Hond gromt naar peuter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 09:33

Diddykong schreef:
Mijn ouders hebben altijd honden gehad en we waren met 7 kids thuis. Liep altijd wel een baby of een peuter :D. De helft van de kids op school heeft een hond. Dat een hond en een peuter per definitie een mismatch zijn is gewoon een fabel. Nu een drukke kleuter en hond van inmiddels 1 en gaat uitstekend inclusief pootjes vastpakken (wat niet mag, maar gewoon voor het voorbeeld). Ze vinden elkaar alleen maar leuk.
Een pup is wel makkelijker daarin mee te nemen denk ik. Hoewel ik ook wel zo'n buitenlandse hond kende waar het ook gewoon goed ging. Kijk naar kindvriendelijke rassen, zoals bijv een golden retriever. Ik heb zelf een wolfsgrauwe keeshond, ook een dikke kindervriend. Zo zullen er genoeg rassen zijn die best bij jullie passen, mocht je het toch overwegen. En vooral rassen die wat nerveuzig zijn laten gaan.

Ook opgegroeid met honden onder andere. Maar dat was in de tijd van rust, reinheid en regelmaat. En mijn ouders wisten wat ze in huis haalden. Daarom ging het goed.
En dat al die andere kinderen opgroeien met honden, leuk, maar als het om wat voor reden tegenvalt, verdwijnt het gros van die honden stilletjes...
Of je hebt mensen die het proberen, dochtertje krijgt de sniffels, oeh, allergie, weg hond. Meegemaakt dat ouders wisten dat hun kind mogelijk allergisch voor dieren was, toch hond ( Berner Sennen) in huis, dochtertje hoest, hond maar weer weggedaan... Dat zeggen ze op het schoolplein niet zo makkelijk tegen je...

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 09:54

Mer kleine kinderen zou ik altijd voor een pup kiezen. En héél goed beseffen dat die combi loeizwaar is. Niet alleen de opvoeding van de pup maar ook de kinderen. Mijn ervaring is dat dat de grootste uitdaging is.
En kies voor een ras waarbij de oorsprong niet in het bewaken/verdedigen/vechten ligt of met een enorme werkdrive.
Het is fantastisch om te zien hoe hond en kind samen opgroeien <3

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 10:44

Ik heb bij mijn uitlaatservice regelmatig een stabij, en in het verleden had ik er ook een paar. Ik vind ze niet makkelijk, en het gedrag is ook wisselend.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 09:55

Muppett schreef:
Zo kan je het ook bekijken inderdaad, dat wij haar niet weg hebben gedaan maar de eerste eigenaar.

Ik mis de hond nog steeds ontzettend. Komende maanden ga ik me er maar eens op bezinnen wat we nu willen.

Je hebt een goeie keuze gemaakt, je hebt alles overwogen en je wilde zelfs nog allemaal extra stappen ondernemen ten behoeve van de hond, veel andere hadden dat zeker niet gedaan.

Als fokker zijnde zou jij van mij, ongeacht het ras, op dit moment geen hond krijgen. Dat klinkt heel kort door de bocht en boos waarschijnlijk, zo is het zeker niet bedoeld, maar in een bericht voor dit bericht schrijf je dat jullie op een flat wonen met in totaal vijf personen, waarvan drie (jonge) kinderen. Alleen dat al zou voor mij een reden te zijn geen hond te plaatsen, ondanks de zorg en het verantwoordelijkheidsgevoel dat je duidelijk draagt voor je dier(en). Een flat is over het algemeen een kleiner woonoppervlak dan een woning met een of meer verdiepingen en met (meestal) een tuin(tje). Dat maakt al een enorm verschil voor een hond.

Hoe graag en hoe goed je het ook bedoeld, op dit moment kun je een hond niet bieden wat ze nodig hebben in de basisbehoefte. Zeker niet als jullie overwegen om in de rasgroep te blijven die jullie nu hebben opgevangen.

