Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 08:06

Ja, inderdaad gewone foto's. Zal ze zo hier ook ff uploaden.

Activiteit houden we nu even zoals het is. In overleg met de dierenarts. En als Lena toch aangeeft dat dat te veel is, bouwen we iets af.

Heeft inderdaad geen drain in gezeten.

Kleur slijmvliezen is goed, had de dierenarts ook meteen al naar gekeken.

Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

paars

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:17

Ziet er idd onrustig uit maar lijkt vanuit het litteken op de huid te komen, klopt dat? Als je het vergelijkt met de andere kant?

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 13:42

Ja, lijkt inderdaad echt van binnenuit te komen. Hopelijk doet de antibiotica z'n werk!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:44

Crista schreef:
Ja, lijkt inderdaad echt van binnenuit te komen. Hopelijk doet de antibiotica z'n werk!

Sorry, mss niet duidelijk, maar ik bedoelde juist ‘niet van binnenuit’ …omdat het litteken zo onrustig oogt? Dus niet vanuit de diepte (zeg maar het doorgesneden bot) en dan richting de oppervlakte, maar meer dat er een ontsteking is vanaf de oppervlakte die nu naar het onderhuidse weefsel gaat (zwelling rond het litteken).

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 14:51

paars schreef:
Crista schreef:

Sorry, mss niet duidelijk, maar ik bedoelde juist ‘niet van binnenuit’ …omdat het litteken zo onrustig oogt? Dus niet vanuit de diepte (zeg maar het doorgesneden bot) en dan richting de oppervlakte, maar meer dat er een ontsteking is vanaf de oppervlakte die nu naar het onderhuidse weefsel gaat (zwelling rond het litteken).

Sorry, ja het komt vermoedelijk niet van het bot af maar vermoeden is eerder een reactie op het inwendige hechtmateriaal. Wond was namelijk vrij rustig toen ie al dik werd. Pas later werd de wond "van buiten" wat onrustiger.

Is nu ook heel klein stukje open aan de onderkant, komt geen troep uit oid maar houden het goed in de gaten!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 20:43

Is de andere kant wel rustig (zelfde hechtmateriaal)?
Sorry voor alle vragen hoor; is gewoon belangstelling want ik weet dat jullie er zelf bovenop zitten (figuurlijk dan ;-) ) !

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 21:35

paars schreef:
Is de andere kant wel rustig (zelfde hechtmateriaal)?
Sorry voor alle vragen hoor; is gewoon belangstelling want ik weet dat jullie er zelf bovenop zitten (figuurlijk dan ;-) ) !

Ja, andere kant is helemaal rustig, dicht en niet dik.
Dus het is geen reactie op het hechtmateriaal an sich, maar misschien toch niet 100% steriel geweest oid. Of net een draadje wat zit te irriteren in het weefsel ofzo.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 23:34

De antibiotica gaan vast helpen :j (ik duim)!

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 19:41

Antibiotica slaat goed aan! De wond wordt al wat dunner en Lena wordt weer met de dag vrolijker!

Vanmorgen probeerde ze zelfs tegen ons op te springen (om vervolgens op dr kont te eindigen, want die kracht heeft ze nog niet haha)

Ze loop nog heel erg op de voorhand maar toch, voor 2 weken 2 dagen na de operatie ben ik zeker niet ontevreden!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 20:47

Fijn om horen !!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 21:27

Ze gaat lekker, fijn!! Het lijkt alsof ze bij het naar voren brengen van linksachter haar rug heel erg bolt (of althans meer dan als ze rechtsachter naar voren brengt)? Wat een veranderingen voor d’r in haar lijffie, toch geweldig hoe ze het oppakt, petje af voor jullie ook hoor, super team.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 21:47

paars schreef:
Ze gaat lekker, fijn!! Het lijkt alsof ze bij het naar voren brengen van linksachter haar rug heel erg bolt (of althans meer dan als ze rechtsachter naar voren brengt)? Wat een veranderingen voor d’r in haar lijffie, toch geweldig hoe ze het oppakt, petje af voor jullie ook hoor, super team.

Ja, klopt. Linksachter sleept ze soms ook een beetje mee.

Links was ook haar gevoelsmatige slechtste heup, daar zag ik de eerste klachten zeg maar.

Uit de röntgenfotos en de operatie bleek dat rechts er slechter aan toe was, maar dat hoeft voor de pijn-uiting niks te zeggen.

En dan zit die wond die ontstoken is/was ook nog eens links. Dus die linkerkant heeft het gewoon écht wat zwaarder.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:43

Wat goed om te horen. Ik was een stille meelezer maar ik maakte me wel echt zorgen. Ben echt blij om te zien dat het zoveel beter lijkt te gaan.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-24 18:28

Morgen zitten we op 3 weken.

Vandaag laatste antibiotica gegeven (ivm die ontstoken wond). Wond is stukken dunner en verder rustig. Alleen helemaal onderin is hij nog een klein beetje open maar niks waar ik me zorgen om maak.

Gisteren trof ik m'n paard op stal aan met een schaafwond van 30 cm lang en 2 cm breed, op d'r achterbeen, vanaf d'r bil naar d'r sprong gewricht. In het midden iets dieper als een flinke schaafwond. En vandaag haalde ze uit naar de smid waardoor hij met z'n mes in d'r straal kwam, adertje geraakt.... Leek dicht, wordt ik na 2 uur gebeld door een stalgenootje, d'r ligt overal bloed, en het komt op jouw paard z'n hoef...

