Broodfok nog steeds op marktplaats. Wie grijpt in?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 08:46

Corona heeft er de afgelopen jaren ook geen goed aan gedaan, hoeveel mensen wilden er toen niet in eens een hond? Vandaag bedacht en gisteren in huis willen hebben. Door die enorme vraag is er denk ik ook meer gefokt dan anders. Goh we hebben een teef en de buren een reu, dat is makkelijk geld verdienen. Nu zijn die nestjes niet direct broodfok maar dragen wel er aan bij dat er veel impuls aankopen zijn gedaan. Maar zeker de broodfokkers hebben er een slaatje uit geslagen die coronatijd. Merk wel dat de nesten steeds langer online staan dan voorheen, zou er dan toch een beetje een ommekeer zijn? Dit geldt dan weer niet voor de goedkopere nesten, die zijn er meestal weer snel vanaf.

Avalanche

Re: Broodfok nog steeds op marktplaats. Wie grijpt in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 08:51

In coronatijd was het idd van de zotten. Ook de prijzen die toen gevraagd werden sloeg je steil van achterover. Een goede fokker was toen beduidend goedkoper (want hanteerde normale pup prijzen).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:04

Evamarie schreef:
Prijzen 950/1250 euro? 9vd 10x broodfok.

Sorry, maar dat is dus al een redenering die niet klopt en waarmee je niet alleen broodfok aanpakt. Er zijn namelijk ook rassen die door goede fokkers gefokt worden en die in die prijsrange zitten.

Hoe moet marktplaats de advertenties aanpakken? Of zelfs ervoor zorgen dat broodfokkers niet kunnen adverteren? Wil je alleen de grote bedrijven tegengaan? Want soms worden gebruikers al geblokkeerd, het probleem is dat ze gewoon onder verschillende namen adverteren. Of particulieren die een teef elke loopsheid laten dekken, niet naar gezondheid kijken en tegen nieuwe eigenaren volhouden dat het een eenmalig nestje is. Wil je die ook aanpakken?

De kopers moet je aanpakken in mijn ogen. Er is echt geen excuus meer dat je het niet weet. Ik ken zo iemand die dat riep, terwijl ik van te voren gewaarschuwd heb, gezegd dat het broodfok was en er geen moeder zou zijn en alsnog kwam diegene thuis met een pup. Nee was geen broodfok hoor, moeder was gewoon binnen om te rusten en ze vonden fokken gewoon leuk met verschillende rassen :+ 1 Google zoektocht had het adres laten zien met alle rode vlaggen en letterlijk waarschuwing broodfok.
Diezelfde persoon heeft die pup later laten dekken, want nestje is leuk en kennis verdiende er elk jaar paar honderd euro mee... Die vind ik dus al net zo slecht, want die pup was zo ongezond als maar kan en vaderhond was ook broodfok hond en gezondheid was niks aan onderzocht. Beide duidelijk kreupel. En heel rot om te zeggen, gelukkig hebben de pups het niet overleefd, want thuisblijven toen teef uitgerekend was en ging bevallen was niet nodig. Teef heeft het net aan overleefd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 10:17

Jennyj01 schreef:
Ik denk dat Evamarie er helemaal niet omheen draait. Ze heeft gewoon geen zin om op jullie drammende manier van communiceren te reageren. Blijkbaar is het voor jullie helemaal normaal. Maar nee of niet reageren is ook een optie en die zul je dan ook moeten respecteren. En dat gebeurd niet.

Idd! Dankje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 10:19

meggiemeg schreef:
meggiemeg schreef:
Zolang de opbrengsten nog altijd beter zijn dat ze er met gemak een boete van kunnen betalen is de boete niet hoog genoeg. Ik zie het in mijn omgeving vaak genoeg, dit heeft dan niets met broodfok maar met andere praktijken.

Eens.

