Beste middel tegen teken/vlooien

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: Beste middel tegen teken/vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 15:27

Dus knoflook is schadelijk. Niet direct dodelijke dosering maar je geeft bewust iets wat bewezen schadelijk is. Het zal vast een natuurlijk middel zijn maar niet onschadelijk en kan bij sluimerende gezondheid problemen gevaarlijk zijn.
Mijn honden zwemmen soms dagelijks in de zee. Ik kan er niet bij dat die vissen zitten te wachten op allerlei oliën die dan uit hun vachten komen. Bravecto werkt inwendig in mijn honden. Daar krijgen die vissen niets van mee.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 15:40

Ik geef mijn honden absoluut geen bravecto!
Meerdere redenen; o.a. te vaak gehoord en gelezen dat het mis ging.
Als mijn honden erop zouden reageren, kan ik niets meer. Het zit in de hond.
Het belast de hond inwendig teveel en onnodig.
En de teken moeten eerst bijten alvorens ze dood gaan.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 16:18

@ myfairytale: misschien iets teveel sprookjes gelezen? Het is allang bekend dat al die verhalen over dode en doodzieke honden vreselijk opgeklopt zijn. Wat betreft het eerst moeten bijten van teken. Ik heb die ervaring niet helemaal. Bij mijn hondje komen ze bijna allemaal direct naar boven kruipen. Ze willen zich niet vastbijten.
Degene die dat nog wél doen zijn dood net zo groot als ze erop vielen, zijn dus vrijwel meteen dood. Zitten te kort vast om een hond ergens mee te besmetten.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 16:31

De werkzame stof van Bravecto blokkeert de neurotransmitters en dus het zenuwstelsel van de parasiet, maar kan daarin ook de drager (de hond of kat dus) beïnvloeden. Eng middel, geen haar op mijn hoofd die het aan mijn hond zou geven. Het doodt inderdaad de teken binnen 12 tot 48 uur na bijten. Vlooien binnen 8 uur. Ze moeten dus wel eerst bijten, dit voorkomt het middel niet.

Seresto kan wel voorkomen dat teken bijten, al is een individuele teek niet uitgesloten. Parasieten willen niet in contact komen met de vacht door de seresto.

Stronghold en Frontline mogen absoluut niet in aanraking komen met oppervlaktewater omdat het zeer schadelijk is voor flora en fauna in het water.
Ook deze werken beide in op het zenuwstelsel van de vlo of teek.

Het klopt dat sommige dieren bevattelijker lijken dan andere dieren voor parasieten, om welke reden dan ook. Soms kom je daar ook niet achter.
Net als dat je soms niet aan grover geschut ontkomt in gebieden met hoge besmettingsdruk. Helaas!

Knoflook is grotendeels een hoax, de hoeveelheden die schadelijk zouden kunnen zijn, zijn zo groot dat je je daar geen zorgen om hoeft te maken. Een teentje knoflook per dag heeft zelfs gezondheidsvoordelen. Maar of het echt helpt ter voorkoming van parasieten betwijfel ik, zeker niet op zichzelf staand. Dan zou ik eerder voor fenegriek kiezen al denk ik ook niet dat dat voldoende is voor een complete bescherming op zichzelf staand.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 16:35

future_vet schreef:
Bravecto, bij uitstek.
Werkt 3 maanden dus mega handig.
Is een kauwtablet.

Deze geef ik ook

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 16:53

thequeensmum schreef:
@ myfairytale: misschien iets teveel sprookjes gelezen? Het is allang bekend dat al die verhalen over dode en doodzieke honden vreselijk opgeklopt zijn. Wat betreft het eerst moeten bijten van teken. Ik heb die ervaring niet helemaal. Bij mijn hondje komen ze bijna allemaal direct naar boven kruipen. Ze willen zich niet vastbijten.
Degene die dat nog wél doen zijn dood net zo groot als ze erop vielen, zijn dus vrijwel meteen dood. Zitten te kort vast om een hond ergens mee te besmetten.

