Mijt bij muizen. Dierenarts durft het niet aan, wat nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-25 09:34

Ja ik hoor er veel over.. Als we het zouden overwegen dan zouden we voor dwergratjes gaan van een hele goede fokker. Cavia's waren ook mijn eerste idee maar qua ruimte wordt het denk ik krapjes. Even kijken wat ik daar op zou kunnen verzinnen. Ik had zelf vroeger ook onwijs veel plezier van mijn cavia's.

Maar voorlopig hebben we nog muizen! Kirby en Kaasie doen het nog goed, zien er glanzend en kerngezond uit. Ik vind wel dat ze nogal eens krabben dus voor de zekerheid behandel ik ze wel tegen mijten.

Zappie is still standing! Daar ben ik blij mee want na 24 uur geeft het medicijn verlichting tegen de jeuk. Al kan het ook heel even meer jeuk veroorzaken als de mijten sterven. Ik gun haar op zijn minst nog een korte periode zonder jeuk, dus ik zet alle zeilen bij om dit muisje te ondersteunen.

La_Lune

Re: Mijt bij muizen. Dierenarts durft het niet aan, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 18:35

Ik lees al een tijdje mee en ik vind jou toch zo'n lief voor jouw dieren <3 (en je klinkt ook als een hele lieve moeder).
Aan jouw zorg en aandacht zal het in ieder geval niet liggen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 19:06

Fijn dat de dames het beter doen!

Het is niet bewezen dat dwergratjes heel veel gezonder zijn. Dus dat zou ik niet zo snel doen. Daar is ook veel moeilijker aan te komen.

Als je dochter eens ratjes wil knuffelen is ze welkom! Woon 20 min rijden vanaf Zwolle!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-25 20:59

La_Lune wat een lieve woorden, dankjewel! <3

MarlindeRooz, het leek me een interessante optie, tot nu toe heb ik me er nog niet in verdiept want de 3 overgebleven muisjes houden me voorlopig meer dan genoeg bezig. :D

En wat een super leuk aanbod! Dat zal ze geweldig vinden :)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-25 22:32

Ik heb een muisarm.. :')

Zappie had even wat liefde nodig na de hele dag alleen maar geslapen te hebben. Zo'n muis alleen is zó sneu. Ik aaide haar en ze kroop op m'n hand (Lindy flashbacks ;( ). Vervolgens viel ze in slaap en tussendoor aaide ik haar. Ik stond super ongemakkelijk met m'n arm in een onnatuurlijke hoek, maar ik kon het niet over m'n hart verkrijgen om haar eraf te halen. Uiteindelijk heb ik mezelf op de barkruk gekregen waardoor ik nog langer kon zitten, met wat tv. :))

Het heeft Zap goed gedaan want ze heeft net wat gegeten en liep net 3 rondjes in het radje!

En ik durf het bijna niet te zeggen maar het lijkt alsof ze minder jeuk heeft. Die anti parasiet 10 bleek dan dus toch te weinig werkzame stof te hebben. Ik ga alle muizen met dit middel 3 keer behandelen om zeker weten mijtvrij te zijn. Ik heb geen idee of Zappie het gaat halen maar we gaan er gewoon voor.

Afbeelding

Nestelnestel.. andere houding en staartje erbij leggen..
Afbeelding

Op een gegeven moment heb ik een tissue in mn hand gelegd (daar kroop ze ook zo weer op). Mijn hand zweette nogal, leek me niet zo prettig voor het muisje.
Afbeelding

Toen ik nog iets wilde verversen in de kooi probeerde ze weer een plekje in mijn hand te claimen door er tegen aan te graven.. Y;(

Maar gelukkig ging ze wat eten toen ik uiteindelijk toch echt mijn hand uit de kooi had gehaald. En ze zat even in het loopradje.. Lopen kost wat te veel energie nu maar er in zitten doet al deugd.
Afbeelding

Kirby en Kaasie zitten nog in de Ikea bak. Morgen behandel ik ze en gaan ze het terrarium in.
Afbeelding

Ik hoop trouwens dat ik nu geen mijt heb opgelopen door zo lang met Zappie te zitten, ik heb mijn handen grondig gewassen in elk geval. Bij een mens kan mijt hooguit 3 dagen overleven maar ivm herbesmetting muizen is dat natuurlijk niet handig.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 10:45

Ach wat lief dat je Zappie de tijd gegeven hebt om op je hand te slapen <3

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 10:49

Op mij komt het over alsof Zappie het misschien koud heeft dat ze je hand zo opzoekt, zijn haar slaap plekjes warm genoeg?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-25 11:04

