Wanneer wel of niet puppy's fokken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 22:49

Pardon belangrijkste??

Zonder papier kan een hond een prima leven leiden.

Zonder een goede gezondheid (gaat hij dood) of karakter (word hij doodgemaakt) niet!!!

Dat telt toch wel ff 10 x meer.
En ja je kan veel karakter en gezondheid aflezen van een papier.
maar een papier zegt altijd echt niet alles.

douschka

Re: Wanneer wel of niet puppy's fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 22:56

ik ben er absoluut tegen om zomaar te gaan fokken

op die manier doe je aan rasvermeerderen en niet aan rasverbetering...

Als je zonder stamboom fokt, weet je nooit wat voor ras in een hond zit... ookal ziet je hond eruit als een teckel, wie zegt dat er 50 jaar geleden niet een ander ras doorheen is gefokt? Ook weet je veel minder over de (erfelijke) ziektes!

Ook is fokken niet simpel! Wat doe je als de pups geboren worden en er is een pup (of moeder) in nood?
Maar ook na de geboorte... wat als een pup niet wil eten en ga zo maar door...

Even gelijk een waarschuwing!
Pas op voor broodfokkers!
Broodfokkers zijn onder andere te erkennen aan pups in glazen bakken, pups in benches, op zaagsel, op kranten enz.
Vaak zijn deze pups ziek, overlijden binnen korte tijd (vaak krijgen ze een oppepmiddel die na een tijdje uitgewerkt is en dan is de koper de pineut)
Of groeid je pup uit tot een heel ander ras!
Mag je hond tot de 10 kg wegen volgens de rasstandaart, dan heb je grote kans dat je pup 20 kg weegt als deze is uitgegroeid!

Verdiep je in het ras, een hond koop je niet voor even, maar voor heel zijn leven!
Laatst bijgewerkt door douschka op 31-12-05 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 22:58

nou gelukkig komt mijn pup gewoon uit de huiskamer..

(sorry.. voegd niks toe hoor)
ben gewoon een beetje raar nu..

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 23:19

daantjuhhh schreef:
Pardon belangrijkste??

Zonder papier kan een hond een prima leven leiden.

Zonder een goede gezondheid (gaat hij dood) of karakter (word hij doodgemaakt) niet!!!

Dat telt toch wel ff 10 x meer.
En ja je kan veel karakter en gezondheid aflezen van een papier.
maar een papier zegt altijd echt niet alles.

ik geloof dat ik zei, dat dat erg belangrijk is , niet belangrijkste..
je doet toch wat je wilt, dat is ook je goed recht, ik zeg gewoon doe het niet, er lopen al teveel kruisink jackjes rond, en ik als fokker van de echte jack russell terrier stoor me daar aan, het is al moeilijk genoeg om het straatbeeld wat men heeft van de jack om te bouwen, daar werken mensen zoals jij niet aan mee, ik zeg hiermee niet dat jou hond niet lief, leuk enz is, daar gaat het nl helemaal niet om, het is niet zo dat een hond zonder papier minder waard is, het is niet zo dat een kruising minder hond is, maar in het fokken wel... en daar gaat het mij om

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 23:50

baroen schreef:
daantjuhhh schreef:
Laat ik het anders zeggen je fokt zonder papier maar hebt verder alles bijna 10x neter voor elkaar dan een echte fokker.
Is het dan nog steeds erg wat je doet?

hoezo netter voor elkaar? het belangrijkste heb je niet voor elkaar en dat is dat het puur voor jezelf is en niet voor het behoud van een ras.. en dat is erg belangrijk wanneer je fokt...

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 00:00

daantjuhhh schreef:
Laat ik het anders zeggen je fokt zonder papier maar hebt verder alles bijna 10x neter voor elkaar dan een echte fokker.
Is het dan nog steeds erg wat je doet?

