Teefje steriliseren ja/nee

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 13:22

prugelpiet schreef:
Het standaard castreren van reuen wordt al een stuk minder aangeraden. Hier op de praktijk alleen indien daar aanleiding voor is in het gedrag, en dan worden ze vaak alsnog eerst chemisch gecastreerd zodat, indien ongewenste gedragsveranderingen, het ook weer een keer uitwerkt.

Maar echt, laat alsjeblieft je teefje steriliseren. Zo veel verdriet altijd als er eentje met spoed op tafel moet vanwege een baarmoederontsteking of de hond moet plots dood. En het simpele antwoord is dan; het had voorkomen kunnen worden. Ik vind het echt missen van medische kennis als je het als zinloos opereren ziet.

Ik begrijp wel wat je wil zeggen, maar, vroeg steriliseren is óók niet goed voor de teef?
Op advies van mijn DA heb ik gewacht tot ze mentaal en fysiek volwassen was. Op dat moment waren we 2.5 jaar en 3 loopsheden verder. Dan is het meest gunstige effect op gezondheidsvoordelen toch al achterhaald? Ik heb het alsnog laten doen omdat mijn teef schijnzwanger werd, inclusief melkproductie. Maar ik twijfel toch bij een volgend teefje. Maar jij zegt sowieso doen?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 14:15

prugelpiet schreef:
Het standaard castreren van reuen wordt al een stuk minder aangeraden. Hier op de praktijk alleen indien daar aanleiding voor is in het gedrag, en dan worden ze vaak alsnog eerst chemisch gecastreerd zodat, indien ongewenste gedragsveranderingen, het ook weer een keer uitwerkt.

Maar echt, laat alsjeblieft je teefje steriliseren. Zo veel verdriet altijd als er eentje met spoed op tafel moet vanwege een baarmoederontsteking of de hond moet plots dood. En het simpele antwoord is dan; het had voorkomen kunnen worden. Ik vind het echt missen van medische kennis als je het als zinloos opereren ziet.

Ben toch wel blij dat beide praktijken waar ik kom met mn honden er absoluut niet zo in staan..

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 14:36

Eens.

Ik ben om die reden ooit een praktijk gaan mijden zelfs.

Was net verhuisd, mijn 5 jarige intacte teef moest haar entingen.
Dichtsbijzijnde praktijk opgezocht voor entingen.

Dat was gebeurt, en zonder verder enige belangstelling in mij of mijn hond, onze geschiedenis doelen en denkwijzen,

Pakte de dierenarts zijn agenda erbij op de computer, keek mij aan en zei 'En wanneer zullen we de castratie doen'.

Ik keek hem aan, zei 'niet' en ben er nooit meer teruggegaan.

En dit is een letterlijke weergave van de manier waarop het werd 'gevraagd'. Gecommandeerd bijna.

Zout een eind op, echt.

Wou de discussie nog aan. Die heb ik afgekapt. Entingen afgerekend en nooit meer terug.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 15:10

KimD schreef:
anjali schreef:
Een tijd geleden was er juist een discussie over fokkers die eisten dat hun verkochte honden juist WEL gecastreerd\gesteriliseerd zouden worden. Ik gaf toen ook aan dat ik vond dat de koper de nieuwe eigenaar is en daar dus over gaat. En dat ik me afvroeg WAAROM een fokker dit zou eisen. Er werd toen door sommige Bokkers gezegd dat die fokkers een monopoly op het ras zouden willen houden.

Enerzijds kan ik dat begrijpen, anderzijds niet. Als voorbeeld een poedel, als je een onverantwoordelijke pupkoper hebt die niks geeft om de fokker, de kennelnaam van de fokker en eurotekens in de ogen heeft dan bestaat er een kans dat een reu zich het ligt uit de ogen dekt om allerhande designerkruisingen te produceren, het zogenaamde verdoodlen. Kruis iets met een poedel en het moet minimaal €1500,- opleveren.

