Black and Tann terriers zijn geen Jack Russell terriers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: Black and Tann terriers zijn geen Jack Russell terriers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:20

ThePast03 schreef:
Faas schreef:
Maar goed, punt is duidelijk. BT is geen JR. Ben er zelf niet van overtuigd maar kom erop terug als ik die BT uit die 2 echte JR's gevonden heb Haha!. Wat lang kan duren want ik zal er niet specifiek op gaan zoeken.

Dan moet je wel eerlijk zoeken en dus alleen bij de JR's met papieren en waarbij het liefst zes generaties bekend is.
Bij JR's zonder papieren is het niet zo moeilijk om zoiets te vinden, maar dan zit er weer een b & t kruising in de voorouders Knipoog

Ze zegt toch: het kan even duren Knipoog

Er komt een tijd dat ze écht wel worden geaccepteerd Ja

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:21

Faas schreef:
Dat is meestal de reactie als mensen niet naar tevredenheid hun punt maken baroen.

Hoe dan ook. Ik vraag me af. Als hunterspride of eeeeh nou nog iemand in dit topic iets neerzetten heb ik persoonlijk zoiets van 'mwoah, goed verhaal, kan ik iets mee'. En bij TS komt het zo overduidelijk naar boven dat het bijna wrok lijkt.

Ok, misschien ben ik iets te fel maar zo komt het wel over. Ik kan mij persoonlijk niet voorstellen dat je je zo opvreet over mensen die hun dier zo noemen. Maar goed, misschien ben ik die ander niet en kan het wel. Vind het zelf erg childish.

Maar goed, punt is duidelijk. BT is geen JR. Ben er zelf niet van overtuigd maar kom erop terug als ik die BT uit die 2 echte JR's gevonden heb Haha!. Wat lang kan duren want ik zal er niet specifiek op gaan zoeken.

ik kan het mij heel persoonlijk voorstellen dat het erg storend is als een rasnaam gebruikt word voor honden die het gewoon niet zijn, maar goed ik ben dan ook fokker en ben erg hard bezig voor een ras... en ach, als er maar 1 iemand is die deze info wel serieus neemt en er dus over nadenkt ben ik tevreden hoor.. Knipoog

niet alleen omdat je er niet specifiek naar zoekt zul je het niet vinden, ook omdat het gewoon niet bestaat, uit echte Jr's komt geen black and tan..

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:23

Faas schreef:
hunterspride schreef:
Nou nee, er word juist niet gekruisd. Die kruisingshondjes DAT zijn de karakter probleem gevallen.
Met de rashond JRT zit het wel goed hoor, qua karakter Knipoog

hoeft niet perse hoor. Mijn schoonzus heeft een ECHTE JRT, een echte-echte dus. En dat kreng is zo vals als ik weet niet wat. En niet omdat zij hem zo opgevoed hebben. Ik ken ze en ze voeden hun dieren supergoed op. Dit is volgens mij, met de nadruk op 'volgens mij' m.a.w. zeker weten doe ik het niet Haha! een typisch gevalletje van doorfokken als ik soms zie hoe gek dat beest in zijn kop is.

Doorfokken met foute karakters kan ook met papieren Knipoog
Dat zijn dan de niet verantwoorde fokkers maar juist daarom zie ik liever mensen die (soms weliswaar wat te) fel voor hun ras opkomen dan diegenen die alleen maar berekenen hoeveel ze kunnen verdienen als ze hun JR met papieren laten dekken door de wat valse JR met papieren van twee straten verderop want ook dat gebeurt natuurlijk. Ik weet niet of het bij alle rasverenigingen hetzelfde is maar in principe kan je bij pups uit twee ouders met stamboom gewoon een stamboom aanvragen. Je mag er dan alleen niet bijzetten dat ze gefokt zijn volgens de regels van de rasvereniging.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:25

