Zorgen om hond na tekenbeten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 20:15

Volg je onderbuikgevoel, dat klopt vaak wel. Jij kent je dier het beste en weet hoe ze normaal reageren op pijn en ongemak. Hopelijk werkt de corporal voldoende om hem vanavond en vannacht comfortabel te houden. Vooral als de hotspot in de buurt van zijn keel en luchtpijp zit doe je er goed aan om het strak te monitoren ook op kans met benauwdheidsklachten. Liever een keer eerder aan de bel trekken dan te laat.

Bekijk het nu nog even per uur, zodra hij comfortabel wordt kan je dat gaan verlengen om het daarna per dag te gaan bekijken. Eerst is het belangrijk dat hij comfortabel wordt.

TS, je bent goed aan het handelen :j

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 21:31

Inmiddels is de rust bij mij ook iets meer wedergekeerd. Toen ik thuis kwam was ik echt in paniek met hoe ik Elvis vond en dan is het soms best lastig om alleen te wonen. Gelukkig kon ik hier even spuien en ook bij mijn vader, broertje en oma m’n verhaal kwijt. Ik was zo boos op mezelf dat ik hem had achtergelaten in Arnhem gisteren, maar dat is een irrationele gedachte. Ik doe echt wat ik kan en mijn honden zijn alles voor me, daar leef ik voor.

Elvis is niet meer zo aan het janken en zijn ademhaling is over het algemeen wat rustiger. Af en toe begint hij toch weer even te piepen of heel snel te ademen, maar als hij dan anders gaat liggen is het vaak wel snel weer beter. Ik vind hem nog niet helemaal comfortabel zoals ik graag zou zien, maar ten opzichte van 1,5 uur geleden gaat het beter. Ik vermoed dat door de zwelling het ademhalen ook wat moeilijker kan zijn en dat er ook voor zorgt dat ik hem meer geluiden hoor maken tijdens het ademhalen.

Om 20:00 uur was z’n temperatuur 38,0, dus super netjes. Z’n ademhaling is nu 46 keer / minuut en pols 64 keer / minuut. Ik heb net samen met m’n vader de wond weer schoongemaakt en ingesmeerd voor de nacht. Ik durf de nacht zo goed in te gaan. Ik zet m’n wekker wel een paar keer om hem even te controleren, maar hoop dat dat niet uitgebreid nodig is en hij lekker gaat slapen.

Ik hoop dat we zo allebei even wat uurtjes slaap gaan pakken. Ik ga morgen met hem naar mijn eigen dierenarts om de hotspot te laten controleren en te overleggen of er misschien antibiotica nodig is. Ik heb het idee dat het nu twee wat “diepere” wonden zijn en de huid eromheen wat meer oppervlakkig ontstoken is, maar hij vindt het zo pijnlijk dat ik ook niet heel lang heb kunnen kijken en aanraken is sowieso weer een strijd. Ik had mijn telefoon niet bij de hand, dus helaas nog geen foto. Ik ga de dierenarts morgen vragen een foto te maken.

Hij heeft ook weer wat gegeten, dus zijn normale avondportie qua voeding zit er weer in. Vanuit de voedingsdeskundige ook fijn advies gekregen waarmee ik zijn darmen kan ondersteunen de komende tijd, dus dat is fijn. Hopelijk is de diarree dan snel weer onder controle. Hij heeft helaas niet meer gedronken, maar wie weet vannacht weer.

Ik wil jullie allemaal heel erg bedanken voor het medeleven en de steun, dat doet me echt goed. Het is fijn om van verschillende invalshoeken suggesties en tips te krijgen en soms ook wat woorden te lezen die helpen relativeren. Dus dank daarvoor.

Ik hoop dat er vannacht geen update volgt, maar morgenochtend uiteraard wel weer als ik bij de dierenarts geweest ben.

sterregoud

Re: Zorgen om hond na tekenbeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 21:32

Ik hoop dat jullie een goede nacht hebben. En dat Elvis veel herstel boekt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 22:12

Welterusten voor jou en Elvis.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 22:16

Ik hoop dat jullie rustig de nacht doorkomen. Het klinkt iig alsof Elvis rustiger is en dat je dat zo iig vertrouwd tot morgen dat is fijn. Je kent je hond het beste iemand zei dat al volg je onderbuikgevoel. En als dat goed is dan is dat goed.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 22:28

Jeetje seg, ik kan me de paniek voorstellen, heel erg zelfs! Gelukkig lees ik dat Elvis inmiddels iets comfortabeler is. Ik hoop dat jullie beide deze nacht wat kunnen rusten. :(:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 22:30

Misschien is Elvis nu ook een stukje rustiger omdat jij rustig bent. Ze voelen de paniek ook.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 22:39

Poeh TS, wat een vreselijke nachtmerrie ga je doorheen… gelukkig gaat het beter met hem. Hopelijk is het ergste achter de rug nu… sterkte!