De poedel is in veel gevallen met veel zorg en liefde gefokt, hetgeen waar de verdoedel-mijn-poedel mee plaats gaat vinden in heel veel gevallen niet. Kees op de hoek heeft Ansje Asbak van MP gekocht, of een look-a-like van iets en gaat met de wel zorgvuldig gefokte poedelreu daarheen om te dekken, vangt zo'n €500,- tot €1000,- euro voor de dekking en voila.

Juist daarom zit vaak bij de poedel een strikt contract dat ze geholpen moeten worden, reuen vaak vroeger dan teven omdat die sneller dekrijp zijn en het anders bestempeld wordt als 'oeps nestje'. Op zo'n manier kan ik het ook echt begrijpen vanuit de fokker, want ik zou als de dood zijn dat er zoiets met mijn zorgvuldig gefokte hond zou gebeuren en mijn kennelnaam als zo'n kruising zou hangen.

Als je nul interesse hebt om te fokken, en hierop gewezen wordt in het contract hebben de meeste mensen daar geen enkel probleem mee. Sterker nog, ik heb een fokker gesproken waar ik interesse in heb voor een poedel dit ook in het contract heeft opgenomen maar die een uitzondering maakt voor andere rashondenfokkers omdat die vaak hetzelfde erover denken.

Dan is het dus een vorm van bescherming.

Anderzijds, we blijven even in de doodle-categorie, hebben veel doodle-fokkers wél in hun contract staan dat zowel reu als teef op een leeftijd van 6-9 maanden geholpen moeten worden. Daar wordt niet benoemd dat een teef eerst loops moet zijn geworden of iets dergelijks, nee het moet gewoon gebeuren en dat is de tijdspanne die je ervoor heb en dient ook bewijs ervan te leveren in de vorm van een dierenartsverklaring, anders gaat de boete-clausule van start. Vaak worden deze honden ook pas daarna overgedragen van eigenaar, waardoor veel mensen ervoor kiezen om zsm de hond te laten helpen rond die 6 maanden, dan wordt de hond tenminste overgeschreven naar hun naam en in hun eigendom.

Als je graag je hond wel intact wilt houden, dan krijg je deze vaak alleen 'op uitplaatsing', zodat de fokker de eigenaar blijft en deze naar wens kan inzetten.

Dit is een vorm van monopoly en wurgcontract en daar kan ik geen begrip voor hebben. Dat is volledig en uitsluitend uit eigenbelang om de touwtjes in handen te houden.

Het valt en staat met wat een nieuwe eigenaar besluit te tekenen.

Ik ga er ook vanuit dat het is om misbruik als doorfokhond te voorkomen. En ik heb gezien wat er gebeurt als een fokker dieren waar niet mee gefokt werd, gratis en ongecastreerd aan een "liefhebber" meegaf: oepsnestjes die hele drama's gaven, en als ik dan opperde waarom die dieren niet gewoon gecastreerd werden, werd me verteld hoeveel kinderen ze zelf had...(oftewel: "te duur"). Dat een spoedkeizersnede veel duurder kan uitvallen, plus de ellende van dode dieren, daar dacht mevrouw niet bij na.

Dus op zich begrijp ik het wel, dat fokkers zoiets proberen te voorkomen. Maar om "het monopoly" te houden, vind ik nogal eh... ja wat moet ik er van vinden... in de rassenfok wordt sowieso met een vorm van lijnenteelt gefokt, ook de labrador enzovoort x poedelkruisingen, en of het gunstig of ongunstig is voor het ras als de nakomelingen allemaal gecastreerd worden? Geen idee.