Citaat:
Ze zegt toch: het kan even duren Knipoog

Er komt een tijd dat ze écht wel worden geaccepteerd Ja

nee hoor... en het heeft dus niet alleen met een kleur te maken wat niet erkend is bij de jack, een black and tan is dus altijd een product uit een ander ras, een kruising dus, al zou er al een hondje als ras gemaakt worden met de kleur black and tan, hier en daar gelijkend op een Jr dan nog zal het de naam Jr niet krijgen...
[/quote]

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:36

Cassidy schreef:
Ik heb (nog) niet alle berichten doorgelezen, maar viel even over de opmerking dat als een kleur niet in de rasstandaard is opgenomen, deze ook niet kan ontstaan. Beste voorbeeld zijn de Canadese Herders, die zijn ontstaan uit de Duitse Herders. Een witte Duitse Herder is pas sinds kort geaccepteerd, maar als er in de rasstandaard geen witte herder werd beschreven, kwam hij dan per definitie niet voor?

Hetzelfde met boxers met teveel wit: omdat het niet gewild is, en niet als rasstandaard wordt omschreven, komen deze honden dan niet voor?

Friezen behoren zwart te zijn, als er een vos ontstaat, (en ik hoef niemand hier voor te lichten dat de kleur vos niet in de rasomschrijving voorkomt) is het dan meteen een nepstamboom?

Ik haal nog even dit bericht naar voren, ik meende dus serieus dat er af en toe B&T pups geboren worden uit JR's die voldoen aan de (huidige) rasstandaard en uiteraard in bezit van een stamboom. Maar dit is dus niet mogelijk, mocht deze kleur naar boven komen, is er altijd inmenging geweest van een ander ras?

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 16:37

Ja.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:38

Ann schreef:
Cassidy schreef:
Ik heb (nog) niet alle berichten doorgelezen, maar viel even over de opmerking dat als een kleur niet in de rasstandaard is opgenomen, deze ook niet kan ontstaan. Beste voorbeeld zijn de Canadese Herders, die zijn ontstaan uit de Duitse Herders. Een witte Duitse Herder is pas sinds kort geaccepteerd, maar als er in de rasstandaard geen witte herder werd beschreven, kwam hij dan per definitie niet voor?

Hetzelfde met boxers met teveel wit: omdat het niet gewild is, en niet als rasstandaard wordt omschreven, komen deze honden dan niet voor?

Friezen behoren zwart te zijn, als er een vos ontstaat, (en ik hoef niemand hier voor te lichten dat de kleur vos niet in de rasomschrijving voorkomt) is het dan meteen een nepstamboom?

Ik haal nog even dit bericht naar voren, ik meende dus serieus dat er af en toe B&T pups geboren worden uit JR's die voldoen aan de (huidige) rasstandaard. Maar dit is dus niet mogelijk, mocht deze kleur naar boven komen, is er altijd inmenging geweest van een ander ras?

ja Knipoog en nee dat hoeft niet in de eerste generatie te zijn.. dus uit twee hondjes die opzich iig qua kleur op een jr lijken kan een b & t pup geboren worden, maar dan zit dat dus in de voorouders ( teckel, pincher, D J terrier) en dan praat je dus niet over echte jack russells Knipoog

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:41

Waarom zouden er eigenlijk Back and Tann JR's moeten komen? Niemand vraagt zich af waarom een Döbermann of Rotweiler er niet in andere kleuren zijn. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat het zo leuk zou zijn als de RR een ander kleurtje zou krijgen maar bij de JR moet het opeens wel in een ander kleurtje? Wat is er nu opeens zo bijzonder aan een Black and tann hondje?
Ik begrijp ook niet dat deze discussie zo fel is geworden eigenlijk. Een kleur komt voor of een kleur komt niet voor. Heel simpel.
Ik weet nu dat het bij de JR niet voorkomt dus ik ben wel weer wat wijzer geworden door dit verhaal op bokt. Wat dat betreft ben ik zelf wel blij met deze info ook al doe ik er niets mee want ik wil nog steeds geen JR Haha!
Ik heb eigenlijk half een halve JR en die vind ik best wel lief maar die is bruin met wit Haha!