Ik zou dus voorlopig niet aan een hond/pup beginnen zolang de woonsituatie hetzelfde blijft. Je zult dan altijd in meer of mindere mate altijd tegen problemen aan blijven lopen.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 10:07

Goede keuze TS +:)+
Er bestaat vast wel ergens een hondje / pupje dat wel in jullie gezinssituatie past.
Kleine tip: de kinderen hebben vaak meer opvoeding nodig dan de hond *D zo blijft het voor de hond ook fijn.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 12:59

KimD schreef:
Muppett schreef:
Zo kan je het ook bekijken inderdaad, dat wij haar niet weg hebben gedaan maar de eerste eigenaar.

Ik mis de hond nog steeds ontzettend. Komende maanden ga ik me er maar eens op bezinnen wat we nu willen.

Je hebt een goeie keuze gemaakt, je hebt alles overwogen en je wilde zelfs nog allemaal extra stappen ondernemen ten behoeve van de hond, veel andere hadden dat zeker niet gedaan.

Als fokker zijnde zou jij van mij, ongeacht het ras, op dit moment geen hond krijgen. Dat klinkt heel kort door de bocht en boos waarschijnlijk, zo is het zeker niet bedoeld, maar in een bericht voor dit bericht schrijf je dat jullie op een flat wonen met in totaal vijf personen, waarvan drie (jonge) kinderen. Alleen dat al zou voor mij een reden te zijn geen hond te plaatsen, ondanks de zorg en het verantwoordelijkheidsgevoel dat je duidelijk draagt voor je dier(en). Een flat is over het algemeen een kleiner woonoppervlak dan een woning met een of meer verdiepingen en met (meestal) een tuin(tje). Dat maakt al een enorm verschil voor een hond.

Hoe graag en hoe goed je het ook bedoeld, op dit moment kun je een hond niet bieden wat ze nodig hebben in de basisbehoefte. Zeker niet als jullie overwegen om in de rasgroep te blijven die jullie nu hebben opgevangen.

Ik zou dus voorlopig niet aan een hond/pup beginnen zolang de woonsituatie hetzelfde blijft. Je zult dan altijd in meer of mindere mate altijd tegen problemen aan blijven lopen.

Ik wil even benadrukken dat wij vanwege onze krappe woonruimte helemaal niet op zoek waren naar een hond. Wij hebben deze hond met een goed hart opgevangen omdat die heel veel alleen zat en wij dit zielig vonden.
Een vriendin van me heeft een herplaatser uit Roemenië op 60 m2 in een gezin met twee volwassenen en een baby + kleuter. Dat gaat helemaal prima, nooit iets mee aan de hand. Dus ik denk dat het ook prima kan gaan.
De hond had bij ons twee plekken waar ze zich terug kon trekken zonder gestoord te worden en dit is ook altijd door alle kinderen strikt nageleefd. Plus dat de kinderen overdag op school zitten (peuter 3 hele dagen op het kdv) ze werd in mijn optiek ook genoeg uitgelaten, kreeg beweging genoeg.

De meeste honden die ik ken zijn binnen in huis rustig en wandelen wat rond / liggen veel te slapen. Buiten zijn ze dan wel weer lekker actief. Dus ik vraag me af in hoeverre het woonoppervlak een rol speelt. In onze flat heeft bijna iedereen een hond, van poedel tot beauceron. We wonen aan een losloopgebied dus lekker kunnen laten rennen is bij ons vrij simpel.

Brainless

Re: Hond gromt naar peuter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 13:06

@KimD
Mijn moeder woont alleen in een flat met meer oppervlakte dan onze alleen staande woning met 5 personen.
Wij hebben ook nog eens een 2de verdieping met hal en trapopgang waardoor de benedenverdieping veel minder loopruimte voor een dier heeft dan bij mijn moeder.
Omdat alles bij haar gelijkvloers is had de hond en eigen slaapkamer waar ze ook in kon als het even te druk was in huis.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 13:16

Een flat hoeft helemaal geen probleem te zijn, beter is een hond op een flat die alle nodige aandacht en beweging krijgt, dan een hond met grote tuin waar men niet naar omkijkt.

Uiteindelijk past een hond zich aan naar wat de baas doet, als dat rustig thuis zijn is, dan is dat zo. Dan maakt het niet uit of het een villa of flat is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 13:35

Majabeestje schreef:
Mer kleine kinderen zou ik altijd voor een pup kiezen. En héél goed beseffen dat die combi loeizwaar is. Niet alleen de opvoeding van de pup maar ook de kinderen. Mijn ervaring is dat dat de grootste uitdaging is.
En kies voor een ras waarbij de oorsprong niet in het bewaken/verdedigen/vechten ligt of met een enorme werkdrive.