Jessix

Re: Teefje steriliseren ja/nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 17:50

Ik heb gelukkig nooit de discussie hoeven voeren met een dierenarts. Heb met de dierenartsen altijd de afwegingen besproken en wat ik besloten heb was altijd goed. Ook geen verwijten gehad toen mijn oudere teefje uiteindelijk wel baarmoederontsteking had gekregen. In de ideale wereld zou ik nu kiezen voor castreren op een leeftijd van 7 of 8 jaar, maar nu met de wolven om me heen kies ik er dus voor om het eerder te doen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 18:21

Dat wolven ook dát al bepalen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 18:25

Lukasje schreef:
Dat wolven ook dát al bepalen

Ja in mijn geval wel. Ik wil ze niet mee naar huis lokken door 2x per jaar met een loopse teef rond te wandelen. Dat geval van die herdershond die op eigen erf gepakt is staat in m’n geheugen geprint. Ook voor mijn andere dieren wil ik dat extra risico niet nemen.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 18:42

Mijn dierenarts is ook nooit een discussie begonnen over steriliseren. Overigens is er ook nooit over de risico's gesproken. Nu weet ik dat zelf heel prima maar toch, dat kunnen ze niet van mijn voorhoofd aflezen lijkt me.

Ik ben ook even in de statistieken gedoken van mijn hondendagopvang voor mensen die het interessant vinden:

Teven (39):
    31 gecastreerd waarvam 8 te dik, 1 gecastreerd nav BMO op 5 jarige leeftijd
    8 intact waarvan 1 fokteef, 4 teven onder de twee jaar en in totaal 5 honden te dik

Reuen (36)
    21 gecastreerd waarvan 8 te dik
    15 intact met ballen waarvan 2 chemisch gecastreerd, totaal 3 honden te dik

Wat ik ook opvallend vind binnen onze opvang is dat de intacte reu in de regel sneller overgestimuleerd raakt op een dag en vaker een uitlaat ronde overslaat.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 08:59

Jessix ik denk er ook zo over hoor. Ik loop ook dagelijks in wolvengebied en als ze loops is loop ik toch een stuk minder ontspannen. Ik heb haar laatste loopsheid er trouwens bijna een Tsjechische wolfshond op gehad, die liep los waar het niet mocht. Eigenaar had veel moeite om hem weer terug te roepen. Ik was blij dat mijn hond nog niet zo ver was en hem zelf op afstand hield. Ik neig zelf steeds meer naar wel laten helpen. Ik wil even afwachten hoe ze de aankomende schijnzwangerschap door komt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 11:48

SusanH schreef:
Jessix ik denk er ook zo over hoor. Ik loop ook dagelijks in wolvengebied en als ze loops is loop ik toch een stuk minder ontspannen. Ik heb haar laatste loopsheid er trouwens bijna een Tsjechische wolfshond op gehad, die liep los waar het niet mocht. Eigenaar had veel moeite om hem weer terug te roepen. Ik was blij dat mijn hond nog niet zo ver was en hem zelf op afstand hield. Ik neig zelf steeds meer naar wel laten helpen. Ik wil even afwachten hoe ze de aankomende schijnzwangerschap door komt.

Ja ik weet dat jij daar over ook al aan het twijfelen was. Ik heb natuurlijk ook mijn paarden en mini pony’s aan huis staan en m’n katten lopen er los. Ik vind het idee dat ik een heel geurspoor naar huis leidt gewoon heel eng. Ik merk hoe de reuen (honden) in de buurt al van slag kunnen zijn. Ik wil toch niet een jonge wolf ineens voor de deur hebben staan. Die herder uit Langbroek die voor de deur werd gegrepen was ook loops namelijk. Dus de afspraak is nu gemaakt. Ik vind het jammer maar lijkt me in deze situatie toch de beste keuze. Hopelijk blijft ze na de operatie gewoon haar vrolijke zelf.