Ik weer naar stal, nu strak ingepakt met dikke laag watten, verband en een schoen aan. Uurtje geleden weer wezen controleren maar bloeden is gelukkig gestopt...

En, omdat alles altijd in drieën komt, kapte onze vaatwasser er van de week ook mee. Monteur vandaag geweest, 200 euro om hem weer aan de praat te krijgen....

Maar.... , met het hondje gaat het goed gelukkig!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 18:53

Beetje, jullie houden het wel spannend zo! Positieve noot idd: met de hond gaat het beter +:)+

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 12:40

Weer even een korte update... We zitten echt even in een dip... Waar Lena vrogie week bijna weer met de dag vooruit leek te gaan en weer echt uit zichzelf ging eten en drinken, ligt ze momenteel weer hele dagen in haar mand. Eet en drinkt alleen "omdat het moet" en als wij haar voeren. De looplust is momenteel ook echt veeeeel minder en ik weet niet zo goed wat ik er mee moet...
Maak nu elke dag vers vlees voor haar, en dat eet ze met lange tanden op. Ga 2x per dag bij haar zitten om er aan handje brokken in te krijgen en dat lukt met moeite... het verse vlees krijgt ze geserveerd als soep, om zo toch voldoende vocht binnen te krijgen en overdag drinkt ze paar keer per dag wat slokjes uit mn handen...

Wonden zijn beide dicht. Links is nog wel onder het huidoppervlak verdikt maar mag er gewoon aan komen en voelt niet als " vloeistof/pus" maar meer als weefsel. Ze heeft geen koorts of verhoging maar is gewoon echt niet in d'r hum...

Nu de hamvraag... Hoe lang kijken we dit aan? Wanneer gaan we toch weer langs de dierenarts? Ik ga straks sowieso even bellen tijdens het telefonische spreekuur van Putten.

Ook even een filmpje van het wandelen van vanmorgen... Zeker als je dit naast het filmpje van de 7e houd (vorige filmpje in dit topic) zie ik eerder verslechtering als vooruitgang...

Wandelen momenteel ook maar 10, soms 15 minuten per keer, want ze wil gewoon echt niet langer.... Moeten d'r voor iedere wandeling ook echt "aan zwengelen" zeg maar....

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 12:43

Wat vervelend, dat is niet waar je op hoopt!

Ik zou inderdaad bellen en ook wel graag willen dat ze haar even zien, misschien een foto/echo maken?

Veel sterkte!

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 12:44

ja, nadeel is alleen dat het dik anderhalf uur reistijd is naar Putten enkele reis... Dus ben gewoon echt een halve dag zoet als ik wil dat ze haar daar zien....

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 12:45

Ik zou inderdaad ook langsgaan voor extra beeldmateriaal (evt plaatselijke DA?). Ik ben zelf 3x een heupoperatie doorgekomen (vreemde vergelijking maar toch haha) en sta ook voor het minste achteruitgang terug bij mijn chirurg om beeldmateriaal te laten maken. Een heup is zo lastig omdat je van buiten vaak niets/heel weinig ziet en er intern toch iets fout kan zitten.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 12:47

Op hoeveel weken zit je nu? Jady had ook even een flinke dip, die wilde toen ook niet meer uit haar bench komen om te wandelen of iets. Maar toen hebben we even de hond van mijn ouders bijgehaald, dat is al een oudje en wil toch niet spelen. Maar ze was wel heel blij dat hij er was.

Wellicht is er voor Lena ook zo'n soort motivator?

Anders zou je altijd nog even contact op kunnen nemen met Putten + inclusief filmpjes doorsturen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 12:50

Misschien kan je plaatselijke dierenarts/kliniek het wel en dan de gegevens doorsturen?
Dan heeft Putten er toch beeld bij en hoef jij niet met een pijnlijke hond te reizen...

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 12:58

Damelza schreef:
Op hoeveel weken zit je nu? Jady had ook even een flinke dip, die wilde toen ook niet meer uit haar bench komen om te wandelen of iets. Maar toen hebben we even de hond van mijn ouders bijgehaald, dat is al een oudje en wil toch niet spelen. Maar ze was wel heel blij dat hij er was.

Wellicht is er voor Lena ook zo'n soort motivator?

Anders zou je altijd nog even contact op kunnen nemen met Putten + inclusief filmpjes doorsturen.

We zitten nu precies op 3 weken en 3 dagen.
Ze ziet sowieso elke week de hond van mijn moeder een paar uurtjes. Dat is écht dr vriendin, maar inderdaad al wat ouder, dus spelen wil ze niet. Ze leeft dan wel iets op, maar kak thuis meteen weer helemaal in... Van de week ook even met de auto naar het park geweest, om dr vriendjes even te zien, en dat vond ze mega leuk, maar thuis verviel ze meteen weer in haar "depressieve" gedrag.

Hier trouwens wat foto's van de onderhuidse verdikking. Als ze ligt zie je het niet/nauwelijks. Alleen als ze staat of loopt zie je het.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:11

Ik zou toch even met de dierenarts overleggen…. Als ze achteruit gaat lijkt me niet wenselijk. Anders bij een plaatselijke DA oid…

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 17:09

Ik zou inderdaad ook direct even bellen met de dierenarts.

Mocht je nog een hondenfysio zoeken; https://www.equifocus.nl/.
Wij zijn heel blij met haar en onze hond is ook blij met haar!

Heel veel sterkte!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 18:49

Mss lees ik erover heen maar heb je deze video ook naar Putten gestuurd aangevuld met dezelfde info die je hier deelt?