Konijnen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AmyJamess

Re: Konijnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 19:26

Binnenkort gaan ze bij mij verbouwen, om stress bij mijn konijnen te voorkomen ben ik opzoek naar tijdelijk vakantie opvang. Hier mensen die vakantie opvangs weten in overijssel? Bij voorkeur in twente maar wil er ook wel stukje voor rijden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 19:53

AmyJamess schreef:
Binnenkort gaan ze bij mij verbouwen, om stress bij mijn konijnen te voorkomen ben ik opzoek naar tijdelijk vakantie opvang. Hier mensen die vakantie opvangs weten in overijssel? Bij voorkeur in twente maar wil er ook wel stukje voor rijden.

Konijnen paradijs in De Blesse

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 15:18

Nou, het aanhangernet was lekker volgensmij _O- Heel gat er in geknaagd, heel handig. Niks opgegeten volgensmij want lag genoeg op de grond haha. Hing toch niet strak genoeg.

Verder wennen ze steeds meer! De donkere vind het allemaal prima en is heel stoer. Aaien vind die nog niet super maar loopt al wel wat achter me aan. De witte ontspant steeds meer en word ook steeds nieuwschieriger :)

Net even een bak met hooi, brokjes, kruiden en snoepjes neergezet zodat ze lekker kunnen zoeken naar eten
Afbeelding
Afbeelding

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 17:43

Wat een leukerds hierboven!

Hier helaas nog maar 6 snoepjes over, nog eentje overleden helaas (ouderdom, ik zag het aankomen). Dus wie weet binnenkort nog een of twee nieuwtjes halen :)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 17:46

Wij zijn vandaag met de konijnen naar de dierenarts geweest voor een inenting en controle voor onze oude dame van 7 en een chip voor de jonge ram.

De dame van 7 had een fantastisch gebit dus dat is altijd fijn om te horen *\o/* (we zijn onze vorige drie konijnen verloren aan dingen gerelateerd aan gebitsproblemen dus dit is heel fijn nieuws)

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 20:03

Hallo! Sorry dat ik het topic zo kom binnenvallen. Ik heb momenteel een oppaskonijn. De eigenaar heeft hem meegegeven in een hondenbench. Ik zou hem graag meer ruimte willen geven, dus ik ben op zoek naar een konijnenren om te lenen (omgeving Nijmegen/Cuijk). Is er iemand die een ren te leen heeft?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 20:24

deksel schreef:
Hallo! Sorry dat ik het topic zo kom binnenvallen. Ik heb momenteel een oppaskonijn. De eigenaar heeft hem meegegeven in een hondenbench. Ik zou hem graag meer ruimte willen geven, dus ik ben op zoek naar een konijnenren om te lenen (omgeving Nijmegen/Cuijk). Is er iemand die een ren te leen heeft?

Ik zit helaas niet in de buurt maar vaak kan je ze wel op marktplaats vinden voor een hele lage prijs of lenen via de plaatselijke Facebook

Wat ontzettend sneu voor het konijn. Ik kan me niet voorstellen dat zijn thuis situatie wel optimaal is, maar misschien vergis ik me. Heeft hij wel permanente beschikking over hooi en een schuil plek?

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 20:58

Ik heb op Marktplaats gekeken maar helaas geen goede gevonden. Op FB heb ik wat berichtjes uitgezet!

Zijn huisvesting bij zijn eigenaar thuis is beter dan nu maar niet optimaal. Hij heeft nu geen hooi, wel stro in zijn wc-bak en een schuilhokje. Ik heb net ook een bak zand neergezet en groentes gegeven.

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 21:18

@xPearl, wat een schatjes! <3

Vandaag is voor Binky zijn graf monument bezorgd. De bloem heb ik er zelf bij gezet. :)
Doe ik niet voor elk dier maar Binky was gewoon zo speciaal voor mij dat hij het gewoon verdiende.
Ik heb gisteren de bovenkant van zijn hok opgeruimd want het moet uiteindelijk toch wel een keer gebeuren. Ben er nog niet aan toe gekomen om de begane grond van zijn hok te doen. Misschien dat dat morgen lukt. Het gaat sowieso gebeuren dat ik weer een koppeltje konijnen neem alleen is het voor nu gewoon nog even te vroeg. Maar ik heb Binky de belofte gedaan dat alle konijnen die na hem gaan komen net zo'n prachtig, mooi en fantastisch leven gaan krijgen als hij dat had en ik ben nogal sterk op beloftes. :o Dus dan zullen er toch wel weer konijnen moeten gaan komen hé. :D

Afbeelding

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 21:19

Hooi is wel echt een basisbehoefte en moeten ze 24/7 toegang tot hebben. Desnoods leg je het op de grond neer. Maar is wel echt belangrijk :)
Bij de appie oid kan je vaak ook wel hooi halen

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 21:27

Wat een mooi monument seraphia

@deksel gelukkig heeft hij iig een schuilhokje. Hij moet inderdaad 24/7 beschikking hebben over voer. Kun je anders nog onruid zoals paardenbloem blad plukken? Of nog ergens hooi vandaan halen?