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 13:14

Ik persoonlijk laat het liefst niet castreren/steriliseren en met de kanttekening zeker niet voor de tweede loopsheid, bij de een reu niet voor het stabiliseren en moet hij lichamelijk uit de groei zijn..
Echter uitzonderingen bevestigen de regel en zijn er ook. Een reutje die zichzelf dusdanig in de weg zit en continu loopt te huilen als een loopse teef in de buurt is, is gewoon niet grappig. Zowel voor de hond als het baasje niet.
Onze inmiddels overleden eerst geholpen labradorteefje kregen we als herplaatser omdat ze niet geschikt was voor de fok vanwege haar drukke ADHD karakter wat tot uiting kwam bij prikkels van buitenaf. Van de fokker moesten we haar laten helpen om fokken te voorkomen. Nu had ik mij voor niet laten helpen nog wel met deze fokker, waar ik vriendschappelijk mee omging, de discussie willen aangaan ware het niet dat ze zelf ook last had van haar hormonen. Daags voor de loopsheid werd ze angstiger en bleef dit gedrag volhouden tot de loopsheid was gestopt. Ze had er zelf last van dus. Na de laprascopische ingreep bleef ze veel stabieler.
En zo zijn er meer uitzonderingen waarbij ik wel voorstander ben maar wel met de door mij genoemde kanttekening. Want hormonen hebben ze wel nodig om lichamelijk en gedragsmatig goed uit te groeien tot een goed volwassen hond.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 14:32

Na ja, ik zeg niet dat hormonen niets doen, maar jaren geleden was het redelijk normaal voor de eerste loopsheid te castreren en dat heb ik bij diverse teefjes gedaan, maar dat waren allemaal stuk voor stuk prima uitgegroeide honden, waarvan 1 echt de koningin des huizes was, zo'n super stabiele fijne hond, die was echt niet een slecht uitgegroeide hond ofzo...ik doe het nu na de eerste loopsheid, maar met volle reuen in huis, is die loopsheidtijd echt niet leuk...Kan me niet snel genoeg weer over zijn..

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 16:01

Hier zijn de reuen bij intacte dames gelukkig heel relax. Alleen de hoogtepunt dagen is het wat opletten en dan zijn ze iets onrustig. Maar dat zijn 4-5 dagen. Overleven we allemaal.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 17:50

Ik heb het ook overleeft... dat is het probleem niet, maar ik heb geen rustige reu nee... hij krijgt me echt het gesticht in met zijn gejank / gepiep, gehijg de godganse dag, en dat een dag of 6... afgelopen zomer, eerst Flossie loops, toen kreeg ik een logee, die werd ook loops.... en toen Fair.. echt wat een ellende, zelfs de castraat reuen waren op een gegeven moment alleen maar bezig met willen rijen op de teven,en dan ook nog een reu die iedere keer beperkt wordt door aan een lijn te moeten lopen, nee hoor, teefjes worden gecastreerd , reuen blijven ip heel ..Vind die onrust echt helemaal niets aan..

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 18:03

Hier in Noorwegen willen ze teefjes niet castreren zonder medische reden
Op haar 4e was onze dame uit haar doen en had koorts,dus naar de DA. Die wist meteen waar ze moest checken met haar echo apparaat.
Jawel, baarmoederontsteking
Dus moest ze meteen met spoed geopereerd worden ( was natuurlijk weer in het weekend)
Onze vorige teefje was bijna niet loops en hebben we de reu laten castreren (dat was geen probleem)
Want hij werd vervelend met z'n gerij :+
Ik ben voor castreren van teefjes als je niet van plan bent om ermee te fokken
Onze dame werd vanaf 7 maanden elk half jaar loops en daarna nog schijnzwanger ook,dus ik ben een blij dat wij (en zij!) daarvan af zijn

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 18:16

kimmie261 schreef:
Ik heb het ook overleeft... dat is het probleem niet, maar ik heb geen rustige reu nee... hij krijgt me echt het gesticht in met zijn gejank / gepiep, gehijg de godganse dag, en dat een dag of 6... afgelopen zomer, eerst Flossie loops, toen kreeg ik een logee, die werd ook loops.... en toen Fair.. echt wat een ellende, zelfs de castraat reuen waren op een gegeven moment alleen maar bezig met willen rijen op de teven,en dan ook nog een reu die iedere keer beperkt wordt door aan een lijn te moeten lopen, nee hoor, teefjes worden gecastreerd , reuen blijven ip heel ..Vind die onrust echt helemaal niets aan..