Citaat:
hoezo netter voor elkaar?
het belangrijkste heb je niet voor elkaar

en dat is dat het puur voor jezelf is en niet voor het behoud van een ras.. en dat is erg belangrijk wanneer je fokt...

jah? ik heb het niet alleen over een papiertje? je kunt nu wel blijven zeggen dat je het zo goed voor elkaar hebt, dat zal in jou ogen ook wel zo zijn, maar je weet niks van je hond, je kunt alleen haar zelf onderzoeken, wat weet jij van haar afstamming? wat weet jij van de generaties voor haar? wat daar wel of niet in voorkomt?

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 00:22

haar Oma en moeder, tante en vader en oom zijn ras echte Jacks en die zijn gezond. Neefjes en nichtjes ook.
Ze hadden allemaal een redelijk rustig (beetje eigenwijs af en toe tja het is een jack) karakter.
Allemaal eerlijke hondjes!
Die oma hebben ze meerdere nestjes mee gefokt en met de moeder van diesel ook.
Oma heeft ook papieren en ik geloof de vader ook.

Mijn hondje en de reu is onderzocht door onze DA!

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 00:24

Ohja.. nou ga ik oud en nieuw vieren.
Dus iedereen veel plezier vanaaf en een gelukkig 2006!

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 00:55

dan ben ik heel benieuwd wie die oma en vader is.. en waarom jou jackje dan geen papieren heeft, een goede fokker, en iemand die dus fokt met een teef met papier zal geen pupjes fokken die geen papieren krijgen..

en bij een DA is niet voldoende..

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 09:38

weet waar je aan begint met fokken..... 10 jaar geleden kwam er een blonde pup in mijn leven. Linda, een Golden Retriever (werd ons gezegd door de fokker). Binnen 3 maanden zaten wij met haar bij de dierenarts..... onherleidbare pijn in de heupen, zo vaak getest op HD, bleek het niet te zijn. Voedselallergie, vlooienallergie enz.... naast de normale entingen zaten wij zeker om de 2 maanden met haar bij de dierenarts. Op haar 8e kreeg ze zware medicatie en wisten wij eindelijk waar die pijnen vandaan kwamen, ze had zeer ernstige artrose. Tien dagen voordat ze 10 is geworden hebben wij haar laten inslapen, het ging gewoon niet meer met haar. Ze was op en de medicatie kon niet meer opgehoogd worden omdat het anders dodelijk zou zijn geweest. Is dat eerlijk fokken???? Zo maar een nestje voor de lol fokken? Het dier heeft in aanschaf 350 gulden gekost. Ik denk al die jaren die behandelingen voor de dierenarts dat je er wel 2 of 3 nullen achter mag zetten.
Inmiddels is er een andere Golden, Femmie. Een raszuivergefokte Golden met stamboom. Gelukkig is ze net zo gestoord als haar voorgangster. Mijn ouders en broer hebben met zijn 3en die 700 euro op tafel gelegd.
Door het voorgevallen van Linda zeg ik alleen maar, als je een rashond wilt, koop bij een erkende fokker! Die hebben er meer verstand van. De ouders zijn gekeurd door keurmeesters en dierenartsen voordat er nest mocht komen. De moeder van Femmie heeft een aantal keer ZG en U op haar papieren staan en de vader??? Is kampioen (en ik dacht Nederlands..... maar dat weet ik niet zeker). Toen ze de pup gekozen hadden wisten wij pas dat pa kampioen is geworden niet zo gek lang daarvoor.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 23:11

Ik fok zelf honden (hooguit 1 nest per jaar, van het zeldzame ras de Laekense herder), en ben van mening dat je je terdege moet voorbereiden voordat je gaat fokken.
Besef je allereerst heel goed wat er allemaal mis kan gaan. Niet alleen tijdens de bevalling, maar ook nog erna. De bevalling zelf kan helemaal fout gaan, waardoor niet alleen de leventjes van de pups gevaar lopen, maar die van de moederhond ook. Mijn ervaring (ook van diverse hondenfora) is dat er vaak veel te licht over gedacht wordt.
Ook als de pups eenmaal geboren zijn kan er nog van alles misgaan. De moeder kan de pups verstoten, waardoor je zelf de eerste weken alle pups (en dat kunnen er soms wel meer dan 10 zijn...) om de pak 'em beet 2 uur moet voeden met de fles, en dan niet alleen overdag maar ook de hele nacht door! Ook kan de moeder eclampsie (zoogkramp) krijgen en kan dit fataal aflopen voor de teef. Een baarmoederontsteking is ook niet uitgesloten, en ook dit kan tot de dood leiden.