Wat een verrotte eigenaar om jou zo op te zadelen met het konijn. Gelukkig voor het konijn ben je er mee bezig en denk je er goed over na

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 21:41

Hij heeft nu 24/7 beschikking over een bakje voer + water. Ik heb hem groentes gegeven (niets van gegeten tot nu toe). Ik ga morgen een ren en hooi halen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 21:48

Weet je wat hij normaal eet? Want voer omgooien is niet zo handig bij konijnen.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 21:51

tamary schreef:
Weet je wat hij normaal eet? Want voer omgooien is niet zo handig bij konijnen.

Voer van de action. Dat heeft hij nu ook in z’n bakje zitten.
Ik neem aan dat ik hem wel hooi kan geven?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 21:52

Ja hooi zouden ze in principe allemaal tegen moeten kunnen

Is hij ook groente gewend?

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 22:00

Amber_anne schreef:
_Mir schreef:
Ik heb een dwergje, hij loopt los door de tuin. Zo tam als een hondje. Interessant wat hier gezegd wordt over voeding!

Ik bestelde eerst altijd mijn kruiden online, maar hoge (verzend)kosten, heeft iemand een tip? Verder.. hij laat op sommige plekken zijn vacht los.. soms pak je er een plukje uit, maar soms lijkt er ook stukje huidschilfer mee te komen. Nu hebben ze hem de laatste keer behandeld tegen schimmel, over de 100,- armer en heeft niets geholpen die rommel. Ik heb al ander hooi gekocht.

Heb je maar 1 konijn? Is hier een reden voor?

Ik bestel mijn kruiden bij de bunny kruidenier. Maar droog ook zelf dingen in de schuur (paardenbloem, distels, brandnetel, bietenblad, bramenblad, aardbeien blad)

Helaas wel.. meedere mislukte koppelpogingen die er niet zachtzinnig aan toe gingen. Ik durf het dus niet meer aan. Hij is op jonge leeftijd gecastreerd, maar echt behoorlijk dominant. Hij tolereert niks in 'zijn tuintje'. Wij zijn wel veel thuis/in de tuin en aaien hem elke dag, daar geniet hij van. Dus hij zit echt niet weg te kwijnen ofzo, maak je geen zorgen. :)

Seraphia Hoe bijzonder! Sterkte met het verlies nog. Ik dacht er toevallig vandaag nog aan... hoe oud worden ze gemiddeld? Mijn konijntje wordt volgend jaar 6 jaar, moet er niet aan denken dat hij er niet meer is straks.
Laatst bijgewerkt door _Mir op 07-10-24 22:03, in het totaal 3 keer bewerkt

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 22:02

Amber_anne schreef:

Ik denk niet dat hij groente gewend is. Ik wist niet dat ik dat niet zomaar kon geven (scheelt dat hij het niet eet).

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 23:22

_Mir schreef:
Seraphia Hoe bijzonder! Sterkte met het verlies nog. Ik dacht er toevallig vandaag nog aan... hoe oud worden ze gemiddeld? Mijn konijntje wordt volgend jaar 6 jaar, moet er niet aan denken dat hij er niet meer is straks.

Dankjewel!
Het lastige met konijnen is dat er geen touw aan vast te knopen is met de leeftijd. :j

Bunny is helaas maar 2 jaar geworden en overleed toen door een gasbuik. Terwijl ik Bunny samen met Binky gekocht heb als baby en Binky is 8 geworden en die mankeerde nooit iets. En Bibi is helaas ook niet oud geworden en die is overleden door een allergische reactie op de enting. (Gewoon dikke vette pech eigenlijk..) Had Binky de maagverstopping niet gehad dan had hij 100% zeker weten de 9 jaar gehaald want hij was gewoon verder een goed gezond konijn.

