Bedrag voor adoptiehond, wat is normaal ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Re: Bedrag voor adoptiehond, wat is normaal ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 17:50

Neen omdat er niet echt een specifiek antwoord op komt anders dan "ik geef je een telefoonnummer" terwijl het gewoon nuttig kan zijn voor mensen die op zoek zijn naar allerhande info over welke stichting dan ook, als die dingen gewoon transparant neergepend worden.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 17:55

Ik geef het op.
Ik hoop dat de TS antwoorden op haar vragen heeft gehad.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 18:11

Ik heb inmiddels een hele leuke 8 jarige hond voor 550 euro gekregen.
Hele makkelijke hond die zich na een paar weken al goed thuis voelde.

Hoe goed of niet de stichting is..... de succes pagina laat veel blije honden, katten en eigenaren zien.
Zo te zien bijna allemaal volwassen dieren.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 18:19

Superfijn Sosha! Veel geluk en gezelligheid met hem / haar!
Sosha schreef:
Ik heb inmiddels een hele leuke 8 jarige hond voor 550 euro gekregen.
Hele makkelijke hond die zich na een paar weken al goed thuis voelde.

Hoe goed of niet de stichting is..... de succes pagina laat veel blije honden, katten en eigenaren zien.
Zo te zien bijna allemaal volwassen dieren.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 18:38

Dank :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 18:54

Een gesprek duurt geen weken hoor, je krijgt een gewoon gesprek waarin ze vragen naar de thuis/gezins situatie, werk situatie, hoe je woont, hoeveel ervaring je hebt met honden, wat je verwachtingen zijn , hoe de financiele situatie is, en nee je hoeft geen salarisstroken te laten zien, maar wel dat je financieel gezien een hond kan onderhouden, en daarbij krijg je alle uitleg over de buitenlandse hond, wat je kan verwachten enz enz..

Meestal duurt zo'n gesprek tussen een uur en 2 uur, als alles dan goed door genomen is , dan wordt een een huisbezoek ingepland, waarbij nogmaals alle vragen beantwoordt kunnen worden...

Fosters krijgen dezelfde procedure alleen niet voor elke hond natuurlijk, dus als er 5 ervaren fosterhuizen zich melden voor de puppies van Gem, dan zijn deze inderdaad heel snel gereserveerd voor een foster.

Je hoeft echt niet heel bijzonder te zijn hoor om een hond te adopteren, maar een goed gesprek hoort daar wel bij, en zo hoort het toch ook, áls ze dat niet doen zijn het weer poedersuiker stichtingen en doen ze zomaar honden plaatsen...

Tis nooit goed...

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:11

Ik zie in mijn omgeving wel de ervaring dat t voor sommige stichtingen loont om pups van de straat te trekken en die ter adoptie te stellen. Ouder honden worden niet gevangen en ook niet gecastreerd. Dit is op de nederlandse antillen en ik zie daar echt wel een verdienmodel in en niet omdat de "hulp" om straathonden te verminderen en er voor te zorgen dat ze het beter krijgen. Ook zie ik toch vaak honden met een behoorlijke rugzak en ziektes die hier normaal niet voorkomen maar nu steeds meer.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:15

Wat ik me dan ook afvraag... Die ziektes... Zijn die dan voor de honden die hier wonen ook besmettelijk? Als in, kunnen de buitenlandse honden straks weer allerlei ziektes in onze landen verspreiden waar onze honden eigenlijk niet meer gevaar toe liepen?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:40

Nou, dat kan je zelf wel googlen toch?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:41

Gefeliciteerd TS! Heb je een foto?

@Little_gift; misschien moet je weer on topic gaan, waarbij het gaat over de kosten van importeren en hiervoor eventueel een ander topic aanmaken.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:43

Het was een vraag nav de post van Boyca dus best wel relevant. Misschien dat Boyca er meer van wist, vandaar.

Maar ik heb inderdaad effe gegoogled, thx voor de tip Kimmie <3 en kwam dus dit tegen:
Heel blij moeten we hier dus echt niet van worden :n

Citaat:
AI overzicht:

Ja, buitenlandse adoptiehonden kunnen inderdaad ziektes meebrengen die niet inheems zijn in Nederland, zoals mediterrane ziekten (Leishmania, Ehrlichia, Hartworm, Babesia) en parasieten (teken), die een risico vormen voor zowel de adoptiehond als inheemse honden waarmee contact is, maar een goed georganiseerde adoptie met tests en vaccinaties, plus nazorg bij de dierenarts, minimaliseert dit risico.