Ze heeft een heel dik fleecen huisje vol met tissues. Gister was het 26,5 graden in huis dus ik denk dat dit wel meevalt? Ik zou op zoek kunnen gaan naar een warmtelamp om te kijken wat dit doet.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-25 15:07

Zappies dagelijkse kaas test om te checken of er nog voldoende leven in zit. Hier kan je ook meteen zien hoe haar huisje eruit ziet. De jeuk is duidelijk afgenomen dus daar ben ik blij mee. Ze zit nog vol wondjes, hopelijk genezen die gauw. Ze is erg zwak, ik kijk het per dag aan.
Afbeelding
Afbeelding

Kirby en Kaasie zijn ook behandeld met hetzelfde anti mijten spul en zitten nu in het terrarium. Qua spulletjes is het wat kaal omdat ik ze nog 2 keer moet herbehandelen en het anders teveel schoonmaak werk is.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 14:11

Telpeva schreef:
Op mij komt het over alsof Zappie het misschien koud heeft dat ze je hand zo opzoekt, zijn haar slaap plekjes warm genoeg?

Zappie bleek inderdaad nog meer behoefte aan warmte te hebben. Ik had een kruikje gemaakt en ze ging er meteen op liggen. Ik heb een warmtematje besteld die hopelijk gauw aankomt want om de drie uur de kruik vervangen is vooral 's nachts redelijk intens. :))

Ze is duidelijk nog niet de oude, maar het ziet er niet uit alsof ze lijdt. Ze eet een beetje, in de avond meer. Drinken doet ze ook nog. Ze heeft geen jeuk meer en ligt vooral te genieten van de warmte. Ze ligt er ontspannen bij, ik zie geen tekenen van pijn of ongemak. De wondjes drogen ook langzaam in.

Ik denk nog altijd dat ze het niet redt, maar zolang ze zelf door lijkt te willen gaan is er hoop en vechten we door. ;) Ik ben al superblij dat ze verlost is van de extreme jeuk.

Afbeelding

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 14:55

Agossie wat is het een droppie zo hoe ze erbij ligt, hopelijk komt het goed!

Ik herken dat hele zieke eigenlijk niet van de keren dat mijn gerbils schurftmijt hebben gehad, als dit niet snel verbetert dan zou ik zelf denk ik even informeren bij een dierenarts of dit erbij hoort of dat het mogelijk iets anders is. Deze zwakte en op het zoek zijn naar warmte herken dit meer als symptomen van echt ziek zijn, zoals bijvoorbeeld een luchtweginfectie, hoe is de ademhaling?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 15:54

Hier heb ik het over gehad met stichting Flappus, die hebben er meer ervaring mee dan mijn dierenarts. Het lijkt erop dat ze die mijt al als pup heeft gehad. Als ze er zo lang mee lopen kan dit groeiachterstand veroorzaken en het kan uiteindelijk zelfs dodelijk zijn. Ze is ongeveer net zo oud als Kirby en Kaasie maar lijkt wel een springer.

Je gerbils waren waarschijnlijk gewoon gezond toen ze schurftmijt kregen en je was er gauw bij om te behandelen denk ik?

De ademhaling klinkt normaal, ademhaling lijkt wel iets moeizamer te gaan maar niet persé heel zorgelijk.

Zodra het kruikje afkoelt begint ze wat te eten en loopt een paar rondjes in het radje.

Ik hoop ook dat ze het haalt, het is echt een schatje.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 16:05

Ik vind jou wel een held hoor. ‘‘s nachts de kruik vervangen van een muisje.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 16:10

Ik geef toe. Heb niks met muisjes.
Maar dit topic vind ik wel erg vertederend.
En wat ben jij er intens goed voor.
Wat er ook voor afloop komt, ook als deze minder goed is , ligt het iig niet aan jou.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 16:15

Dat klopt, ik was er vroeg bij ja.
Gelukkig dat de ademhaling in ieder geval goed is, ik hoop echt dat ze het gaat halen. Aan de hoeveelheid liefdevolle zorg die ze krijgt gaat het nooit liggen! Je doet het echt super!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 16:44

Dank jullie wel <3

Ik heb hier nu wel van geleerd om schurftmijt te herkennen. Ik heb al veel knagers gehad in mijn leven maar nog nooit eerder mijten gehad.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-25 12:01

Zappie at echt nog maar weinig. Desondanks zaten er tussendoor nog vlaagjes levenslust in. Gisteravond liep ze nog dapper in haar molentje (de enige muis die dit meteen doorhad en het ook fantastisch vond om te doen). Ze lag voornamelijk nog op het kruikje.

