"Verplichte cursus voor aanschaf van een hond"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 12:19

Ik loop heel graag met de flexi, maar idd de rem en commando hier is wel belangrijk. Ik doe ze daar pas aan als ze hier kennen en leer ze ook nog 'einde' aan. Omdat ik de flexi makkelijker vind soms als een gewone lange lijn.
Maar niet op de stoep oid. Dan zit er een korte vaste lijn aan. Flexi is voor de velden, parken enzovoorts.

Als de rem niet gebruikt wordt vind ik het een hele vervelende idd. Denk je ergens normaal langs te kunnen, komt de hond alsnog bij je omdat fluffy alles mag en baasje geen idee hoe een flexi of überhaupt een riem werkt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 12:26

Sizzle schreef:
Voor specifieke risico honden moet je in enkele andere landen vooraf een specifieke vergunning aanvragen waarbij je moet aantonen dat je al voldoende voorkennis hebt (en geen strafblad).
Duitsland heeft dat ook dacht ik.

Hier (Spanje) is het met de nieuwe dierenwet nóg weer strenger geworden dan het met de vorige al was en dat was al het strafste van de EU.

Waar het onmiddellijk tegenaan loopt is het fundamentele verschil tussen steden en de rest. Het is net als met electrische voertuigen totale idioterie om wat voor verstedelijkte gebieden zinvol is voor het hele land te verplichten.
Het centrum van Madrid, Barcelona hebben niets van doen met het ´platte´land. In de stad is alles gezelschapshond, maar in het óvergrote deel van het land is een waakhond die bijt echt wel zinvol. Zie de wolvenproblematiek: Daar lopen er hier 2500 van. Veehouders laten weerbare honden bij hun dieren lopen. Hoe voorkom je dan het tragische dodelijke incident van een paar maanden terug? In ieder geval niet door een verplichte puppykursus.

Tja en dat laatste brengt ons bij HET kernprobleem; ménsen.
1. Zo lang er geen test voor de kópers/eigenaars is, bliven er problemen.
2. De dieren-onbenullen uit de steden die de natuur opzoeken en een waakhond als aaibaar zien blijft ook een probleem.

Ik woon buiten een bergdorp in het hart van andalucía doch Vanwege punt 2. heb ik 15 jaar geleden toen mijn laatste grote hond overleed voor kleintjes gekozen. Tegen onbenul van wandelaars is geen hondopvoeden opgewassen. Hoe kleiner hoe minder potentiele schade waarbij de perceptie van de wandelaars over wel/niet ´gevaarlijk´beide kanten op een vergrotende factor is.

Onder de streep adresseren de regels mbt hónden de verkeerde partij. Ménsen opvoeden voorkomt incidenten het meest effectief. Maar ja, hoe verplicht je niet hondeneigenaars tot een gedragskursus hondomgang?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:10

Ik vind een flexilijn ook fijn zeker omdat de hond bijna nergens meer los mag. Maar als we mensen met of zonder hond passeren gaat ze naast en moet ze volgen tot we voorbij zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:31

HC, ja in Spanje (Of in iedergeval catalonie mag je nunvanwege die wet geen hond meer bij de winkel parkeren. Of dat nou werkelijk zinvol is laat zich dan wellicht bestrijden. Voor mijn vriendin betekend het dat de honden daarmee 1 wandelingetje moeten missen.

Echter, als ik ergens enge honden situaties heb gehad is het daar wel. 2x een situatie waar een hond met opstaande rugharen en ontblote tanden mijn weg blokkeerde op de stoep (bebouwde kom) en een eigenaar die van verre iets roept van: kom maar fikkie. „Nee hij doet niets hoor“, terwijl je daar met je kleuter staat en de hond bij iedere beweging dreigender wordt %)

Ook gewoon midden in een drukke winkelstraat van die grote honden die een andere aangelijnde hond willen aanvallen en het baasje nog net niet meegesleept wordt.

