Hond heeft gebeten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 11:08

Moeilijke situatie.

Veel opties met ook elk de min en plus punten.

Ik denk dat je net die ene plek, die ene persoon moet tegenkomen waar hij zijn laatste tijd kan wonen.

Hond kan er niets aan doen gezien zijn achtergrond. Dat maakt inslapen altijd dubbel. Al zou ik daar wel voor kiezen als ik in jou schoenen stond. Al is het maar dat ik zeker wist dat de hond tot op het laatste moment alle liefde heeft gekregen en in bij zijn van zijn liefdevolle eigenaar is gegaan.
Laatst bijgewerkt door Horsie84 op 24-04-24 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 11:09

meggiemeg schreef:
Even helemaal los van wel of geen euthanasie, puur uit interesse/nieuwsgierigheid: stel dat TS de hond wel laat inslapen en de stichting is het hier niet mee eens, wat kan een stichting dan doen naar TS toe?

Degene die ik persoonlijk ken, heeft een hond om medische redenen in laten slapen, en die is met naam en adres het hele internet over gegaan, daar stonden de ploegen al voor klaar om haar een lesje te gaan leren..

En nog wordt ze lastig gevallen bedreigd..De stichting zelf heeft er een advocaat op gezet, ze is er nog steeds niet klaar mee...

En een ander had een hond geadopteerd maar die kreeg Ehrlichia , en die hond was zo vreselijk ziek dat na weken behandelen de hond zoveel bloed verloor met bloedneuzen, dat ze hem heeft laten inslapen, zonder overleg met de stichting die is ook publiekelijk aan de schandpaal gegaan als moordenaar en ook heel veel gezeur met die stichting.

Ik zou het er niet voor over hebben..

Hettieheks

Re: Hond heeft gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 11:14

Echt belachelijk van die organisaties die dat doen. Als er een gegronde reden is om een hond in te laten slapen zou een organisatie daar begrip voor moeten hebben!

Roemenen hebben daar ook moeite mee, zelf heb ik vorig jaar een hond van 3 jaar laten inslapen vanwege gedragsproblematiek. Deze hond had ook meerdere bijtincidenten op zijn naam. Heeft bij ons een eerlijke kans gekregen. Is volledig medisch onderzocht en we zijn er mee aan het werk gegaan. Helaas bleek het dier gewoon echt niet meer vertrouwd in de maatschappij en hebben we uiteindelijk het verdrietige besluit moeten nemen om hem te laten rusten.

Als organisatie hebben we dit online gegooid met het eerlijke verhaal. Bijna iedereen reageerde ontzettend begripvol. Er was een handje vol die vonden dat we hem maar terug moesten sturen naar Roemenie want dan was er wel een gek die hem zou willen redden. Nou dan ben je echt van het padje af, zo'n reactie raakt me dan ook niet. Ik heb er nog steeds heel veel verdriet van. Maar we hebben er wel alles aan gedaan.

Als een hond verder niet in zijn waarde word gelaten, tijd en ruimte krijgt om te laten zien wie hij is en wat hij nodig is. Of echt een grondig onderzoek, gezien de leeftijd van deze hond zou chronische pijn ook helemaal niet gek zijn. Dan is het niet gek dat ze een keer gaan bijten. Maar dat weet niemand hier precies want we waren er niet bij.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 11:15

Maar speurneus, TS zegt nergens dat de hond de schuldige is… verre van! Ze geeft aan dat ze idd wel aandacht besteden aan het kind leren omgaan met honden, maar dat dit Ook niet 100% perfect gaat omdat kind druk en onvoorspelbaar blijft zijn vaker (wat uiteraard ook gewoon niet ideaal is en imo zou zo’n hond idd niet met zo’n type persoon/kind bij elkaar moeten zitten). Maar daar is TS zich toch van bewust en daardoor deden ze ook altijd zo goed als het kon opletten - hond meenemen wanneer ze de ruimte uitlopen e.d. alleen is dit niet 100% gebeurd, en tja… dat kan gebeuren. Ze schuift nergens de schuld op de hond af, alleen probeer ze nu wel naar een oplossing te zoeken nadat het fout is gegaan.

