welk hondenras past het beste?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 18:29

Little_Gift schreef:
Klopt, dat vind ik inderdaad.
En jij mag daar het jouwe van vinden.

Klopt maar ik vind de mening van TS ook belangrijk. Die geeft aan niet zulke honden te willen.

“Wij hebben weinig ervaring als hondeneigenaar, dus we zoeken geen ras dat bekend staat als 'moeilijk' of 'ervaring vereist'.”

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 18:30

Ja en ze geeft ook aan een knuffelbeer a la Leonberger te willen qua uiterlijk.

Dus heidewachtel, golden retriever, toller, al leuk en wel maar totaal niet passend bij haar vraag.

Wintu schreef:
Little_Gift schreef:
En welk hondenras raadt jij bij deze aan? :j

Eerlijk gezegd vind ik dat een lastige. Een langharige grote hond, met een hoog knuffelgehalte, die niet naar de trimmer hoeft, voor een beginnende eigenaar. Het eerste wat bij me op komt is een friese stabij.

Friese stabij is ook niet echt een grote hond. En kan best raar gedrag vertonen.

Vind dit eerlijk gezegd ook een moeilijke casus

Edit: quote toegevoegd
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 19-10-25 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 18:33

Little_Gift schreef:

Dus heidewachtel, golden retriever, toller, al leuk en wel maar totaal niet passend bij haar vraag.

Oké maar waarom suggereer je dan een erg koppig en lastig ras? Een hond uitzoeken op uiterlijk is zo te lezen niet iets wat TS wil.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 18:35

MarlindeRooz schreef:
Little_Gift schreef:

Oké maar waarom suggereer je dan een erg koppig en lastig ras? Een hond uitzoeken op uiterlijk is zo te lezen niet iets wat TS wil.

Agree to disagree.

Als TS meer wil weten omtrent mijn motivatie, dan mag ze me een pb sturen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 18:38

Little_Gift schreef:
Friese stabij is ook niet echt een grote hond. En kan best raar gedrag vertonen.

Vind dit eerlijk gezegd ook een moeilijke casus

Kijk, je moet niet enkel kijken naar wat mensen willen ;) Ik zou wel een KBH willen, maar daar ben ik geen geschikte eigenaar voor ;)

Mijn probleem met jouw antwoorden en daarom lijkt het voor jou schijnbaar dat ik stalk, is dat je met honden aan komt die qua uiterlijk op de hond lijkt die ze willen, zonder daarbij naar de hond ansich te kijken. Beginners een KBH voorstellen, tja dan krijg je een reactie. Dus je reactie op een friese stabij, van iemand die een KBH aan een beginner aanraad, joh...

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 18:39

Kbh... Is een Leonberger een kbh dan? En daarbij, er is een verschil tussen een kbh gefokte kbh ras en de kbh rassen die hier gefokt worden en al eeuwen gehandeld worden.

Kan je totaal niet vergelijken. Zet zo'n kbh ras ik als kbh en er komt niets van terecht.

De Kaukasische owcharka, de kangal, de alabai, dat zijn kbh's.
En dan moeten ze nog generaties lang gefokt zijn in die omstandigheden en in dat type werk willen ook zij slagen als kbh.

Trouwens wintu, ben je hier enkel om je slag binnen te halen of om ts te helpen?

Voorstellen doen is nog steeds niet bindend hé, uiteindelijk beslist TS nog altijd zelf.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 18:42

Little_Gift schreef:
Kbh... Is een Leonberger een kbh dan? En daarbij, er is een verschil tussen een kbh gefokte kbh ras en de kbh rassen die hier gefokt worden en al eeuwen gehandeld worden.

Kan je totaal niet vergelijken. Zet zo'n kbh ras ik als kbh en er komt niets van terecht.
Alsof je enkel een Leonberger hebt genoemd.
Beide passen niet bij een beginner, heel simpel. Als je enkel naar een plaatje catert, dan krijg je enkel ellende.

Misschien iets minder op de man spelen ook? Als je er niet tegen kan dat je een tegenreactie krijgt, post dan vooral niet. Maar ga niet telkens op de man spelen, niet netjes.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 19-10-25 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 18:43

Wintu schreef:
Little_Gift schreef:

Alsof je enkel een Leonberger hebt genoemd.
Beide passen niet bij een beginner, heel simpel. Als je enkel naar een plaatje catert, dan krijg je enkel ellende.

Little_Gift schreef:

En dan moeten ze nog generaties lang gefokt zijn in die omstandigheden en in dat type werk willen ook zij slagen als kbh.

Trouwens wintu, ben je hier enkel om je slag binnen te halen of om ts te helpen?

