mvdende schreef:Als ik in een aanlijngebied een losloper tegen kom, dan kijk ik de situatie even aan en geef of een boze schreeuw dat de ander óók aan moet lijnen in aanlijngebied of ik gooi als het veilig is mijn hond óók los. Veel mensen zijn daar dan ineens niet van gediend als mijn lompe rauwdauwer op hun hond afstormd. Tja, de mijne liep netjes aangelijnd, als jij de jouwe óók netjes aan de lijn had gehouden, had er geen probleem ontstaan. Maar het is allebei los of allebei vast, dus als jij het zonodig vind de jouwe in aanlijngebied los te laten, dan is de mijne dus óók even los.. want een andere hond los en de mijne vast geeft sowieso problemen, want Skip is aangelijnd niet zo leuk naar andere honden. Los is dan vaak ineens geen probleem meer, maar aan de lijn is het uitvallen.
Losloopgebied = Losloopgebied en dan loopt de mijne los, ongeacht of er een aangelijnde hond loopt.
Vorige week op een rondje van nog geen 30 minuten minimaal 3 aangelijnde honden tegen gekomen in Losloopgebied en 1 liep voor mij in ongeveer hetzelfde tempo, dus als ik had aangelijnd, had mijn hond zeker bijna de helft van de losloopwandeling dus aangelijnd geweest, dáár zit ik niet 20 minuten voor in de auto om dat zeldzame Losloopgebied op te zoeken. Tis maar een kort rondje Losloopgebied binnen een zéér groot gebied aangelijnd, je kan letterlijk overal lopen met je aangelijnde hond, dus wàt doe je dan in het losloopgebied?
Dus, in het eerste stuk geef je aan dat je vind dat andere mensen hun hond aan moeten lijnen als jij aangelijnd loopt (welliswaar in aanlijngebied dus logisch hoor), maar in het volgende stuk zeg jij dat je je hond in een losloopgebied kosten wat kost los houdt ondanks dat je er eentje aan de lijn tegen komt. Spreekt dat elkaar niet enorm tegen? Er zijn tal van redenen waarom een hond (even) aan de lijn loopt, ook in een losloopgebied. Als je zelf dus zo sterk van mening bent dat anderen moeten aanlijnen, waarom zelf er dan zo tegen zijn? Ik vind het gek maar ook echt heel interessant dat gedachtengangen zo uiteenlopen bij honden eigenaren.
Plus, ik vind er ook wel wat van eigenlijk dat je jouw hond losgooit in een aanlijngebied omdat er een ander losloopt en dat jouw hond dan op de ander afstormt. Dat de andere hond los loopt is al fout, maar als die niet naar jou toekomt en dus daadwerkelijk wel onder appèl had gestaan had je geen enkel probleem gehad. Tuurlijk zullen er genoeg wel op je afrennen, maar nu forceer je de andere baas in een benarde situatie door jouw hond los te gooien die dus wel lomp en onbehouwen aan komt racen. Vind het wat gek.