Honden aan de voet?? Aan de wat??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Re: Honden aan de voet?? Aan de wat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 08:59

Uit zicht is géén controle over een dier waar jij verantwoordelijk over bent.

Jij vind dat jouw hond niets doet, maar je bent ook niet bij machte om in te spelen op situaties die zich voordoen.
Met iemand die een wel agressieve hond bij zich heeft, met wild, met fietsers, verkeer, boswachters, achtergelaten voedsel met gif, whatever.

Uit zicht vind ik echt onverantwoord richting je hond èn onfatsoenlijk naar anderen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 09:16

Het gaat hier om buitenaf gebied s ochtends om 6 uur. Ben nog nooit iemand tegen gekomen die ik niet ken. Degene die er ook lopen kennen we over en weer en honden negeren elkaar verder ook. Bovendien gaat hij wel uit zicht maar voor hij uit zicht gaat heb ik dat stuk al in zicht gehad. Makkelijk met zeedijken. Indien twijfel hou ik hem wel bij uiteraard. Overdag verder ook of ik loop bovenop de zeedijk.
Ik krijg wel eens bezoek van 1 van de andere vroege vogels hun honden. Dan roep ik even, hang mijn hond eventueel op en meestal is zo'n hond vlot vertrokken op roep of fluitje van eigenaar. Ga daar geen probleem van maken. Kan gebeuren
Laatst bijgewerkt door dierenfan op 08-08-23 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 09:18

Uit zicht is niet persé buiten bereik.
Hij is binnen hoorbereik en hij is ook geen kilometers verder of lang uit zicht.
Om een voorbeeld te geven, vaak loop ik op het pad en zit hij in de sloot te plonzen. Ik zie hem dan niet door het hoge gras maar weet goed genoeg waar hij is. En nee, als ik op voorhand weet dat er vogels in de sloot zitten laat ik hem er niet in gaan (tenzij tijdens een jacht juist).
Wild weet ik onmiddellijk wanneer hij dat in de neus heeft en kan hem dan stoppen of sturen.
Niet iedereen heeft een beenklevende herder, niet iedereen wenst dat en niet iedere hond is niet onder controle als ze zelfstandig werken.

Medewandelaars moet je hier met een vergrootglas zoeken.
In drukkere plaatsen houd ik hem wel korter bij mij.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 10:32

Ik heb niet alles gelezen, maar onze honden krijgen het commando 'vrij' als ze niet meer naast ons hoeven te lopen. Dit is voornamelijk als we op de honden looproute zijn aangekomen, waar ze hun behoeftes vrij kunnen doen.

Ik moet er wel bij zeggen dat een van onze honden zich misdraagt als hij een andere hond ziet. Bij hem zal het er vast uitzien alsof hij alles kan/mag van ons als baasjes. We krijgen het er alleen niet uitgetraind helaas.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 10:35

En heb je hem dan aan de lijn als hij zich misdraagt naar andere honden, of los?

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 11:02

Femke_Tweety schreef:
En heb je hem dan aan de lijn als hij zich misdraagt naar andere honden, of los?

Aan de lijn. We hebben hier sowieso bijna geen plekken waar ze los mogen lopen. Maar Ollie laten we nooit los.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 11:05

Thioro schreef:
Uit zicht is niet persé buiten bereik.

Dat klopt. Met uit het zicht bedoelde ik dat je geen overzicht hebt van de situatie waarin het dier, aankomende andere dieren of mensen, zit.

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 12:12

ik ben een stille meelezer maar ik moet toch kwijt dat uit het oog een no go is... Je weet niet wat er om de hoek is. Of in de begroeiing. Wat als daar een hert met jong is waar je hond achteraan gaat?
Zijn maar weinig honden die dan nog terug te roepen zijn.
Mijn insteek is iig dat andere geen last van ons moeten hebben. Dus in een losloopgebied iemand tegen komen met hond aan de lijn roep ik ze bij me. Drukke weg of tegenliggers? Naast mij. Niemand dan losse lijn of los.. Ligt eraan hoe goed de hond luistert.
Hond in een tuin? Mijn honden mogen dan niet er langs af rennen en deze uitdagen.'
Plassen en poepen hoeft niet overal dus op commando is dan makkelijk en netjes vind ik.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 12:25

ChantalAM schreef:
ik ben een stille meelezer maar ik moet toch kwijt dat uit het oog een no go is... Je weet niet wat er om de hoek is. Of in de begroeiing. Wat als daar een hert met jong is waar je hond achteraan gaat?
Zijn maar weinig honden die dan nog terug te roepen zijn.
Mijn insteek is iig dat andere geen last van ons moeten hebben. Dus in een losloopgebied iemand tegen komen met hond aan de lijn roep ik ze bij me. Drukke weg of tegenliggers? Naast mij. Niemand dan losse lijn of los.. Ligt eraan hoe goed de hond luistert.
Hond in een tuin? Mijn honden mogen dan niet er langs af rennen en deze uitdagen.'
Plassen en poepen hoeft niet overal dus op commando is dan makkelijk en netjes vind ik.