Het was ook echt niet op jou persoonlijk bedoeld hoor.. :)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 19:46

Ik ben mijn teef met bijna 11 jaar verloren aan een BMO,
Maar zou ik daardoor mn huidige teven eerder laten helpen?
Absoluut niet!

Ik heb leverkleurige Flatcoated retrievers, en de vachten worden echt zo lelijk. Heel dof, heel stug en heel licht van kleur. Daar kun je op geen enkele manier dan ook tegen aan voeren, of met oliën werken.

Daarnaast heb ik mij een aantal jaar geleden laten vertellen door een dierenarts, welke haar verhaal kon onderbouwen met een onderzoek, dat melkklier tumoren niet perse minder waren na het helpen, en zelfs iets meer leken te zijn na het helpen.

Dus ik kies er nu voor om mijn huidige teven rond 8 a 9 jaar te laten steriliseren, mede ook omdat mijn teven in de dokkerij gebruikt worden.

Presumido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-25 19:56

Even ter info, mijn plan is niet om te gaan fokken. Ik hoor verschillende verhalen van "het is ter voorkomen van kanker " als " een keer een nestje is gezond".

Loopsheid zal voor ons ook nieuw zijn, de teefjes die bij ons waren toen ik nog kind was waren altijd geholpen. Ligt er ook aan hoe dat gaat verlopen bij haar. Maar wat iemand hier al schreef vond ik een hele goede; omdat je kanker zou kunnen krijgen dan maar op voorhand al ingrijpen is bizar. Andere zeggen weer dat dit ook verkoop praatjes van sommige dierenartsen zijn.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 20:04

Ik baal soms best wel dat ik dat onderzoek niet meer heb.
Want daar stond in dat het er zelfs op leek dat geholpen teven eerder kanker leken te krijgen dan de niet geholpen teven.

Ik hoor ook van veel mensen dat zij hun teef laten helpen omdat zij het bloeden vies vinden. Dat vind ik dan gewoon echt een kul smoes....

Ik heb gewoon een dweil staan en als ik wat zie liggen dweil ik het even snel weg

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 20:20

Je kunt natuurlijk ook met een loopsheidbroekje werken binnenshuis.
Maar ik moet zeggen dat ik er geen gebruik met mijn teef.
Ja je moet wat vaker dweilen en de manden, kleden en evt mijn beddengoed moet wat vaker gewassen.
Maar het gaat echt om wat drupjes/veegjes, geen complete bloedbaden ofzo.
Als dat wel zo was had ik mijn teef wsl wel laten castreren. :o
Evenals wanneer ze duidelijk last heeft vd schijndracht of loopsheid etc.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 20:24

Onze bullmastiff teef is net 3 jaar oud geworden en wij hebben na de laatste loopsheid besloten om haar te laten steriliseren. Het is al eerder ter sprake gekomen bij de dierenarts, toen bewust ervoor gekozen om het niet te laten doen ivm incontinentie na de loopsheid. Dit kan dan blijvend worden. En elke ingreep neemt toch ook weer risico’s met zich mee.
Nadat de fokker had gezien hoe ze was tijdens de laatste loopsheid, hebben we samen besloten dat sterilisatie beter voor haar zal zijn. Ze verandert dan in een zielig hoopje hond, loopt tegen de muren aan, zit zichzelf in de weg, is gespannen en eet niet. Ze heeft dan echt veel last van de hormonen. Jammer, want in huis accepteert ze het broekje prima en tijdens het uitlaten lopen we maar kort en dat gaat ook goed.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 20:52

ivy_power89 schreef:
Want daar stond in dat het er zelfs op leek dat geholpen teven eerder kanker leken te krijgen dan de niet geholpen teven.

