Wat kost een hond nou eigenlijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 14:51

Hier drie honden:

BOEM, reu, 14 jaar, artrose en nierproblemen
TROLLIE, teefje, 11 à 12 jaar, ziekte van cushing
OREO, teefje, 4 jaar, gezond

AUGUSTUS 2024

* Dierenarts € 101.55
(Trollie 1x abces in haar zij en nu onder een pootje)
* Voer voor de meiden €62.50
* Voer Boem €51.95
* Nieuwe waterbak €3.60

TOTAAL €219.60

Een gemiddelde maand.

Warboel

Re: Wat kost een hond nou eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 14:57

Appa heeft overigens z’n eigen spaarpot, z’n prijzengeld dat ‘ie verdiend op de renbaan gaat daarin _O- hij heeft nu ongeveer €30 euro gewonnen in totaal :+ dat is z’n huur :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 15:48

Voor ons is maandelijks bijhouden onnozel, sommige maanden zijn takkeduur, sommige maanden spotgoedkoop. Deze maand heb ik bijvoorbeeld nog geen €50,- uitgegeven aan noodzakelijke dingen voor de honden. Wel €100,- aan niet noodzakelijke dingen. :+

Dierenarts kan ik ook lastig toevoegen, eigenlijk komen onze honden er zelden tot nooit maar van 08/08/2023 tot 01/03/2024 hebben we wel zo'n bijna €15000,- aan DA kosten en additionele kosten gehad. Dit had niks te maken met ongezond zijn ofzo, maar vooral met brute pech in, om en rond de nesten. Plus we hadden Giardia gekregen van een andere hond, dat is ook eigenlijk het duurste in 'medicijnen' wat we in die twaalf jaar gehad hebben. Alleen al Giardia was goed voor zo'n €1500,- in kosten. :=

Dit is in ieder geval ons maandelijks 'sowieso' lijstje, ik zal nog een later
lijstje toevoegen met andere kosten.

TIEN STUKS - jongste zijn 8 maanden, oudste is 12 jaar. Border Collies, Schotse Collies & een Sheltie, gewichten van 12kg tot 22kg.
Sowieso maandelijks, dingen die verdeeld zijn met wel constant zijn berekend per maand.
    €| KVV| €308,-
    €| Brok| €133,-
    €| Gestoomd vlees| €60,-
    €| Supplementen voer| +/-€16,-
    €| Supplementen sport| +/-€30,-
    €| Titer| €14,-
    €| Rabiës| €22,-
    €| Vlooien & teken bestrijding €11,-
    €| Seminar | +/- €65,-
    €| Wedstrijden | +/- €100,-
    €| Medicijnen Harvey | €22,-
    €| Brillen & lenzen | €12,50
    €| Trimmer Abbay| €32,50
    €| Snacks| +/-€50,-
    >> TOTAAL: €876,- <<

Uiteraard met dank aan Curse voor het lijstje! :Y)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 15:57

Hhahahaha ja daar zaten we idd op te wachten *\o/*

Eerlijk, omgerekend per hond vind ik het een heel net gemiddelde als er voer, snacks, training, wedstrijden en suppletie bij zit bv. Uiteraard zitten hier niet je extra kosten bij van aanschaf van gear, speelgoed e.d. (ik wil je Zippy Paws rekeningen wel zien hahahaa) maar vind echt dat je dat netjes doet.

Ik moest dan wel weer een maand werken voor dit totaal bedrag bij m’n bijbaan een paar jaar terug, dus da’s wel gewoon pijnlijk hahaha. Maar toch, voor 10 honden vind ik het echt netjes!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 16:39

KimD schreef:
Ik geloof niet dat ik dit wil berekenen. _O-

Ik ook eigenlijk niet. We hebben 2 honden, beide met de nodige extra kosten zoals medicatie ( 1 flesje voor de allergiebehandeling is € 282.-), supplementen en behandelingen elke 6 weken zoals fysio ( € 60.-).
Maar ze zijn het beide dubbel en dwars waard.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 21:57

Ik heb vier honden. De standaard kosten zijn ongeveer een 200 euro per maand en dat is dan zonder veeartskosten en medicatie en andere spullen. Verder wil ik er maar niet te veel over nadenken wat ik in de maand kwijt ben aan dieren.... :')

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:14

Leo schreef:
Ik heb dankzij dit topic gesloten eens een kasboekje voor Fitz bij te houden.