Het is ook gewoon te simpel om door te kunnen gaan. Er zijn mensen die zelfs hun papieren er voor aanbieden tijdelijk. Een andere naam gebruiken, ander 06 nummer, ander adres en ze gaan weer. De wetgeving is in NL op te veel vlakken te makkelijk te omzeilen, zolang dat zo blijft zal het door gaan.

Eens

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 10:20

Ik ben al een tijdje mee aan het lezen en aan het nadenken over hoe broodfok aangepakt kan worden. Daarbij loop ik tegen een aantal dilemma’s aan.
1. Wat is broodfok en wat is onverantwoorde fok? Gevoelsmatig weet je dat het over de intentie gaat, maar hoe toets je dat? Daarmee kom ik op het volgende punt.
2. Bij het maken van een lijst van een lijst met rode vlaggen bedacht ik me dat je in veel van die zaken misleid kunt worden, valse gezondheidstesten en stambomen, net doen of de pups in huis opgroeien, smoesjes bedenken waarom die pup niet langer bij de moeder kan blijven etc.
3. Indien je dan toch een lijst met rode vlaggen wil maken, wanneer is het dan een definitieve no go? Bij in ieder geval 1 of 2 van die punten? En wat dan als er smoesjes zoals bij punt 2 genoemd gebruikt worden.

Dan probeer je te bouwen op het huidige systeem. En moet je nog een consequentie bedenken voor het zijn van een broodfokker. Als we dan kijken naar een voorbeeld als bert’s animal verhuur dan doen boetes helemaal niets want die worden niet betaald en kunnen ook niet geïnd worden. Ook rechtzaken leiden niet tot enige verandering.

Daarom zie ik eigenlijk als enige oplossing een hele verandering van het systeem. Bijvoorbeeld op het moment dat je een nestje wilt fokken moet je een certificaat of keurmerk bij de raad van beheer of een andere instantie aanvragen. Bij een oepsnestje moet je die zo snel mogelijk aanvragen. De raad van beheer toetst op gezondheid en opgroeiomstandigheden van de ouders en pups.
Bij het binnenhalen van buitenlandse honden moet net zo goed een toets plaatsvinden. Een stichting moet een keurmerk hebben en een buitenlandse fokker moet de juiste documentatie kunnen overleggen.

Op het moment dat een pup bij de dierenarts komt moet deze documentatie overlegd kunnen worden. Dit maakt dat een dierenarts geen politieagent hoeft te spelen of hoeft te gaan beschuldigen.

En ja ik zie dat dit een utopie is. Dit moet wettelijk vastgelegd worden en dan ook nog uitgevoerd kunnen worden. Dus ik zie het niet gebeuren, maar volgens mij de enige manier wil je broodfok kunnen uitbannen. Het wordt dan ook zeker moeilijker en omslachtiger om te fokken, maar dan blijven in ieder geval de mensen met de juiste intenties over, die goed hebben nagedacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 10:21

meggiemeg schreef:
Corona heeft er de afgelopen jaren ook geen goed aan gedaan, hoeveel mensen wilden er toen niet in eens een hond? Vandaag bedacht en gisteren in huis willen hebben. Door die enorme vraag is er denk ik ook meer gefokt dan anders. Goh we hebben een teef en de buren een reu, dat is makkelijk geld verdienen. Nu zijn die nestjes niet direct broodfok maar dragen wel er aan bij dat er veel impuls aankopen zijn gedaan. Maar zeker de broodfokkers hebben er een slaatje uit geslagen die coronatijd. Merk wel dat de nesten steeds langer online staan dan voorheen, zou er dan toch een beetje een ommekeer zijn? Dit geldt dan weer niet voor de goedkopere nesten, die zijn er meestal weer snel vanaf.

De asiels zitten ook weer vol nu de Coronatijd voorbij is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 10:26

MyWishMax schreef:
Evamarie schreef:

Sorry, maar dat is dus al een redenering die niet klopt en waarmee je niet alleen broodfok aanpakt. Er zijn namelijk ook rassen die door goede fokkers gefokt worden en die in die prijsrange zitten.

