Welke terrier past het best bij ons?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Re: Welke terrier past het best bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 21:30

Ik weet eigenlijk niet waarom je nog twijfelt... Aan jouw beschrijving voldoet er ene met stip en dat is de Fox Terriër, zowel gladhaar als ruwhaar

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 21:40

we hebben zelf ook een ries. Heb even gekeken op de fokker pagina wat de rest als 2e hond heeft maar moet je toch teleurstellen.. de meeste hebben toch een 2e ries :+

een middenslag zie ik nog voorbij komen (ik vind dat zelf net van die dikke kleine mannetjes met een krulsnor en een rond brilletje, als het mensen zouden zijn). Voor m'n ouders zou dat wel een optie zijn als nog een keer een Ries te veel wordt.

en ik zie denk ik een fox terrier voorbij komen maar daar ken ik gedrag niet van

en een cairn terrier; maar dat zijn zoals eerder gezegd wel felle hondjes

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 07:34

Als ik alles zo lees dan zou ik voor de hond gaan die je het liefste wilt. Ik ben gek op wat kleine honden, maar ze zijn snel en pittig. Ik denk dat voor jou de beste keuze zou zijn, een norfolk of een tweede ries, denk beste een tweede ries ;)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-24 15:10

Warboel schreef:
Zou een Bedlington niks voor jou zijn?

Trouwens, om je man te overtuigen; whippets zijn vroeger veel gekruist met terriërs, zijn ook wel de “felste” windhonden, misschien toch maar voor een whippet gaan <<)

of misschien zelfs een bedlington whippet? O:)

Mmm bedlingtons hebben wel een erg apart uiterlijk. Ik kan er moeilijk aan wennen.

Haha, ik vrees dat hij niet zo snel overtuigd is. Hij heeft ook wat terrier in zich.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 15:29

Bedlingtons zijn wolven in schaapskleren :D

Ze lijken zo lief maar ondertussen....
Ik zou er niet aan beginnen in ieder geval. Mijn favo is echt de ruwhaar jr.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-24 20:29

Little_Gift schreef:
Ik weet eigenlijk niet waarom je nog twijfelt... Aan jouw beschrijving voldoet er ene met stip en dat is de Fox Terriër, zowel gladhaar als ruwhaar

Ik mag binnenkort kennis gaan maken bij een fokker die airedales, norfolk en ruwharige fox terriers heeft. Zij persoonlijk vond dat de norfolk minder bij ons paste omwille van zijn gestalte?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-24 20:31

Love_Rosie schreef:
we hebben zelf ook een ries. Heb even gekeken op de fokker pagina wat de rest als 2e hond heeft maar moet je toch teleurstellen.. de meeste hebben toch een 2e ries :+

een middenslag zie ik nog voorbij komen (ik vind dat zelf net van die dikke kleine mannetjes met een krulsnor en een rond brilletje, als het mensen zouden zijn). Voor m'n ouders zou dat wel een optie zijn als nog een keer een Ries te veel wordt.

en ik zie denk ik een fox terrier voorbij komen maar daar ken ik gedrag niet van

en een cairn terrier; maar dat zijn zoals eerder gezegd wel felle hondjes

Haha die vergelijking! Ja ze zijn minder als een ries he!

Zucht, wie weet, ondanks al het vooronderzoek dat ik strand met nóg een ries.
Ik heb er ooit 2 tegelijk gehad hoor. Jammer genoeg niet erg lang, maar toch wel.

Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 21:38

Ideaal een fokker met meerdere rassen!

Ik kan me enigszins indenken dat de Norfolk minder past qua gestalte. Wij hebben een Norwich gehad, die er erg op lijkt en dat is echt een klein hondje, wat ruig terrein en lange afstanden wel kan omdat ze dapper en stoer zijn maar toch minder handig op die korte pootjes. Onze Norwich was maar 5-6kg.
Jack Russels zijn ook klein maar toch wat behendiger en soepeler vind ik.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 09:12

Lukasje schreef:
Little_Gift schreef:

Ik mag binnenkort kennis gaan maken bij een fokker die airedales, norfolk en ruwharige fox terriers heeft. Zij persoonlijk vond dat de norfolk minder bij ons paste omwille van zijn gestalte?

Wat een leuke combinatie van rassen!! Veel plezier alvast. De ruwhaar fox geweldig qua uiterlijk. Ken er maar 1 die is leuk om te zien en altijd bij zijn baas die flinke beperking heeft. Niet sociaal naar andere honden maar blijft bij de eigenaar

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 06:43

Leuk dat je bij een fokker gaat kijken. Dan krijg je er wat meer gevoel bij.
Je zou ook nog naar de Lakelandterriër kunnen kijken. Volgens mij is die nog niet voorbij gekomen in dit topic.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 00:01

Hoi TS! Ben wel benieuwd, stap verder gekomen in je terrierkeuze?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 00:02

Ha, leuk dat je ernaar vraagt Parnassia !