Juli was dus een dure maand. Ik had in juni de vriezer vol KVV gedaan (208 euro) en moest in juli voeding voor 3 weken vakantie inslaan dus 2 maanden dubbelop, wat maakt dat we deze maand qua voeding helemaal gedekt waren en geen kosten hebben gemaakt.

Augustus
* Souvenir voor de hond (biertje en koekjes bij een brouwerij): 5 euro
* Een koelvest tweedehands overgenomen: 40 euro
* Supplementen (omega-3 olie, Hypersex druppels en een pot bokashi): 64,40
Totaal: 109,40

Mooi goedkope maand :j

Er kwam op de valreep nog een Hushmuff bij, van 36,81 incl verzending. Totaal augustus dus: 146,21 euro.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 11:54

Ik heb 4 honden, gewichten tussen de 11 en 18 kilo.
Per dag gaat er 1 kg aan Kivo in. Dat is goed voor zo’n 3 euro.
Dus per maand zo’n 90 euro aan vlees.
Dan nog zo’n 150 euro aan training
Zo’n 80 euro aan wedstrijden
Zeg 50-60 euro aan snacks
Voor Csiva zo’n 30 euro aan medicatie tegen incontinentie.

Dus sowieso ruim 400 euro per maand. 100 euro per hond. Kan slechter.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 12:21

Wil het niet weten, er zijn hier dure maanden en goedkope maanden, maar aan kvv/ vlees gaat er zo'n 300 euro per maand doorheen, denk ik en lekkertjes 150 euro.. standaard...

Maar wel met 7 honden, daar komen dan evt dierenarts kosten bij, maar deze maand gelukkig geen dierenarts gezien..

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 14:26

Machie schreef:

Hoe kom je aan €3 per kilo Kivo? Zo goedkoop kan ik het niet vinden (ja, voor 500gr).

Hier gaat er ook ongeveer een kilo per dag door heen (2 honden, 25kg en 8,5 kg). Met verschillende smaken en merken kom ik gemiddeld op een euro of €4 per dag en dan koop ik het nog bij de groothandel.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 14:57

mavantos schreef:
Machie schreef:

Hoe kom je aan €3 per kilo Kivo? Zo goedkoop kan ik het niet vinden (ja, voor 500gr).

Hier gaat er ook ongeveer een kilo per dag door heen (2 honden, 25kg en 8,5 kg). Met verschillende smaken en merken kom ik gemiddeld op een euro of €4 per dag en dan koop ik het nog bij de groothandel.

Ik gok kennelkorting, onze KVV kost normaal ook €5,90 per kilo maar dat betalen wij ook niet.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 15:25

Ik schrik toch eigenlijk wel van de lijstjes die ik hier langs zie komen.

Hier 1 hond, poedel a 7 kg van 13 jaar.
augustus
voer (vlees en brok) +/- 30 euro,

That's it voor deze maand.

Vlooien middel en ontworming doe ik niet preventief enkel als nodig is,
snoepjes doet ze lang mee want ze krijgt hooguit 1 snoepje per dag.
Verder doet ze lang met haar slaap kussens enz.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 15:32