En ja in de situatie met het kind kunnen er zeker signalen vanuit de hond gemist zijn, maar feit blijft wel dat er nog een 2e incident is geweest met een volwassen man. Dreigende houding of niet, maar ook daar blijkt toch dat gevoelsmatig die hond heel snel heeft gebeten, ook al zullen er vast ook signalen gemist zijn. sommige honden (met rugzak) reageren helaas echt heel erg snel en geven geen tig waarschuwingen en signalen en dat kan gewoon potentieel echt heel gevaarlijk zijn, zeker wanneer ze nu al 2x heil hebben gezien in bijten in een voor de hond dreigende situatie. Dit kan dus in principe met gewoon elk individu weer gebeuren in de toekomst, kind of volwassen persoon.

Dat is gewoon nogal wat om te herplaatsen en zo makkelijk zijn die herplaats plekken niet meer te vinden in ons al drukke landje. Ik ben ook van mening dat de hond gewoon nu niet in een ideale situatie zit en dat het goed is dat hij iig nu gemuilkorfd is zodat er geen schade opnieuw aangebracht kan worden en dat er gekeken word dat de hond dan iig niet hier gaat blijven. Hoop dat de stichting dit serieus oppakt, maar ik snap ook heel goed waarom veel mensen Voor inslapen zijn.

Feit blijft dus dat de hond nu al 2x ogenschijnlijk heel snel heeft gereageerd en het lijkt erop toch wat stappen overslaat met serieus dreigen en snel overgaat op bijten. Grote kans dat dit gewoon ook bij andere volwassen mensen dan nog eens fout gaat, niet alleen bij kinderen. Ook genoeg volwassen mensen die onbewust een lichaamstaal kunnen afgeven die de hond in ene niet meer tof vind en denkt dat er gereageerd moet worden. Je moet je dus afvragen of zo’n hond idd nog hier in een drukke Nederlandse maatschappij kan passen. Die plekjes buitenaf vinden met mensen met goed verstand en wie nog willen beginnen aan zo’n project, zijn zo makkelijk niet te vinden - met als gevold en risico dat de hond alsnog straks ergens terecht komt waar het ook weer niet ideaal is en de kans sneller terugkeert dat zulke situaties weer gebeuren.

Hier is uiteraard door een ervaren persoon mee om te gaan, maar ik vind ook dat er wel 10x over nagedacht moet worden ipv roepen dat er een therapeut bij moet die alles wel even op kan gaan lossen en dat de hond niet meteen een spuitje zou moeten krijgen. Maar hoe vaak gebeurd het ook niet dat zulke honden herplaatst worden en het alsnog fout gaat.