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:42

dat komt vroeger is er door de heer domine expres wit gefokte jackrussels gefokt zo dat ze goed te zien waren met de jacht

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:43

Even in vervolg op de post van Ann...
Maar als er dus een B&T in een nest JR's met stamboom(papier) zit is het dus een echte JR, maar wordt hij niet als zodanig geaccepteerd door het stamboek als ik goed begrijp.
Net als een voskleurige Fries wel een Fries is, maar niet door het stamboek wordt geaccepteerd. En dus blijkbaar niet als Fries door het leven mag, terwijl het er wel 1 is Clown

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:44

Ik had mijn vorige bericht nog aangepast: dus al helemaal niet bij ouders die in het bezit zijn van een stamboom?

@Percy, misschien omdat er in het verleden gekruist werd met andere rassen? En het daarom misschien af en toe opduikt bij de huidige generatie honden. Verder is mijn bericht helemaal niet als kritiek bedoelt, ik ben serieus geïnteresseerd.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:45

Percy schreef:
Waarom zouden er eigenlijk Back and Tann JR's moeten komen? Niemand vraagt zich af waarom een Döbermann of Rotweiler er niet in andere kleuren zijn. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat het zo leuk zou zijn als de RR een ander kleurtje zou krijgen maar bij de JR moet het opeens wel in een ander kleurtje? Wat is er nu opeens zo bijzonder aan een Black and tann hondje?
Ik begrijp ook niet dat deze discussie zo fel is geworden eigenlijk. Een kleur komt voor of een kleur komt niet voor. Heel simpel.
Ik weet nu dat het bij de JR niet voorkomt dus ik ben wel weer wat wijzer geworden door dit verhaal op bokt. Wat dat betreft ben ik zelf wel blij met deze info ook al doe ik er niets mee want ik wil nog steeds geen JR Haha!
Ik heb eigenlijk half een halve JR en die vind ik best wel lief maar die is bruin met wit Haha!

ik begrijp ook niet waarom de "discussie " van sommige zoveel tegenstand krijgt, er is ook al meer malen gezegd dat een kruising echt niet slechter of minder is... en veel dingen die hier door mij en door hunterspride aangehaald zijn, zijn gewoon feiten.. daar valt niet echt over te discuseren...

en idd, bij andere rassen is het wel raar, en dan slaat het nergens op, de jack word gewoon door vele nog steeds niet gezien als echt rashondje, en daarom blijven de liefhebbers van dit ras erover praten en info geven

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:46

Er kan geen b&t JRT zitten in een nest van twee rasechte JRT's, dan zijn de ouders niet rasecht. Sommige zitten nog in de bijlage (dan zijn niet alle voorouders bekend) en dan kun je meemaken dat er een miskleur voorkomt, dan is een van de voorouders dus geen Jack Russell. Zo ingewikkeld is dat toch niet.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:47

Djilan schreef:
Even in vervolg op de post van Ann...
Maar als er dus een B&T in een nest JR's met stamboom(papier) zit is het dus een echte JR, maar wordt hij niet als zodanig geaccepteerd door het stamboek als ik goed begrijp.
Net als een voskleurige Fries wel een Fries is, maar niet door het stamboek wordt geaccepteerd. En dus blijkbaar niet als Fries door het leven mag, terwijl het er wel 1 is Clown

Wat gebeurt er dan met de andere hondjes van het nest wanneer het wel stamboomouders zijn want die zijn dan ook niet raszuiver?
Maar eigenllijk begreep ik uit het verhaal dat ze niet van stamboomouders kunnen komen als ze Black and Tann pups krijgen omdat ze dan niet raszuiver zijn.
Nu wil ik het allemaal weten ook Haha!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:48

ThePast03 schreef:
Er kan geen b&t JRT zitten in een nest van twee rasechte JRT's, dan zijn de ouders niet rasecht. Sommige zitten nog in de bijlage (dan zijn niet alle voorouders bekend) en dan kun je meemaken dat er een miskleur voorkomt, dan is een van de voorouders dus geen Jack Russell. Zo ingewikkeld is dat toch niet.

