Petitie: open stellen van tuinen katten eigenaren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 19:00

xPabloBokt schreef:
Omdat katten een bedreiging vormen voor de lokale vogelpopulatie en zoals hierboven ook benoemd giardia kunnen verspreiden onder andere katten en honden.

Er was laatst een onderzoek waaruit bleek dat veel vogels juist overlijden door gif wat gebruikt wordt in de landbouw en ook in het grondwater komt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Petitie: open stellen van tuinen katten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 19:11

Even te googlen leert dat katten miljoenen vogels per jaar doden.

Daar komen de aantallen dieren die door landbouwgif gedood worden nog bovenop.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 19:13

Ik zeg toch nergens dat katten geen vogels doden? :o?

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 19:13

Soms is houden van ook gunnen om buiten te spelen met andere kattenvriendjes
2 katten zijn geregeld graag buiten waarvan wij weten waar ze zitten, waar ze niemand tot last kunnen zijn. Waarvan er 1 echt gefrustreerd raakt als hij niet buiten mag spelen.
Ze zijn beide geholpen en lopen beide niet vlakbij een 50 weg. Vind ik zelf ook eng.
De jongste is het liefst bij ons in de buurt en dus echt een binnenkat. Ook deze wordt weer gecastreerd.
En hondenbelasting? Dat kennen we hier niet

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 19:14

Elisa2 schreef:

Nee, maar je lijkt te insinueren dat de sterfte door landbouwgif komt en de rol van katten te bagatelliseren.

Pablobokt zegt dat katten een bedreiging vormen voor de vogelpopulatie en vervolgens kom jij met landbouwgif. Het is en en.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 19:35

Elisa2 schreef:
xPabloBokt schreef:
Omdat katten een bedreiging vormen voor de lokale vogelpopulatie en zoals hierboven ook benoemd giardia kunnen verspreiden onder andere katten en honden.

Er was laatst een onderzoek waaruit bleek dat veel vogels juist overlijden door gif wat gebruikt wordt in de landbouw en ook in het grondwater komt.

Oh, dat geloof ik graag. Maakt dat, dat katten minder volgens doden? Of is dit weer een whataboutism?

Ik snap nog steeds niet waarom ik in mijn tuin katten van een ander moet dulden.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 19:45

_San87_ schreef:

En mensen doden miljoenen andere dieren.
Zo kunnen we er van alles bij gaan halen. Het verschil is dat die kat zijn instinct volgt.

Ik woon mijn hele leven al met een tuin en ik ben heel wat verhuisd en ik heb mij nog nooit geërgerd aan katten die soms eens door de tuin lopen. Ook drollen heb ik nog nooit gevonden. Die dieren willen een ommetje maken, laat ze lekker. Wat maken mensen zich toch druk om kleine dingen.

Dat vergelijken van honden en katten vind ik pas irritant. Ze zijn niet te vergelijken en hebben totaal verschillende behoeftes.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 19:47

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:

Nee, maar je lijkt te insinueren dat de sterfte door landbouwgif komt en de rol van katten te bagatelliseren.

Pablobokt zegt dat katten een bedreiging vormen voor de vogelpopulatie en vervolgens kom jij met landbouwgif. Het is en en.

Nee hoor, dat is je eigen invulling.

Ik wil alleen even rechtzetten dat katten niet de enige oorzaak zijn voor vogelsterfte omdat dat wel zo gebracht wordt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 19:48

Mijn volierevogels denken daar anders over! :') :))

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 19:49

Dat lijkt me niet meer dan logisch.. :+

Hermelijnhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 19:55

Yv_ schreef:
Wat ik me nou afvraag na het lezen van dit topic... Hoe denken jullie als paardenbezitters/rijders dan over al die paardenshit op de openbare weg, fiets/wandelpaden?

Ik heb overigens wel een mening over buitenkatten, maar heb zelf een binnenkat die alleen in de zomer af en toe in de achtertuin komt met mij erbij, dus voel me verder niet zo aangesproken om te reageren :).

Toen ik nog reed had ik gewoon het fatsoen af te stappen en de mest in de berm/goot te schoppen, indien mogelijk ook gewoon op de mesthoop (op/bij ander paarden-terrein). Het is namelijk asociaal als een ander last heeft van jouw stront, van je kat, hond, paard of alpaca, I dont care.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 19:57

Wesseltje schreef:
_San87_ schreef:

En mensen doden miljoenen andere dieren.
Zo kunnen we er van alles bij gaan halen. Het verschil is dat die kat zijn instinct volgt.

