Welk kattengrit is ideaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 14:09

Niqui schreef:
Yv_ schreef:
Thanks voor de foto's. Denk dat dat echt nog wel te grof gaat zijn voor automatische kattenbak...

Slmt9, waarom ben jij van Almo afgestapt? Ook vanwege de prijs en dat het bij lange na niet zo zuinig is als dat ze zeggen?
Ik wil nog andere varianten van Biokat proberen, want de Diamond Care is tot nu toe wel de fijnste die ik in de tussentijd allemaal geprobeerd heb, alleen dus een paar dingetjes wat beter kan/moet.

Had het al eens genoemd, maar wij hebben een litter robot en zijn erg tevreden over de Sivocat supersoft grit (Hornbach). Die is fijn genoeg en klontert goed. De babypoedergeur ruik je niet.

Denk dat ik dat bericht heb gemist. Ga ik even opschrijven en volgende keer proberen. Is-ie er niet zonder geur?

muppetmayo

Re: Welk kattengrit is ideaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 14:33

Yv_ als het steeds aan de bodem plakt, is je laag grit dan wel dik genoeg? Bij mij klontert het ook aan de bodem als ik er te weinig in doe, met meer heb ik nergens last van (ok, dan wel van enthousiaste gravers die alles naar buiten gooien maar dat is weer een andere uitdaging).

Van de sivocat is ook een variant zonder geur, alleen hebben ze die volgens mij niet bij Hornbach. Woon je nog steeds in het Westland? Eventueel is er een bedrijf dan ook redelijk bij jou in de buurt die het kosteloos aan huis brengt vanaf een bepaald bedrag (en de variant met babypoedergeur is daar ook goedkoper dan de Hornbach zie ik).
Volgens mij is dit degene zonder geur:
https://javame.nl/winkel/kat/kattenbakv ... -12-liter/

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 16:48

Yv_ schreef:
Thanks voor de foto's. Denk dat dat echt nog wel te grof gaat zijn voor automatische kattenbak...

Slmt9, waarom ben jij van Almo afgestapt? Ook vanwege de prijs en dat het bij lange na niet zo zuinig is als dat ze zeggen?
Ik wil nog andere varianten van Biokat proberen, want de Diamond Care is tot nu toe wel de fijnste die ik in de tussentijd allemaal geprobeerd heb, alleen dus een paar dingetjes wat beter kan/moet.

Ja, ik vond de prijsstijgingen te fors en idd er gaat steeds meer doorheen.
Daarnaast vond ik de uitloop nog best vervelend. Is die diamond care net zo fijn als de almo?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 17:47

Melzazu schreef:
Silica moesten die van mij niet. Gingen niet meer op de bak. Hadden we wat er nog was naar mijn schoonouders gedaan. Die kat van hun deed het plasje nog wel op silica maar de grote boodschap niet. Dus voor ons geen silica meer.

Voor ons nu thuis 3 bakken (2 katten) met 1 bak welkoop fijn grit klontvormend. Stuift ietsjes meer maar klontert heel goed en bevalt verder prima. Ander bakken zit biokat’s maar wel zonder geur want dat is ook geen succes hier. Die vind ik ook wel fijn. Is veel grover en heb het idee dat daardoor de klonten ook groot zijn maar goed. Dit gaat nu goed zo dus we veranderen er niks meer aan want het was best een zoektocht hier.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 19:11