Cursusje zou daar ook niet schaden _O-

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:40

Mensen die ik vaker tegenkom en waarvan ik zie dat die weten hoe met de flexlijn om te gaan (en betrouwbare honden hebben) passeer ik ook gewoon.
Tenzij het een bepaald type hond is, ik heb relatief kleine honden die kapot zijn als het verkeerd gaat en 1 ervan kan behoorlijk hysterisch reageren naar andere honden wat vervelende reacties kan uitlokken.
Dus voor ieders veiligheid loop ik meestal om of ik neem haar onder de arm mee tijdens het passeren zodat ze rustig blijft.
Plus ik heb haar inmiddels aangeleerd dat ik het regel voor haar, dat er ook leuke honden bestaan buiten haar 'roedel' en dat ik zorgvuldig uitkies met welke honden ze contact mag maken en wanneer.
En datzelfde geldt voor haar in bepaalde situaties te brengen; rondje dierenwinkel is helemaal prima, diezelfde dierenwinkel wanneer er fotodag is (en dus hutjemutje), blijft zij thuis.
Kort rondje braderie (met delen achter de kraampjes langs want rustiger) is prima, de hele braderie aflopen enzo doen we niet met haar.
De andere hond vindt dat soort dingen juist helemaal geweldig, hoe drukker hoe mooier. :')

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:44

Ik heb het voorstel niet eens gelezen. Ik ben afgehaakt bij "geen enkele hond wordt agressief geboren". Eerlijk gezegd heb ik het al jaren geleden losgelaten en leef op een manier dat andermans probleem niet mijn probleem wordt. Bergen met onkunde, daar is niets tegen in te brengen, omdat de baasjes gewoon het vermogen (verstandelijk én financieel) niet hebben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:24

Sizzle schreef:
Cursusje zou daar ook niet schaden _O-

Van de báás.
(en van de steeds onbenulliger/wereldvreemder wordende rest van de wereld)

Het niet meer voor de winkel oid even mogen vasthaken is alleen maar zogenaamd voor het dier. In werkelijkheid is het voorkomen van bijtincidenten door onbenullen die vinden dat zij een vreemde, vastgezette hond van een ander moeten kunnen aaien en dat dan ook nog op een voor de hond bedreigende manier.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 20-12-23 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:28

Huertecilla schreef:
Van de báás.

Ja. En dat is toch precies waar het hier om gaat?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:35

Ik heb niet de illusie dat een cursus mensen gezond verstand en verantwoordelijksheidsgevoel gaat bijbrengen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:41

Sandra_H schreef:
Huertecilla schreef:
Van de báás.

Ja. En dat is toch precies waar het hier om gaat?

Ja

Sizzle schreef:
De basis cursus moet je zien als baasjes cursus..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:48

Boras schreef:
Ik heb niet de illusie dat een cursus mensen gezond verstand en verantwoordelijksheidsgevoel gaat bijbrengen.

En dat zou wel een betere cursus zijn.
Nog wat respect erbij.

Konden de vuurwerk rellers ook meteen aan die cursus.

Maar idd daar gaat het grootste deel mis.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:59

Boras schreef:

Dat is een algemeen probleem van onze betuttel maatschappij. Niemand hoeft meer zélf na te denken en als er wat fout gaat is het de schuld van een ander.
Moderne autos bijvoorbeeld zijn gemaakt voor mensen die niet in een auto horen en al die ´hulpen´ maken het probleem alleen maar groter.
Zie ook de navigatiesystemen; ´ja maar de app zei links´ als ze op de spoorlijn staan...
Fietsers in NL zjn helaas ook een ´goed´ voorbeeld. Door de (overigens op zích terechte) bescherming van de kwetsbare verkeersdeelnemers is een generatie van kamikaze-fietsers gecreëerd.

Het begint al met kleine kinderen een niet snijdend mes geven. Ja dat is makkelijker dan wat tijd investeren in leren om met een scherp met om te gaan. En daamee gelijk met risicos en eigen gedrag, consequenties.