Natuurlijk gaan er ook zat bevallingen goed, maar er is toch echt wel een gerede kans dat er iets misgaat, of met de moeder, of met de pups.

Het fokken van kruisingen (bewust dan wel te verstaan) vind ik niet zo'n goed idee. Er zitten al meer dan zat kruisingen in de asiels in Nederland en in het buitenland. Bovendien weet je van een kruising nooit wat de exacte karaktereigenschappen gaan worden. Bij rashonden is dat ook niet met 100% zekerheid te zeggen natuurlijk, alleen rashonden hebben raskenmerken en daarbij is het een veel minder grote gok wat voor karakter de pups zullen gaan krijgen.

Als je wil gaan fokken met een rashond, zal je je eerst in het ras moeten verdiepen. Ik ben daar zelf ruim 2 jaar mee bezig geweest. Mijn teefje heeft de vereiste kwalificaties op shows gehaald, is gerontgend op hd (en vrij bevonden), heeft een ogentest gehad (en was vrij) en ik heb me afgevraagd of mijn hond iets aan de kleine populatie Laekense toe te voegen zou hebben. Ik ben ruim een jaar op zoek geweest naar een geschikte reu, die ik uiteindelijk vond in Denemarken. Deze reu was ook op hd getest, zijn ogen waren getest en bovendien zijn ellebogen. Alles bij hem was ook prima in orde.

Ik had al een wachtlijst met gegadigden voor een pup voordat de dekking plaatsvond, en heb al mijn puppykopers gescreend voordat ik besloot wie er welke pup zou krijgen.
Voor het aankomende nest heb ik ook al weer meer dan voldoende belangstelling.

Mijn motto is: ik fok goed of ik fok niet, en ik denk dat dit bij iedereen die een nest overweegt hetzelfde zou moeten zijn.

Larish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 00:24

Hmm misschien moet ik dit topic eens aan ons mam laten lezen. Heeft ze weer wat leesvoor (wij fokker zelf ook) Vandaag ons 2e nestje geboren.

www.milagi.net/kuroaka

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 01:40

Ik denk dat deze discussie een beetje uit de hand begint te lopen. Als ik het zo hoor weet Daantjuh vrij goed waar ze mee bezig is en is het niet alleen maar zomaar even een nestje fokken voor de lol.

Alleen ik zou zo'n pup niet willen hebben, want al ben ik dan volgens heel veel mensen misschien geen echte hondenliefhebber, ik wil gewoon weten wat voor karakter ik in huis haal (en ik hou niet van JRT's ).

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 02:22

Karl66 schreef:
Ik denk dat deze discussie een beetje uit de hand begint te lopen. Als ik het zo hoor weet Daantjuh vrij goed waar ze mee bezig is en is het niet alleen maar zomaar even een nestje fokken voor de lol.

Alleen ik zou zo'n pup niet willen hebben, want al ben ik dan volgens heel veel mensen misschien geen echte hondenliefhebber, ik wil gewoon weten wat voor karakter ik in huis haal (en ik hou niet van JRT's ).

hoezo loopt de discussie uit de hand?

en idd daantjuh zal in haar vermogen ( met de info die ze heeft) haar best doen, maar dat is dus niet voldoende als je wilt fokken...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 02:32

Vond het zelf ook al een ongelukkige uitdrukking, ik bedoelde te zeggen dat mensen begonnen te overdrijven.

Het doel van het fokken van honden is als eerste om ervoor te zorgen dat mensen die een hond willen hebben er één kunnen aanschaffen (dat heeft Daantjuh dus geregeld) en pas als tweede het ras verbeteren. Als haar kennissen liever een pup van haar hebben dan een verbeterde rasversie prima toch?