Even niet kijkend dan naar extra uitgaves maar gewoon basics; voer: Mijn herder weegt 35-37kg dus het is niet te vergelijken met bv een poedel a 7kg. Dan zit je al zonder gek te doen vanzelf met een flink hogere uitgave aan alleen voer natuurlijk (in ons geval ongeveer 115-140 per maand aan het vlees zonder toevoeging van groenten ed, en afhankelijk van welke merken KVV ik voer op dat moment). Maar dit trekt ook door met aanschaf qua spullen e.d.; over ’t algemeen is voor grotere honden vaak een product automatisch ook iets duurder als voor een kleinere hond omdat er meer materiaal nodig is om te maken(denk aan tuigjes, jasjes, benches, kussens, etc ook al koop je niet alles maandelijks maar het is wel overal te ‘voelen’) maar ook met gebruik van suppletie, medicatie, e.d. moet je 9/10x meer geven afgaand op een hoger gewicht. Dat soort dingen tikken natuurlijk al snel door, los van wat iemand nog aan extra uitgaves en luxe dingen uitgeeft maandelijks. Net als iemand met meer honden etc. dus het is ook heel lastig vergelijken met elkaar vind ik.

Het is soms ook wel een beetje bizar wat alles kost vandaag de dag moet ik zeggen. Je hoeft echt niet veel moeite te doen om een hoog bedrag aan’t eind van de maand te zien, als je met pech DA erbij hebt of andere uitgaves hebt moeten doen nog behalve de basics van voer.

edit:
Met sommige dingen kies ik dan ook vaak bewust voor bepaalde merken e.d. wat duurder zijn (zoals voor de tuigjes en jassen ed) en waar iemand anders wel een goedkoper alternatief kiest bv maar dat is natuurlijk ieder voor zich.

En preventief ontwormen e.d. doen wij ook niet, maar wel ontlastingonderzoek wat elke zoveel maanden 37,50 kost bv. :j Niet preventief ontwormen of niet standaard vaccineren e.d. betekent niet altijd kosteloos zijn ook natuurlijk. Titer-bepaling, ontlasting onderzoek e.d.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 16:04

XxLiEsJuHhxX schreef:

augustus

En ik schrik dan soms weer van juist zulke lage bedragen. :=

Hier is het wel behoorlijk veel (zonder onverwachte kosten zoals D.A. uiteraard).
Maar ja, beter verwend dan verwaarloosd zeg ik dan altijd maar. O:) :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 16:24

Wat een geld! Nooit honden gehad, ik schrik ervan dat dat zoveel kost. Blij dat ik een kat heb die per maand nog geen 30 euro kost.. elke maand.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 16:26

Ik vind een kat niet per definitie goedkoper altijd (in verhouding dan) maar het is idd wel zeker goedkoper over ’t algemeen als de gemiddelde hond wel ja (al ben ik gemiddeld meer kwijt als menig hondeneigenaar hier in het topic voor alleen onze ene kat :') ) omdat je vaak toch wat mindere extra kosten hebt bovenop de basis. Het is maar net Wat je koopt en voert en gebruikt qua spulletjes en daarin kun je als katten eigenaar dus ook een flink verschil in uitgaves hebben natuurlijk. Ik ben voor onze Maine Coon ook rond de 100e per maand kwijt voor alleen voer en kattenbak vulling. Dus geen DA kosten, extra kosten zoals vorige maand een nieuwe kattenbak, etc etc. (nu hebben wij wel een kat van 7.5/8kg maar toch)

Maar ik heb voor m’n kat bv ook een tuigje gekocht, een sleeplijntje etc zodat ze achterom ‘los’ kan enz, dus heb daar wel ook eens extra kosten aan. Tot nu toe in 5 jaar dan wel vrijwel geen DA kosten gehad bv. dus dat scheelt wel. Onze krabpaal kostte bijna 400e ook enz. dus ik investeer wel best wat ja :') #notsorry.

edit:
Ik heb dan wel al ruim 10 jaar geen paard meer waar ik stalling e.d. aan kwijt ben. Ik ben met onze hond en kat gemiddeld wel goedkoper uit als wat ik met m’n ene paard qua maandelijkse kosten had bv.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 17:06