Honden idem. Zowel de eigenaars als de niet eigenaars. Een kursusje van alleen de eigenaars van een nieuw hondje is onder meer zinvol. Helaas legt het óók de bal nóg meer bij de eigenaars en nog minder bij eigen verantwoordelijheid van iedereen.
Zeker hier op een paardenforum zou er inzicht moeten zijn over dat de eigenaar/ruiter/het paard kansloos is tegen onbenullig gedrag door anderen.

´Respecteer de ruimte van een (vreemde) hond´ zou een goede Postbus 51 actie zijn. Imo effectiever in het voorkomen van bijtincidenten dan wat voor beperkende maatregel ook.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 15:03

De meeste bijtincidenten vinden plaats met bekende honden, niet met vreemde honden.

Daarom zie ik niet waarom een verplichte cursus niet handig zou kunnen zijn voor een onwetend gezinnetje dat hun eerste pup koopt.

Ik het ergste geval had het geen nut. Maar wellicht voor een bepaald percentage wel.

En daarnaast kunnen gemeentes natuurlijk ook initiatief nemen voor niet hondenmensen.

Sizzle schreef:
Wij hebben geen hond maar mijn dochter is op de basisschool toch een keer naar een gratis dag cursus „omgaan met vreemde honden“ geweest in de zomervakantie. Dat werd vrijwillig door hondescholen georganiseerd met bijbehorend boekje, passend voor de leeftijd. Helemaal top.

Lughnassadh

Re: "Verplichte cursus voor aanschaf van een hond"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 15:13

Mensen met een flexlijn? Dan steek ik acuut de straat over of ik draai om als dat niet kan. Altijd. Hoe goed mijn hond ook luistert.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 15:15

Met de fiets heb ik ook al vaker dan 1x een noodrem moeten maken omdat er een flexlijn over de straat bleek te hangen….. 8)7
Met de auto zou dat echt niet zichtbaar geweest zijn.

En dan zo’n onnozel glimlachje erbij ipv de haren uit je kop te schamen.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 15:59

https://www.minderhondenbeten.nl/bijtin ... incidenten

Hier staan cijfers over bijtincidenten. De meeste vinden inderdaad met bekende honden plaats. Er worden ook rassen genoemd waar meer bijtincidenten mee plaatsvinden dan met andere rassen. Er staan wel een paar opvallende tussen die eigenlijk mensen niet snel HR zouden noemen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 16:46

Esplendido schreef:
Er staan wel een paar opvallende tussen die eigenlijk mensen niet snel HR zouden noemen.

Eerder een verrassende áfwezige; teckels. Van oorsprong tenslotte met terriers vergelijkbare aardhonden. Het Nederlands ´dashond´ is een :)*

Een ander opvallende is het formaat hond. Logisch omdat bij een gelijk(w)aardig incident de ernst van de gevolgen bij een grotere hond serieuzer is dan bij een kleinere.

Tja en bij 57% van de bijtincidenten met vreemde honden in de openbare ruimte gaf de betrokken aan zich met de hond bemoeid te hebben.
Ga er maar vanuit dat niet iedereen dit toegeeft en je niet met honden van anderen bemoeien is dan al gelijk twee derde minder :x

Zie daar de grond van het Spaanse verbod op je hond(je) even buiten de winkel vast te zetten: Onbenullen, niet honden of hun eigenaars.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 17:23

Sizzle schreef:
Met de fiets heb ik ook al vaker dan 1x een noodrem moeten maken omdat er een flexlijn over de straat bleek te hangen….. 8)7
Met de auto zou dat echt niet zichtbaar geweest zijn.

En dan zo’n onnozel glimlachje erbij ipv de haren uit je kop te schamen.