Ook al zit een hond in de 'bijlage', als hij een stamboompapier heeft en dus als echte JR door het leven mag gaan (anders zou hij het papier niet hebben tenslotte heb ik uit dit topic begrepen), kan er uit een echte JR dus technisch gezien toch een evt B&T-kleurige pup naar voren komen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:49

Citaat:
Deze stelling is wel erg kort door de bocht Clown Ik zit lang genoeg in de hondenwereld om te weten dat er af en toe in een nest puppies kleuren voorkomen die NIET voldoen aan de rasstandaard, en meestal worden deze pups of om zeep geholpen door de fokker of verkocht als rasloze pups, terwijl ze dus wel degelijk voortkomen uit ouders met correcte papieren Cool

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:51

Theoretisch gezien zou het moeten kunnen, maar een goede fokker (denk niet dat die al met bijlage honden zou gaan fokken, maar goed;)) zou zo'n hond dus gelijk uit de fokkerij halen omdat het geen rasechte JRT is.
Ergens in de voorouders moet dus een ras gezeten hebben waar de black en tan kleur voorkomt.

Pfff wat ben ik toch blij dat Chihuahua's alle kleuren van de regenboog mogen bezitten, daar heb je dit gezeur helemaal niet. Haha!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:53

Ann schreef:
Citaat:
Deze stelling is wel erg kort door de bocht Clown Ik zit lang genoeg in de hondenwereld om te weten dat er af en toe in een nest puppies kleuren voorkomen die NIET voldoen aan de rasstandaard, en meestal worden deze pups of om zeep geholpen door de fokker of verkocht als rasloze pups, terwijl ze dus wel degelijk voortkomen uit ouders met correcte papieren Cool

Dat gebeurt meestal met de geheel witte honden omdat die meestal doof zijn en andere (ernstigere) gezondheidsproblemen hebben.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:56

Laat ik het even kort samenvatten:
Als er iemand is die een FCI stamboom van de Raad van Beheer (een volledige dus geen G0, 1 of 2) heeft bij een black en tan Jack Russell Terrier heeft kan hij met recht zeggen dat ze bestaan.
En nu maar heel lang wachten op iemand die dat stamboom kan laten zien Knipoog

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:57

ThePast03 schreef:
Dat gebeurt meestal met de geheel witte honden omdat die meestal doof zijn en andere (ernstigere) gezondheidsproblemen hebben.

Niet mee eens, ik heb ook een aantal fokkers meegemaakt die met zeer goede lijnen fokten en een dergelijke pup als een soort van smet zagen op hun "fokbeleid". En daarom bewust verzwegen voor het stamboek.

Nu gaat dit wel erg ver in de context van dit topic, maar ik wil alleen maar aangeven waarom ik altijd meende dat er af en toe best wel B&T pups kunnen opduiken in een nest uit ouders die al generaties lang gefokt zijn uit correcte bloedlijnen.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 17:01

Ann schreef:
Citaat:

nee, we hebben het hier niet over een miskleur, zoals bv bij de Duitse Dog .. we hebben het hier over een kleur die gewoon niet voorkomt, uit rasechte jacken komt geen black and tan... er is geen enkele fokker, van stamboom jacken, dus ook fokkers die al 12/ 15 jaar jacken fokken die er ooit een black and tan in heeft gehad...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 17:02

Ann, dat was mijn doel achter mijn posts ook. Dat ze niet niet met de naam JR door het leven mogen gaan van het stamboek is wat anders dan dat het geen JR kàn zijn Knipoog

Nou vind ik een Leonberger een geweldige hond, maar dan wel de zilvergrijze uitvoering (een vriendin van mij heeft er zo een). En laat dat nou juist net de niet gewenste kleur zijn...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 17:03

Ann schreef:
Niet mee eens, ik heb ook een aantal fokkers meegemaakt die met zeer goede lijnen fokten en een dergelijke pup als een soort van smet zagen op hun "fokbeleid". En daarom bewust verzwegen voor het stamboek.

