Eigenaren kleine hondjes: hoe omgaan met grote honden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 12:50

Celebi schreef:
Maar niet elk baasje is bewust bezig met de training van een hond. Groot of klein.

En laat nu daar de meeste ellende vandaan komen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 12:50

Dus jij laat dan je hondje blaffen en het gedrag laten zien ook al weet je dat het niet altijd even leuk is voor je hondje , jezelf en eventueel een ander bij wijze van spreken? Diegene mag/hoeft dan zijn hondje niet opvoeden en zijn gang laten gaan maar de ander moet dan wel zijn/haar hond bij zich zien te houden of wat dan ook? Begint het niet bij jezelf? Dus als jij weet dat je hond(je) zo doet probeer je dat gedrag om te buigen naar acceptabel gedrag en de ander probeert dat zelfde te doen en het blije enthousiaste gedrag om te buigen naar een rustige begroeting of negeren.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 12:51

Celebi schreef:
Mijn ukkie doet dat niet, maar als ie dat wel zou doen zou ik dat zeker eruit proberen te trainen.

Hij vind veel dingen een beetje spannend, bijvoorbeeld op stal als er kruiwagens voorbij komen of wanneer iemand opeens met een zadel rondloopt of er überhaupt iemand de hoek om schiet als hij in zijn mand moet wachten. Dan gaat hij blaffen door de spannende situatie. Dat gedrag is lastig te trainen maar ik doe mijn uiterste best om hem daarmee te helpen door met voerbeloningen de situatie elke keer rustig opnieuw te oefenen in kleine stapjes. Dus als mijn hond dat gedrag wat je omschrijft in een losloopgebied zou vertonen dan kwam ik daar niet. Dan zou ik op een rustige plek met andere honden gaan oefenen om het gedrag op te lossen. Sowieso mag die kleine niet zomaar op andere honden afrennen, laat staan blaffend.

Maar niet elk baasje is bewust bezig met de training van een hond. Groot of klein.

Helaas niet.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 12:52

Pareltjes schreef:
Femke_Tweety schreef:
Maakt het wat uit dan, voor hoe jíj je opstelt?

Ik denk dat onder 100 bazen er 100 manieren zijn. En daar zitten ongetwijfeld mensen tussen die er niets aan doen, ofwel omdat ze het niet intereseert ofwel omdat ze niet weten hoe,
En er zitten ongetwijfeld mensen bij die er wel degelijk intensief mee bezig zijn.

Maar 1 zo'n idioot tegen komen die zijn kleine terror niet bij zich houdt, moet niet maken dat je er zelf met jouw hond maar niets meer mee doet bij alle anderen.

Ongeacht het gedrag van de andere bass, ongeacht het gedrag van de andere hond,
Jíj hebt de volle verantwoordelijkheid over het gedrag van jóuw hond.
Punt, zonder uitzondering.

Trigger of niet, irritante andere hond of niet, irritante andere baas of niet.

Jij houdt je hond veilig, en jij houdt je hond onschadelijk voor anderen.

En zo is het.

Het begint bij jezelf. Jij dient jouw hond onder controle hebben, no matter what.
Stop met afschuiven en ja maar…

Hoe bedoel je dat? Niet aanvallend bedoelt maar nieuwsgierig

Peperkroket

Re: Eigenaren kleine hondjes: hoe omgaan met grote honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 13:01

Ik heb een klein hondje, ongeveer kniehoogte. Hij is bang voor grote honden die keihard op hem af rennen. Aan de lijn houd ik hem altijd uit de buurt van andere honden en dan doet hij niks, niet blaffen, hooguit kijken.
Los doet hij ook niks uit zichzelf, hij probeert grote honden altijd te ontwijken (letterlijk, met een grote boog er omheen).

Echter loop ik er wel tegenaan dat als hij wegrent, of een hele angstige lichaamshouding heeft, of tussen mijn benen komt staan, dat andere honden niet afdruipen. Hij kan dan heel hoog gaan blaffen en happen, hoewel hij (nog..) nooit gebeten heeft. Ik vind het lastig om mee om te gaan, ik probeer vaak de grote hond tegen te houden, maar dat lukt niet altijd.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 13:12

Als ik hier zo lees zijn er alleen maar perfecte hondenbaasjes met honden die top luisteren.

Bij mij gaat het niet altijd zo perfect........

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 13:14

Dat blaffen is vaak uit angst.
En dat is idd ook voor het hondje niet leuk.
Het probleem met grote losse honden die een aangelijnd klein hondje te druk passeren is vaak dat de angst er opnieuw in zit (baasjes van de grote hond roepen enkel doet niks hoor en hebben totaal geen oog het opdringerige vervelende gedrag en al angstig hondje, het minste wat je kan doen is je hond even bij je roepen) en dat is al een lastig iets om aan te werken.