Ik heb wekenlang met brandwonden gelopen door zo'n koord variant van een flexi... En idd alleen lachen en een oh wat dom! Geen excuses oid, terwijl je het kan verwachten als je een hond om iemand heen laat lopen en dan gaat roepen. Littekens hebben er jaren gezeten en nu als ik bruin word zie je nog wel waar het zat. Beide bovenbenen aan de achterkant 2 of 3 dunne lijnen die of brandwond waren of gewoon opengesneden. Omdat het ook niet 1 keer was maar lekker eraan trekken terwijl ik ertussen zat. :=
Ik heb dus en al geen koord, maar lint. En dus nooit tussen mensen in lang laten of dat nu voetgangers, fietsers of noem maar op waren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 17:54

Sizzle schreef:
Het aantal geregistreerde bijtincidenten in NL is echt wel hoog, daar ben ik best van geschrokken.
Al haalt niets het bij Spanje waarschijnlijk. Iedere keer als ik daar ben kom ik wel een hond tegen met een opgetrokken lip of opstaande rugharen, brrr.

Niet ondenkbaar is dat het ook wel te maken heeft met "alles-op-een-kluitje". NL is zo ongeveer het dichtstbevolkte landje in de EU.
Met in verhouding dus ook heel veel honden (en katten) die niet altijd ideaal worden gehuisvest (neem grote hond op klein flatje). Honden kunnen ook al bijna nergens meer echt lekker losrennen, omdat het overal veel te druk is. Alles bij elkaar maakt dat veel honden ook een kort lontje hebben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 18:01

Grote hond op klein flatje maakt echt helemaal niks uit hierin.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 18:10

Grote hond, klein appartement met tuin en veel bos op korte afstand. Als je 3 x daags een blokje om gaat geloof ik dat het niet goed gaat. Maar 2 x daags ruim in het bos los en spelen en daarnaast nog 2 x kort rondje gaat echt prima.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 18:23

Idd ik had ook graag een groter huis met dito tuin. Maar bos op loopafstand maakt veel goed :j

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 18:34

Wij hebben 2 honden, veel ruimte in huis en buiten groot erf en alles omheind.
Maar echt niet dat de honden daar veel gebruik van maken, hoogstens in de zomer zoeken ze een schaduwplek op om lekker te liggen.
Verder gaan we elke dag er 1 x op uit met de auto, of naar het bos of water etc, dan kunnen ze minimaal een uur los en heerlijk uitrennen.
Thuis zijn ze dan rustig en blijven in de buurt van de mensen, helemaal niet dat ze de ruimte binnen en buiten gebruiken. Soms scharrelen ze een beetje rond maar dan komen ze ook zo weer terug.
Daarom denk ik dat het niet veel uitmaakt hoe je woont, als je goed voor je hond zorgt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 18:35

Ik had Duitse herder in minder dan 50 m2 appartement en later huis met tuin, stuk groter maar qua leefruimte voor de hond niet want paar kamer waren altijd dicht. Zat hond nog steeds binnen 1 meter bij mij. Die tuin was toch nooit vervanging voor wandelen of mentale uitdaging.

Die vond appartement trouwens ideaal met 1m2 balkon. Lekker mensen kijken vanaf boven, in de tuin kon ze niks zien haha. In zowel appartement als huis had ik zelfs nog oppashonden erbij. Berner en andere herders en een grote dog achtige.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 18:43

MyWishMax schreef:
Ik had Duitse herder in minder dan 50 m2 appartement en later huis met tuin, stuk groter maar qua leefruimte voor de hond niet want paar kamer waren altijd dicht. Zat hond nog steeds binnen 1 meter bij mij. Die tuin was toch nooit vervanging voor wandelen of mentale uitdaging.

Die vond appartement trouwens ideaal met 1m2 balkon. Lekker mensen kijken vanaf boven, in de tuin kon ze niks zien haha. In zowel appartement als huis had ik zelfs nog oppashonden erbij. Berner en andere herders en een grote dog achtige.

Hier ook zo'n zwaan kleef aan. Het maakt hem weinig uit, als hij maar dicht in m'n buurt kan zijn.