Ik ken bv een stichting hier in het zuiden bv wie zulke honden opvangt, nood situaties altijd… en zogenaamd heel goed bekend staan om hun expertise (ja logisch, want alle negatieve dingen wissen ze van Facebook e.d.) en deze honden herplaatsen in gezinnen e.d. waarbij het opnieuw fout gaat omdat de hond in kwestie bij hen in de kennels en met gecontroleerd trainen perfect voor herplaatsing is (ik heb verhalen gehoord uit eerste hand en van betrouwbare mensen en niet bij 1 hond maar bij meer honden dat het opnieuw gruwelijk fout gaat op de nieuwe plek) en de stichting geeft dan altijd heel standaard de schuld aan de nieuwe eigenaren (die doen dan zogenaamd allemaal helemaal niet wat ze vanuit de stichting geleerd krijgen wat ze moeten doen, stuk voor stuk is het dan altijd de nieuwe eigenaar weer schuld) en dan komt de hond weer terug bij de stichting, wissen ze overal alle negatieve berichten over de hond online van mensen wie hun ervaringen delen en dan bieden ze de hond in kwestie opnieuw aan als herplaatsbaar in gezin. Echt van de zotte. En dit gebeurd niet 1x, maar heel vaak. Alles maar om de honden te laten leven. (de persoon achter deze stichting is ook heel erg van de trainingslijnen in de nek om je hond onder controle te houden e.d. dus daar heb ik sowieso al geen hoge pet meer van op). Dus ik heb wat dat betreft niet altijd meer zoveel vertrouwen in ook op het eerste gezicht ‘goede’ stichtingen niet meer… dus ja ik zou wel ook huiverig zijn met sommige honden mbt opnieuw herplaatsen. Na dit soort geintjes zou je dan better safe than sorry moeten gaan imo en bij meerdere bijt incidenten wel moeten kunnen kiezen voor inslapen of dat nu te voorkomen was geweest of niet maar het is duidelijk dat deze hond gewoon trigger gevoelig is - al is dat nu idd de vraag of dat überhaupt kan ivm de verstrengeling met de stichting waar de hond vandaan komt.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 24-04-24 11:23, in het totaal 4 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 11:19

kimmie261 schreef:
meggiemeg schreef:
Even helemaal los van wel of geen euthanasie, puur uit interesse/nieuwsgierigheid: stel dat TS de hond wel laat inslapen en de stichting is het hier niet mee eens, wat kan een stichting dan doen naar TS toe?

Degene die ik persoonlijk ken, heeft een hond om medische redenen in laten slapen, en die is met naam en adres het hele internet over gegaan, daar stonden de ploegen al voor klaar om haar een lesje te gaan leren..

En nog wordt ze lastig gevallen bedreigd..De stichting zelf heeft er een advocaat op gezet, ze is er nog steeds niet klaar mee...

En een ander had een hond geadopteerd maar die kreeg Ehrlichia , en die hond was zo vreselijk ziek dat na weken behandelen de hond zoveel bloed verloor met bloedneuzen, dat ze hem heeft laten inslapen, zonder overleg met de stichting die is ook publiekelijk aan de schandpaal gegaan als moordenaar en ook heel veel gezeur met die stichting.

Ik zou het er niet voor over hebben..

Ken meerdere situaties hond kat konijn en dit (gelukkig) nooit voorgehad

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 11:23

Als een stichting de baas wil blijven over een hond dan moeten ze hem zelf terugnemen als het bij de adoptant niet meer gaat. En in ernstige gevallen zoals bijtincidenten graag meteen terugnemen. Als ze niet kunnen of willen terugnemen dan zullen ze de beslissing van de adoptant over de hond moeten accepteren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 11:38

meggiemeg schreef:

Zou dat de reden zijn dat de dierenarts niet wil meewerken? Dikke kans als die "zomaar" zonder toestemming van de stichting inslaapt dat er gevolgen zijn. een Spoedinslaap (bv door maagkanteling) zal wss wel mogen van de stichting, maar als de DA een dergelijk "spoedbewijs" meegeeft, dan is die natuurlijk niet eerlijk ...

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-24 11:42

BigOne schreef:
Is dit Mogli ? Die twee jaar geleden al uit het niets een hondje op het strand pakte? En volgens jou duidelijk gewend was aan een muilkorf?

Ja klopt, is dezelfde hond

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 11:44

Niets mis met herplaatsen. Wij hebben ooit zo'n oude hond opgenomen... om een fijne oude dag te geven dachten we.
Die is 19 geworden :D en was hartstikke op z'n plek bij ons ( ondanks een mega rugzakje ).