In augustus zaten we de hele maand in Noorwegen, weinig gekke kosten gehad:
- maaltijd hondenworst (€5)
- grote zak voer (€55)
- anti-tekendruppels (weet de prijs niet meer, maar was duur)
- kosten voor mee op de ferry €20
- ook de factuur voor het nieuwe blok training alvast gehad (€200)

Kosten september die eraan zitten te komen:
- workshop €115 (+ reiskosten + nachtjes camping)
- trainingswild €20
- nieuwe tuigje €60

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 17:07

Ik was gemiddeld minder kwijt voor mijn katten, maar alsnog pak 'm beet €1.000,- op jaarbasis voor de basiskosten (voer, grit, natvoer, katten snoepjes, entingen, parasietenbestrijding, speeltjes).
Rekende ik een nieuwe krabpaal en verdere dierenartskosten etc niet mee, daar kon je gerust nog eens >€1.000,- bij optellen in een slecht jaar.

Gemiddeld was ik voor 2 katten en 1-2 opvangkatten (dierenartskosten werden daarvan vergoed, de rest betaalde ik zelf, kocht groot in) minstens net zoveel kwijt als voor de 2 honden en 2 cavia's nu. :+

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 17:20

Supervixen schreef:
Wat een geld! Nooit honden gehad, ik schrik ervan dat dat zoveel kost. Blij dat ik een kat heb die per maand nog geen 30 euro kost.. elke maand.

Ik vind het ook bizar wat mensen uitgeven. Wij hebben twee katten en sinds eind mei een hond en in het begin moet je even alle benodigdheden kopen dus dat is een uitgave. Maar ook daarin kan je keuzes maken want onze hond zijn favo kussen en favo speeltjes komen van de Action. :D

Hij eet ongeveer een halve kilo brok per dag dus een zak van 12,5 kilo doet hij net geen maand mee. Die zak is €40 dus laten we zeggen €50 per maand aan brok. Verder krijgt hij kluiven enzovoorts wat misschien nog een €20/€30 per maand is. Dan nog af en toe ontwormen of ontvlooien.. Maar ver boven de €100 komen wij echt niet als er geen gekke dierenartskosten bij komen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 17:24

Tja wat is duur. Mijn actieve hond van bijna 28 kg eet alleen al zo'n 120 tot 150 euro per maand incl snacks, misschien wel meer. Ik koop wel groter in, waar ik speciaal een extra vriezer voor heb gekocht. Dan kan ik het gratis laten bezorgen eens in de 2 maanden. Ik kies specifieke merken, waar ik zeker weet dat hij goed en verantwoord vlees eet.
Snacks probeer ik ook aanbiedingen mee te pakken maar kies wel bewust voor bepaalde shops. Herkomst vind ik namelijk ook heel belangrijk. Natuurlijk kan ik goedkoper snacks halen bij een grote dierenwinkel hier in de buurt, maar die snacks hebben weer dubieuze herkomst en dat wil ik niet. Zelfde met speeltjes en voerbakken.
Soms zijn het dus bewuste duurdere keuzes en soms ben je gewoon ook duurder uit met bepaalde zaken.
Verder heb ik geen kinderen en rijd een kleine zuinige auto, heb amper tot geen energiekosten per jaar (krijg geld toe). We kamperen ipv dure hotelvakantie. Zo besparen we weer anders dan anderen, maar niet op de hond (oh behalve de trimmer, daar komt hij niet :)) ) of de andere dieren.
Laatst bijgewerkt door Leo op 31-08-24 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 17:29

Ik denk dat er met lijstjes/kosten ook veel verschil is welk type/kwaliteit voer er gegeven wordt. :)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 17:34

xChantal94 schreef:
Ik denk dat er met lijstjes/kosten ook veel verschil is welk type/kwaliteit voer er gegeven wordt. :)

Zeker ook wel waar :j
En als Voedingstherapeut in opleiding kan ik niet bij mezelf aankomen met voer dat niet aan een bepaalde lat voldoet. En natuurlijk voel je dat in de portemonnee :j

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 17:35

Myfairytale schreef:
XxLiEsJuHhxX schreef:

augustus

Hier is het wel behoorlijk veel (zonder onverwachte kosten zoals D.A. uiteraard).