Ik heb precies dezelfde ervaring. De rode cocker is een tekenmagneet en ik kan ze na een boswandeling zo van z’n kop pakken (en daarna vastplakken in plakband ~~}>. Al vaker verteld: we geven beide Cockers een halve tablet oor hun gewicht als we de eerste teek van het seizoen ontdekken en dan na een maand of 3 nog een keer een halve. Behalve dat het zo perfect werkt voor onze honden, geven we minder gif en besparen we hier ook veel geld mee (maar dat is niet de belangrijkste reden)
Ja, het is troep en ja, we combineren het niet tegelijk met ontwormen/vaccinaties.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 16:54

thequeensmum schreef:

Nee, zeker geen sprookjes, was dat maar zo.
Het is een te groot risico en daarom geef ik dat mijn honden nooit!!

Kan jou beter vragen of jij in sprookjes gelooft, want teken moeten dus wel eerst bijten om dood te gaan als je Bravecto gebruikt.
En daarbij, stel dat er verhalen opgeklopt zouden zijn, dan zijn er altijd nog gevallen die wel degelijk waar zijn. En waarom in vredesnaam zulke verhalen verzinnen??

Ik kan dat risico voorkomen en doe dat dus ook absoluut!

Het is niet voor niets dat het zo lang werkt, fijn om zulk langwerkend gif in je hond te stoppen. :n

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 19:53

Bravecto geef ik al meer dan 10 jaar. Roedel van 6 honden (nu nog 4) pups, oudjes, epilepsie hond, alles heeft het jaarlijks gekregen. Vriendin van me durfde niet. Is 5 jaar terug toch begonnen met geven. Zeer tevreden. Haar actieve jachthonden die in het veld werken hebben amper nog teken. Ook gewoon nestjes puppen gehad en rondom dracht bravecto gegeven. Grote en gezonde nesten.
Veel horror verhalen zijn gekomen door domheid van betreffende eigenaren. Diverse dingen als entingen, ontworming en Bravecto in korte tijd of tegelijk aan de hond geven. Hond ziek en ja hoor Bravecto is dodelijk. Nee de eigenaar maakte een dodelijke coctail!! Natuurlijk zijn er ook andere verhalen en blijft het een heftig middel. Hier worden ze er tot op heden gezond oud mee. Ik heel gelukkig geen vlooien, geen volle teken waar ik in huis op stap en 1x per jaar geven is ook niet echt moeilijk en arbeidsintensief. Ik controleer ook zelden op teken. Soms loopt er 1 op een hond. Die verzuip ik. De terrier heeft er wel eens vast zitten. Die verwijder ik. Echter 9 van de 10x zijn ze dan al dood. Prima!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 20:57

Er zijn fokkers die geen garantie op de pup geven als de eigenaar bravecto geeft.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 22:04

Tja, er zijn ook fokkers die geen garantie geven wanneer je regulier vaccineert in plaats van op basis van titeruitslag, of wanneer je hond meer dan 5 minuten per leeftijdsmaand per dag wandelt (een hond van 6 maanden mag volgens hen dus 30 minuten totaal wandelen), of wanneer je brok voert, of juist kvv, wanneer je voor 12 maanden castreert, of juist wanneer je 'pas' na 6 maanden castreert.

Mijn advies naar de pupeigenaren is niet voor 8-9 maanden bravecto geven, maar verder laat ik het aan hen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 06:45

marleen_usar schreef:
Er zijn fokkers die geen garantie op de pup geven als de eigenaar bravecto geeft.