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 11:50

Dit staat bij onze buitenlander is het contract:
Afbeelding

Lijkt mij dat de TS er eerst uit moet proberen te komen met de stichting, en in die tussentijd de hond een veilige plek geven, voor de kinderen en voor zichzelf, en dat kan vrij simpel met puppiepanelen/ ren

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 11:53

Lastige kwestie TS.
ik heb altijd gezegd dat als mijn hond ooit 'zomaar' zou bijten ik deze zou laten inslapen.
Maar door het hondje dat ik nu heb sta ik daar toch anders in. Mijn mini (een chihuahua-achtig ding) is een herplaatser en moest weg omdat hij niet goed reageerde op de baby die geboren werd. Hij is toen gegaan naar (je gelooft het niet) een alleenstaande moeder met een peuter, maar dat ging niet goed. Hij is toen gegaan naar de moeder van die alleenstaande moeder, maar die paste continue op die peuter, dus (je raadt het al) dat ging niet goed. En daarna is hij bij ons gekomen.
Ik weet niet of hij gebeten heeft in de jaren voordat hij bij ons kwam, maar het zou kunnen. Toch si er gekozen om hem te herplaatsen in een kindvrij gezin en het is gewoon een heel prima hondje. Ik vertrouw hem echter niet met peuters/ kleuters. Hij gromt, trekt zijn lip op en durft te waarschuwen. Allemaal uit angst overigens, hij vindt ze te druk en begrijpt ze niet.
Alles ouder dan dat is doorgaans iets rustiger en daar gaat hij beter mee.

Ik denk dat deze hond echt wel herplaatst kan worden, maar wel in een heel rustig en stabiel huis. 10 is niet zo oud, hij kan prima nog een paar jaar mee (ervan uitgaande dat hij verder gezond is).
Inslapen zou ik ook begrijpen.

Sterkte met je keuze TS.
Laatst bijgewerkt door Goof op 24-04-24 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 11:54

Wij hebben ook een buitenlander gehad met dergelijk contract. Onze hond bleek een geknapte tumor in zijn buikholte te hebben waardoor hij moest worden ingeslapen. Ze hebben ons naderhand nooit om documenten van de DA gevraagd. We hebben wel meteen de dag nadat hij ingeslapen was (inslapen was 's avonds laat) de stichting geinformeerd.

Maar begrijp dat het sowieso via de stichting wordt geregeld nu. Dat las ik iig uit een post van ts.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 11:58

TinkerTreas schreef:
BigOne schreef:
Is dit Mogli ? Die twee jaar geleden al uit het niets een hondje op het strand pakte? En volgens jou duidelijk gewend was aan een muilkorf?

Triest, voor je zoon , voor jou ( je was gewaarschuwd) en voor de hond.
En dit kan bij elke hond en elk kind gebeuren, maar wanneer een hond al eerder uit het niets heeft gebeten dan was hij zonder muilkorf niet meer te vertrouwen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 12:01

Goof schreef:
Lastige kwestie TS.
ik heb altijd gezegd dat als mijn hond ooit 'zomaar' zou bijten ik deze zou laten inslapen.
Maar door het hondje dat ik nu heb sta ik daar toch anders in. Mijn mini (een chihuahua-achtig ding) is een herplaatser en moest weg omdat hij niet goed reageerde op de baby die geboren werd. Hij is toen gegaan naar (je gelooft het niet) een alleenstaande moeder met een peuter, maar dat ging niet goed. Hij is toen gegaan naar de moeder van die alleenstaande moeder, maar die paste continue op die peuter, dus (je raadt het al) dat ging niet goed. En daarna is hij bij ons gekomen.
Ik weet niet of hij gebeten heeft in de jaren voordat hij bij ons kwam, maar het zou kunnen. Toch si er gekozen om hem te herplaatsen in een kindvrij gezin en het is gewoon een heel prima hondje. Ik vertrouw hem echter niet met peuters/ kleuters. Hij gromt, trekt zijn lip op en durft te waarschuwen. Allemaal uit angst overigens, hij vindt ze te druk en begrijpt ze niet.
Alles ouder dan dat is doorgaans iets rustiger en daar gaat hij beter mee.