Hoe moet marktplaats de advertenties aanpakken? Of zelfs ervoor zorgen dat broodfokkers niet kunnen adverteren? Wil je alleen de grote bedrijven tegengaan? Want soms worden gebruikers al geblokkeerd, het probleem is dat ze gewoon onder verschillende namen adverteren. Of particulieren die een teef elke loopsheid laten dekken, niet naar gezondheid kijken en tegen nieuwe eigenaren volhouden dat het een eenmalig nestje is. Wil je die ook aanpakken?

De kopers moet je aanpakken in mijn ogen. Er is echt geen excuus meer dat je het niet weet. Ik ken zo iemand die dat riep, terwijl ik van te voren gewaarschuwd heb, gezegd dat het broodfok was en er geen moeder zou zijn en alsnog kwam diegene thuis met een pup. Nee was geen broodfok hoor, moeder was gewoon binnen om te rusten en ze vonden fokken gewoon leuk met verschillende rassen :+ 1 Google zoektocht had het adres laten zien met alle rode vlaggen en letterlijk waarschuwing broodfok.
Diezelfde persoon heeft die pup later laten dekken, want nestje is leuk en kennis verdiende er elk jaar paar honderd euro mee... Die vind ik dus al net zo slecht, want die pup was zo ongezond als maar kan en vaderhond was ook broodfok hond en gezondheid was niks aan onderzocht. Beide duidelijk kreupel. En heel rot om te zeggen, gelukkig hebben de pups het niet overleefd, want thuisblijven toen teef uitgerekend was en ging bevallen was niet nodig. Teef heeft het net aan overleefd.

Ja, dat is toch ook verschrikkelijk..

In mijn omgeving ook hoor. Iemand noemt zich een echte dierenvriend. Er wordt regelmatig gefokt (want een nestje of veulentje is zo schattig) en als hun hondje of pony even wat raars doet dan gaat die weer weg. In 10 jaar tijd zijn er wel meer dan 20 honden/pony's gepaseerd. Het is elke x de vraag hoe lang het huidige dier mag blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 10:29

Gaabje schreef:
Ik ben al een tijdje mee aan het lezen en aan het nadenken over hoe broodfok aangepakt kan worden. Daarbij loop ik tegen een aantal dilemma’s aan.
1. Wat is broodfok en wat is onverantwoorde fok? Gevoelsmatig weet je dat het over de intentie gaat, maar hoe toets je dat? Daarmee kom ik op het volgende punt.
2. Bij het maken van een lijst van een lijst met rode vlaggen bedacht ik me dat je in veel van die zaken misleid kunt worden, valse gezondheidstesten en stambomen, net doen of de pups in huis opgroeien, smoesjes bedenken waarom die pup niet langer bij de moeder kan blijven etc.
3. Indien je dan toch een lijst met rode vlaggen wil maken, wanneer is het dan een definitieve no go? Bij in ieder geval 1 of 2 van die punten? En wat dan als er smoesjes zoals bij punt 2 genoemd gebruikt worden.

Dan probeer je te bouwen op het huidige systeem. En moet je nog een consequentie bedenken voor het zijn van een broodfokker. Als we dan kijken naar een voorbeeld als bert’s animal verhuur dan doen boetes helemaal niets want die worden niet betaald en kunnen ook niet geïnd worden. Ook rechtzaken leiden niet tot enige verandering.

Daarom zie ik eigenlijk als enige oplossing een hele verandering van het systeem. Bijvoorbeeld op het moment dat je een nestje wilt fokken moet je een certificaat of keurmerk bij de raad van beheer of een andere instantie aanvragen. Bij een oepsnestje moet je die zo snel mogelijk aanvragen. De raad van beheer toetst op gezondheid en opgroeiomstandigheden van de ouders en pups.
Bij het binnenhalen van buitenlandse honden moet net zo goed een toets plaatsvinden. Een stichting moet een keurmerk hebben en een buitenlandse fokker moet de juiste documentatie kunnen overleggen.

