Zwangere poes verliest wat bloed

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 19:58

Dat de moeder zelf blijft slepen met de kittens is een teken dat er teveel onrust is in de kraamtijd.
Bezoek aan de da snap ik!
Maar verder houd op met het pakken en verpakken van de kittens en moeder. Ze is zoekende naar een betere plek en blijft daardoor slepen met de kittens. Dit is de natuur.

Biedt een rustige plek aan, met warmtelamp.
Anders ga je er meer verliezen of zul je noodgedwongen meer hulp moeten bieden, want mams gaat het hier niet lang goed op doen hoor! Melkproductie is ook gerelateerd aan rust/stress.

Ze is geopereerd en bevallen.
Zorg voor rust.

xoranlover

Re: Zwangere poes verliest wat bloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 20:21

Ik heb nog nooit een warmtelamp bij mijn kittens gehad. Sterker nog moeders gaan slepen en lopen als ze te warm liggen.
Ik heb wel eens een warmtepad gehad maar daar wilde ook niemand op liggen.

Hier is regel nummer 1 moeders wil is wet. Wij pakken altijd vanaf dag 1 de kittens minimaal 2 keer per dag op. Iedere fokker doet het anders.
Ik persoonlijk zou geen warmtelamp ophangen. Hoogstens een warmtepad. En die onrust snap ik ook. Mama heeft geen persweeën gehad en de geboorte niet meegemaakt dus ze snapt het niet en die hormonen die vrij komen tijdens de bevalling zorgen ervoor dat een moeder poes de kittens laat drinken en wast. En dat doet ze. Hoogstwaarschijnlijk wil ze gewoon bij haar mensen zijn. Je kunt kijken waar ze heen wilt met de kittens en daar een plaats maken. Met een warmtepad eventueel.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-24 20:31

Bedankt voor jullie input.
De kittens moeten elke 3u met de fles gevoed worden en liggen dan bij mij op schoot. De rest van de tijd liggen ze in de werpkist.
Moeder sleept zelf de kittens het huis door naar waar wij zijn. Naar bed, naar de bank, naar de badkamer. Wij stimuleren haar om zoveel mogelijk met haar kittens in haar werpkist te liggen.

Inmiddels zijn er 3 tepels waar melk uit komt en beide kittens weten deze op eigen kracht te vinden. Hier zijn we erg blij mee.

Edit: ze wil het liefste in onze kledingkast liggen, we gaan een plank vrij maken en hopen op meer rust.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 20:34

Wat verdrietig
Hopelijk komt nu een tijd van genieten

Warmtelamp heb ik ook nooit gebruikt en denk ook niet dat dat nodig is
Ik zie dat ze heerlijk in de doos liggen bij Mamapoes

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 20:38

Ja ik snap ook niet wat dat is met moederpoezen en kledingkasten… ze mogen veel maar daar wil ik ze niet hebben. Ze mogen beneden, ze mogen op de kattenkamer, in de slaapkamer. Maar niet in dr kledingkast. Ik kan daar niet goed bij de moeder en de kittens en ik wil wel in kunnen grijpen. Je kunt kijken of ze het fijn vind als je een deken gedeeltelijk over de plek hangt waar ze nu is. Of ze een mandje geven met een grote opening waar ze in kan. Vaak willen ze geborgenheid hebben. Misschien is dan de kledingkast wel van de baan.

Ik zou trouwens als je merkt dat er meer melk is eens kijken hoeveel de kittens aan komen na het drinken bij moeders. En eventueel een voeding met de fles over slaan om te kijken hoeveel ze binnen krijgen. Uiteindelijk wil je ze graag zelf laten drinken in plaats van flesvoeding.
Laatst bijgewerkt door xoranlover op 18-12-24 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 20:39

Slepen kan idd ook komen als ze te warm liggen.

Ook dat is stress. Moeder wil het ergens anders beter vinden en gaat slepen. Of dat de kou/drukte/warmte/pijn is maakt dan niet uit.

Het zegt iets

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-24 20:47

Ja, ze wil bij ons in de buurt zijn. Zolang ik op de bank naast de doos zit, sleept ze niet. Als ze alles op de slaapkamer heeft als wij op bed liggen, sleept ze niet.

xoranlover, dat gaan we inderdaad doen, de frequentie van aanbieden afbouwen. Je merkt ook dat ze een voorkeur hebben voor de tepel. Ze weigeren de fles na een paar slokken en duiken dan richting de tepel om daar aan te happen. Helemaal goed *\o/*

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 20:54

Ik denk dat daar het slepen vandaan komt. Ik zou dan proberen zo veel mogelijk bij haar te zijn dit neemt af ik zit vaak 3 dagen 24/7 naast de werpkist omdat mijn poezen echt verschrikkelijk zijn als ik dat niet doe. Ik mag nog net naar de wc.

Ik wil wel even zeggen dat jullie goed bezig zijn. Heb je het nog met je dierenarts gehad over de vlooien?

Duimen dat het goed gaat komen met het 3tal maar het ziet er goed uit.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-24 21:06

Dat is lief, dankjewel. Goed om te horen dat die van jou ook zo zijn. Ik overweeg inderdaad om op de bank te gaan slapen.
Dierenarts raadde voor nu goed kammen aan, ontvlooien komt later. Ze krabt nu ook niet meer, ik kam elke dag even en ben sinds de eerste ronde geen vlooien meer tegengekomen maar ik weet natuurlijk dat er nog eitjes uit gaan komen.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 21:10

Dat is al positief dat ze niet meer krabt en je niks meer vind. Weet je wel zeker dat het vlooien waren? Had je ze op een keukenrol gedaan met water?