Ik heb zo'n zeldzame dan die is terug te roepen. Nu hebben wij geen herten maar reeën en geen reeën die hun jong mee sjouwen die liggen op de akkers en akkers zijn sowieso verboden terrein. Mijn hondje jaagt op muizen en ratten en vermoord deze. Hij gaat achter hazen aan maar doet hazen en hun jongen niets. Is zo terug te roepen in 1x. Schiet een haas de sloot of dam over het land op dan kijkt hij na. Reeën doet hij niet eens op jagen is hem veel te groot haha hij kijkt er even naar en gaat verder met muizenjacht

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 12:35

en toch het gaat 100x goed en dan niet meer. En hazen opjagen is ook een no go. Deze dieren staan op de rode lijst en dat gejaag van jouw hond geeft veel stress en is zeer respectloos naar de dieren toe.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 12:57

Ik vind ook dat je je hond altijd in zicht moet houden.
Hoe moeilijk is dat even voor een bocht je hond bij je roepen?

Die van ons komt niet terug als wild weg rent,ook niet op geoefend, dus nogal logisch dat hij het dan niet doet. :+
Hier op het erf mogen ze ratten en muizen pakken en dan beloon ik ze zelfs.
En ja ik weet dat het te trainen is om het dan buiten het erf niet te doen.
Maar voor mij heeft dat nooit gevoeld als toegevoegde waarde.
Zou ik wonen met minder plek dan had ik dat waarschijnlijk anders gezien.
Maar ze kunnen hier rennen voluit. Dus voor mij hoeft dat met wandelen dan weer niet te gebeuren.
Dan is het weer lekker snuffelen en andere geurtjes opdoen.
Dat kan prima aan de flexi.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 13:26

DuoPenotti schreef:
Ik vind ook dat je je hond altijd in zicht moet houden.
Hoe moeilijk is dat even voor een bocht je hond bij je roepen?

Ik heb nu al aantal keren met mijn reactieve mechelaar meegemaakt, dat er ineens een loslopende hond ineens de bocht kom opzetten. Terwijl eigenaar nog een stuk verderop loopt. Terwijl hier aanlijnplicht geldt, ivm de natuurgebieden.

We hebben het uitvallen, inmiddels er redelijk uitgetraind na 2 jaar. Maar met zulke gevallen, blijft het moeilijk. Omdat we ze zelf ook anders reageren erop. Omdat we toch bang zijn, dat de hond op haar afkomt.

Normaal kunnen we dus honden redelijk goed passeren, doormiddel van haar strak aan de voet te laten volgen.

Gelukkig lopen we de grote ronde altijd met zijn 2en en kan ik de andere hond wegsturen oid. En als zo'n hond meteen op haar afkomt, dan ben ik blij met mijn schoenmaat 41 :=

De kleinere rondes zijn altijd overzichtelijk en meestal nadat ze de behoeftes gedaan hebben, laat ik haar uit op onze weilanden. Kan ze lekker snuffelen etc aan de lange lijn. En kan de kelpie los mee.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 13:27

ChantalAM schreef:
en toch het gaat 100x goed en dan niet meer. En hazen opjagen is ook een no go. Deze dieren staan op de rode lijst en dat gejaag van jouw hond geeft veel stress en is zeer respectloos naar de dieren toe.

Eens. 's Ochtends om 5 uur mag bij mij ook alles, want je komt geen mens tegen :D maar ook dan mag hij niet uit het zicht.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 13:33

Uit zicht vind ik echt niet fijn. Mijn oudere reu neemt ook teveel ruimte. Braafste jongetje van de klas tijdens alle gehoorzaamheidscursussen maar eenmaal buiten viert hij zijn eigen feestje. Die loopt dus niet los, tenzij in het heel drukke losloopgebied hier. Dan loopt alles zo door elkaar heen dat ik wat soepeler ben. Hij is los wel veel makkelijker met alle soorten honden.
Mijn andere hond luistert wel heel goed maar laat zich nog weleens aansteken door die stoute. Maar dat is zo’n zoetje, die denkt meteen al MAMAAAAAA en dan komt hij toch snel terug.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 13:57

Die van mij durft niet uit zicht :') Maar dat is een herderkruising die uit zichzelf eigenlijk altijd aan mijn voet blijft of in elk geval in de buurt. Als ze echt specifiek los mag, dan loopt ze wel eens iets voor ons te snuffelen maar altijd dichtbij. De hond van mijn ouders is een heel ander type, die trekt zijn eigen plan, die negeert andere mensen en honden wel compleet maar je moet wel constant in de gaten houden waar hij is, want anders loopt hij zijn eigen neus achterna.