Dank je voor de verschillende merken van tofu kattenbakvulling hier te plaatsen.
Ik ben zelf nog naar een fijne kattenbakvulling op zoek voor mijn noor dames.
Had een fijne kattenbakvulling van Yana (wordt verkocht in de Colruyt in BE) gevonden, geen stof, mooie klonters en zo, wel wat uitloop.
Maar deze is recentelijk veranderd in samenstelling en verschrikkelijk stoffig geworden waardoor de hele ruimte onder een stofwolk hing bij het volledig vullen van een gereinigde kattenbak. Dus heb ik het goedje weggegooid en nieuwe beginnen zoeken.
Catsan Natural is vrij gelijkaardig maar niet overal hier te verkrijgen (zonder het stoffige)
Almo vind ik niet fijn (heb daar 2 jaar terug ook al eens mee geprobeerd en geen goede ervaring mee gehad).
En vind de natuurlijke kattenbakvullingen allemaal wel een streepje voor hebben op vlak van geurhinder. (kan een idee of een gedacht zijn, maar we zijn er wel tevreden van)
Hierdoor nu op zoek naar een tofu variant om uit te proberen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 08:55

muppetmayo schreef:
Yv_ als het steeds aan de bodem plakt, is je laag grit dan wel dik genoeg? Bij mij klontert het ook aan de bodem als ik er te weinig in doe, met meer heb ik nergens last van (ok, dan wel van enthousiaste gravers die alles naar buiten gooien maar dat is weer een andere uitdaging).

Van de sivocat is ook een variant zonder geur, alleen hebben ze die volgens mij niet bij Hornbach. Woon je nog steeds in het Westland? Eventueel is er een bedrijf dan ook redelijk bij jou in de buurt die het kosteloos aan huis brengt vanaf een bepaald bedrag (en de variant met babypoedergeur is daar ook goedkoper dan de Hornbach zie ik).

Ik zou denken van wel. Na schoonmaken gaat er een halve zak (van 8 of 10kg in) en die vul ik elke dag bij na het scheppen. Op de gok is dat denk ik echt wel een laag van 15 cm? Zou toch genoeg moeten zijn? Het is echt alleen de kleivarianten waarmee ik het probleem heb. Kan ook aan de kat liggen hoor _O-.

Ja, woon nog steeds in het Westland. Kan die met babygeur wel een keer proberen en als het wat is, kan ik altijd bulk bestellen. Maar om te proberen wil ik niet direct een aantal zakken op voorraad hebben staan. Thanks voor de link!

Slmt9 schreef:
Ja, ik vond de prijsstijgingen te fors en idd er gaat steeds meer doorheen.
Daarnaast vond ik de uitloop nog best vervelend. Is die diamond care net zo fijn als de almo?"

Tot dusver wel de fijnste in gebruik na Almo. Plakt niet aan de bodem, klontert aardig, maar houdt zeker niet alle geurtjes tegen. Je hebt 'm volgens mij ook in varianten met babypoeder- en aloe geur, maar die heb ik zelf niet geprobeerd. Weet niet hoe Drizz reageert op geurtjes, dus tot nu toe neutraal aangehouden. Uitloop is wel behoorlijk, maar niet erger dan Almo. Daar had ik soms de inhoud van een halve bak ernaast liggen :') (ik had die fijne/zand variant, geen ervaring met die grovere). Maar de Diamond Care heb je volgens mij ook nog een maat grover. Die staat ook nog op het lijstje om te proberen _O-

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 09:38

Ik heb geleerd liever fijner en geen geurtjes, daar is mijn kat het tot nu toe mee eens geweest.
Ik blijf voorlopig gewoon bij biokat natural care, zijn nog steeds aan het mengen met de almo, maar de kat loopt vooral naar de bak met de biokat. Het ruikt bijna niet en is heel zacht, alleen over uitloop en klontvorming kan ik nog geen volledig oordeel geven omdat het nog teveel gemengd is met Almo.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 11:34

Ik heb gisteren een zak kattebakgrind via picnic. Ziet er op eerste gezicht goed uit, totaal niet stoffig, fijn grind, niet te zwaar en lichte zoetige geur aan.
Kijken wat poes ervan vindt. Voordeel is ik woon 4 hoog dus hoef zelf niet te slepen zo

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 11:47

Yv_ schreef:
muppetmayo schreef:

Ik zou denken van wel. Na schoonmaken gaat er een halve zak (van 8 of 10kg in) en die vul ik elke dag bij na het scheppen. Op de gok is dat denk ik echt wel een laag van 15 cm? Zou toch genoeg moeten zijn? Het is echt alleen de kleivarianten waarmee ik het probleem heb. Kan ook aan de kat liggen hoor _O-.