Sinds vanmorgen merkte ik een verstopte reutel op in combinatie met pusoogjes. Het zag er niet meer comfortabel uit. Ik zag de onrust, in plaats van op het kruikje ging ze ergens anders zitten, niet op het gemak. Om nu nog met haar te gaan dokteren zou een zinloze lijdensweg worden.

Ik deed mijn hand in het hok en ze kroop direct op mijn hand, ondanks dat de warme kruik er ook lag. Ze voelde koud en teer, ik hoorde en zag de zware ademhaling. Ik heb zo een poosje gezeten, aaitjes en warmte gegeven. En toen besloot ik dat het voor haar eerlijker was om er een einde aan te maken.

Heel zwaar om te doen, want ze was ook weer een hele unieke en leuke, lieve persoonlijkheid. En zo dapper en sterk.

Ik wilde niet dat ze langzaam in pijn moest sterven dus heb haar uit haar lijden verlost.

Wie zich afvraagt hoe ik dat doe:
Spoiler:
ik leg keukenpapier op de bestrating buiten en zet de muis daar voorzichtig op. Vervolgens gooi ik in één klap een enorme zwerfkei bovenop de muis. Ze hebben niet eens door wat er gebeurd, zo snel gaat het. In mijn ogen is dit de meest snelle en pijnloze manier die er is. Niet tof voor mij om te doen, maar mijn eigen emoties zijn op zo'n moment even niet van belang.

Ik hoop dat ze nu weer herenigd is met Pascha en natuurlijk haar zusje Lindy waarmee ze een een mooie vriendschap had. Hieronder waren ze er sinds een paar dagen en zaten samen in een huisje.
Afbeelding

Het ga je goed Zappie. Je bent gezien en geliefd :knuffel:
Afbeelding

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 12:12

Ik vind het heel dapper dat je ze uit hun lijden verlost gewoon omdat het beter is voor het diertje!!

Ik ben wel benieuwd hoe je dat doet maar weet nog niet als ik het ga lezen…
Maar voel je vooral niet schuldig, jij bent zo goed voor je beestjes!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 12:36

Ach ts wat naar dat het met Zappie ook zo slecht bleef gaan, wat een ellende.

Ik vind het heel dapper dat je het zelf kan, dat zal wel ontzettend moeilijk zijn om te doen :(:)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 13:11

Respect ts dat je je eigen gevoelens op zon moment aan de kant kan zetten

Ik ben het er mee eens dat het de beste keuze is en denk dat als ik het zou moeten doen ik ook jouw manier zou hanteren

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 13:52

Ik geloof ook wel dat dat de meest ‘vriendelijke’ oplossing is, respect dat je het kan en doet.

Ik heb ooit eens bij de dierenwinkel gevraagd hoe zij dat deden. ( had een zieke tamme rat ) en zij gaven aan het beestje in een bakje in de vriezer te stoppen. Dat heb ik niet gedaan, leek mij geen fijne dood

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 13:57

thequeensmum schreef:
Ik geloof ook wel dat dat de meest ‘vriendelijke’ oplossing is, respect dat je het kan en doet.

Ik heb ooit eens bij de dierenwinkel gevraagd hoe zij dat deden. ( had een zieke tamme rat ) en zij gaven aan het beestje in een bakje in de vriezer te stoppen. Dat heb ik niet gedaan, leek mij geen fijne dood

Jeeetje hoe kom je erop :(

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 14:31

thequeensmum schreef:

Dit is een zeer ernstige trage en pijnlijke dood.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 14:36

Dapper ts. Al vroeg ik me bij je laatste bericht wel af waarom je niet naar de dierenarts bent geweest omdat Zappie wellicht met een antibiotica kuur voor de luchtwegen het had kunnen redden (pus vanwege oogontsteking komt vaak voor bij luchtweginfecties).

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-25 14:42

Hannanas schreef:
Dapper ts. Al vroeg ik me bij je laatste bericht wel af waarom je niet naar de dierenarts bent geweest omdat Zappie wellicht met een antibiotica kuur voor de luchtwegen het had kunnen redden (pus vanwege oogontsteking komt vaak voor bij luchtweginfecties).

Dit muisje stelde echt niets meer voor, zo zwak zo teer. Als dit was gebeurd terwijl ze verder gezond was geweest had ik dit zeker gedaan. Maar in haar huidige toestand had dit alleen maar stress opgeleverd, ze had het sowieso niet gered.
Laatst bijgewerkt door Marloez op 05-07-25 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt