Motten/Vlinders kweken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 13:59

:P Mijn man ik hadden lol bij het idee de DA te bellen met de vraag voor een afspraak voor mijn rups met diarree :')

_Karlijn

Re: Motten/Vlinders kweken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 14:12

Ze zien je al aankomen :))

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 14:12

Jis_ schreef:
:P Mijn man ik hadden lol bij het idee de DA te bellen met de vraag voor een afspraak voor mijn rups met diarree :')

Hier moet ik echt hardop om lachen :')

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 14:22

Kijk nou hoe mooi! Net een Atalanta en dagpouwoog kunnen fotograferen op de vlinderstruin. Kan niet wachten tot die van jou in vlinder-staat zijn TS

Afbeelding

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 15:39

Haarbal schreef:
Jis_ schreef:

Hier moet ik echt hardop om lachen :')

_Karlijn schreef:
Ze zien je al aankomen :))

:))

Desty schreef:
Kijk nou hoe mooi! Net een Atalanta en dagpouwoog kunnen fotograferen op de vlinderstruin. Kan niet wachten tot die van jou in vlinder-staat zijn TS

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Zo mooi! <3 Prachtige foto's ook!

Ik kijk er ook erg naar uit :):)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-24 15:05

De laatste rups is me er ook 1 :? Lekker bezig geweest met haar cocon en toen besloot ze er gister eind middag mee op te houden. Nou gaat zij volgens nog wel verpoppen maar dan los tussen wat takjes en blaadjes :') Ze maakt af en toe gekke bewegingen dus ze is niet dood

Geen idee waarom ze haar cocon niet afgemaakt heeft. Ik weet iig bij deze zeker dat niks haar heeft kunnen verstoren.

Afbeelding
En ik ging vandaag bloemen plukken in de bloementuin van mijn tante, veel mooie vlinders gezien waaronder dit Landkaartje <3

Afbeelding

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 15:20

Wij hebben Gerard vannacht opgevangen die plots op mijn vriend zijn pc te voorschijn kwam. Ik wil Gerard graag opvangen tot hij een grote sterke nachtvlinder word, en terug de natuur in kan. Maar wat is geschikt om hem in te houden zonder dat ik van alles hoef aan te schaffen? Gezien Gerard waarschijnlijk een eenmalig ding word. Gerard zit nu even in een pot met wat takken want dat is wat beter dan op een pc.

Afbeelding
Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-24 15:47

:)) Gerard is een Rups van de Witvlakvlinder. Denk ik

Eten; oa Wilg Berk Hazelaar, hij zal wel snel eten nodig hebben als hij binnen zat.
Een bakje met dichte deksel (of gaten in de deksel maar onder een overkapping) met luchtgaten aan de zijkant. Als je daar een pantykous omheen doet kunnen zelfs de kleinste vliegjes er niet bij. En dan lekker buiten laten staan

Eten om de 2 á 3 dagen verversen. takjes in een flesje met water en opening hals afdekken, met keukenrol of iets dergelijks, anders kruipen ze met nog genoeg ruimte nog wel eens de fles in en verdringen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 16:14

Ik zag op internet ook wel simpele bakken met vershoudfolie erover met gaatjes erin geprikt.

Dat vond ik trouwens ook erg handig voor de blaadjes; een aardewerk potje of drinkglas met natte grond erin, vershoudfolie erover trekken, en daar de takjes met blaadjes doorheen prikken. Helemaal veilig en geeft geen rotzooi :D

Jis, je rups heeft een apart nestje gemaakt haha :))

Die landkaartjes zitten hier ook met de tientallen, echt gaaf :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-24 16:44

8nnemiek schreef:
Ik zag op internet ook wel simpele bakken met vershoudfolie erover met gaatjes erin geprikt.

Dat vond ik trouwens ook erg handig voor de blaadjes; een aardewerk potje of drinkglas met natte grond erin, vershoudfolie erover trekken, en daar de takjes met blaadjes doorheen prikken. Helemaal veilig en geeft geen rotzooi :D

Die landkaartjes zitten hier ook met de tientallen, echt gaaf :D

Goed idee 8nnemieke! Ik was soms ongerust of de flesjes niet om gingen vallen, stonden door de takken tegen de randen wel redelijk stabiel. Maar in een lage zwaardere pot met aarde en folie is wellicht handiger

Citaat:

Ziet er een beetje treurig uit zo :))

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 17:49

Eens kijken wat het grootste bakje is dat we in huis hebben. Zal vriend lief erop uit sturen voor wilgen takken ivm dat ik zo moet werken. Hij heeft voor nu een takje van de vlinderstruik, appelboom en van mijn kruising braam. Gezien ik ook ergens las dat ze bramen bladeren eten.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-24 09:58

Gifgroene pop en aan het verkleuren
naar bruin, dat was de laatste en nu maar wachten :):)
Hopelijk prachtige Motten eind September begin Oktober.

Afbeelding

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 16:04

Het valt me op dat je nu opeens heel veel Atalanta’s en Dagpauwogen ziet. Iedere dag weer genieten :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-24 16:32

:j Heel leuk! <3

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 20:46

Nog een rups gered van de verdrinkingsdood in Slovenië. Iemand van jullie een idee welke soort dit was?