Ja, woon nog steeds in het Westland. Kan die met babygeur wel een keer proberen en als het wat is, kan ik altijd bulk bestellen. Maar om te proberen wil ik niet direct een aantal zakken op voorraad hebben staan. Thanks voor de link!

Oh haha dan kan het daar niet aan liggen idd. Bij mij graven ze ook nog weleens helemaal naar de bodem (en erdoor als het aan hun ligt :') ), dan heb ik ook idd plak aan de bodem, maar verder valt het mee gelukkig!

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 23:30

Ik heb sinds kort weer een kat, maar ik merk dat de kattenbak flink stinkt. Welk grit is nou echt goed tegen de stank? Ik heb niet zo'n groot appartement en vind de stank van de drollen niet zo fijn haha.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 22:08

Hoe vaak per dag schep je de drolle eruit? Wij scheppen direct na het poepen, en standaard in de ochtend en avond, dan heb je alleen even kort de stank in huis hangen, maar dit trekt vrij snel weg. Blijft niet hangen qua lucht in de bak.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 22:14

Dat is vaak...
Wij doen dat twee keer per week...

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 22:36

Zo gauw er iets gedaan is halen we het er gelijk uit als we er zijn. Een kat doet het liefste niet in dezelfde bak zn plas en poep, daarnaast zijn het schone dieren en vind ik niet meer dan hygienisch dat ze altijd een ‘lege, schone’ bak hebben staan. Zou ook niet weten waarom ik dat dagen zou laten liggen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 22:40

Twee keer per wéék?? :wow: Dan krijg ik ruzie met ze :')

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 07:02

Wij scheppen 2x op een dag en indd als we thuis zijn dan soms direct. Wij hebben 1 poes die echt niet op de bak gaat als zij hem te vies vind… dus 2x in de week zouden we echt niet redden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 07:41

Twee keer per week met katten die alleen binnen naar de wc kunnen? Of komen ze ook buiten?

Ik doe het hier ook 2x per dag. Twee katten met twee kattenbakken. Eentje gebruiken ze niet zoveel, dus de andere moet echt wel 2x daags even de klonten en de poep uit.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 08:55

Koper schreef:
Twee keer per wéék?? :wow: Dan krijg ik ruzie met ze :')

Maar ze lopen een aanzienlijk deel van de dag buiten en zitten graag een putje te graven in het mais weiland (zandgrond) naast ons.
Daarnaast staan er 6 kattenbakken in mijn hele huis. Het heeft me eigenlijk nog nooit problemen opgeleverd...

Twee keer per dag uit scheppen of soms direct... Maakt het inderdaad super schoon en klinkt erg prettig.
Maar wij hebben allebei een erg drukke baan, dat is ook waarom we katten hebben en geen honden, met iets meer zelfstandigheid.
In de winter als ze met slecht weer met zijn allen veel meer binnen zijn en dus ook veel meer de bakken gebruiken, dan maken we ze eigenlijk wel elke dag schoon bedenk ik me nu...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 11:04

Maar de hoeveelheid troep in die bakken wordt toch niet minder als je minder vaak schept? Of je nou elke dag een paar minuten bezig bent of 2 keer in de week een kwartier (of hoe lang je ook aan het scheppen bent, kan mij niet voorstellen hoe lang dat duurt eigenlijk). Je bent toch even lang bezig?

Overigens plassen die van mij ook buiten. Wanneer ze toch binnen plassen, bij voorbeeld 's nachts, is het handig om houtkorrels te hebben. Ik hoef alleen de drollen nog eruit te scheppen en eens in de week een bak leeg te halen, schoon te schrobben en nieuwe vulling erin (twee bakken, de ene week gaat de andere leeg en de andere week de andere).

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 11:06

Hier over het algemeen 2x per dag, soms als ik haast heb 's ochtends, wil ik het wel eens vergeten en dan kom ik dus uit op 1 keer per dag. Is wel sporadisch en ik moet er ook wel bijzeggen dat het een dagkakker is, want 's ochtend vis ik er eigenlijk bijna nooit drollen uit, alleen plasjes. Vaker dan 2 keer per dag lukt me niet, omdat ik gewoon fulltime werk en er dus niemand in huis is. Dat is wel een van de redenen dat ik een automatische kattenbak heb besteld: ik zou het zelf ook niet zo fijn vinden op een vieze wc.

Ik heb net de Natural Care van Biokat bij m'n zooplus bestelling erbij gedaan om ook te proberen.
Daarna staat tofu nog op het lijstje om te proberen, mits ik fijne korrels kan vinden.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 12:02

Ben benieuwd hoe de Biokat natural care bij jou bevalt.
Onze kat maakt bijna geen gebruik meer van de Almo nature. Het is nog steeds gemengd in de andere bakken, maar de biokat zit nu steeds meer en meer in de andere bakken. Tot dusver mooie ballen en minimaal uitloop.

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 22:00

Hier heb ik er wel Almo Nature in liggen. Ik vind Tidy Cats ook heel erg fijn, maar die is inmiddels nergens meer te krijgen in Nederland nu Zooplus het uit het assortiment heeft gehaald. Voordeel aan Almo vind ik echt dat het zo onwijs fijn klontert, fijn is en ook vooral licht. Ik doe er echt heel erg lang mee, hoef de bak zelden helemaal te verversen.

Het grote nadeel is wel dat het echt door mijn hele huis ligt. Ik stofzuig dagelijks maar als ik thuis kom van werk kan ik mijn schoenen niet uit doen voor ik op z’n minst ff met de bezem door de gang ben geweest. Vind het verder prima hoor, als dat het enige is… maar het is wel voor veel mensen een turnoff denk ik.

Geurtjes heb ik niet zo veel last meer van. Sinds mijn katten volledig op natvoer staan stinkt hun urine totaal niet meer en ze poepen ook minder omdat ze een groter deel van hun voeding opnemen ipv afscheiden. Ik heb er wel een luchtverfrisser bij staan in de kamer, en schep 2 keer per dag.

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 10:09

Ik krijg vandaag tofu korrels binnen van petsmate. Ben erg benieuwd, hoop vooral op minder uitloop..

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 23:13

Ik heb van alles geprobeerd maar ze eindelijk, na een eerdere mislukte poging, overgewend op peewee.. gaat nu goed, weinig stank makkelijk schoonmaken

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 11:33

Kleine update hier: Biocat Natural Care geprobeerd. Wat me meteen opviel was hoe licht het spul was. Heel fijn :D. Kat graaft er goed in, mooie klonters en plakt niet aan de bodem. Na een week doe ik echter wel de hele bak verschonen, want merk dat er dan toch wel wat geurtjes beginnen te komen. Daarom dus niet zo heel zuinig in gebruik. Uitloop is ook echt gigantisch, ik denk zelfs nog erger dan bij de fijne variant van Almo Nature. Misschien doordat het zo licht van gewicht is? Geen idee. Al met al bevalt-ie tot nu toe wel, hij staat op een gedeelde plaats met Diamond Care. Ze doen eigenlijk precies hetzelfde maar het lichte gewicht heeft een kleine persoonlijke voorkeur. Zag een aanbieding bij bol; 30 liter voor 20 euro, dus die wordt morgen bezorgd.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 14:31

Oh wij hebben bijna nul uitloop daarmee, wat gek.
We doen er ook heel lang mee.
Het is nog steeds gemixt met de almo nature, ik denk nu half om half, maar hoef al niet meer dagelijks te vegen. Ruiken doe ik ook het ook helemaal niet, terwijl ik overgevoelig ben voor geur :+
Wat bijzonder zulke verschillende ervaringen :D