Dat ik geen 100e euro's per maand aan kosten heb betekend niet dat mijn hondje verwaarloosd word.
Bepaalde dingen hoef je nu eenmaal niet elke maand opnieuw te kopen zoals kussens, speeltjes en bepaalde medicijnen bijvoorbeeld. Mijn hondje is ondertussen ook ouder dus speelt niet echt meer zo met speeltjes maar is daar in tegen dolblij met stokjes en dennenappels die ze in de tuin vind om eventjes mee te spelen, die kosten niks.
Kosten voor vacht onderhoud heb ik zo doorgaans niet omdat ik haar zelf trim, daarvan het materiaal koop je niet elke maand opnieuw normaal gesproken.
En ook dierenarts kosten, een beetje gezonde hond hoeft niet maandelijks naar de dierenarts, gelukkig ook maar want we hebben de afgelopen 3 maanden al een goede 2.500 naar de dierenarts gebracht voor de katten.
En kwa snoepjes, ik snap nooit zo goed mensen die hun dieren helemaal vol proppen ermee O:)

Ik bespaar voor mijn gevoel op niks bij onze dieren, ze krijgen hoge kwaliteit voer, en hebben meer dan genoeg dekentjes, kussens en speeltjes. Ik zou niet weten waar ik mijn dieren te kort zou doen O:)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 17:50

Ik denk ook zeker niet dat iemand dat bedoelt of denkt :D

Even ter vergelijking:
Mijn hond (28kg) eet gemiddeld 3 a 4 euro per dag aan vlees (soms wat meer bij duurdere vleessoorten, soms wat minder). Dat is 120 euro per maand. Excl snacks (zal dus hoger uitvallen nog dan ik dacht in mn vorige post).
Een hond van 7 kg is 4 keer lichter dan mijn hond, dus 120:4 = 30 euro. Komt aardig overeen, toch? :D even alle andere factoren als sport, activiteiten enz buiten beschouwing gelaten.
Laatst bijgewerkt door Leo op 31-08-24 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 18:33

XxLiEsJuHhxX schreef:
Myfairytale schreef:

Dat ik geen 100e euro's per maand aan kosten heb betekend niet dat mijn hondje verwaarloosd word.
Bepaalde dingen hoef je nu eenmaal niet elke maand opnieuw te kopen zoals kussens, speeltjes en bepaalde medicijnen bijvoorbeeld. Mijn hondje is ondertussen ook ouder dus speelt niet echt meer zo met speeltjes maar is daar in tegen dolblij met stokjes en dennenappels die ze in de tuin vind om eventjes mee te spelen, die kosten niks.
Kosten voor vacht onderhoud heb ik zo doorgaans niet omdat ik haar zelf trim, daarvan het materiaal koop je niet elke maand opnieuw normaal gesproken.
En ook dierenarts kosten, een beetje gezonde hond hoeft niet maandelijks naar de dierenarts, gelukkig ook maar want we hebben de afgelopen 3 maanden al een goede 2.500 naar de dierenarts gebracht voor de katten.
En kwa snoepjes, ik snap nooit zo goed mensen die hun dieren helemaal vol proppen ermee O:)

Ik bespaar voor mijn gevoel op niks bij onze dieren, ze krijgen hoge kwaliteit voer, en hebben meer dan genoeg dekentjes, kussens en speeltjes. Ik zou niet weten waar ik mijn dieren te kort zou doen O:)

Hoho, waar zeg ik dat jouw hondje verwaarloosd wordt?
Volgens mij zeg ik dat nergens?!

Het is een uitdrukking en toepasselijk voor mijn honden. :)

Daarnaast heb ik meerdere redenen voor mezelf om net wat Leo zegt "de lat wat hoger te leggen" betreft mijn eigen honden.

Ik wil kwaliteit en dat kost wat. En het maakt me erg blij en vind het enorm leuk. :D