Voorstellen doen is nog steeds niet bindend hé, uiteindelijk beslist TS nog altijd zelf.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 18:47

Little_Gift schreef:

Pyreneese Berghond is ook een KBH, zijn meestal niet gezellig naar vreemden en lijkt me ook niet handig als beginnershond.

Een Chow Chow is moeilijk te trainen, dan kunnen eerste honden wel beter opgevoed worden dan latere honden, maar dat is bij een Chow best een uitdaging. Nooit zo'n ongemotiveerde hond gehad op training.

Overigens zijn bij mij m'n latere honden beter opgevoed/getraind omdat ik me meer verdiept heb in honden en training/opvoeding.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 18:50

Wintu schreef:
Little_Gift schreef:
En welk hondenras raadt jij bij deze aan? :j

Eerlijk gezegd vind ik dat een lastige. Een langharige grote hond, met een hoog knuffelgehalte, die niet naar de trimmer hoeft, voor een beginnende eigenaar. Het eerste wat bij me op komt is een friese stabij.

Te vocaal :') ook al staan ze niet zo bekend. Maar het zijn waakhonden en blaffen als de beste.

MarlindeRooz

Re: welk hondenras past het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 18:52

Ik ken ook een Friese Stabij die enorm waaks is. Nu woont deze op een boerderij (leeft ook binnen) en is dat huis gewenst. Maar de postbode hoeft niet over het hekje te stappen. :=

Maar ik vind het wel hele leuke en sportieve honden.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 18:52

Esther schreef:
Little_Gift schreef:

Pyreneese Berghond is ook een KBH, zijn meestal niet gezellig naar vreemden en lijkt me ook niet handig als beginnershond.

Een Chow Chow is moeilijk te trainen, dan kunnen eerste honden wel beter opgevoed worden dan latere honden, maar dat is bij een Chow best een uitdaging. Nooit zo'n ongemotiveerde hond gehad op training.

Overigens zijn bij mij m'n latere honden beter opgevoed/getraind omdat ik me meer verdiept heb in honden en training/opvoeding.

En wie zegt dat ts op cursus wil en daar de pannen van het dak wil trainen met de hond?

Een zelfstandig koppig ras zal inderdaad nooit geschikt zijn om mee te schitteren in de africhting of gehoorzaamheid maar als je enkel grote wandelingen wil maken en geen absolute gehoorzaamheid verwacht of wenst van een hond, dan is een koppig ras geen enkel probleem.

Die koppigheid uit zich als je dingen eist van de hond waarvoor die niet bedoeld is, onder andere dus slaafse gehoorzaamheid.

Pyreneese Berghond, sarplaninac etc zijn al lang geen kbh gefokte rassen meer in deze contreien.

Een sarplaninac zou, als TS geen slaafsheid verlangt, zelfs ideaal kunnen zijn qua zelfstandigheid (alleen blijven), qua looks, qua gezondheid en qua liefde voor zijn gezin.

Afbeelding
Afbeelding

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 19:13

Alleen eerste en laatste pagina gelezen. Ik haak even aan omdat ik de eurasier en chow chow voorbij zie komen. Zou ik echt niet doen, vooral dat blaffen van die eurasiers en beide vreselijke vachten. Ik vind het geen huishouden maar dat is mijn mening. En bijna geen trimmers voor te vinden die er zin in hebben, moeten net als barbets naar de trimsalon dus daar hoef je ze niet voor te kiezen als trimsalon meeweegt in je keuze.

Ik zou voor een Berner sennen gaan als je een grote hond wil.

Heb zelf een border collie met een soort berner sennen achtige vacht maar dat wil ik niet meer in huis. Als er ooit nog een hond komt een poedel. Die kun je ook nog in een stoer model laten knippen als je niet van het poedelige houdt. Spaanse waterhonden vind ik wel leuk maar tikje nerveus. Heb het idee dat het geen blaffers zijn.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 19:29

Een chowchow vind ik niet geschikt voor een gezin waarvoor het de eerste hond is. Chowchow zijn lastig te lezen en ze kunnen echt zonder te waarschuwen happen. En ze zullen echt geweldig zijn voor hun eigen gezin, maar kinderen nemen ook vriendjes mee naar huis. Ondanks hun knuffelbeer uiterlijk moet je het karakter echt niet onderschatten. Voor een eerste hond is het toch fijn als het een ras is wat iets eenvoudiger te lezen is en wat wat meer vergevingsgezind is als het in de opvoeding nog niet perfect gaat.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 19:29

Even tussendoor, wat betekend kbh?
Kudde bescherm hond? :+

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 19:30

Kudde bewaking/bescherming hond

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 19:39

Little_Gift schreef:
Esther schreef:

En wie zegt dat ts op cursus wil en daar de pannen van het dak wil trainen met de hond?