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 22:41

Wat een ellende. Hopelijk gaat het vanaf nu beter en is de hotspot snel onder controle.
Ik duim voor jullie. Slaap lekker

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 23:10

Zou het kunnen dat er misschien het kopje van de teek is achtergebleven oid en dat dat nu ook zit te etteren?

Meis wat een ellende -O- ik hoop dat jullie beide even een paar uurtjes lekker kunnen slapen, fijn dat hij nu wat rustiger lijkt. Hopelijk toch een beetje lekker slapen :*

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 23:14

Ik zag je topic vandaag voorbij komen en heb het ook even gevolgd, wat een ellende allemaal zeg! Arme Elvis en arme jij, wat een stress is dit. Hij eet en de bloeduitslagen zijn goed, dus dat is alvast positief. Die hotspot is misschien toch de boosdoender als er verder helemaal niets te vinden is dan eerst daar maar van uit gaat. Misschien is er inderdaad iets van de teek blijven zitten, dat kan ook flink irritatie veroorzaken. Misschien daar morgen even door de DA naar laten kijken. Hopelijk is hij er morgen een stuk beter aan toe en hebben jullie een rustige nacht. Heel veel sterkte en succes deze nacht!

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 01:33

Ik was om 23:30 uur lekker in slaap gedommeld, maar werd net wakker gemaakt door mijn andere hond. Elvis was weer wat onrustig en had in huis gepoept. Hele plakkerige, stinkende diarree. Pols en ademhaling zijn nu wat sneller, maar hij is nu weer rustig gaan liggen. Ik ga ook weer even proberen m’n ogen te sluiten.

Ik heb het idee dat ik beide tegen er netjes helemaal uit heb gekregen, maar sluit het zeker niet uit. Ik ga dat bij de dierenarts wel nog even aankaarten. Als het goed is, is dit dinsdag gecontroleerd, maar het zijn natuurlijk zulke kleine beestjes dat je dat bij een onrustige hond snel over het hoofd kan zien.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 03:02

Is de diarree begonnen na gebruik van de carporal? Is het een idee om te vragen of je een andere, niet NSAID pijnstiller kunt proberen…?

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 03:54

Hij had goede ontlasting tot vrijdag rond 15:00 uur. Sindsdien heeft hij diarree. De carporal had hij dinsdag in injectievorm verwacht, dus dan zou ik al eerder diarree verwachten. Vanavond heeft hij dan ook weer carporal gekregen, maar toen was de diarree natuurlijk al begonnen.

Ik wil straks wel om een maagbeschermer vragen voor de zekerheid.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 12:07

Vanochtend bij mijn eigen dierenarts geweest en die was het met me eens dat de wond er niet goed uit zag en verslechterd was. Ik heb nu hydrocortisol lotion meegekregen en daar moet het eigenlijk wel snel opknappen. Mocht dat niet het geval zijn, krijgt hij nog orale antibiotica, maar gezien hij zich duidelijk niet lekker voelt had dat nu niet de voorkeur. Het is gelukt een foto te maken

Afbeelding

Bij de “onderste wond” is het erg dik en opgezwollen. Het was één wond, maar er is een tweede hotspot bij ontstaan lijkt het… Het haar is goed weggeschoren trouwens. Hij is nogal bewegelijk, dus het lijkt alsof het haar in de wond zit, maar dit is z’n baard die voor de foto kwam.

Temperatuur was weer 38,8, dus netjes. Pols was ook goed. Ademhaling weer snel, maar dat is niet gek van de combinatie pijn, warmte, stress en je niet goed voelen. Helaas nog wel flink aan de diarree, vanochtend vroeg ook met een vieze slijmlaag en zwartbruin. Net was het gelukkig weer lichter van kleur. Ik ben nu op advies van de voedingsdeskundige morosoep aan het koken om z’n darmen wat te ondersteunen.