Ik zou het proberen ernaast te slapen. Vorig nest heb ik er 3 weken naast geslapen. :+

Iets met een poes die echt niet alleen wil slapen. Die staat ook rustig om 7 uur voor de slaapkamer deur te schreeuwen dat ze naar bed wil. En zodra we naar bed gaan vliegt ze naar boven.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 21:18

Het kan ook zijn dat ze de vlooien bij de dekkater heeft opgelopen.
Ik zou ook op de bank gaan slapen denk ik :j

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-24 21:20

Haha Mientje is ook zo. Die vindt het soms echt wel te laat worden en staat dan echt te kijken van, komen jullie?
Ja ik heb echt vlooien gezien helaas, kon niet missen. Een geluk bij een ongeluk is nu dat ze op haar buikje helemaal kaal geschoren is natuurlijk.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 22:03

Ik sluit me bij iedereen aan, zou alleen dat zwarte wat je in de kist hebt liggen weghalen? Zorg voor een vlakke, niet te zachte ondergrond want helemaal een nieuwe mama heeft anders soms niet in de gaten of ze op een kitten ligt. Met maar 2 kittens en een moeder die vaak bij de kist weg is zou ik ook op warmte letten, hou je verwarming iig dag en nacht op 20 graden de 1e 2 a 3 weken, succes

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-24 22:10

Dat zwarte zijn sokken van mijn vriend met flessen warm water er in, daar kruipen ze lekker tegenaan als mama er even bij weg is.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 22:17

Maeve schreef:
Dat zwarte zijn sokken van mijn vriend met flessen warm water er in, daar kruipen ze lekker tegenaan als mama er even bij weg is.

Aha zolang ze niet kunnen rollen is dat een prima oplossing

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-24 05:25

Ondanks de werpkist naast het bed kwam ze toch weer de kittens bij mij in bed brengen en zelf erbij. Op zich mag dat wel maar ik ben bang dat er een verstrikt raakt in de dekens of per ongeluk geplet wordt. Nu maar verder proberen te slapen op de bank.
Beide kittens hebben net toch nog goed gedronken uit de fles.
Eentje was voor het drinken 125 gram en daarna 130, de ander 108 gram en daarna 114.
Ondanks dat ze echt goed aan de tepel hangen, blijkbaar komt daar dus nog niet genoeg uit.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 08:05

Dat geef wellicht toch aan dat de kist te fris is.
Ik zou een warmtelampje gaan regelen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 08:06

Kun je er ook nog van genieten TS? Wat een zorgen he? :(:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 08:20

Nou er zit wel een stijgende lijn in in ieder geval +:)+

Moeders wil is wet dat vind ik een ideale instelling :j
Zeker na een zware bevalling met ingrepen, is het wel erg fijn voor haar als ze dan weer de regie terugkrijgt :(:)

Is 5-6 gram per voeding niet genoeg dan nu ze nog zo klein zijn....?

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-24 08:26

Ja, ik kan er wel van genieten als ze lekker bij elkaar liggen. Ook omdat deze twee precies op haar lijken. En als ik dan ineens toch melk tevoorschijn zie komen ben ik zo blij als een kind :')
Maar tegelijkertijd ben ik bang om me te “veilig” te gaan voelen, straks raken we er toch nog meer kwijt?

Qua wegen, ja dat is zeker goed! Maar het laat wel zien dat ondanks veel aan de tepel liggen en zichtbaar wat melkproductie, de fles nog echt wel nodig is.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-24 10:26

Dit is een still uit een filmpje. Ze liggen nu echt goed te zuigen, maar er zit geen verschil in gewicht voor en na een uur aan de tepel. Daarna een flesje aangeboden, en in een paar tellen werden 5ml en 3ml aan melk gedronken en vielen ze allebei diep in slaap.
Mijn idee is om zo door te gaan, eerst uitgebreid de kans geven om zelf te drinken en daarna kijken wat ze nog aan flesvoeding willen.

Afbeelding

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 10:36

Heel goed om eerst aan te leggen! De productie moet ook de kans krijgen om op gang te komen. Dat wordt gestuurd door hormonen die worden aangemaakt op het moment dat ze aangelegd zijn. Is je weegschaal wel gevoelig genoeg om zulke kleine gewichten te meten?

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 10:54

Wat fijn dat deze twee kittens het tot nu toe goed doen TS <3 Het is verdrietig dat de andere twee kittens het niet gered hebben, maar volgens mij pak je het super goed aan en hopelijk kun je ondanks alle zorgen ook langzaamaan een beetje genieten nu :+:

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 10:57

Zie en hoor je ze drinken? Aan de oortjes kun je dat goed zien. Die wiebelen zo schattig als ze drinken.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-24 11:14

Bedankt voor de lieve woorden <3

Ja de weegschaal is geschikt voor kleine verschillen!
Ik hoor de kittens zuigen en inderdaad de oortjes en het staartje gaan dan tekeer. Je ziet ze ook echt aan de tepel trekken. De stimulans is dus aanwezig en ik zie af en toe ook een drupje melk tevoorschijn komen. De dierenarts vond gister de klieren ook goed aanvoelen trouwens, goed gevuld en ook weg te drukken en dat het dan weer vol loopt, die had goede hoop dat het op gang komt. De 4 achterste tepels steken nu ook uit, dat waren eerst nog ingetrokken knopjes.

Moeders net nog even uitgebreid gekamd, een paar vlooitjes en poppen weg kunnen halen. De kittens liggen in een melkcoma bij mams en hun kruikjes nu.

Na 3 slechte nachten werken onze hersenen nog ongeveer op 50%, hopelijk gaat er steeds meer vanzelf straks :z