Ik heb het gevoel dat ze zich goed voorbereidt, als ik dat vergelijk met een topic over kittens waarin iemand roept "hihi mijn poes van 6 maanden krijgt kittens, want ik heb ook nog een kater rondlopen". Daar krijg ik de kriebels van, dat is vermeerderen zonder na te denken in het algemeen .

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 03:09

Karl66 schreef:
Vond het zelf ook al een ongelukkige uitdrukking, ik bedoelde te zeggen dat mensen begonnen te overdrijven.

Het doel van het fokken van honden is als eerste om ervoor te zorgen dat mensen die een hond willen hebben er één kunnen aanschaffen (dat heeft Daantjuh dus geregeld) en pas als tweede het ras verbeteren. Als haar kennissen liever een pup van haar hebben dan een verbeterde rasversie prima toch?

Ik heb het gevoel dat ze zich goed voorbereidt, als ik dat vergelijk met een topic over kittens waarin iemand roept "hihi mijn poes van 6 maanden krijgt kittens, want ik heb ook nog een kater rondlopen". Daar krijg ik de kriebels van, dat is vermeerderen zonder na te denken in het algemeen .

uh tja daar verschillen we dan over van mening, en gelukkig een boel mensen met mij, het is nl niet het belangrijkste dat je fokt om mensen van een hond te voorzien... daar ontstaat nou net het overschot en de ellende mee, het moet een combinatie zijn, fokken met ouderdieren die fokwaardig zijn, die een ras in stand houden/verbeteren, weten waar je mee fokt enz.. en als je daarmee mensen ook nog eens blij kan maken door te zorgen dat ze een hond kunnen hebben die verantwoord gefokt is, is dat alleen maar mooi...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 03:33

Dus jij vindt rasveredeling de belangrijkste reden om te fokken, wat doe je dan met die honden als niemand ze wil?

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 03:51

Karl66 schreef:
Dus jij vindt rasveredeling de belangrijkste reden om te fokken, wat doe je dan met die honden als niemand ze wil?

een combinatie schreef ik... wat heb je aan alleen fokken omdat men zo graag een hond wilt? en het daar dan niet uit maakt hoe de hond gefokt is? wat voor een karakters, wat voor een erfelijke problemen er kunnen zijn? gezondheid en karakter staat toch echt voorop voor mij ja, en dat kun je alleen bewerkstelligen als je weet waar je mee fokt...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 03:56

baroen schreef:
Karl66 schreef:

een combinatie schreef ik... wat heb je aan alleen fokken omdat men zo graag een hond wilt? en het daar dan niet uit maakt hoe de hond gefokt is? wat voor een karakters, wat voor een erfelijke problemen er kunnen zijn? gezondheid en karakter staat toch echt voorop voor mij ja, en dat kun je alleen bewerkstelligen als je weet waar je mee fokt...

Zoals ik al aangaf, ik heb twee honden met papieren omdat ik zelf wil weten wat ik in huis haal. Maar Daantjuh heeft kopers voor de puppies, die de moederhond kennen en daar vertrouwen in hebben, prima toch?

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 04:04

Citaat:
Zoals ik al aangaf, ik heb twee honden met papieren omdat ik zelf wil weten wat ik in huis haal. Maar Daantjuh heeft kopers voor de puppies, die de moederhond kennen en daar vertrouwen in hebben, prima toch?

laat maar jij denkt er anders over dan ik, dat kan... voor mij is het kennen van de moederhond en al mensen hebben die een pupje willen niet voldoende om te gaan fokken...

Biepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 09:52

Als je alleen fokt omdat men een hond wil aanschaffen zou je dus werken met vraag- en aanbod. In dat geval is er een overschot aan aanbod (in de asiels). Dus ook al niet fokken....

Of je moet bedenken: wil ik puppy's op de wereld zetten terwijl er al zoveel honden zonder baas zijn?