Op het moment dat een pup bij de dierenarts komt moet deze documentatie overlegd kunnen worden. Dit maakt dat een dierenarts geen politieagent hoeft te spelen of hoeft te gaan beschuldigen.

En ja ik zie dat dit een utopie is. Dit moet wettelijk vastgelegd worden en dan ook nog uitgevoerd kunnen worden. Dus ik zie het niet gebeuren, maar volgens mij de enige manier wil je broodfok kunnen uitbannen. Het wordt dan ook zeker moeilijker en omslachtiger om te fokken, maar dan blijven in ieder geval de mensen met de juiste intenties over, die goed hebben nagedacht.

Mooi bericht Gaabje en goed over nagedacht ook!
Er zitten momenteel te veel gaten in het systeem.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 13:21

Flux schreef:
Mij lijkt dat het grote probleem de afnemer is. Kennelijk is er een afzetmarkt waar je u tegen zegt. Dus, hoe maken we potentiële afnemers slimmer zodat ze een U-turn maken bij het zien van dergelijke advertenties?

Educatie. Confrontatie.

Er is tal van educatie online maar het probleem is dat je ernaar moet zoeken om het te vinden. En het moet je doel zijn om het te vinden om het goed te gaan lezen. Daar verlies je al een grote doelgroep op die alleen maar op zoek is naar een snelle puppy.

Dus ik zou zeggen maak dit onderwerp al bespreekbaar op lagere en middelbare scholen. Zorg ervoor dat het voldoende (gepaste) shockvalue heeft om te blijven plakken bij het leeuwendeel van de kinderen en hopelijk zal de afzetmarkt dan vanzelf afnemen.

Imo heeft marktplaats zelf er echt niks mee te maken.

Deels mee eens en deels niet.

Bij die voorlichting heeft men het er vooral over dat je goed moet nadenken over welke hond bij je past. Prima. Ook wat een hond inhoudt en vooral de puppy tijd. Ook prima.

Maar daarna hoe je op zoek moet naar een hond en daar ben ik het echt niet mee eens. Er wordt erg op gestuurd dat je of naar een asiel moet of naar een rasfokker.

In asiels zitten ook vaak honden met een verhaal die niet iedereen passen. En ik vind die rassen fokkerij ook totaal niet heilig vaak.

Daarbij zijn de wachtlijsten en soms "eisen" echt wel lastig. Er zijn ook mensen die net hun hond missen en echt niet 2jr zonder hond willen of zelfs kunnen. Dan kan iedereen wel roepen dat je dat ervoor over moet hebben, maar zo werkt het qua gevoel natuurlijk niet.
Ook zullen dan de prijzen nog meer stijgen als ze een soort alleenrecht hebben van fokken.

Bij het zoeken moet je vooral sturen op waar je op moet letten en misschien is het wel verstandig om net als bij paarden samen naar de dierenarts te gaan voor ene soort keuring.

In een ander topic wil iemand een husky als eerste hond en wordt ze afgeschoten door de zogenaamde experts en kenners........Waar iemand die echt wil en er veel tijd en energie in stopt ene hele goede eerste baas kan zijn. Misschien zelfs beter dan mensen die al tig jaar honden hebben en het altijd al zo doen als ze het doen.

Dus ja, meer richten op de kopers, maar vooral qua voorlichten en niet sturen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 15:01

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 15:02

DuoPenotti schreef:
https://www.ed.nl/eersel/nog-steeds-180 ... Xpn_mOgoRE

en die in eersel gaat nog vrolijk verder.

Ze zijn ook een nul vergeten per week.
25.000 per keer zou meer nut gehad hebben denk ik.
Die25.000 in totaal lacht hij om, dat is kleingeld voor die kerel

Echt ongelooflijk dat dit gewoon zo door kan etteren hè...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 15:46

Ja en een belachelijk lage boete idd. Dat is voor hem net het verkopen van 2puppy's.