Mijn man en ik zijn dus idd bij die fokker langs geweest. De norfolk was schattig, maar idd te klein voor ons, voor nu. Op zich konden we niets verkeerd benoemen maar op weg naar huis hadden we beiden niet dat “dat is het!” gevoel.
Dan ben ik nog een keertje gaan wandelen met een lieve bokker en haar ierse terrier. Dat was zeker een fijne hond .
Maar, al bij al blijf ik toch twijfelen en wat struikelen over dezelfde karaktereigenschappen.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 00:12

Goed te horen en ik snap je helemaal! Een soort van 'verliefd' zijn heb je wel nodig wanneer je een lange relatie aangaat

Als het type vd Ier je past, maar twijfels hebt over karakter, dan zou missch de Parson JR wel kunnen passen. Heb je black (Ries) and (almost) white. Maar het moet je passen. Ik ben gek op iedere hond, maar denk bv niet dat hier ooit een molosser-achtig iets komt.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 01:14

Soms kan je blijven twijfelen zonder reden ook. Het is niet altijd een maatstaaf dus.
Er zijn mensen die nu eenmaal altijd blijven twijfelen en zo veel kansen mislopen

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 20:52

Little_Gift schreef:
Soms kan je blijven twijfelen zonder reden ook. Het is niet altijd een maatstaaf dus.
Er zijn mensen die nu eenmaal altijd blijven twijfelen en zo veel kansen mislopen

Dat zal ik maar niet persoonlijk nemen :D . Je kent me ook niet. Maar halsoverkop gaan we zeker niet te werk, waarom zouden we ook, wij nemen de aanschaf van elk huisdier au serieux en een tweede hond hoeft niet morgen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 22:00

Ik bedoel het ook niet persoonlijk. Maar er zijn nu eenmaal mensen die halsoverkop te werk gaan en dan zijn er mensen die net het tegenovergestelde doen en té veel beren op de weg zien of té extreem over alles piekeren en twijfelen en zo heel fijne kansen mislopen.

Als alles goed voelt, moet je soms ook gewoon durven, dat bedoelde ik eigenlijk meer

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 23:34

Dat laatste is zeker waar, anders blijf je rondjes draaien. Maar dat is ook wat net ontbrak: het gevoel van “dat is het!”. Buiten het feit dat je voor- en nadelen afweegt, moet toch ook je hart een sprongetje maken.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 00:24

Hey Lukasje, ik weet niet eens of ik al gereageerd heb maar ik heb een dwergschnauzer en mijn moeder ook, dezelfde nest maar 2 totaal verschillende karakters!

Mijn hondje (reu) is een echte speelvogel en knuffelaar, bij het spelen kan hij wel eens blaffen maar stopt direct en waken doet hij ook maar hij keft zeker geen hele dag door…

Mijn ouders hun hondje (teef) is een zeer rustige hond, speelt wel eens met de nieuwe ‘pup’ (airdale) maar eigenlijk buiten wat grommen, blaft ze niet… de airdale is veel vocaler :+ ze durft wel blaffen als er iemand aanbelt en als er in de tuin een rat in de van zit of ze een egel vindt… zij is wel niet zo aanhankelijk als mijn reu maar ook minder actief…

2 verschillende karakters, uit dezelfde nest maar echt geen keffers die hele dagen blaffen…

Ik houd echt van dit ras, klein, vinnig, speels, lief maar ze kunnen ook gewoon rustig bij je op de bank komen liggen…

Ik noem mijn hondje, kooltje, hij is zwart/peper maar heeft altijd lekker warm en ligt opgerold te slapen in mijn schoot s nachts. Maar eigenlijk noemt hij Sjareltje en dat past wel bij hem _O-

Je mag altijd eens komen kennismaken

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 01:36

Lukasje schreef:
Dat laatste is zeker waar, anders blijf je rondjes draaien. Maar dat is ook wat net ontbrak: het gevoel van “dat is het!”. Buiten het feit dat je voor- en nadelen afweegt, moet toch ook je hart een sprongetje maken.

Dat laatste zinnetje absoluut! Dat sprongetje is het allerbelangrijkste en maakt alles duidelijk!
Alleszins nog een goede zoektocht gewenst en ik ben ervan overtuigd, dat je de juiste terriër wel nog tegen komt!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-25 11:52

BritHittepit schreef:
Hey Lukasje, ik weet niet eens of ik al gereageerd heb maar ik heb een dwergschnauzer en mijn moeder ook, dezelfde nest maar 2 totaal verschillende karakters!