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 11:19

baroen schreef:
ellenlouise schreef:

Een pup op bestelling neem je voor je eigen plezier. Een asieldier neem je omdat je een dier wilt helpen èn daaraan plezier beleeft. Dat geldt in elk geval voor mij.

rasbehoud? gezondheid? mee willen werken aan verantwoorde fok?
zodra jejezelf ( en danheb ik het niet perse over jou hoor) een veer in je kont kan duwen omdat je een "zielig"dier helpt, is dat ook een egoistische reden, of iig voor mij geen juiste reden... je bent niet meer dierenliefhebber als je een hond uit het asiel haalt... dat plakken mensen er vaak aan...

Je hebt gelijk als je dat het mij voldoening geeft om een asieldier te helpen. Je hebt echter ongelijk als je zegt dat dat geen juist reden is. Waarom niet??????? Ik wil een hond en ik 'red' er één, het mes snijdt aan 2 kanten. Toch heel anders dan 'ik wil een hond, en 'bestel' er één'.

Ik gun alle dieren het beste en daarom kies ik er voor een thuisloos dieren op te nemen. En ja, daarom vind ik dat ik een groter hart voor dieren heb dan iemand die zich niet bekommert om het lot van thuisloze dieren (of in elk geval de daad niet bij het woord voegt) en kiest voor een pup of kitten van een fokker.

Duidelijker kan ik het niet uitleggen. En helaas zijn er vele mensen die dit niet (willen?) begrijpen, getuige de overvolle asielen

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 11:27

Citaat:
rasbehoud? gezondheid? mee willen werken aan verantwoorde fok?
zodra jejezelf ( en danheb ik het niet perse over jou hoor) een veer in je kont kan duwen omdat je een "zielig"dier helpt, is dat ook een egoistische reden, of iig voor mij geen juiste reden... [/b]
je bent niet meer dierenliefhebber als je een hond uit het asiel haalt... dat plakken mensen er vaak aan...

Citaat:
Je hebt gelijk als je dat het mij voldoening geeft om een asieldier te helpen. Je hebt echter ongelijk als je zegt dat dat geen juist reden is. Waarom niet??????? Ik wil een hond en ik 'red' er één, het mes snijdt aan 2 kanten. Toch heel anders dan 'ik wil een hond, en 'bestel' er één'.

Ik gun alle dieren het beste en daarom kies ik er voor een thuisloos dieren op te nemen. En ja, daarom vind ik dat ik een groter hart voor dieren heb dan iemand die zich niet bekommert om het lot van thuisloze dieren (of in elk geval de daad niet bij het woord voegt) en kiest voor een pup of kitten van een fokker.

Duidelijker kan ik het niet uitleggen. En helaas zijn er vele mensen die dit niet (willen?) begrijpen, getuige de overvolle asielen

ik snap wel wat je zegt, maar je scheert mensen over 1 kam, en dat klopt niet, ik ben fokker, ik ga voor rashonden, maar weet jij wat ik verder doe voor dieren? voor asiel dieren? nee dat weet je niet en zo geld dat voor vele mensen, ik durf werkelijk waar eerder te beweren dat men die dieren zo zielig vinden, eerder mee werken aan de broodfok ( diertjes uit een winkel trekken, uit een schuur, want oh zo zielig, )

dat er mensen zijn die echt alleen maar een asiel dier willen, is perfect, heb ik respect voor, maar van die mensen moet ook nog een groot deel beseffen waardoor de asielen zo vol zitten...

Biepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 11:34

Ik sprak laatst iemand die had in een winkel een pup gekocht en nee dat was niet commercieel want ze waren zo goedkoop...
Dieren uit een asiel daar was wat mee, dus liever uit een dierenwinkel dan maar. Vreselijk.

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 11:36

Biepmiep schreef:
Ik sprak laatst iemand die had in een winkel een pup gekocht en nee dat was niet commercieel want ze waren zo goedkoop...
Dieren uit een asiel daar was wat mee, dus liever uit een dierenwinkel dan maar. Vreselijk.

ja en die pup zat daar ook zo zielig, die heeft die toch maar mooi gered ...( even vergeten dat de mams van dat pupje gewoon al bijna weer drachtig is, en het gewoon een fokfabriekje is)