Ik hoor ook van veel mensen dat zij hun teef laten helpen omdat zij het bloeden vies vinden. Dat vind ik dan gewoon echt een kul smoes....

Ik heb gewoon een dweil staan en als ik wat zie liggen dweil ik het even snel weg

Maar… 1 onderzoek zegt juist niet alles. Waarschijnlijk kan je onderzoeken vinden die beide “kanten” ondersteunen. Afhankelijk van de methode, selectie etc kunnen resultaten heel erg verschillen. Juist de literatuuranalyses die veel onderzoeken meenemen zijn hetgeen waar je op kan vertrouwen?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 21:02

IMANDRA schreef:
ivy_power89 schreef:

Maar… 1 onderzoek zegt juist niet alles. Waarschijnlijk kan je onderzoeken vinden die beide “kanten” ondersteunen. Afhankelijk van de methode, selectie etc kunnen resultaten heel erg verschillen. Juist de literatuuranalyses die veel onderzoeken meenemen zijn hetgeen waar je op kan vertrouwen?

Er zijn toch al meer onderzoeken die dat beweren. Daar heb ik ook al artikelen over gedeeld. Ook over andere soorten kanker.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 21:23

Ik denk dat er net zo veel artikelen als voor dan als tegen zijn := En ze spreken elkaar meestal enorm tegen

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 22:12

Kabayo schreef:
Ik denk dat er net zo veel artikelen als voor dan als tegen zijn := En ze spreken elkaar meestal enorm tegen

Klopt. Het is eigenlijk best ingewikkeld, omdat er zoveel factoren tegelijk meespelen.

Eerst: de leeftijd waarop je castratie uitvoert maakt een groot verschil. In veel onderzoeken gaat het over ‘early neutering’, vaak zelfs super vroeg (8–16 weken!) of vóór de eerste loopsheid. Dat is in Nederland later, dus de resultaten zijn niet altijd één-op-één te vertalen. Vroege castratie wordt geassocieerd met meer gezondheidsproblemen, zoals incontinentie, spier- en skeletaandoeningen, sommige tumoren en sneller verouderende hersenen. Maar again: dat is dus vroeger dan we in Nederland doen.

Bij latere castratie (na de eerste loopsheid of zelfs op volwassen leeftijd) zie je vaak een ander beeld. Sommige studies laten bijvoorbeeld zien dat teven die later gecastreerd worden een significant lagere kans hebben om nieuwe mammatumoren te ontwikkelen na het verwijderen van een eerdere tumor. Interessant genoeg: gecastreerde teven hadden in sommige gevallen weliswaar grotere individuele tumoren, maar intacte teven er vaker meerdere hadden. Dus wat is erger?

Daarnaast speelt ras mee. Kleine honden ontwikkelen bijvoorbeeld sneller melkkliertumoren dan grotere honden, wat de resultaten van onderzoeken sterk beïnvloedt.

Sommige onderzoeken lijken te laten zien dat niet-intacte honden gemiddeld langer leven. Maar betekent langer leven ook niet automatisch een hogere kans op allerlei kankers, puur door leeftijd, vergelijkbaar met mensen?

Kortom: het is ingewikkeld, maar veel tegenstrijdige artikelen spreken elkaar vaak alleen maar tegen omdat ze over verschillende leeftijden, rassen en definities van “early neutering” gaan. Het beeld verandert dus sterk afhankelijk van wanneer en bij welke hond de castratie plaatsvindt.

Dus nee, hoe dan ook is het nog niet zwart-wit. Wat ik kan vinden over castratie en melkkliertumoren en baarmoederonstekingen, is dat het over het algemeen nog steeds wel wordt aangeraden bij teven...