Ik hoef ook geen pup met garantie. Daarnaast kunnen ze dat wettelijk niet uit sluiten. Plus ik ga de fokker niet inlichten wat ik allemaal wel of niet doe met dan mijn hond, mijn pup. Ik kies een fokker vanwege dat ik de combinatie oke vind en wat ze gemiddeld de eerste 8 weken wel/niet doen met het nest. Ik weet dan ook niet elk wissewasje. De gemiddelde fokker hoeft dat ook niet 10 a 12 jaar lang weer terug te horen. Dan hebben ze een dagtaak.
Fokkers die hele lijst mee geven met dingen die je moet doen en absoluut niet mag doen die loop ik al sowieso voorbij. Leuke nestjes in overvloed voor mij omdat ik erg brede interesse heb qua rassen en veel rassen en kruisingen passend zijn hier.
Mijn terrier kruising gekocht met hart afwijking. Fokker had hem gehouden tot onderzoek op 12 weken leeftijd. Met bijbehorend verhaal gekocht en zou nooit in mij op komen iets hier omtrent met garantie te declareren. We hebben afgesproken dat hij week op proef hier kwam en ik in die week medisch onderzoek zou laten plaatsvinden en dan definitief zou besluiten. Ik heb dat dag 2 laten doen. Laten weten dat ik het aan durfde en nooit meer contact met de fokker gehad daarna. Als pup hier bravecto gehad en op entingen na misschien 3x extra naar dierenarts geweest om andere zaken in 6 jaar tijd.
Mijn herder is anders. Fokker zit ook hier en we volgen elkaar min of meer op facebook. Zelden echt contact over de hond overigens. Hij is inmiddels bijna 8. Nooit dat ze tips geeft of aan geeft dat ik iets niet of wel mag of moet doen. Doe ik andersom ook niet. Haar honden, haar keuze. Mijn hond, mijn keuze. Zou ze weer fokken en ik wil een pup en die weigert ze dan ook prima hoor dan zoek ik verder. Soms moet je het leven niet moeilijker maken dan dat het al is.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 08:45

cinniz123 schreef:
Dus beetje kort door de bocht gelijk roepen dat het niemand wat kan schelen.

Daarbij doelde ik niet op de reacties hier, maar meer op wat ik in het algemeen op social media lees

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 09:12

dierenfan schreef:
Dus knoflook is schadelijk. Niet direct dodelijke dosering maar je geeft bewust iets wat bewezen schadelijk is. Het zal vast een natuurlijk middel zijn maar niet onschadelijk en kan bij sluimerende gezondheid problemen gevaarlijk zijn.
Mijn honden zwemmen soms dagelijks in de zee. Ik kan er niet bij dat die vissen zitten te wachten op allerlei oliën die dan uit hun vachten komen. Bravecto werkt inwendig in mijn honden. Daar krijgen die vissen niets van mee.

Klopt, bij een te hoge dosering is nagenoeg ALLES schadelijk, zelfs water. Wel bijzonder dat je om die reden geen knoflook wil geven, maar wél bravecto, waarvan de werkzame stof niets anders is dan een insectide, oftewel gif, dat ook bewezen schadelijk is (anders zouden de vlooien en teken er ook niet dood van gaan) en bij sluimerende gezondheidsproblemen minstens net zo schadelijk, zo niet schadelijker zijn. Bovendien is er ook bij bravecto geen garantie dat de hond alsnog ziek wordt door een tekenbeet

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 11:00

Had eerst scalibor banden die super werkten tegen teken maar minder tegen vlooien. Nu seresto banden en tot nu tevreden maar ik vond van de week wel een dode kleine teek op de grond in huis, die moet er dus toch opgesprongen zijn maar het loodje gelegd. Weet niet of die dan ook heeft gebeten. Ik heb 3 honden waarvan 1 border collie, ondanks dat ze MDR-1 vrij is durf ik toch geen bravecto.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 11:56

Sandra_H schreef:
dierenfan schreef:

Klopt, bij een te hoge dosering is nagenoeg ALLES schadelijk, zelfs water. Wel bijzonder dat je om die reden geen knoflook wil geven, maar wél bravecto, waarvan de werkzame stof niets anders is dan een insectide, oftewel gif, dat ook bewezen schadelijk is (anders zouden de vlooien en teken er ook niet dood van gaan) en bij sluimerende gezondheidsproblemen minstens net zo schadelijk, zo niet schadelijker zijn. Bovendien is er ook bij bravecto geen garantie dat de hond alsnog ziek wordt door een tekenbeet