Ik woon mijn hele leven al met een tuin en ik ben heel wat verhuisd en ik heb mij nog nooit geërgerd aan katten die soms eens door de tuin lopen. Ook drollen heb ik nog nooit gevonden. Die dieren willen een ommetje maken, laat ze lekker. Wat maken mensen zich toch druk om kleine dingen.

Dat vergelijken van honden en katten vind ik pas irritant. Ze zijn niet te vergelijken en hebben totaal verschillende behoeftes.

Dat iets in jouw beleving een klein probleem is, maakt niet dat dat voor iemand anders ook geldt. Lees hier in het topic bijvoorbeeld iemand die in een middag acht hopen stront in de tuin heeft. Is het dan nog een klein probleem?

Honden en katten kun je op zich best vergelijken wat wens/behoefte om vrij te kunnen bewegen betreft. Mijn jachthond heeft meer behoefte tot jagen dan de twee katten van mijn schoonouders samen. Ik beteugel dat instinct, omdat ik niet wil dat hij wilde dieren vangt, hij mag speuren naar de dummy en die 'vangen'. Het jachtinstinct van een kat kun ook prima op een kunstmatige manier bevredigen.

Elisa2 schreef:
_San87_ schreef:

Nee hoor, dat is je eigen invulling.

Ik wil alleen even rechtzetten dat katten niet de enige oorzaak zijn voor vogelsterfte omdat dat wel zo gebracht wordt.

Doubtfull. Rien las je bericht net als ik hem las. Het woord 'juist' duidt een tegenstelling aan.

En echt niemand zegt dat katten de enige oorzaak van vogelsterfte zijn. Wat wel gezegd wordt is dat katten een bedreiging vormen voor vogelpopulaties. Wat een feit is. Dat er meer oorzaken zijn die vogels doen sterven, doet daar niks aan af.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 19:58

Dat mag jij vinden san87, ik denk er anders over.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:02

Wesseltje schreef:

Dat mag natuurlijk. Maar ik neem aan dat ook jij vindt dat katten geen overlast mogen veroorzaken, en zij de verantwoordelijkheid van de eigenaar zijn, die daarmee aansprakelijk is voor de schade die ontstaat door de gedragingen van zijn/haar dier, toch?

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:04

_San87_ schreef:
Wesseltje schreef:

Dat mag natuurlijk. Maar ik neem aan dat ook jij vindt dat katten geen overlast mogen veroorzaken, en zij de verantwoordelijkheid van de eigenaar zijn, die daarmee aansprakelijk is voor de schade die ontstaat door de gedragingen van zijn/haar dier, toch?

Ik ervaar geen overlast van katten en die katten van de buren die eens door mijn tuin lopen zijn hartstikke welkom. Ik vind het ook echt gezever en kan mij er totaal niet druk om maken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:06

Wesseltje schreef:
_San87_ schreef:

Ik ervaar geen overlast van katten en die katten van de buren die eens door mijn tuin lopen zijn hartstikke welkom. Ik vind het ook echt gezever en kan mij er totaal niet druk om maken.

Dat is niet mijn vraag. Laat ik hem simpeler stellen; wanneer jouw kat de cavia van de buurvrouw doodt, vergoed jij de schade, toch?

Als jouw kat op de auto van de buurman ligt te tukken, waardoor krassen in de lak ontstaan door de nagels van de kat, vergoed jij de schade, toch?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:08

Wesseltje

en als mensen er wel last van hebben geloof jij dat nietof vind je dat ze zeveren?
Of hoe mag ik dat lezen?

hier zat een poos terug een kat bij de voordroogpakken
Als die daar zijn nagels in gaat scherppen is al mijn voer beschimmeld. Van wie de kat is weet ik niet

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:09

Afbeelding

Zo komt mijn kat buiten. Loopt gemiddeld 6km per dag en vreet een hoop muizen.
Ik krijg een melding als hij te ver op avontuur gaat en kan hem dus gaan ophalen. Komt dus niet bij de drukke weg en komt bij de buren die het prima vinden.