Mijn hondje (reu) is een echte speelvogel en knuffelaar, bij het spelen kan hij wel eens blaffen maar stopt direct en waken doet hij ook maar hij keft zeker geen hele dag door…

Mijn ouders hun hondje (teef) is een zeer rustige hond, speelt wel eens met de nieuwe ‘pup’ (airdale) maar eigenlijk buiten wat grommen, blaft ze niet… de airdale is veel vocaler :+ ze durft wel blaffen als er iemand aanbelt en als er in de tuin een rat in de van zit of ze een egel vindt… zij is wel niet zo aanhankelijk als mijn reu maar ook minder actief…

2 verschillende karakters, uit dezelfde nest maar echt geen keffers die hele dagen blaffen…

Ik houd echt van dit ras, klein, vinnig, speels, lief maar ze kunnen ook gewoon rustig bij je op de bank komen liggen…

Ik noem mijn hondje, kooltje, hij is zwart/peper maar heeft altijd lekker warm en ligt opgerold te slapen in mijn schoot s nachts. Maar eigenlijk noemt hij Sjareltje en dat past wel bij hem _O-

Je mag altijd eens komen kennismaken

Ik ken je van je andere topic en nu je het zegt, ik had idd gelezen dat je ouders een airedale pup hadden. Maar jullie hebben ook 2 dwergjes (elk dus 1) van hetzelfde nest! Leuk! Ja, nestbroertjes en -zusjes kunnen zo verschillend zijn! De broer van mijn ries is bv een bangerik terwijl mijn teef van de duvel niet bang is! Wel leuk om lezen dat jullie dwergjes niet kefferig zijn. Nu, een hond mag blaffen he! Mijn ries is ook waaks hoor, maar er is een verschil tussen dat en voor’t minste aanslaan en daarin blijven hangen. Op mijn hondenschool is er zo bv een dwergschnauzertje. Erg lief hondje maar dus wel heel kefferig.
In onze beslissing hebben we geen tijdsdruk. Er komt wel een tweede maar indien dat volgend jaar is, ook prima. Dat maakt natuurlijk dat we ook niet nú een knoop moéten doorhakken.
Ik hou je lief voorstel in het achterhoofd, dankjewel!

ceciel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 21:02

Wij hebben 2 border terriers, in huis rustig, wel waaks en blaffen. Als ik aangeef ophouden, stoppen ze. Dolverliefd op kinderen. Als we in het bos lopen en er komen mensen met honden en kinderen aan, gaan ze Als eerst naar de kindjes. Beide kunnen ze heel goed met andere honden en zijn super sociaal naar mensen. Weinig loslatende haren.

Bij ons teefje hebben we nu het 2e nestje, en er zijn nog wat pups beschikbaar. Pups gaan niet zomaar naar iedereen, het moet wel passen. Je mag altijd eens komen kijken bij onze borders of dit het ras is wat je zoekt.

O en trouwens, je hebt elk half jaar een nieuw hondje als die bij de trimsalon is geweest :-) dat is altijd heel leuk!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 06:10

ceciel92 schreef:
Wij hebben 2 border terriers, in huis rustig, wel waaks en blaffen. Als ik aangeef ophouden, stoppen ze. Dolverliefd op kinderen. Als we in het bos lopen en er komen mensen met honden en kinderen aan, gaan ze Als eerst naar de kindjes. Beide kunnen ze heel goed met andere honden en zijn super sociaal naar mensen. Weinig loslatende haren.

Bij ons teefje hebben we nu het 2e nestje, en er zijn nog wat pups beschikbaar. Pups gaan niet zomaar naar iedereen, het moet wel passen. Je mag altijd eens komen kijken bij onze borders of dit het ras is wat je zoekt.

O en trouwens, je hebt elk half jaar een nieuw hondje als die bij de trimsalon is geweest :-) dat is altijd heel leuk!

Ja super leuk <3 <3 de border terreur staat hier op 1 als volgende kleine hond. Het wordt hem echter niet want binnen 50 km geen fatsoenlijke trimster hier die ze betrouwbaar jarenlang 2x per jaar wil trimmen en persoonlijk begin ik daar ook niet aan. Vind ik wel een ding wat erg mee speelt bij het wel/niet nemen van dit soort rassen met plukvachten. Nog de optie scheren overwogen maar dat is uit den boze lees ik overal.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 17:24

dierenfan schreef:
ceciel92 schreef:

Ja super leuk <3 <3 de border terreur staat hier op 1 als volgende kleine hond. Het wordt hem echter niet want binnen 50 km geen fatsoenlijke trimster hier die ze betrouwbaar jarenlang 2x per jaar wil trimmen en persoonlijk begin ik daar ook niet aan. Vind ik wel een ding wat erg mee speelt bij het wel/niet nemen van dit soort rassen met plukvachten. Nog de optie scheren overwogen maar dat is uit den boze lees ik overal.

border terreur…. Ik mag hopen dat dit een slip of the pen is :=

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 19:46

Oh nee hoor haha border lollies en border terreurs....ik heb een kruising duitse jacht terreur. Heerlijk energiek en onwijs fijn hondje.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 19:51

Zo worden shelties schelties (heeft met hun voorliefde voor het horen van hun eigen stem te maken :') )
En kruising Jack Russells zijn
Jack Hussels.
De ietwat neurotische border collie van een vriend noemden we semi-liefkozend zijn borderline collie...

En zo zijn er wel meer