Ik heb wel honden gezien die zich in feite door kleine kinderen lieten "mishandelen", zoals aan de oren trekken etc., zonder iets terug te doen. Omdat deze honden die kleine kinderen als puppies beschouwden en daartegenover zijn ze tolerant. Ik zou juist een oudere teef kiezen, liefst een die zelf ervaring heeft met puppies. Een wat grotere gemoedelijke hond.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-24 10:09

Dankjewel voor de tip! We krijgen over een paar weken een 12 jarige (nog fitte) labrador te logeren die kleine kinderen gewend is, we gaan eens zien hoe dat werkt. Die hond is geen herplaatsoptie, het is puur logeren ivm vakantie.

@Beemsterkaas, dat is precies hoe ik er ook over denk

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 10:23

Ik vind het commentaar dat een flat kleiner is dan een huis ook een beetje raar eigenlijk. Goed je mist meestal een tuin. Maar ik neem aan dat de meeste honden niet boven mogen spelen bijv, of ben ik streng :'). De oppervlake van een gemiddeld appartement is echt niet kleiner, eerder groter, dan van de benedenverdieping van een rijtjeshuis.
Je mist de tuin, maar om nu te zeggen dat een hond zich daardoor in een flat niet thuis voelt...

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 13:04

Een hond in een flat kan prima, mits voldoende beweging en uitdaging.

De tuin is vooral voor ons 'gemak' met de honden. Als wij geen zin hebben in een extra uitlaatrondje als ze druk zijn spelen ze in de tuin.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 13:50

Hier twee herplaatsers in huis. Hond 1 kwam als tweejarige toen mijn kinderen 3 en 5 jaar waren. We wisten helemaal niks van zijn geschiedenis want hij is gevonden in het bos. Vermoedelijk gedumpt omdat hij een kromme poot had en dus niet meer geschikt voor de jacht (duitse staande korthaar). Een hele grote gok dus maar het heeft goed uitgepakt. De kinderen waren al bekend met het fenomeen hond want bij mijn ouders zijn ze een soort van opgegroeid met een teckel die gevallen speelgoed afpakte en kon grommen. Hond 1 wilde nog wel eens grommen naar de jongste als die ook naast mij op de bank wilde zitten waar dus de hond lag. Dan kreeg de hond van mij een duw, flop zo de bank af. Kind boven hond op de bank. Dat is drie keer gebeurd en sindsdien was het over. Geen gegrom meer. En de jongste geleerd om de hond ook zelf van de bank af te sturen als hij erbij wilde komen. Vrij snel zijn ze onafscheidelijk geworden en liggen ze nog steeds heel graag tegen elkaar aan.
Nu sinds een jaar hond 2. Kwam als éénjarige bij ons. Uit een gezin waarvan de oudste jongen allergisch bleek te zijn. Op een flat 8 hoog. Kruising duitse staande x field trail labrador. Een allemansvriendinnetje. Superlief naar kinderen, bij tijd en wijle een ramp naar andere honden indien aan de lijn. Heel hoog in haar energie maar luistert voortreffelijk. Met hond 1 klikt het super.

Zowel mijn man als ik zijn opgegroeid met honden dus we wisten ook wat we in huis wilden halen, namelijk een Duitse Staande. Maar met een herplaatser zonder voorgeschiedenis is het toch altijd afwachten wat je in huis haalt. We hadden heel snel door dat deze een allemansvriend was en totaal niet gemeen.

Sommige rassen als een stabij zijn wat wispelturiger van aard. Labradors en duitse staande honden zijn in mijn ervaring echte sullen. Als beginnend hondenbezitter moet je je echt verdiepen in welk ras het beste kan aansluiten op je gezinssituatie.

TS, leuk dat je een labrador te logeren krijgt! Hopelijk is dit een ras dat wellicht in de toekomst beter zal aansluiten bij het hele gezin.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 13:57

Echt iedereen mist het punt van mijn bericht. Zelfs TS heeft het gedeelte nog dikgedrukt en nog mist iedereen het punt.