Afbeelding

Afbeelding

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 07:18

Heb het even aan chat gpt gevraagd, die denkt de grote beer :D

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 00:51

Doet me denken aan een veelvraat

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 18:05

Wat goed, hoe komt hij nou in het water terecht? :')

Ik had zondag ook een reddingsactie van een rups :)) Waren aan het fietsen en toen liep er een rups over het fietspad in het bos. Ik snel gestopt want er reden mensen achter ons en heb hem naar de overkant begeleid. Een kind vroeg aan papa wat die mevrouw aan het doen was :')
Was een Veelvraat. Ik denk die van jou ook Desty :j

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-24 16:06

Het is nu aftellen voor mij :D
Met de Atlassen lijkt het allemaal goed te gaan, 4 van de 6 Atlas poppen waren vandaag ook nog eens erg bewegelijk toen ik ze vast ging maken aan het gaas van de kooi, dus dat is veelbelovend. Vanaf 5 oktober is er een kans dat er wat uit gaat komen.

https://youtube.com/shorts/XdicT6li_FM? ... UWQBXR_s9r

En een tegenvaller ook. Ik had 2 Suraka cocons aan de takken laten zitten en nou zijn dat ook net de 2 twee (eerste groep Suraka's) waarvan de poppen zich niet verder ontwikkeld hebben. en een soort van uit elkaar spatte met een zachtgele soep := |( Deze hadden over een week ongeveer uit kunnen komen, maar helaas.
Ik ga ervan uit dat aan de takken laten zitten om wat voor reden dan ook geen goed idee was. Ze zaten ook dicht op elkaar. Nu van die groep nog 1 pop over :7
Maar dit waren dus de eerste die verpopte dus ik hou mijn hart vast voor de 2e groep. Hopelijk daar alles goed mee.

Afbeelding

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 16:50

Jis_ schreef:
Met de Atlassen lijkt het allemaal goed te gaan, 4 van de 6 Atlas poppen waren vandaag ook nog eens erg bewegelijk toen ik ze vast ging maken aan het gaas van de kooi, dus dat is veelbelovend. Vanaf 5 oktober is er een kans dat er wat uit gaat komen.

En een tegenvaller ook. Ik had 2 Suraka cocons aan de takken laten zitten en nou zijn dat ook net de 2 twee (eerste groep Suraka's) waarvan de poppen zich niet verder ontwikkeld hebben. en een soort van uit elkaar spatte met een zachtgele soep := |( Deze hadden over een week ongeveer uit kunnen komen, maar helaas.
Ik ga ervan uit dat aan de takken laten zitten om wat voor reden dan ook geen goed idee was. Ze zaten ook dicht op elkaar. Nu van die groep nog 1 pop over :7
Maar dit waren dus de eerste die verpopte dus ik hou mijn hart vast voor de 2e groep. Hopelijk daar alles goed mee.

[ Afbeelding ]

Wat jammer van je pop!

Op het filmpje is ‘ie zich aan het “verkleden” denk ik. Wat tof dat je dit zo in beeld hebt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 18:00

Ik dacht dat ik gisteren een alien had gevonden in huis, bleek een zakdrager, welke uiteindelijk een mot wordt. Maar deze vond ik toch wel creepy :') z'n voorkant kwam er steeds uit een dan ging zijn achterlijf, die werd een soort van ingeschoven
Afbeelding

Alsnog lijkt deze me niet helemaal oke, maar geïnfecteerd

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-24 18:45

ievie schreef:
Jis_ schreef:

[ Afbeelding ]

Wat jammer van je pop!

Op het filmpje is ‘ie zich aan het “verkleden” denk ik. Wat tof dat je dit zo in beeld hebt.

Heel jammer :j ik duim verder voor de andere

Ja blij met dat filmpje :D

moonsparkle schreef:
Ik dacht dat ik gisteren een alien had gevonden in huis, bleek een zakdrager, welke uiteindelijk een mot wordt. Maar deze vond ik toch wel creepy :') z'n voorkant kwam er steeds uit een dan ging zijn achterlijf, die werd een soort van ingeschoven
[ Afbeelding ]

Alsnog lijkt deze me niet helemaal oke, maar geïnfecteerd

:wow: Wat vet! Die moest ik even opzoeken. Deze rups verzameld dus van alles, als camouflage denk ik, nog niet verder gelezen. Daarom ziet hij er zo, uhm rommelig?, uit :')

Edit;
Citaat:
Om de kwetsbare achterkant van hun lichaam te beschermen

Citaat:
De rupsen sjouwen de hele winter met hun zak rond, om in maart tot vlindertje te verpoppen.

:')
Wist niet dat er een Mot bestond die in het stadia van rups in de winter leeft.

Leuk dat je dit deelde hier!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 19:39

Wat grappig, nog nooit gezien

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 19:47

Ik dacht ik echt dit heb ik nog nooit gezien, bizar :') deze heeft lekker stof voor mij verzameld

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-24 08:33

:)) Heel Tof diertje!

Ik ga elke ochtend even kijken op de ''poppenkamer'' :D en dit had ik nog niet verwacht. Gister had ik ze opgehangen in de kooi en vandaag is er ineens een Mot! *\%/* En dat amper 5 weken na het verpoppen.

Het is een mannetje <3 Hij zit nu te zitten op een plant

Afbeelding

Afbeelding