Een zelfstandig koppig ras zal inderdaad nooit geschikt zijn om mee te schitteren in de africhting of gehoorzaamheid maar als je enkel grote wandelingen wil maken en geen absolute gehoorzaamheid verwacht of wenst van een hond, dan is een koppig ras geen enkel probleem.

Die koppigheid uit zich als je dingen eist van de hond waarvoor die niet bedoeld is, onder andere dus slaafse gehoorzaamheid.

Pyreneese Berghond, sarplaninac etc zijn al lang geen kbh gefokte rassen meer in deze contreien.

Een sarplaninac zou, als TS geen slaafsheid verlangt, zelfs ideaal kunnen zijn qua zelfstandigheid (alleen blijven), qua looks, qua gezondheid en qua liefde voor zijn gezin.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Het werk niet meer (betrouwbaar) kunnen is iets anders dan geen aanleg voor meer te hebben. Je zal ook na tig generaties "omfokken" naar wollige huishond nog steeds rekening moeten houden met de basis van zelfstandig beslissen over situaties. Tig rashonden die ondanks generaties huishond fok gedragsproblemen hebben door niet goed kanaliseren van die aanleg. En geen slaafsheid is iets anders dan een hond die denkt even iets te moeten regelen in de openbare ruimte zonder rekening te houden met menselijke regels qua verkeer, etc. Dat is gevaarlijk voor alle partijen en dan helemaal met een 50-70kg dier.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 19:42

Uiteraard, dat spreek ik niet tegen maar dat is dan de logische vervolgstap hé, contacten leggen met rasclubs en fokkers en kenners van het ras en gaandeweg ontdekken of het type hond waar ts uiterlijk voor valt, ook past in TS haar leefomstandigheden en of zij de hond kan bieden wat die nodig heeft en omgekeerd.

Het heeft geen nut TS een ras aan te raden dat ze niet graag ziet. Uiteraard is karakter het belangrijkste maar je moet toch ook nog altijd graag het type hond zien die je dagdagelijks om je heen hebt ook natuurlijk.

Ts vraagt hier ideeën, de volgende stap is dan daadwerkelijk kennis maken met het ras en de kenners van dit ras.

Ik ga er toch van uit, aangezien TS best wel verantwoordelijk over komt in haar posts, dat dat ook haar plan van aanpak zou zijn.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 19:48

Pikeur schreef:
Alleen eerste en laatste pagina gelezen. Ik haak even aan omdat ik de eurasier en chow chow voorbij zie komen. Zou ik echt niet doen, vooral dat blaffen van die eurasiers en beide vreselijke vachten. Ik vind het geen huishouden maar dat is mijn mening. En bijna geen trimmers voor te vinden die er zin in hebben, moeten net als barbets naar de trimsalon dus daar hoef je ze niet voor te kiezen als trimsalon meeweegt in je keuze.

Ik zou voor een Berner sennen gaan als je een grote hond wil.

Heb zelf een border collie met een soort berner sennen achtige vacht maar dat wil ik niet meer in huis. Als er ooit nog een hond komt een poedel. Die kun je ook nog in een stoer model laten knippen als je niet van het poedelige houdt. Spaanse waterhonden vind ik wel leuk maar tikje nerveus. Heb het idee dat het geen blaffers zijn.

Eurasiers die blaffen? Dat hoort niet volgens het rasstandaard. Ze kunnen waakzaam zijn, maar horen echt niet overmatig te blaffen. Het zijn juist geen erf honden, maar absoluut gezinshonden.

Daarnaast hoef je ze niet te laten trimmen, want het haar wordt niet mega lang. Ze horen eigenlijk niet eens geknipt te worden. Regelmatig zelf wassen, uitblazen met de waterblazer en goed borstelen is echt voldoende. Heb nog geen trimmer gehad die hem niet wilde doen trouwens, maar aangezien hij niet veel onderhoud nodig heeft doe ik het gewoon zelf.

Je hebt idd wel overal haar in huis. Wij hebben een robotstofzuiger als derde huisdier.

Volgens mij heb je niet echt ervaring met Eurasiers, of wel?

Langer dan dit wordt het niet...
Afbeelding

Afbeelding

Overigens wil ik het ras echt niet promoten. TS moet zelf weten wat voor hond ze neemt, maar er wordt hier echt klinkklare onzin verkondigd. Zoveel eurasiers zijn er niet, dus dan vraag ik me ook af hoeveel je er eigenlijk kent. Één kennen is natuurlijk geen kennen. Je kunt ze ook niet echt vergelijken met chow chows. De tongen zijn van allebei blauw en ze zijn pluizig, maar dat is ook het enige. Hele verschillende karakters.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 19:55

Heb er verschillende in de trimsalon gehad, wel meer type zoals op de website.Afbeelding

Net zoals wolfskeeshonden en samojeeds waarvan ik denk hoe krijgen ze het voor elkaar om zulke vachten te fokken. Ik vind het prachtig maar soms echt geen doorkomen aan. Mijn visie zal verder vast gekleurd zijn, want de honden met makkelijke vachten zullen niet bij mij komen, die mensen kunnen het wel zelf. Maar dat zegt niet dat ze niet bestaan. Ik had het inderdaad minder zwart/wit moeten formuleren.

