anjali schreef:Een tijd geleden was er juist een discussie over fokkers die eisten dat hun verkochte honden juist WEL gecastreerd\gesteriliseerd zouden worden. Ik gaf toen ook aan dat ik vond dat de koper de nieuwe eigenaar is en daar dus over gaat. En dat ik me afvroeg WAAROM een fokker dit zou eisen. Er werd toen door sommige Bokkers gezegd dat die fokkers een monopoly op het ras zouden willen houden.
Enerzijds kan ik dat begrijpen, anderzijds niet. Als voorbeeld een poedel, als je een onverantwoordelijke pupkoper hebt die niks geeft om de fokker, de kennelnaam van de fokker en eurotekens in de ogen heeft dan bestaat er een kans dat een reu zich het ligt uit de ogen dekt om allerhande designerkruisingen te produceren, het zogenaamde verdoodlen. Kruis iets met een poedel en het moet minimaal €1500,- opleveren.
De poedel is in veel gevallen met veel zorg en liefde gefokt, hetgeen waar de verdoedel-mijn-poedel mee plaats gaat vinden in heel veel gevallen niet. Kees op de hoek heeft Ansje Asbak van MP gekocht, of een look-a-like van iets en gaat met de wel zorgvuldig gefokte poedelreu daarheen om te dekken, vangt zo'n €500,- tot €1000,- euro voor de dekking en voila.
Juist daarom zit vaak bij de poedel een strikt contract dat ze geholpen moeten worden, reuen vaak vroeger dan teven omdat die sneller dekrijp zijn en het anders bestempeld wordt als 'oeps nestje'. Op zo'n manier kan ik het ook echt begrijpen vanuit de fokker, want ik zou als de dood zijn dat er zoiets met mijn zorgvuldig gefokte hond zou gebeuren en mijn kennelnaam als zo'n kruising zou hangen.
Als je nul interesse hebt om te fokken, en hierop gewezen wordt in het contract hebben de meeste mensen daar geen enkel probleem mee. Sterker nog, ik heb een fokker gesproken waar ik interesse in heb voor een poedel dit ook in het contract heeft opgenomen maar die een uitzondering maakt voor andere rashondenfokkers omdat die vaak hetzelfde erover denken.
Dan is het dus een vorm van bescherming.
Anderzijds, we blijven even in de doodle-categorie, hebben veel doodle-fokkers wél in hun contract staan dat zowel reu als teef op een leeftijd van 6-9 maanden geholpen moeten worden. Daar wordt niet benoemd dat een teef eerst loops moet zijn geworden of iets dergelijks, nee het moet gewoon gebeuren en dat is de tijdspanne die je ervoor heb en dient ook bewijs ervan te leveren in de vorm van een dierenartsverklaring, anders gaat de boete-clausule van start. Vaak worden deze honden ook pas daarna overgedragen van eigenaar, waardoor veel mensen ervoor kiezen om zsm de hond te laten helpen rond die 6 maanden, dan wordt de hond tenminste overgeschreven naar hun naam en in hun eigendom.
Als je graag je hond wel intact wilt houden, dan krijg je deze vaak alleen 'op uitplaatsing', zodat de fokker de eigenaar blijft en deze naar wens kan inzetten.
Dit is een vorm van monopoly en wurgcontract en daar kan ik geen begrip voor hebben. Dat is volledig en uitsluitend uit eigenbelang om de touwtjes in handen te houden.
Het valt en staat met wat een nieuwe eigenaar besluit te tekenen.