Veelvoorkomende Ziekten en Parasieten:

Mediterrane Ziekten: Vanuit Zuid-Europa komen honden vaak met Leishmania, Ehrlichia, Babesia en Hartworm.
Teken: Exotiche teken, zoals de Rhipicephalus sanguineus (!/nav>>de bruine hondenteek), kunnen ziektes overbrengen en zich in huis vestigen.
Andere Infecties: Ook hondenziekte (Distemper), Parvo, en Parainfluenza kunnen voorkomen, zeker bij minder goed gevaccineerde pups.

Risico voor Inheemse Honden:

Besmette honden kunnen deze ziekten overdragen, zelfs als ze in het land van herkomst getest zijn, omdat sommige ziekten pas later tot uiting komen.
Exotische teken kunnen zich verspreiden en ook Nederlandse honden besmetten
.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:43

AI als bron… right.

Op veel ziektes kan je controleren voor die tijd. En ook Nederlandse honden hebben ziektes.

Daarbij kunnen deze ziektes ook naar Nederland komen wanneer mensen daar op vakantie gaan met hun hond. :)

Ik zou altijd nog liever een rescue hondje uit Zuid-Europa nemen dan van een broodfokker hier. Goede fokkers vind je niet op elke straathoek. Veel buiten hun honden uit en doen overkomen alsof ze fantastisch begaan zijn met dierenwelzijn. :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:20

MarlindeRooz schreef:
AI als bron… right.

Op veel ziektes kan je controleren voor die tijd. En ook Nederlandse honden hebben ziektes.

Daarbij kunnen deze ziektes ook naar Nederland komen wanneer mensen daar op vakantie gaan met hun hond. :)

Ik zou altijd nog liever een rescue hondje uit Zuid-Europa nemen dan van een broodfokker hier. Goede fokkers vind je niet op elke straathoek. Veel buiten hun honden uit en doen overkomen alsof ze fantastisch begaan zijn met dierenwelzijn. :)

Mmm, dan toch liever AI als bron dan jij. Het is toch algemeen geweten dat Middellandse Zee-ziektes vaak vals negatief testen en honden door buitenlandse organisaties als gezond worden neergezet terwijl het resultaat van zo’n test geen enkele garantie naar de toekomst geeft (maar daar wordt vaak geen woord over gerept). Serologische testen kunnen maanden tot zelfs jaren negatief blijven tot de hond bv. in een stresssituatie komt (verhuis naar Belgie/Nederland) en hij (dood)ziek wordt.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:27

Exact dat lukasje, je slaat de nagel op de kop.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:29

Interesse vraag
Kan er in het land van herkomst geen goede baas gezocht worden?
Of willen mensen daar geen huisdier?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:30

Ik.heb voor m'n Roemeense straathond €150 betaald. Hij was toen al gecastreerd en meerdere keren ingeënt en ontwormd.
Maar deze hond was al een paar maanden in Nederland bij een ander gezin en later bij een opvangadres omdat het niet klikte dus ik weet niet wat de prijzen rechtstreeks uit buitenland zijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:32

Ik heb geen ervaring met honden uit Zuid-Europa maar mijn buurtgenote wel. Ook daar staat of valt het weer met de integriteit van de bemiddelaar. Haar honden waren allemaal gegarandeerd ziektevrij, eentje verzwakt door ondervoeding maar asiel deed er daar alles aan om haar weer op gewicht te krijgen. Die honden werden ook meerdere keren door dierenarts gezien en kregen alle vaccinaties. (Spaans eiland)

Mijn honden uit Rusland en Roemenië waren ook allemaal meermaals gezien door dierenartsen en ter plekke gesteriliseerd (behalve de pup uiteraard). Hadden alle basisentingen gehad en een paar maanden geobserveerd voor ze naar NL gingen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:33

Kabayo schreef:
Interesse vraag

Dat lukt soms maar niet zo vaak. Er zijn in de landen van herkomst niet voor niets zoveel zwerfdieren.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:33

Kabayo schreef:
Interesse vraag

In bijv Roemenië erg veel straathonden die anders waarschijnlijk ingeslapen zouden worden. Die van mij hebben ze met ongeveer 5 maanden oud van de straat geplukt. In dat land was onder de eigen bevolking niet veel vraag naar opvanghonden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:42

Lukasje schreef:
MarlindeRooz schreef:
AI als bron… right.