In geval van ts zou ik bijna denken om gewoon naar een asiel te gaan en daar een leuke hond te zoeken of een hond via een stichting. Die kennen het karakter van een hond al. Bij elk ras heb je kans dat je precies een blafferige hond treft.
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 19-10-25 20:11, in het totaal 3 keer bewerkt

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 20:07

Pikeur schreef:
Heb er verschillende in de trimsalon gehad, wel meer type zoals op de website.[ Afbeelding ]

Net zoals wolfskeeshonden en samojeeds waarvan ik denk hoe krijgen ze het voor elkaar om zulke vachten te fokken. Ik vind het prachtig maar soms echt geen doorkomen aan.

Dan zijn ze zeker gecastreerd of gesteriliseerd? Die van ons heeft een soortgelijke vacht als op de foto, maar die is heel anders dan die van onze (gecastreerde) keeshond. Het haar van de Eurasier is veel gladder, klit amper en is heel anders van structuur.

De twee Samojeeds hier in het dorp hebben een veel langere vacht, net zoals onze kleine keeshond.

Maar goed. Misschien scheelt het dat die van ons Duits is. Het hele nest zijn super fijne gezinshonden, die (helemaal voor het ras) sociaal zijn.

Afbeelding

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 20:15

Little_Gift schreef:
Esther schreef:

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ik heb het niet over slaafse gehoorzaamheid of de pannen van het dak trainen. De chow waar ik het over heb kwam op de puppycursus, wat mee aardig begin lijkt voor iemand met een eerste hond. Gezellig wandelen kun je met de meeste KBH's ook wel vergeten, de meesten zitten niet te wachten op soortgenoten.

En nog wat over de Sarplaninac:
Citaat:
Door zijn zelfstandige en beschermende karakter is de Sarplaninac niet de beste keuze voor een onervaren hondenbezitter. Hij heeft een duidelijke leider nodig die stevig in zijn schoenen staat en weet hoe hij om moet gaan met dit krachtige ras.

De Sarplaninac heeft van nature een instinct om kuddes te beschermen. Zelfs als hij geen schapen om zich heen heeft, zal hij zijn gezin als kudde zien en ze koste wat het kost beschermen.

De Sarplaninac is niet zomaar een hond die voor iedereen geschikt is. Hij heeft een sterke persoonlijkheid, veel beweging nodig en een ervaren baasje die weet hoe hij hem moet begeleiden. Maar voor wie bereid is tijd en energie te investeren, is de Sarplaninac een trouwe en liefdevolle vriend.

Gelukkig zijn de Sarplaninacs een zeldzaamheid buiten de Balkan.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 20:15

Dit zijn toch normale dubbele vachten? Die zouden juist niet zo moeilijk moeten zijn qua onderhoud mits je de vachten op de juiste manier onderhoud. Mijn finse lappenhond is echt geen moeilijke qua vachtonderhoud 1 a 2 keer week borstelen (dit kost wel even tijd), een paar keer per jaar wassen met ph neutrale shampoo en uitblazen met een waterblazer om de losse ondervacht eruit te krijgen in de rui, met de waterblazer na zwemmen of regen. Maar verder gaat hij nooit naar de trimmer. Als de vacht lastig is ligt dat denk ik aan andere factoren zoals castratenvacht, onjuiste voeding, onderliggende medische oorzaken, veel te vaak met te heftige shampoo wassen of in het uiterste geval ontzettende pech.

KikiCelinevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 20:20

Misschien even over een andere boeg maar als je de Barbet leuk vindt, misschien is een Schapendoes dan ook wel wat voor je? Wij hebben er vroeger 2 als gezinshonden gehad en het waren hele vriendelijke, energieke dieren. Ze zijn ook relatief gezonde rashonden en qua vacht onderhoud is het goed te doen voor een langharige hond. Maar borstelen ontkom je natuurlijk niet aan.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 20:34

Voor de Eurasier kenners, zijn het ook sociale honden in de zin van katten en andere (vreemde) honden?

Vooral de kruising met chow chow waaruit ze oorspronkelijk zijn ontstaan, schrikt mij af.
Ik vind ze wel fantastisch om te zien en mogelijk wat ik zoek voor een 2e hond op een later moment.