En ja sommige hondenbaasjes zijn laks en te makkelijk.
Maar dat betekend niet dat je zelf niet de verantwoordelijkheid hebt over je eigen hond.

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-24 13:24

Benzz schreef:
Als ik hier zo lees zijn er alleen maar perfecte hondenbaasjes met honden die top luisteren.

Dat kan altijd gebeuren, dat het niet perfect gaat. Maar hoe ga je er dan mee om, dat is de vraag. Als mensen al eens gewoon even "sorry voor de overlast" zeggen, of vragen of het hondje dat geschrokken is ok is als ze hun stormram eindelijk beet hebben zou het ook al veel schelen. Voor mij persoonlijk dan.

(gelukkig nog niet teveel meegemaakt maar verder dan een "oh, had het niet gezien" ben ik nog niet geraakt tot hiertoe, denk dat dat ook een soort sorry was ofzo.. ).

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 13:26

Benzz schreef:

Nou was dat maar waar, vaak gaat het goed maar soms is de groenteboer langs geweest zonder dat ik het wist en zitten er trossen bananen in.
Wat ik wel jammer vind is dat mensen vaak niet even belangstelling tonen als hun hond iets te enthousiast was, alles goed? is dan een hele kleine moeite zou je zeggen maar vaak wel ver gezocht.
Gelukkig kom ik niet vaak mensen tegen tijdens de ochtendronde in het bos, dan liggen de meesten nog op 1 oor, enkele uitzondering daar dat ik een vreemde tegen kom, sommige lopen ook vroeg en die kom je dan vaak wel tegen of in de verte even zwaaien, maar dat zijn vaak wel dezelfde die ook niet van de drukte houden.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 13:37

Benzz schreef:

Bij mij ook niet hoor, en dat is ook een van de redenen dat hij dus niet losloopt, want niets of niemand hoeft en hoort last van ons te hebben. Maar ik streef wel degelijk naar een onder alle omstandigheden top luisterende hond.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 13:44

meggiemeg schreef:
Dus jij laat dan je hondje blaffen en het gedrag laten zien ook al weet je dat het niet altijd even leuk is voor je hondje , jezelf en eventueel een ander bij wijze van spreken? Diegene mag/hoeft dan zijn hondje niet opvoeden en zijn gang laten gaan maar de ander moet dan wel zijn/haar hond bij zich zien te houden of wat dan ook? Begint het niet bij jezelf? Dus als jij weet dat je hond(je) zo doet probeer je dat gedrag om te buigen naar acceptabel gedrag en de ander probeert dat zelfde te doen en het blije enthousiaste gedrag om te buigen naar een rustige begroeting of negeren.

Nee
Dat zeg ik nergens.
Je moet de boel nu niet verdraaien.

Lees eerder in dit topic exact de sterke en zwakke punten van mijn hond en hoe ik er mee bezig ben.

Ik zeg dat het níet moet uitmaken voor hoe jíj met jouw hond omgaat, het niet moet uitmaken voor of jij jóuw verantwoordelijkheid neemt.
Je kunt niet zeggen 'die baas doet er niets aan, dús dat geeft mij een vrijbrief om er ook niets aan te doen'.
Zo werkt het gewoon niet.

Of zou het in ieder geval niet moeten werken.

Verantwoordelijkheid over en voor je eigen hond nemen, ongeacht wat.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 13:57

Overigens heb ik zelden echt last van onaardige eigenaren, en ik krijg wel vaak 'sorry!!' als een grote hond mijn hondje "aanvalt" (tussen aanhalingstekens omdat het geen agressie is, maar lomp spelen, meestal). Dus ik heb nooit echt conflict met eigenaren, maar dat maakt voor m'n hond natuurlijk geen verschil.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 14:13

Pareltjes schreef:
Celebi schreef:

En laat nu daar de meeste ellende vandaan komen.

Spijker op de kop. Als mensen zich bewuster waren van het gedrag van hun hond en het verschil tussen sociaal en maatschappelijk aanvaardbaar gedrag zouden kennen, scheelde dat een hoop ergernis tussen eigenaren en conflicten tussen honden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 14:23

Benzz schreef:

Bij niemand. Zelfs niet bij de bokkers die zeggen van wel.
En gelukkig maar, het zijn honden en geen machines.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 14:24

Mijn kleine hond kan ontzettend janken/gillen als ze een andere hond ziet waar ze mee wil spelen, als we met de auto stoppen bij het bos waar we gaan wandelen, als ze aan het spelen is met de buurhonden elk aan hun eigen kant van de beek.
Maar verder dan zeggen dat ze moet ophouden kom ik niet hoor. :')

Hoe corrigeren jullie zoiets?