Die van ons kan aan de lijn wel eens reactief zijn naar bepaalde andere honden, maar zolang we het managen is daar eigenlijk niks aan de hand. Dwz bij honden die op haar af komen op hetzelfde pad, zorg ik dat ik haar kort (niet strak) aan mijn voet heb lopen, aan de buitenkant, dat we doorlopen en dat ik zoveel mogelijk afstand creëer. Frustrerend als de ander zijn hond dan dus wel vrolijk aan lange lijn in het midden laat lopen, of zelfs naar mijn hond toe laat komen, want dan kan ik soms niet voorkomen dat ze een blaf of een grom krijgen (helemaal uit haar plaat gaan gebeurt niet meer, maar toch). Dus ja, in zulke situaties vind ik het echt heel erg irritant als mensen hun hond niet gewoon aan hun voet vragen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 18:39

ChantalAM schreef:

De hazen lopen hier door de straten in het dorp. Ik kom in 5 km wandeling makkelijk 20 a 50 hazen tegen haha. Helaas geen wilde konijnen hier maar hazen hebben wij gigantisch overschot aan. Dat valt niet te ontwijken ze zitten werkelijk overal en zelfs in de voortuin. Hij rent er achteraan dus heet het jagen maar zoals ik aan gaf ik roep en hij komt terug en gaat niet over sloten/greppels of land op.
Echt je kan overal een probleem van maken en tuurlijk zal het voor de haas een stress moment zijn maar toch zitten ze er na jaren nog steeds. Hij mag het ook niet vandaar dat ik weet dat hij direct terug komt maar mijn herder die altijd aangelijnd zit heeft al aantal x bijna haas in z'n bek gehad. Gewoon omdat hij er bijna over struikelde in het lange gras.

Je kan hier overal een probleem van maken maar wij leven nu eenmaal midden in de natuur hier. Dat geeft botsingen en dat hoeft niet altijd negatief te zijn. Iedereen blijft zo allert. Iedereen kent iedereen en in de toekomst kijken kan niemand maar afgelopen jaren hebben al ruim bewezen dat dit gewoon kan. Helaas gaat het ook hier niet altijd goed. Zo heb ik al 1x 1 en 1x 2 staffords in mijn herder gehad. Gelukkig bevriest hij op zo'n moment en was de ene keer een stevige stok voldoende om de bek open te breken van de stafford en de andere keer zijn ze er vanaf getrapt door hun eigenaar. Beide keren kwam mijn terrier gelukkig goed weg. De eerste keer was deze aangelijnd bij me en de 2de keer was hij los en terug naar auto gevlogen gelukkig. Mijn honden zelf hebben nog nooit een incident veroorzaakt. Ik weet echt wel wat hier wel en niet kan en op welke tijdstippen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 19:21

Leuk allemaal, maar 't is niet omdat jij erover struikelt dat ze niet meer op de rode lijst staan.

En 't is niet één stress moment he. Want er zijn veel meer baasjes die er zo makkelijk over denken, en die haas heeft dus heel veel stress momenten. Ik leef ook middenin de natuur, maar jagen mag niet. Een hond die er achteraan gaat moet gewoon aan de lijn en er niet af. Dat hij direct terugkomt is leuk, maar dat maakt voor de haas niet uit he.

Waar hazen veel stress ervaren worden minder jongen geboren

Jij zegt: je kunt er een probleem van maken, en ik geloof niet dat iemand dat doet. Het is een bedreigde diersoort, dus het ís een probleem.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 20:57

Haas wordt hier nog gewoon bejaagd, maar wel vrij sterk gereglementeerd en het is al gebeurd dat een seizoen niet geopend wordt omdat er te weinig hazen zijn (door ziekte).

Mààr, wild opstoten zonder jachtvergunning, of buiten een jachtpartij wordt gewoon als stropen beschouwd. Staan flinke boetes op ook.

Hier stikt het ook van de hazen. De boer die alle grond rondom heeft jaagt geen haas, hooguit een regulatierondje einde seizoen als er te veel zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 22:07

Haas is per provincie anders. Konijn mag nergens.

Maar hond gewoon bij je houden in zicht. Niet moeilijk.