Bravecto is hier 1x per jaar. Knoflook moet je dagelijks geven. Daar zit nogal een verschil in qua belasting van alles in het lichaam wat ermee te maken krijgt.
Tuurlijk kunnen ze alsnog ziek worden door een teken beet. Echter 1 maart gegeven en voordien dagelijks meerdere teken en nadien heb ik 4x een vast zittende teek verwijderd. De kans is daardoor dus gigantisch verkleint. Ik ben niet tegen het geven van gif. Als het maar bewust en verstandig gedaan wordt. Mijn paarden krijgen ook cydectin en tectonic indien de omstandigheden daar naar zijn. Tussendoor probeer ik alles onder controle te houden met natuurlijke middelen maar soms is het beter om even goed door te pakken met stevig middel.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:24

1 teentje knoflook per dag (grote hond) of een halve voor een kleine hond is geen belasting voor het lichaam hoor. 1x per jaar (ga maar na wat je hond in 1x te verwerken krijgt als het een jaar lang helpt?) een enorme giftige dosis daarentegen..

Overigens is knoflook geen geschikt middel tegen vlooien en teken, dus die vergelijking snap ik sowieso niet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 15:53

Ik heb een electrische vlooienvanger hij is geschikt voor een gladharige vacht. Hij maakt wel herrie dus daar moet je hond wel tegen kunnen. Er zit een opvang netje bij. Hij doet het echt heel goed.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 17:49

Seresto band werkt super bij onze 3 honden.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 18:12

marleen_usar schreef:
Ik heb een electrische vlooienvanger hij is geschikt voor een gladharige vacht. Hij maakt wel herrie dus daar moet je hond wel tegen kunnen. Er zit een opvang netje bij. Hij doet het echt heel goed.

Nog nooit van gehoord! Hoe moet ik me dat voorstellen? Heb je toevallig een linkje van die die jij gebruikt? Maar, hij doet dus enkel vlooien, geen teken?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 10:34

Afbeelding
Je kan de tanden ook zo buigen dat het apparaat recht op staat dan kom je makkelijker door de vacht. Hij is bij verschillende zaken online te krijgen. Mijn bange roemeen laat het goed toe.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 11:02

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 11:12

Iemand enige ervaring met deze werkzame stof?

Pyrethrum

Ik ben momenteel in Duitsland, en dit lijkt zo ongeveer de enige beschikbare werkzame stof die vrij verkrijgbaar is.
In halsbanden, sprays voor op het dier en omgevingssprays.

Maar ik ken het niet.
Is het safe, werkt het goed, zijn er problemen bekend met mdr1?

Merknaam doet er nauwelijks toe, ik heb alle merken bekeken en alles deze werkzame stof.

De middelen die ik normaal gebruik als ik in Nederland ben zijn hier niet verkrijgbaar.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 14:07

Wanneer ik erop google, kom ik ook in Nederland anti-vlooien en tekenmiddelen tegen op basis van dit (natuurlijk) product. Ik lees verder ook in een artikel dat je moet opletten bij kittens.

Heb je niet de mogelijkheid langs een DApraktijk langs te gaan?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 14:14

Natuurlijk wil niet per se zeggen dat het niet gevaarlijk is is natuurlijk, voor insecten is het dat sowieso.

Dierenarts vind ik net wat erover voor een paar vlooien, tis niet zo dat het op dit moment een verschrikkelijke besmetting is.
Maar dat wil ik liefst ook voorkomen natuurlijk.
Hoe hij de eerste 1 of 2 vlooien opgelopen heeft is me niet duidelijk, maar goed, dat gebeurt soms.

Anders kijk ik even of ik een kennis Serresto kan laten aanschaffen, en dan even kijken waar ik het heen kan laten sturen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 14:20

Ik zie inmiddels dat het in dezelfde chemische groep valt als permethrine,

En in voorzichtige doses heeft Percy daar eerder niet slecht op gereageerd.
Dus dat is hoopvol.

Mdr1 gendefect is toch lastig met dit soort dingen.
(Percy is heterozygoot, dus geen volledig lijder. Maar het heeft een wat intermediate vorm, ook heterozygoten ('dragers') kunnen extra gevoelig zijn.)