Ik denk dat deze hond echt wel herplaatst kan worden, maar wel in een heel rustig en stabiel huis. 10 is niet zo oud, hij kan prima nog een paar jaar mee (ervan uitgaande dat hij verder gezond is).
Inslapen zou ik ook begrijpen.

Sterkte met je keuze TS.

Ik vind het ook wel verschil maken of het om een mini-chihuahua of zoiets gaat of om een grote HR-hond.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-24 12:02

sasja0705 schreef:
Wie ik dan WEL weer snap, is de dierenarts die weigert de hond in te slapen...
want die goede man/vrouw heeft namelijk alle info over thuis situatie en hond, die hier in het topic mondjesmaat bij komt maar die oh, zo relevant is om te kunnen adviseren.

Ik hoop dan ook oprecht, dat hier dan niet gewoon een andere DA gezocht wordt, die hem wel zo maar n spuitje geeft.

Ik vraag me af wat jouw dierenarts allemaal weet over jouw thuis situatie? Het is geen huisarts.
Wij zijn met Mowgli voor zijn jaarlijkse entingen geweest, hij is er geweest om tanden en kiezen te laten trekken en nu komt hij er 1x per half jaar om zijn gebit te laten controleren.

Toen hij voor behandeling van zijn gebit kwam, is het bijtincident met de andere hond ter sprake gekomen (dit was toen net gebeurt). Maar hiervan is blijkbaar niets opgeschreven in zijn dossier (ik wist ook niet dat dat nodig was). Maar mijn dierenarts weet verder helemaal niets over mijn thuissituatie hoor. Het enige wat hij op kan zoeken is welke dieren we nog meer hebben.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 12:03

Bedankt voor jullie uitleg, het kan dus goed gaan met een stichting maar er zijn dus wel degelijke hele nare uitzonderingen...

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 12:04

TinkerTreas schreef:
Hettieheks schreef:
Neem contact op met Cindy van Dorst. Dierbare ontmoetingen. De organisatie had je daar ook op kunnen wijzen. Belachelijk dat ze dat niet doen.

Ik vind het knap dat men vanaf het beeldscherm kan zien wat er moet gebeuren bij deze hond. Daar hebben we gewoon te weinig informatie voor. Een gedragstherapeut… iedereen kan en mag zich zo noemen. Hier moet iemand bij met verstand van zaken.

Ts, ik kan me voorstellen dat je compleet het vertrouwen kwijt bent. Maar echt neem contact op met Cindy. Je mag mij ook een pb sturen dan kijk ik wie er in jou omgeving zit.

Bedankt voor de tip. Maar we gaan echt niet verder met Mo.
Ik ben altijd hartstikke allert op het gedrag van mijn zoontje als hij bij de honden is. Hij is 8 jaar, geen 3 ofzo. Maar ik kan dus ook niet even naar de wc gaan met hond en kind in de huiskamer. Dat is geen leefbare situatie voor ons.
De hond gaat niet veranderen, maar mijn zoontje ook niet. Ik vind het risico te groot.

Ja, goed recht! Helemaal eens

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 12:05

Gaat het om de black and tan hond in je profiel? Dat is toch oprecht wel een knappe hond, daar zal toch wel iemand voor te vinden zijn die geen kinderen heeft....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 12:07

Wij hebben dit helaas ook mee gemaakt met een hond die al meerdere bijtincidenten had gehad.
De dierenarts wilde haar niet inslapen omdat het in principe gewoon een gezonde hond was.
Alleen wanneer een gedragsdeskundige zou bepalen dat de hond gevaarlijk was, dan konden ze haar inslapen.
Dit was omdat de dierenarts ook weer verantwoording moest afleggen ergens.
Bij de gedragsdeskundige gedroeg onze hond zich juist voorbeeldig :+ Dus daar schoten we ook niets mee op.
Ik snapte wel dat het lastig ging en dat is natuurlijk ook goed. Anders kan iedereen om een kul reden zijn of haar hond laten inslapen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 24-04-24 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-24 12:10

BigOne schreef:
TinkerTreas schreef:

Triest, voor je zoon , voor jou ( je was gewaarschuwd) en voor de hond.
En dit kan bij elke hond en elk kind gebeuren, maar wanneer een hond al eerder uit het niets heeft gebeten dan was hij zonder muilkorf niet meer te vertrouwen.