Nu gaat dit wel erg ver in de context van dit topic, maar ik wil alleen maar aangeven waarom ik altijd meende dat er af en toe best wel B&T pups kunnen opduiken in een nest uit ouders die al generaties lang gefokt zijn uit correcte bloedlijnen.

Die zullen helaas ook wel bestaan. Net zoals de fokkers die pups met ernstige afwijkingen gelijk af laten maken en verzwijgen dat hun lijn dit soort produkten voortbrengt. In mijn ogen zijn dit soort mensen geen fokkers maar vermeerderaars.
Ik neem fokkers ook pas serieus als ze eerlijk vertellen wat voor een problemen in hun lijnen hebben. Als ze beweren nooit problemen te hebben houdt het voor mij op, dan weet ik dat ze niet eerlijk zijn Knipoog

Maar uit generaties correcte bloedlijnen JRT's kunnen geen black en tans voortkomen. Net zoals er bij Dalmatiers niet ineens een zwarte met witte stippen uitkomt. Zou wel een nieuwe markt zijn trouwens Haha!
Het is genetisch gewoon niet mogelijk.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 17:05

Ann schreef:
Citaat:

Ik word ook een beetje kort door de bocht door deze discussie Haha!
Natuurlijk gaat er af en toe wel eens wat "fout".
Bij de RR komen ridgeloze pups voor. Er zijn fokkers die deze dieren ook om zeep helpen, afschuwelijk is dat. Een ridgeloze RR is overigens nog gewoon een Ridgeback maar dan zonder ridge Knipoog
Krijgt ook stamboompapieren maar zal nooit naar shows kunnen en er kan niet mee gefokt worden, althans niet volgens de regels van de rasvereniging.
De kleur ligt (met schakeringen in de kleur) wel vast. Ik heb nog nooit gehoord van een zwarte RR of wat voor kleur dan ook. Dat kan ook niet want die kleur is vastgelegd in de genen, die ridge ook wel maar dus niet zo sterk als de kleur.

Bij de JR ligt die kleur blijkbaar ook zo sterk vastgelegd in de genen. Neem daarbij dat Black and Tann alleen bij bepaalde rassen voorkomt en dan kom je inderdaad tot de conclusie dat een Black and Tann JR niet kan.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 17:06

Citaat:
k word ook een beetje kort door de bocht door deze discussie Haha!
Natuurlijk gaat er af en toe wel eens wat "fout".
Bij de RR komen ridgeloze pups voor. Er zijn fokkers die deze dieren ook om zeep helpen, afschuwelijk is dat. Een ridgeloze RR is overigens nog gewoon een Ridgeback maar dan zonder ridge Knipoog
Krijgt ook stamboompapieren maar zal nooit naar shows kunnen en er kan niet mee gefokt worden, althans niet volgens de regels van de rasvereniging.
De kleur ligt (met schakeringen in de kleur) wel vast. Ik heb nog nooit gehoord van een zwarte RR of wat voor kleur dan ook. Dat kan ook niet want die kleur is vastgelegd in de genen, die ridge ook wel maar dus niet zo sterk als de kleur.

Bij de JR ligt die kleur blijkbaar ook zo sterk vastgelegd in de genen. Neem daarbij dat Black and Tann alleen bij bepaalde rassen voorkomt en dan kom je inderdaad tot de conclusie dat een Black and Tann JR niet kan.

idd, en ja tuurlijk zit er in een nest wel eens een pup die echt niet aan de standaard voldoet, bv teveel kleur, uiteindelijk staande oren, dat zijn de dingen die gewoon kunnen en ook bij fokken horen, maar daar hoor een b&t dus niet bij.... punt Haha!
[/quote]