Hij blijft voor nu tot maandag in ieder geval even op de carporal omdat hij daar nu geen bijwerkingen van lijkt te hebben het dus wel is aangeslagen vannacht. De voorkeur is dan niet om weer van medicatie te wisselen. Maandag moet ik sowieso weer nieuwe tabletten halen, dus dan kan ik weer even overleggen hoe of wat. Diarree moet dan ook wel een stuk beter / weg zijn.

Hij drinkt helaas nog steeds niet goed (gisteren bij thuiskomst voor het laatst), dus ik geef hem zijn voeding met wat vocht en blijf hem stimuleren. Hopelijk pakt hij dit weer snel op. Eten gaat gelukkig wel goed, hij heeft enorme honger. Gelukkig braakt hij niet. Z’n buik borrelt wel en maakt veel geluiden, maar dat zal door de diarree komen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 12:26

Wat een zorgen, TS.

Veel beterschap, dat je hond snel mag opknappen.

Gelukkig is het tropische weer morgen weer voorbij. Dat lijkt me een stuk comfortabeler voor Elvis.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 12:28

Gelukkig verslechterd hij niet.
Is het mogelijk om vocht toe te voegen aan zijn eten?
Ik blijf nog even doorgaan met duimen voor Elvis.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 12:44

Ik voeg inderdaad vocht toe aan zijn voeding. Ik kan helaas niet te veel toevoegen, want dan trekt meneer z’n neus ervoor op. -O-

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 12:47

Fijn dat jullie redelijk de nacht door gekomen zijn. Het weer zal nu ook niet mee werken natuurlijk. Zolang hij geen koorts ontwikkeld zit je redelijk safe.

Bottenbouillon was geen optie geloof ik hè? En anders meerdere keren per dag eten met water aanbieden. Dan verdeel je zijn eten in kleinere porties eventueel of geef je wat extras. Vooral met die warmte is het belangrijk om voldoende vocht binnen te krijgen.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 13:02

Ik heb de bottenbouillon nog niet binnen helaas (heb geit besteld). Ik bied hem nu inderdaad z’n porties in meerdere keren aan zodat er in ieder geval vocht in gaat. Ik heb ook wat pompoenijsjes voor de honden ingevroren liggen, misschien dat hij daar wel zin in heeft.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 13:04

Je zou nog nutrigel kunnen vragen of bestellen. Daar zit vocht in en houd de bloedsuiker spiegel op pijl. Zou ik doen in overleg met de da. Het kan geen kwaad en het is lekker voor ze. Vaak krijgen ze er meer trek van en gaat vanaf een een half uurtje na een lepeltje of lik nutrigel het eigen voer er beter in :j

https://www.newpharma.nl/virbac/5965/vi ... &utm_term=
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 20-07-24 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 13:08

Met de hydrocortison zalf gaat het snel zat straks. Let wel op dat je niet met blote handen doet, of direct daarna wassen.
Trekt ook bij ons in namelijk..

Dit ziet er morgen wrs al rustiger uit, en met de pijnstiller erbij is die zelf dan ook veel fijner denk ik zo maar.
Ik ben ze erger gezien die ook met de dag echt beter gingen.

Nutrigel is niet hypoallergeen toch? Hondje van ts is allergisch/zit op dieet

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 13:10

Mijn hondje Dex eet ook hypoallergeen en juist toen hij slecht at (had extreme darm-maag klachten) was het de Nutrigel die hem aan het eten hielp. De meds van de da maakte het slechter en ben uiteindelijk overgestapt op poeders van Puur o.a probiotica en Puur Maag.

Maar vandaar wel even in overleg met de da.

Afbeelding

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 18:15

BeFunny schreef:
Mijn hondje Dex eet ook hypoallergeen en juist toen hij slecht at (had extreme darm-maag klachten) was het de Nutrigel die hem aan het eten hielp. De meds van de da maakte het slechter en ben uiteindelijk overgestapt op poeders van Puur o.a probiotica en Puur Maag.

Maar vandaar wel even in overleg met de da.

TS geeft aan dat Elvis prima eet behalve dat meneer het niet blieft als er teveel water door is gemengd.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 18:18

Maar hij drinkt niet goed en daarvoor is nutrigel dus ook goed.
Het werkt ondersteunend na ziekte ook bijvoorbeeld

Ik heb ts heel goed gelezen hoor. En Nutrigel is maar een tip waar ze wel of niet iets mee kan doen. Ook nog met dat ze het in overleg met de dierenarts kan doen.