De "kenners" hebben mij verzekerd dat hond agressie totaal anders is als mens agressie. De gedragstherapeut heeft mij verzekerd dat er geen extra risico was om hem in ons gezin te houden. Hij heeft de hond gezien en de kinderen en de combinatie.
We zijn op zijn advies met de hond aan de slag gegaan, en hij viel helemaal niet meer uit naar andere honden. Volgens de gt hoefden we ook geen muilkorf meer te gebruiken. Maar dat ben ik wel blijven doen, omdat ik zelf anders spanning krijg als ik een loslopende hond tegenkom.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 12:10

Ik heb niet de reacties gelezen alleen de OP.

Lastig ts.
Maar afgaand op wat jij hebt geschreven vind ik deze hond een risico.
Meerdere bijtincidenten. Het is dus niet èèn vergrijp bij een kind wat mogelijk over de grenzen van de hond is gegaan. Maar een hond die niet in gedrag laat zien dat zijn emmertje vol is. Of jullie kunnen dat niet lezen.

Wat ik zou doen. Een goede GT laten mee kijken of de hond idd niks laat zien. Want een hond die onbegrepen is en toch steeds in een situatie wordt geplaats waar die zich bijv onveilig voelt kan dan ook vreemd reageren. Ik kan van achter een scherm dat niet zien.

Of je zoekt gelijk een dierenarts die hem naar de eeuwige jachtvelden wil helpen.

Zomaar herplaatsen vind ik niet fair naar de hond en niet naar de evt nieuwe eigenaren. Je maakt het dan andermans probleem.

Hoe is hij trouwens met andere honden?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-24 12:12

kimmie261 schreef:
Gaat het om de black and tan hond in je profiel? Dat is toch oprecht wel een knappe hond, daar zal toch wel iemand voor te vinden zijn die geen kinderen heeft....

Ja, dat is hem.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 12:14

Wij hebben ook 3 honden van een organisatie die Roemenen naar Nederland haalt.

Maar als onze honden op zijn, dan laten we ze toch echt inslapen. Daar ga ik geen toestemming voor vragen, want ik ben zelf prima in staat om te zien of het niet meer gaat. Ik ken de honden immers, de organisatie niet.

Als de stichting van TS het niet eens is met inslapen, dan moeten ze hem terug nemen. Kunnen ze hem niet terug nemen, om wat voor reden dan ook, dan moet TS in staat zijn te beslissen wat te doen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 12:18

kimmie261 schreef:

Vreemde reactie. Een hond met een bijtverleden blijft een risico. En hij heeft ook een volwassene gebeten.

De maatschappij heeft eerder pech dat een knappe hond makkelijker te plaatsen is. Omdat ie knap is. Maar eigenlijk gewoon bijt.

Ja.. vreemd in mijn ogen.
Ook al heeft iemand geen kinderen.. risico is er al.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 12:21

Hij heeft 2x gebeten, 1x iemand die binnen kwam met een doos op zijn hoofd, is voor mij niet heel vreemd dat een hond dan een snap kan geven, althans, zie die van mij er ook wel voor aan in zo'n situatie, en de 2de keer een kind, die zoals TS zelf zegt ook wel zijn issues heeft..

Nee , ik zie hier geen hond die iedereen zomaar gaat dood bijten nu... wel een hond die waarschijnlijk het beter zal doen in een wat meer stabiele omgeving.