Ik begrijp echt niet dat iemand na zoveel waarschuwingen gewoon door kan gaan. :n

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 19:25

Gaabje schreef:

Ik denk dat het al zou schelen wanneer alle honden bij de raad van beheer worden geregistreerd. Nu moet je je hond registreren maar kan dat bij verschillende databanken. En tevens zouden alle dierenartsen inzicht in deze databank moeten hebben. Dan is de wildgroei in elk geval inzichtelijk.
Ook zou je een paspoort, zoals bij de paarden, bij je hond kunnen verplichten. En dan gelijk in Europees verband. Het is geen waterdicht systeem maar het geeft je wel de gelegenheid om meer inzicht te krijgen in de omvang van de honden populatie. En het wordt allemaal wel een stuk lastiger om maar wat aan te vermenigvuldigen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 21:32

MyWishMax schreef:
Evamarie schreef:

Helemaal mee eens! Het is imo ook nogal vreemd als de prijs van een pup of kitten bepaald of het broodfok is of niet. Dit soort beweringen wordt gedaan door mensen die inhoudelijk niets over fokken weten en dus ook geen flauw idee hebben wat het kost om (goed) te fokken.

MyWishMax schreef:

Hele goede vragen, maar daar ga je helaas van TS geen antwoord op krijgen.

MyWishMax schreef:

In mijn opinie sla je hier de spijker op de kop!
Bewust onbekwaam noem ik dit.

“Broodfok” vind ik ook zo’n niets zeggend woord, er is imo geen goede definitie van te geven.
Het moet volgens mij gaan over grootschalig malafide fokkers/handelaren en over mensen die bewust onbekwaam (en/of met ongeschikte dieren) nestjes fokken, waarbij het niet gaat om het welzijn van het ouderdier en de pups of kittens, maar vooral om geld verdienen of om de “oh wat leuk een nestje”.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 21:37

Die laatste alinea is voor mij ook broodfok.
Diverse nestjes tegelijk in een hok.
Waar ze niet uit komen om te knuffelen en te spelen met mensen en ze te wennen aan dingen.
Zo goedkoop mogelijk voer zo min mogelijk kosten.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 22:11

Gaabje schreef:

+:)+

Je hebt er goed over na gedacht, echt top en dan zie je gelijk dat het allemaal niet zwart/wit is, maar heel veel grijs gebied.

Gaabje schreef:
Daarom zie ik eigenlijk als enige oplossing een hele verandering van het systeem. Bijvoorbeeld op het moment dat je een nestje wilt fokken moet je een certificaat of keurmerk bij de raad van beheer of een andere instantie aanvragen. Bij een oepsnestje moet je die zo snel mogelijk aanvragen.

Hoe zie je dat keurmerk voor je?
Wat maakt dat iemand dat keurmerk verdient en hoe wil je dat gaan toetsen en door wie moet dat getoetst worden?

Gaabje schreef:
De raad van beheer toetst op gezondheid en opgroeiomstandigheden van de ouders en pups.

Dat eerste zou regelmatige controles betekenen, dat betekend minstens duizend controleurs (als ik kijk naar het aantal nesten op jaarbasis), wie gaat dat betalen, de fokker, de overheid?
Bedenk ook dat de kosten uiteindelijk allemaal doorgerekend moeten worden en wat dit zou doen met de prijs van pups en kittens, die wordt zo hoog dat de vraag om “betaalbare” dieren via de zwarte markt alleen maar toe zal gaan nemen.
Imo werkt een maatregel die zoveel kost alleen maar malafide fok/handel in de hand.

Gaabje schreef:

Maar wat als iemand geen documenten heeft, moet de dierenarts dan zorg ontzeggen? Dat lijkt me toch echt niet realistisch of werkbaar.
Imo moeten dierenartsen gewoon hun werk kunnen doen en dat is zorg verlenen, ze moeten zich helemaal niet bezig moeten houden met officiële of onofficiële fok.
Dierenartsen zijn er inderdaad niet om politieagent te spelen, dus controleren op “keurmerk” is niet hun taak en moet niets te doen hebben met of zij wel of geen zorg mogen verlenen.

