Zelf doden van huisdieren gaat verboden worden lijkt het

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Zelf doden van huisdieren gaat verboden worden lijkt het

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 11:57

Hier een antwoord op je vraag: Ik zeg niet en vind niet dat een dierenarts gratis moet werken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:01

Evamarie schreef:
Hier een antwoord op je vraag: Ik zeg niet en vind niet dat een dierenarts gratis moet werken.

Helder! Maar ja, wat doen we dan met die aangereden diertjes?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:03

Marjo schreef:
hoefnageltje schreef:
Ben wel benieuwd hoe er naar muizen en ratten gekeken wordt.
Of mogen we ook geen vallen meer zetten?
Voor de één zijn het ongewenste schadelijke dieren, bij de ander huisdieren.

Ook de regels omtrent ongediertebestrijding worden steeds verscherpt. Er zijn genoeg diervriendelijke alternatieven om deze dieren te bestrijden. Daarbij, behoort dat ook door professionals gedaan te worden.

Met als resultaat dat er bijna niet meer van ongedierte af te komen is op een legale manier.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:04

Urbanus schreef:
Evamarie schreef:

Helder! Maar ja, wat doen we dan met die aangereden diertjes?

Dat is dus gewoon voor de dierenambulances. Die brengen het dier naar een opvang of asiel die vaak samenwerkt met een dierenarts. Dat wordt dan betaald vanuit giften bv, of subsidies. Volgens mij zijn die kosten nooit voor de vinder :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:07

Loretta schreef:
Marjo schreef:

Ook de regels omtrent ongediertebestrijding worden steeds verscherpt. Er zijn genoeg diervriendelijke alternatieven om deze dieren te bestrijden. Daarbij, behoort dat ook door professionals gedaan te worden.

Met als resultaat dat er bijna niet meer van ongedierte af te komen is op een legale manier.

Is dat dan een reden om dierenmishandeling toe te passen? :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:08

Evamarie schreef:
Dan moet je de ambulance bellen en zelf snel weg gaan wil je geen rekening krijgen?

Urbanus schreef:
In Alkmaar krijg je geen rekening, wel in de rest van Nederland?

Marjo schreef:
Dat is dus gewoon voor de dierenambulances. Die brengen het dier naar een opvang of asiel die vaak samenwerkt met een dierenarts. Dat wordt dan betaald vanuit giften bv, of subsidies. Volgens mij zijn die kosten nooit voor de vinder :)

Ja, zoals ik al zei. Helder Marjo, dank!
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 18-05-23 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:08

Klopt, maar dan moet je je wel goed de regels inlezen. Ik meen te herinneren dat iemand daar alsnog een rekening v kreeg.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:09

Marjo schreef:
Loretta schreef:

Maar ben je dan zo naief om te denken dat het niet meer voorkomt?
Het gebeurt wel meer buiten het zicht. Misschien is dat voor veel mensen dan wel weer fijn.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:11

Evamarie schreef:
Klopt, maar dan moet je je wel goed de regels inlezen. Ik meen te herinneren dat iemand daar alsnog een rekening v kreeg.

Ik meen me te herinneren dat ze het gewoon hebben uitgelegd op hun site. Oh, kijk!

https://www.dierenbescherming.nl/actuee ... nambulance

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:14

Evamarie schreef:
@pjotrg Ja en? Er zullen genoeg mensen zijn die een dier daarom juist maar laten liggen ipv hulp in te roepen.

Nee, maar je kunt ook zelf een dier uit zijn lijden verlossen of iemand vragen die dat kan.

Uiteraard alleen bij kleinere dieren. Ik reed een keer op een landweggetje. De auto voor me reed een fazant aan. Ze wilden er mee naar de dierenarts, maar het dier was al ver heen. Ik heb 'm uit zijn lijden verlost (en meegenomen om de restjes op te eten).

Klinkt hard, maar het was voor het dier òp dat moment het beste....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:14

Ik weet het verhaal weer. Die persoon bracht een zwerfkat naar het asiel en kon afstandskosten gaan betalen. Je moet dus bellen en hun laten komen, dan heb je die kosten niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:15

pjotrg schreef:
Evamarie schreef:
@pjotrg Ja en? Er zullen genoeg mensen zijn die een dier daarom juist maar laten liggen ipv hulp in te roepen.

Nee, maar je kunt ook zelf een dier uit zijn lijden verlossen of iemand vragen die dat kan.

Uiteraard alleen bij kleinere dieren. Ik reed een keer op een landweggetje. De auto voor me reed een fazant aan. Ze wilden er mee naar de dierenarts, maar het dier was al ver heen. Ik heb 'm uit zijn lijden verlost (en meegenomen om de restjes op te eten).

Klinkt hard, maar het was voor het dier òp dat moment het beste....