Ten eerste, ik praat voor mezelf, dus ik zeg IK. Wat de rest vind en doet, you do you! *\o/* Mijn probleem zit hem niet in het flatgedeelte, of dat er geen tuin is. Enkele van mijn puppen zitten in een huis of appartement met gegarandeerd minder oppervlakte dan bepaalde flatgebouwen.

Mijn probleem zit hem in de gezinssamenstelling icm de flat. En ik zal nogmaals benadrukken dat ik de zorg van TS niet in twijfel trek, echter, voor een ras zoals een Stabij is dit absoluut niet aan te raden.

De combinatie van factoren zou voor mij maken dat TS geen pup kreeg. Een flat is gelijkvloers, je zit veel meer op elkaars lip en in elkaar persoonlijke ruimte dan wanneer je in een huis woont.

Ik heb als jongvolwassenen zelf met mijn ouders en één hond op een vrij ruime flat gewoond en dat was niet vergelijkbaar met het huis waar we daarvoor woonde. Deze hond in kwestie was er wel geschikt voor overigens, mijn ouders hebben nu nog steeds hetzelfde ras en die gedijen goed.

Feit blijft, je kunt daar veel minder plekken of rust creëren dan in huis. Zeker in de jonge gezinssamenstelling van TS. Heeft helemaal niks te maken met de zorg die TS draagt.

Puur voor TS om het gewoon nogmaals te overdenken, en álle informatie mee te nemen, of niet natuurlijk.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 14:04

Wellicht omdat men hier even gemist heeft wat voor ras jij fokt? Stabij dus?

Je hebt een goed punt. Je moet ook kijken naar welk ras bij je gezin past en wat je de hond kan bieden.
Ik ga hond 2 even uitlaten…

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 14:41

karijn schreef:
Wellicht omdat men hier even gemist heeft wat voor ras jij fokt? Stabij dus?

Je hebt een goed punt. Je moet ook kijken naar welk ras bij je gezin past en wat je de hond kan bieden.
Ik ga hond 2 even uitlaten…

Nee, gelukkig niet. Maar dat doet er verder ook niet toe.

Het is al vaker benoemd waarom een Stabij op voorhand al geen geschikte keuze was, en dat is voor meer rassen zo.

TS gaf namelijk aan dat er nog niks zeker is voor de toekomst en ze niet weten wat ze wel of niet willen. Voor TS dus stof tot nadenken, of niet, wat ze wilt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 09:44

anjali schreef:
Majabeestje schreef:

Ik heb wel honden gezien die zich in feite door kleine kinderen lieten "mishandelen", zoals aan de oren trekken etc., zonder iets terug te doen. Omdat deze honden die kleine kinderen als puppies beschouwden en daartegenover zijn ze tolerant. Ik zou juist een oudere teef kiezen, liefst een die zelf ervaring heeft met puppies. Een wat grotere gemoedelijke hond.

Ik heb een hond (teef) gezien die 9 jaar lang ook zo braaf was tegen kinderen. Tot ze die uiterst brave hond meenamen naar de camping, en daar, na de hele dag braaf alles doorstaan te hebben, een kind hapte. Bij de dierenarts bleek artrose en dus pijn aan de orde te zijn.
Toen wilde moeders die hond niet meer houden, want de dierenarts kon niet beloven dat die hond echt nooit meer zou happen ondanks voorgestelde medicatie...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 10:32

Pijn en ongemakken kunnen een hond inderdaad doen veranderen. Jammer dat het baasje dan niet terug kijkt naar hoe de hond was en dat niet meer de kans wil geven om zo weer te worden. Medicatie is duur wat een reden kan zijn natuurlijk om dat te moeten kiezen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 10:53

meggiemeg schreef:
Pijn en ongemakken kunnen een hond inderdaad doen veranderen. Jammer dat het baasje dan niet terug kijkt naar hoe de hond was en dat niet meer de kans wil geven om zo weer te worden. Medicatie is duur wat een reden kan zijn natuurlijk om dat te moeten kiezen.

