Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sosha schreef:Ik heb inmiddels een hele leuke 8 jarige hond voor 550 euro gekregen.
Hele makkelijke hond die zich na een paar weken al goed thuis voelde.
Hoe goed of niet de stichting is..... de succes pagina laat veel blije honden, katten en eigenaren zien.
Zo te zien bijna allemaal volwassen dieren.
en kwam dus dit tegen:
.Citaat:AI overzicht:
Ja, buitenlandse adoptiehonden kunnen inderdaad ziektes meebrengen die niet inheems zijn in Nederland, zoals mediterrane ziekten (Leishmania, Ehrlichia, Hartworm, Babesia) en parasieten (teken), die een risico vormen voor zowel de adoptiehond als inheemse honden waarmee contact is, maar een goed georganiseerde adoptie met tests en vaccinaties, plus nazorg bij de dierenarts, minimaliseert dit risico.
Veelvoorkomende Ziekten en Parasieten:
Mediterrane Ziekten: Vanuit Zuid-Europa komen honden vaak met Leishmania, Ehrlichia, Babesia en Hartworm.
Teken: Exotiche teken, zoals de Rhipicephalus sanguineus (!/nav>>de bruine hondenteek), kunnen ziektes overbrengen en zich in huis vestigen.
Andere Infecties: Ook hondenziekte (Distemper), Parvo, en Parainfluenza kunnen voorkomen, zeker bij minder goed gevaccineerde pups.
Risico voor Inheemse Honden:
Besmette honden kunnen deze ziekten overdragen, zelfs als ze in het land van herkomst getest zijn, omdat sommige ziekten pas later tot uiting komen.
Exotische teken kunnen zich verspreiden en ook Nederlandse honden besmetten

MarlindeRooz schreef:AI als bron… right.
Op veel ziektes kan je controleren voor die tijd. En ook Nederlandse honden hebben ziektes.
Daarbij kunnen deze ziektes ook naar Nederland komen wanneer mensen daar op vakantie gaan met hun hond.
Ik zou altijd nog liever een rescue hondje uit Zuid-Europa nemen dan van een broodfokker hier. Goede fokkers vind je niet op elke straathoek. Veel buiten hun honden uit en doen overkomen alsof ze fantastisch begaan zijn met dierenwelzijn.
Kabayo schreef:Interesse vraag
Kan er in het land van herkomst geen goede baas gezocht worden?
Of willen mensen daar geen huisdier?
Lukasje schreef:MarlindeRooz schreef:AI als bron… right.
Op veel ziektes kan je controleren voor die tijd. En ook Nederlandse honden hebben ziektes.
Daarbij kunnen deze ziektes ook naar Nederland komen wanneer mensen daar op vakantie gaan met hun hond.
Ik zou altijd nog liever een rescue hondje uit Zuid-Europa nemen dan van een broodfokker hier. Goede fokkers vind je niet op elke straathoek. Veel buiten hun honden uit en doen overkomen alsof ze fantastisch begaan zijn met dierenwelzijn.
Mmm, dan toch liever AI als bron dan jij. Het is toch algemeen geweten dat Middellandse Zee-ziektes vaak vals negatief testen en honden door buitenlandse organisaties als gezond worden neergezet terwijl het resultaat van zo’n test geen enkele garantie naar de toekomst geeft (maar daar wordt vaak geen woord over gerept). Serologische testen kunnen maanden tot zelfs jaren negatief blijven tot de hond bv. in een stresssituatie komt (verhuis naar Belgie/Nederland) en hij (dood)ziek wordt.
mavantos schreef:Als iedereen nou doet wat die zelf wilt dan hebben we mooi deze discussie opgelost toch? Denk dat zowel (buitenlandse) adoptie honden als een pup van een fokker voor- en nadelen hebben. Zowel ethisch als praktisch gezien.
In mijn opinie is hier geen goed of fout antwoord.
mysa schreef:Ik heb geen ervaring met honden uit Zuid-Europa maar mijn buurtgenote wel. Ook daar staat of valt het weer met de integriteit van de bemiddelaar. Haar honden waren allemaal gegarandeerd ziektevrij, eentje verzwakt door ondervoeding maar asiel deed er daar alles aan om haar weer op gewicht te krijgen. Die honden werden ook meerdere keren door dierenarts gezien en kregen alle vaccinaties. (Spaans eiland)
Mijn honden uit Rusland en Roemenië waren ook allemaal meermaals gezien door dierenartsen en ter plekke gesteriliseerd (behalve de pup uiteraard). Hadden alle basisentingen gehad en een paar maanden geobserveerd voor ze naar NL gingen.