Niet iedereen kan dat en dat is nou juist het probleem.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:17

Evamarie schreef:
Ik weet het verhaal weer. Die persoon bracht een zwerfkat naar het asiel en kon afstandskosten gaan betalen. Je moet dus bellen en hun laten komen, dan heb je die kosten niet.

Dan ging ik weg bij het asiel en liet de kat gewoon daar op straat achter.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:17

Evamarie schreef:

Misschien zijn ze bang dat er anders misbruik van gemaakt wordt? Klinkt wel logisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:19

Loretta schreef:
Evamarie schreef:

Ja, en DAT wil je dus juist niet.
Edit:
Of je moet dan later alsnog de ambulance bellen en dan voor de zekerheid maar door iemand anders. En dat ze dan de kat maar even moeten gaan zoeken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-05-23 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Re: Zelf doden van huisdieren gaat verboden worden lijkt het

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:20

Dus moet je bellen. Dan weet je dat voortaan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:23

Loretta schreef:
Evamarie schreef:

Of je belt gewoon de dierenambulance ipv een dier aan z'n log over te laat. Naar persoon is degene die omwille van geld (en blijkbaar teveel moeite voor een dierenambulance) een dier aan z'n lot over laat.

Het is logisch dat als je als particulier naar een da of asiel gaat, dan moet betalen. Ik kan ook doen alsof ik mijn kat heb gevonden en zo onder kosten uit te komen. Je hebt helaas veel nare mensen zonder dierenhart rondlopen (en helaas ook in dit topic van die opmerkingen). Dierenartsen en asiels werken niet gratis en ergens moet geld vandaag komen. Door 't via de dierenambulance te doen wordt 't betaald uit subsidies/giften en wordt ook alle gevonden en gezochte dieren centraal gehouden met meer kans op slagen toch een eigenaar te achterhalen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:23

Evamarie schreef:
Loretta schreef:

Ja, en DAT wil je dus juist niet.

Dan loopt die buiten voor het asiel.
Maar ik weet wel dat veel dierenasiels enorm onbeschoft met mensen om gaan.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:24

Loretta schreef:
Marjo schreef:

Maar ben je dan zo naief om te denken dat het niet meer voorkomt?
Het gebeurt wel meer buiten het zicht. Misschien is dat voor veel mensen dan wel weer fijn.

Natuurlijk niet! Ik weet (helaas) echt wel dat er nog veel dierenmishandeling gebeurt. Er wordt veel aan banden gelegd zodat er ook ingegrepen kan worden. Wat ik daarin echter wel bijzonder vind is dat het niet altijd logisch is. Lijmplanken bijvoorbeeld, mogen wel verkocht worden maar niet gebruikt. Dat is gek toch?!

Ik weet ook zo niet wat de beste oplossing is daarvoor hoor. Ik denk dat het goed is als er echt ingezet wordt op diervriendelijke alternatieven, die ook daadwerkelijk werken. En als dat uitkomt op het snel doden van het dier is dat wat mij betreft een goede oplossing. De crux zit hem in snel en goed, zonder leed.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:29

Evamarie schreef:

Op zich is dat niet zo gek natuurlijk.
Zo kun je de kat van je buurman naar het asiel brengen als je je buurman vervelend vind.

Bij zwerfkatten ophalen had ik altijd eerst contact met het asiel en moest vervolgens een papier invullen en laten tekenen door de vinder.

Ik heb 9 jaar bij de dierenambu gewerkt waar ook enige tijd het Forenschisch dieronderzoek werkte.
Met deze achtergrond ben ik blij met deze wet.
En geloof mij dat er nog heel veel mensen niet zien dat hun dier zorg nodig heeft of zelfs toe is aan euthanasie.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:33

Loretta schreef:
Evamarie schreef:

Dat kan meerdere redenen hebben; de kat heeft alsnog een eigenaar en loopt gewoon 24/7 op straat (want dat mag in Nederland gewoon) of de kat is gezond, goed op gewicht en heeft verder geen zorg nodig. Dan kan het asiel dat plekje beter vrijhouden voor een dier dat wel medische zorg nodig heeft natuurlijk :) .

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:40

Dagahra schreef:
Hoe moeten mensen dit nou gaan doen, die voederdieren kweken voor hun reptielen? :o

Levend voeren...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:44

Kuggur schreef:
Dagahra schreef:
Hoe moeten mensen dit nou gaan doen, die voederdieren kweken voor hun reptielen? :o

Levend voeren...

Vind ik zielig voor m'n slang, straks grijpt de rat hen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:50

Kuggur schreef:
Dagahra schreef:

Levend voeren...

Dat mag niet :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:56

Marjo schreef:
Kuggur schreef:
Levend voeren...

Dat mag niet :)

Nee, maar het gebeurt wel.