Ja, ook bij paarden en mensen kun je gedragsveranderingen zien als ze kwalen en pijn krijgen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 10:42

Lugea schreef:
Ik weet dat mijn mening/standpunt niet populair is bij veel ouders, maar dit is volgens mij waar het vaak mis gaat. Hoe vaak worden er geen honden weg gedaan omdat het toch niet gaat met het gezin? Ik vind dat je daar van tevoren over na moet denken. Los van een ongeplande zwangerschap waarbij er al een hond in huis is, is het beginnen aan kinderen of een hond een keuze en daar zitten consequenties aan verbonden.

Je kunt kinderen prima leren dat ze de hond met rust moeten laten, ook jonge kinderen. De dochter van een vriendin (3 jaar oud) kan prima met ons mee op wandeling, maar zij zal de honden niet zomaar naderen/aaien/vastpakken, ook de twee honden uit hun gezin niet. Deze vriendin is hier enorm streng in en dat vergt management, maar anders krijg je dit soort taferelen. Ook mogen de kinderen onder geen beding in/bij de mand van de honden komen. Dat is de rustplek van de honden en hebben ze niets te zoeken. Dat gaat echt prima en de kinderen lijden echt niet onder deze regels. Er is meer dan genoeg speelruimte over en als ze willen aaien kunnen ze dit vragen en eventueel onder begeleiding doen, áls de hond dit wil.

Als je het niet haalbaar vindt of kan/wil managen, dan moet je mijns inziens niet beginnen aan een hond in een jong gezin. Het is heel nobel van jullie om de hond een liefdevol thuis te willen bieden, maar dat betekent wel dat je dus ook voor het welzijn van de hond op moet komen. Kinderen en honden kunnen nou eenmaal een ingewikkelde combinatie zijn.

Het is niet eerlijk van een hond te verwachten dat hij alles maar moet tolereren, “want het is nog een kind”. Er zijn maar heel weinig honden die dat doen/kunnen en dan moet je je ook afvragen of je dat moet willen. ;) Ik heb er toevallig zo een die alles over zich heen laat komen, maar ook die is niet zonder toezicht bij kinderen. Niet omdat ze iets zal doen, maar ik wil haar niet in een situatie brengen die vervelend voor haar is. Het is mijn taak mijn hond én het kind te beschermen, dus daarin moet je managen. Mijn andere drie honden vinden kinderen hélemaal niets en zullen hetzelfde reageren als jullie hond. Ze zullen echt niet direct bijten, maar ze vinden het absoluut niet fijn als er kinderen in hun buurt komen. De buurmeisjes of andere kinderen die ze willen aaien krijgen dus ook een “nee” te horen. En ja, dat is anders dan je eigen kinderen, maar ook kunnen dit leren.

Is dat veel werk? Ja, absoluut, maar daar moet je van tevoren over nadenken. Ik neem aan dat je er ook voor zorgt dat je kind haar handen niet brandt aan het fornuis? Of bij giftige schoonmaakspullen komt? Datzelfde principe kan gaan gelden voor de hond. Je mag de hond niet aaien, niet achter de hond aan lopen, en je moet hem met rust laten als hij daar en daar ligt.

@Nyaleti: Ik wilde alleen maar duidelijk maken dat het logisch is dat een hond snauwt als de voorpoten vastgepakt worden. Drie van de vier van mij zullen dat ook doen wanneer iemand anders dan ik dat doet.

Verder vind ik dat je een jong kind gewoon niet alleen moet laten met een hond, zeker niet als de hond al meerdere malen duidelijk heeft aangegeven het niet prettig te vinden. Je hoeft daarvoor niet aan je kind vastgeplakt te zitten. Kind speelt in de woonkamer -> dan is de hond daar dus niet. Het hoeft echt niet enorm ingewikkeld te zijn.

Helemaal mee eens

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-24 20:43

Nou ik kan jullie geruststellen: voorlopig komt hier geen hond meer, helaas pindakaas.
Onze hond (die terug is gegaan naar de eigenaar) is gisteren naar de fokker teruggegaan. Die wil haar een aantal maanden observeren en dan probeert die haar te herplaatsen. Dat gaat niet moeilijk worden, het is een fantastisch lieve gehoorzame hond.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 21:04

Wat fijn dat de fokker mee wil denken. En helpen.