Het opvoeden van een Rottweiler vind ik vele malen makkelijker dan een Jack Russel.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 14:59

Door het janken volledig te negeren en de hond laten wachten. Je onderneemt helemaal niets. Je gaat staan wachten en ophet moment dat ze stil onderneem je wat. Werkt perfect. Maar het is een confrontatie met jezelf. Jij moet voet bij stuk houden.

Bij mijn man werkt het maar half, die geeft op. Ik niet al sta ik 3 kwartier. Wantals ik toegeef is het de volgende keer 1 uur. Nu heeft ze af en toe dr momenten. Dan blijf ik stilstaan kijk dr aan en ze weet genoeg. Is ze gewoon stil.

Bovendien een hond die jankt is niet staat te luisteren naar commando’s. Het brein is in hyper staat van opwinding.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 15:40

BeFunny schreef:
meggiemeg schreef:
We doen van alles om het uit de weg te gaan maar echt oplossen doet dat het niet in mijn ogen. Dus waarom niet leren omgaan met elkaar, ook al is het verschil in grote aanwezig? Lukt dat leren omgaan niet dan pas grijpen naar hulpmiddelen er om heen. En ja dat vergt een aanpak van iedereen, dus de baasjes met de grotere EN de kleine(re) honden.

Nee gewoon nee.
Mijn hondjes zijn geen toys voor de joekels. Gewoon niet dus die hebben die dat niet snappen zijn bij uitstek niet geschikt om mee om te gaan ;)

Helemaal mee eens!

Voor TS: gewoon optillen hoor als je het niet vertrouwt, en desnoods een knietje geven aan een aanstormende hond.

Hier een iets andere situatie: wij gingen regelmatig met ons fretje (roofdiertje van 700 gram) wandelen aan de leiband in het park. Ik begrijp volkomen dat dit elke soort hond zou triggeren. Nam dus ook geen enkel risico en bij elke hond in de buurt tilde ik mijn fretje ruim op voorhand op.

Toch logisch dat je je dier wil beschermen en geen risico gaat lopen met een vreemde hond. In die situatie van een aanval door een andere hond, zou ik zo nodig mijn koningspoedel van 32 kg ook optillen om hem te beschermen hoor :+

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 15:54

Pareltjes schreef:
Door het janken volledig te negeren en de hond laten wachten. Je onderneemt helemaal niets. Je gaat staan wachten en ophet moment dat ze stil onderneem je wat. Werkt perfect. Maar het is een confrontatie met jezelf. Jij moet voet bij stuk houden.

Bij mijn man werkt het maar half, die geeft op. Ik niet al sta ik 3 kwartier. Wantals ik toegeef is het de volgende keer 1 uur. Nu heeft ze af en toe dr momenten. Dan blijf ik stilstaan kijk dr aan en ze weet genoeg. Is ze gewoon stil.

Bovendien een hond die jankt is niet staat te luisteren naar commando’s. Het brein is in hyper staat van opwinding.

Dat lijkt mij een goed tip Pareltjes. Dankjewel.
Het boeit de Rottweiler niet of hij moet zitten wachten of dat hij moet lopen, dus ik heb gelukkig niet 2 hysterische honden aan de lijn.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 17:22

Femke_Tweety schreef:
meggiemeg schreef:

Nee
Dat zeg ik nergens.
Je moet de boel nu niet verdraaien.

Lees eerder in dit topic exact de sterke en zwakke punten van mijn hond en hoe ik er mee bezig ben.

Ik zeg dat het níet moet uitmaken voor hoe jíj met jouw hond omgaat, het niet moet uitmaken voor of jij jóuw verantwoordelijkheid neemt.
Je kunt niet zeggen 'die baas doet er niets aan, dús dat geeft mij een vrijbrief om er ook niets aan te doen'.
Zo werkt het gewoon niet.

Of zou het in ieder geval niet moeten werken.

Verantwoordelijkheid over en voor je eigen hond nemen, ongeacht wat.

Ik zeg niet dat jij het exact zo doet, heb het over bij wijze van spreken.
Ik neem net als veel hier in het topic verantwoording voor mijn honden, mochten ze op het pad poepen in het losloopgebied waar geen opruimplicht geldt laat ik dat niet liggen maar werk het met een stokje van het pad af, als ze een gat zouden graven (wat ze gelukkig niet doen) dan zou ik dat dicht gooien, zie ik een ander met de hond aan de riem dan gaan die van mij ook aan de riem of ik sla een pad eerder af als die mogelijk er is. Allemaal kleine dingen die ik normaal vind. Echter als ik naar vanmorgen kijk dan vind ik niet dat ik mijn honden bij me had moeten houden omdat zij groter zijn dan het hondje was wel bleef kennis maken.