische reden, of iig voor mij geen juiste reden... je bent niet meer dierenliefhebber als je een hond uit het asiel haalt... dat plakken mensen er vaak aan...
Citaat:rasbehoud? gezondheid? mee willen werken aan verantwoorde fok?
zodra jejezelf ( en danheb ik het niet perse over jou hoor) een veer in je kont kan duwen omdat je een "zielig"dier helpt, is dat ook een egoistische reden, of iig voor mij geen juiste reden... [/b]
je bent niet meer dierenliefhebber als je een hond uit het asiel haalt... dat plakken mensen er vaak aan...
Citaat:Je hebt gelijk als je dat het mij voldoening geeft om een asieldier te helpen. Je hebt echter ongelijk als je zegt dat dat geen juist reden is. Waarom niet??????? Ik wil een hond en ik 'red' er één, het mes snijdt aan 2 kanten. Toch heel anders dan 'ik wil een hond, en 'bestel' er één'.
Ik gun alle dieren het beste en daarom kies ik er voor een thuisloos dieren op te nemen. En ja, daarom vind ik dat ik een groter hart voor dieren heb dan iemand die zich niet bekommert om het lot van thuisloze dieren (of in elk geval de daad niet bij het woord voegt) en kiest voor een pup of kitten van een fokker.
Duidelijker kan ik het niet uitleggen. En helaas zijn er vele mensen die dit niet (willen?) begrijpen, getuige de overvolle asielen
Biepmiep schreef:Ik sprak laatst iemand die had in een winkel een pup gekocht en nee dat was niet commercieel want ze waren zo goedkoop...
Dieren uit een asiel daar was wat mee, dus liever uit een dierenwinkel dan maar. Vreselijk.