Citaat:
Konijnen mogen in het jachtseizoen 2022/2023 niet worden bejaagd en voor hazen geldt een jachtverbod in de provincies Groningen, Limburg en Utrecht.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 22:32

Mijn honden kennen absoluut aan de voet, en dat met 7 tegelijk! Lopen allemaal netjes achter me. Maar dit zijn misschien 3x 10 meter omdat ik geen zicht heb over wat er na de bocht is in het bos.
In het dorp hebben ze een flexielijn bij gras of bosjes mogen ze voor me uit op de stoep naast me. En voor het oversteken zitten zodat ik rustig kan kijken en ze niet zomaar over rennen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 22:53

Hoe kom je erbij dat dit een trend is? Lijkt me heel vervelend (voor jou) dat je hier zo vreselijk veel last van hebt zeg…

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 01:05

Daphne__ schreef:
.. waarbij de hond constant aan de knie van de baas geplakt zit, daarbij vaak ook nog non stop omhoog kijkend.

Precies dit zag ik een paar dagen geleden gebeuren!

Het zag er ontzettend gestresst uit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 01:21

Boras schreef:
Daphne__ schreef:
.. waarbij de hond constant aan de knie van de baas geplakt zit, daarbij vaak ook nog non stop omhoog kijkend.

Precies dit zag ik een paar dagen geleden gebeuren!

Het zag er ontzettend gestresst uit.

:roll: ik heb hier eentje die dat uit zichzelf doet. Ook als hij thuis los loopt. Zodra hij me ziet komt hij naast me huppelen op die manier. De jongste doet het bij mijn man. Wat wil je dat we dan doen? Hun kop naar beneden duwen? :+

Hutcherson schreef:
Hoe doe ik dat? Door elke 5 sec 'naast' te zeggen, een fysieke 'corrigerende aanraking' te geven (wat ook uit den boze is) en optijd aan te geven wat ik van mn dier verwacht.
En ja we hebben de puppentraining gedaan en ja we hebben experts gevraagd wat te doen, verschillende tuigjes, riemen, hulpstukken geprobeerd maar niets werkt. En ze lopen wel naast, alleen na 5 sec zijn ze t kwijt en lopen weer naar voren, dus weer een 'eh, terug' en zo verder.
Dus nee mijn honden hebben geen memoryknop en helaas weten experts die ook niet te vinden.
Dus of ik ben een keislecht baasje, of mn honden zijn sporadisch oostindisch doof.

Oh en qua poepen en plassen op commando... Dat vind ik weird en gevaarlijk (wat als ze gaan ophouden als iemand anders ze eens uitlaat omdat die persoon niet het commando geeft). Mijn honden poepen alleen op gras, nooit oo verharding. Dat is al heel wat.

Nog een keer dan: wij hebben eentje die niet drinkt, pist of kakt op verplaatsing tenzij we het commando geven als we merken dat hij zich niet comfortabel meer voelt. Even omdenken en bedenken dat het misschien niet de bedoeling is om de hond in gevaar te brengen maar júist om de hond comfortabel te houden kan echt niet zó moeilijk zijn.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 02:13

Leuk topic met uiteenlopende meningen.

Mijn Am.staff stond perfect onder commando (vond ik zeker met zo'n ras belangrijk),heeft diverse trainingen doorlopen, liep los tussen onze geiten en paarden en 1x 'voor' roepen was komen + zitten.
In bijv. het bos liep ze wél aan de looplijn. Niet omdat zij niet luisterde maar juist veel andere honden niet en mijn Jack Russeltje meestal angstig werd van al die honden en dekking zocht bij de Staff. Mijn staff werd daar narrig van en kon dan wel eens pittig uit de hoek komen richting vreemde honden. Aan de lijn was gewoon snuffen en vrij lopen tot er passanten (+hond) aan kwamen, dan moest ze even 'naast' tot we gepasseerd waren.

De jack russel heeft overigens nooit meer geleerd als: zindelijkheid, aan de kant lopen (weg), zitten en los + aangelijnd meelopen....daar zaten verder geen commando's op.

Op commando ontlasten gaat mij iets te ver.

Wat ik wel vreselijk irritant vind zijn baasjes die hun hond op 60 toonhoogtes roepen. Het begint met een soort kinderlijk gegil, enthousiasme en klappende handjes en eindigt met een brul en de nodige scheldwoorden.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 02:47

Mijn hond kent "aan de voet" of "volg" niet eens. "Zit" trouwens ook niet.

Wel komt hij terug als ik hem dit vraag, ( zo niet, dan gaat hij niet los )
Is hij niemand tot last, en hebben we het leuk samen.
En ik vind het helemaal prima zo.