Zo in een woonwijk zou ik het ook eng vinden. Ik denk dat ik daar binnen zou houden of enkel in de tuin onder toezicht.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:14

Ja nu worden er situaties bijgehaald van de krassen op de auto etc. Tuurlijk als je dier/kind/jijzelf schade veroorzaakt, dan vergoed je dat. Zo zit de wereld in elkaar en verder leef en laat leven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:16

Wesseltje schreef:
Ja nu worden er situaties bijgehaald van de krassen op de auto etc. Tuurlijk als je dier/kind/jijzelf schade veroorzaakt, dan vergoed je dat. Zo zit de wereld in elkaar en verder leef en laat leven.

Dat wordt er niet bijgehaald, dat zijn voorbeelden van overlast die in dit topic beschreven zijn.

Het is mooi dat jii geen overlast hebt, maar dat geldt dus niet voor iedereen ;).

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:24

_San87_ schreef:
Wesseltje schreef:

Dat wordt er niet bijgehaald, dat zijn voorbeelden van overlast die in dit topic beschreven zijn.

Het is mooi dat jii geen overlast hebt, maar dat geldt dus niet voor iedereen ;).

Ik heb last van de kinderen uit de buurt die dagelijks staan te voetballen voor mijn deur en ballen die tegen mijn auto komen. Maar die houden ze ook niet binnen hoor ;)

Kan mij er heel druk om maken, maar ik win er niks mee.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:26

Wesseltje schreef:

Zo “tuurlijk” is dat dus niet. In de tijd dat ik nog veel juridische bijstand leverde heb ik vaak deze discussie met katten baasjes gehad. Uiteindelijk kreeg de cliënt zijn schade vergoed maar dat ging vrijwel nooit zonder slag of stoot.
Ik heb het nu aan de hand met mijn eigen auto. Het is toch te zot voor woorden?!

Leuk dat jij je er niet druk om kan maken maar ik vermoed dat jij ook nog nooit een splinternieuwe auto hebt gehad met binnen 24 uur een klap schade door de kat van een wildvreemde.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:28

Tazzey schreef:
Wesseltje schreef:

Zo “tuurlijk” is dat dus niet. In de tijd dat ik nog veel juridische bijstand leverde heb ik vaak deze discussie met katten baasjes gehad. Uiteindelijk kreeg de cliënt zijn schade berg maar dat ging vrijwel nooit zonder slag of stoot.
Ik heb het nu aan de hand met mijn eigen auto. Het is toch te zot voor woorden?!

Leuk dat jij je er niet druk om kan maken maar ik vermoed dat jij ook nog nooit een splinternieuwe auto hebt gehad met binnen 24 uur een klap schade door de kat van een wildvreemde.

Ik denk niet dat jij voor mij moet gaan invullen of ik iets wel of niet heb of heb gehad.
Mij hoef je niet te overtuigen. Ik heb er gewoon geen problemen mee dat er katten door mijn tuin lopen en ja dat eeuwige gezeur op katten vind ik ook wat van. Dus dat ga ik door deze berichten niet ineens wel vervelend vinden ;)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:42

Dat is natuurlijk fijn als jij er geen last van hebt. :j

Mensen met 8 drollen per dag ervaren dat anders.
mensen met krassen op de auto vinden dat wel een probleem.
De mensen die zich kapot schrikken of zelfs aanrijden als ze ineens oversteken enz enz

En nee er staat niet altijd bij welke kat dat heeft gedaan, dus verhalen is er vaak ook geen optie.

En betreft kinderen, toevallig vandaag de bal in de wei of ik die terug wilde gooien. Heb ik geen overlast van.
Want dat komt zo weinig voor. En ze vragen het ook nog eens heel beleefd.

Was dat dagelijkse kost, met een hoop brutaliteit, nou dan ben ik er niet van gediend.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:44

Nyaleti schreef:
[ Afbeelding ]

Zo komt mijn kat buiten. Loopt gemiddeld 6km per dag en vreet een hoop muizen.
Ik krijg een melding als hij te ver op avontuur gaat en kan hem dus gaan ophalen. Komt dus niet bij de drukke weg en komt bij de buren die het prima vinden.

Zo in een woonwijk zou ik het ook eng vinden. Ik denk dat ik daar binnen zou houden of enkel in de tuin onder toezicht.

Zo in het buitengebied vind ik dit dan wel weer een prima oplossing en verantwoordelijkheid nemen voor je dier. +:)+ Mag ook gezegd worden door deze niet katten liefhebber, toch? :D