Mmm, dan toch liever AI als bron dan jij. Het is toch algemeen geweten dat Middellandse Zee-ziektes vaak vals negatief testen en honden door buitenlandse organisaties als gezond worden neergezet terwijl het resultaat van zo’n test geen enkele garantie naar de toekomst geeft (maar daar wordt vaak geen woord over gerept). Serologische testen kunnen maanden tot zelfs jaren negatief blijven tot de hond bv. in een stresssituatie komt (verhuis naar Belgie/Nederland) en hij (dood)ziek wordt.

… ik beweer alleen niet kennis in pacht te hebben. little_Gif wel met haar “informatieve” AI knipsel.

Ik zeg alleen dat deze ziektes deels OOOK door toerisme verspreid kunnen worden dus dan moet je dat ook verbieden. En dat IK zelf liever een rescue hondje heb dan een “fokker” die onethisch fokt.

En op veel ziektes (veel is niet alle) kan je testen.

Maar begrijpend lezen is lastig voor velen. Net als degelijk bronnenonderzoek.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:44

Als iedereen nou doet wat die zelf wilt dan hebben we mooi deze discussie opgelost toch? Denk dat zowel (buitenlandse) adoptie honden als een pup van een fokker voor- en nadelen hebben. Zowel ethisch als praktisch gezien.

In mijn opinie is hier geen goed of fout antwoord.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:48

mavantos schreef:
Als iedereen nou doet wat die zelf wilt dan hebben we mooi deze discussie opgelost toch? Denk dat zowel (buitenlandse) adoptie honden als een pup van een fokker voor- en nadelen hebben. Zowel ethisch als praktisch gezien.

In mijn opinie is hier geen goed of fout antwoord.

Helemaal mee eens. De kritiek op rescue hondjes is vaak groot. Slechte organisaties zijn er altijd. Dan hoef je alles nog niet te verbieden.

Terwijl “fokkers” zelf korte neuzen, slechte heupen, zwakke ruggen, plop ogen, kleine schedels etc prima vinden.

Als er in Nederland nou duizenden honden op straat zwierven en de asielen overvol zaten met jonge nog kneedbare honden… dan had ik het gezeur gesnapt.

Zeker ook omdat Nederlandse asielen soms bizarre eisen hebben. Verplicht een tuin en altijd iemand thuis etc.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:51

mysa schreef:
Ik heb geen ervaring met honden uit Zuid-Europa maar mijn buurtgenote wel. Ook daar staat of valt het weer met de integriteit van de bemiddelaar. Haar honden waren allemaal gegarandeerd ziektevrij, eentje verzwakt door ondervoeding maar asiel deed er daar alles aan om haar weer op gewicht te krijgen. Die honden werden ook meerdere keren door dierenarts gezien en kregen alle vaccinaties. (Spaans eiland)

Mijn honden uit Rusland en Roemenië waren ook allemaal meermaals gezien door dierenartsen en ter plekke gesteriliseerd (behalve de pup uiteraard). Hadden alle basisentingen gehad en een paar maanden geobserveerd voor ze naar NL gingen.

Maar hoe doen ze dat dan? Gegarandeerd ziektevrij als bv leishmania ook pas na 8 jaar zichtbaar kan worden?

Van leishmania onder andere is gekend dat het jaren verborgen kan zijn, ook bij jaarlijks testen. En plots na zelfs 8 jaar, krijgt de hond opeens symptomen en wordt nogmaals getest en blijkt toch leishmania te hebben.

Hoe kunnen ze dat dan garanderen?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:06

Dat kan niet dat is een risico dat men neemt. Het is niet besmettelijk voor andere honden en het is behandelbaar. En goede stichtingen lichten adoptanten gewoon hier over in.

Net als dat mensen die een rashond nemen het risico nemen dat de hond bij het ras behorende kwaaltjes krijgt.

Wil je dit voorkomen dan moet je ook je hond niet meenemen op vakantie naar zuid-Europa.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:29

Ja klopt. Gegarandeerd voor zover dat kan. Lees: hond wordt eerst een tijd in het asiel/de shelter gehouden, meerdere keren door dierenartsen gezien en als er niets opvalt mag hij/zij weg. Een ziekte die na jaren nog de kop op steekt, dat kun je bijna niet voorkomen. Al wordt er soms wel getest in het land van herkomst. Ik weet alleen niet waarop precies. Je kunt de hond, eenmaal in nl ook laten testen op allerlei uitheemse ziekten, waarvan de meeste behandelbaar zijn, zoals MR hierboven ook zegt.