Een konijn van een oud vriendin van mij was destijds toen ik met haar sprak 12 jaar oud! Nu is dat wel al een 2/3 jaar geleden maar ze kunnen wel degelijk oud worden! :D Ook doet vaak de grootte van het konijn er toe. Kleinere konijnen worden vaker ouder dan de reuzen heb ik begrepen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 23:36

deksel schreef:
Amber_anne schreef:

Ik denk niet dat hij groente gewend is. Ik wist niet dat ik dat niet zomaar kon geven (scheelt dat hij het niet eet).

Geen brok de ganse dag, enkel een klein beetje brok 1 maal daags, geen groente als hij het niet gewend is, volop hooi en vers water.
De eigenaar een uitbrander geven, want geen maatje en slechte verzorging.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 08:10

Hier een beetje verdrietig en voel me onwijs schuldig... Lilo is afgelopen vrijdag op zaterdag nacht gepakt door een marter. We gaan nu uiteraard het hok helemaal verbouwen zodat er geen marter meer in kan. :\

Mochten mensen tips hebben wat betreft gaas oid, dan hoor ik het graag!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 08:16

Jeetje wat een heftig nieuws sting :knuffel:

Het gaas moet volgensmij 1,5mm dik zijn tegen marters. Wij hebben zelf verzinkt tuingaas van de Hornbach gebruikt die was toen volgensmij ietsje dunner maar we hebben het risico genomen

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 09:46

Seraphia schreef:
@xPearl, wat een schatjes! <3

Vandaag is voor Binky zijn graf monument bezorgd. De bloem heb ik er zelf bij gezet. :)
Doe ik niet voor elk dier maar Binky was gewoon zo speciaal voor mij dat hij het gewoon verdiende.
Ik heb gisteren de bovenkant van zijn hok opgeruimd want het moet uiteindelijk toch wel een keer gebeuren. Ben er nog niet aan toe gekomen om de begane grond van zijn hok te doen. Misschien dat dat morgen lukt. Het gaat sowieso gebeuren dat ik weer een koppeltje konijnen neem alleen is het voor nu gewoon nog even te vroeg. Maar ik heb Binky de belofte gedaan dat alle konijnen die na hem gaan komen net zo'n prachtig, mooi en fantastisch leven gaan krijgen als hij dat had en ik ben nogal sterk op beloftes. :o Dus dan zullen er toch wel weer konijnen moeten gaan komen hé. :D

[ Afbeelding ]

Heel erg mooi! Nog veel sterkte bij het verdriet. Dat kan er stevig inhakken wanneer je een bijzondere band had.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 09:50

Sting schreef:
Hier een beetje verdrietig en voel me onwijs schuldig... Lilo is afgelopen vrijdag op zaterdag nacht gepakt door een marter. We gaan nu uiteraard het hok helemaal verbouwen zodat er geen marter meer in kan. :

Oh wat droevig!

Het gaas moet idd dik genoeg zijn waarbij de ev plastiek coating niet meetelt want anders bijt de marter er zo doorheen. De gaten mogen max 4cm zijn, anders kan de marter erdoor. En, je moet het gaas ook ingraven, anders graaft hij er onderdoor. Uiteraard ook bovenaan gaas.
Helaas gewone (goedkope) kippengaas is onvoldoende.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 11:22

Lukasje schreef:
Sting schreef:
Hier een beetje verdrietig en voel me onwijs schuldig... Lilo is afgelopen vrijdag op zaterdag nacht gepakt door een marter. We gaan nu uiteraard het hok helemaal verbouwen zodat er geen marter meer in kan. :

Oh wat droevig!

Het gaas moet idd dik genoeg zijn waarbij de ev plastiek coating niet meetelt want anders bijt de marter er zo doorheen. De gaten mogen max 4cm zijn, anders kan de marter erdoor. En, je moet het gaas ook ingraven, anders graaft hij er onderdoor. Uiteraard ook bovenaan gaas.
Helaas gewone (goedkope) kippengaas is onvoldoende.

Ik zou voor 2 cm maximaal gaan. 4 cm wurmt ie zich nog door.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 22:54

Mag ik hier aan de kenners een vraagje stellen?
Wij hebben recent onze ram moeten laten inslapen |( . We willen voor de voedster (ze is geholpen) terug een vriendje. Maar wat heeft het meest kans op succes? Een jong konijn, of een iets oudere man? En maakt het uit of die al gecastreerd is of niet? Een erg jong konijn kan natuurlijk niet maar onze DA heeft wel ervaring met vroeg castreren dus dat is geen probleem.