Gaabje schreef:

Ik vind het echt leuk dat je er zo over na gedacht heb, maar ik ben bang dat het geen utopie is, maar een plan met gevolgen die mogelijk nog meer malafide fok/handel in de hand zal werken. Het is te duur en er zal te veel bureaucratie bij komen kijken.

Ik denk zelf meer aan een registratie per dier, zoals we nu ook de paarden registreren op UBN.

Elke hond of kat moet gechipt zijn en elke chip moet geregistreerd zijn op een adres. Dierenarts die chip zet doet de eerste registratie op adres van de fokker/stichting/asiel en zodra een dier verhuist wordt de chip overgeschreven naar adres van de nieuwe eigenaar, of nieuwe eigenaar geeft adres op waar het dier vandaan komt (ben er nog niet uit wat beter te controleren is).
Op die manier is de herkomst van het gross van de dieren redelijk goed te traceren.

Adressen waar meer dan 16 pups/kittens per jaar vandaan komen zullen zich moeten registreren als zijnde fokker/stichting/asiel en zullen gecontroleerd moeten worden door bevoegde instantie.

Ja, malafide fokkers kunnen pups dan nog over verschillende adressen spreiden om onder de 16 te blijven, maar vaak is zo’n netwerk op langere termijn niet haalbaar. Maar ik geloof dat registratie van alle dieren de basis is van het in beeld brengen waar de problematiek met malafide fok begint.
Dit plan pakt niet de kleinschalige “bewust onbekwame fokker” er uit, maar dat lijkt me in het begin ook niet realistisch.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 23:09

Maar hoe denken jullie dan over hobbyfokkers?

Ik heb hier een onwijs leuke, goed gefokte reu lopen, nu nog te jong om te mogen dekken hoor. Maar alles is gecheckt, getest op alle erfelijke en minder erfelijke gebreken, en super gezond. Verder een heel fijn karakter, wel heel pittig.

Stel ik zou een passende teef vinden, zou ik die ook uitgebreid laten testen op van alles en nog wat. Pupkopers mogen die testen en uitslagen ook zeker inzien. Dan wil ik de puppies op laten groeien in huiselijke kring, waar ze dus geknuffeld worden, meegaan naar van alles, soms inclusief mama, soms exclusief.

Verder heb ik een zeer ervaren fokster gevonden die wil helpen met de bevalling en alles en weet waarop te letten. Uiteraard alles met stambomen, registratie bij de Raad van Beheer en de Oud Duitse Herder vereniging.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 23:42

Avalanche schreef:
Maar hoe denken jullie dan over hobbyfokkers?

Ik heb hier een onwijs leuke, goed gefokte reu lopen, nu nog te jong om te mogen dekken hoor. Maar alles is gecheckt, getest op alle erfelijke en minder erfelijke gebreken, en super gezond. Verder een heel fijn karakter, wel heel pittig.

Stel ik zou een passende teef vinden, zou ik die ook uitgebreid laten testen op van alles en nog wat. Pupkopers mogen die testen en uitslagen ook zeker inzien. Dan wil ik de puppies op laten groeien in huiselijke kring, waar ze dus geknuffeld worden, meegaan naar van alles, soms inclusief mama, soms exclusief.

Verder heb ik een zeer ervaren fokster gevonden die wil helpen met de bevalling en alles en weet waarop te letten. Uiteraard alles met stambomen, registratie bij de Raad van Beheer en de Oud Duitse Herder vereniging.

Er hoeft imo niets mis te zijn met hobby fok, of er nou een stamboom bij de jonkies komt of niet, dat maakt mij niet uit. Waar het mij om gaat is dat de (hobbby) fokker het welzijn van het ouderdier en de pups of kittens voorop heeft staan.

Dat doe je als (hobby) fokker door:
- Zoveel mogelijk uit te zoeken over de lijn van je dier, zit er geen stamboom bij, zoek dan in ieder geval uit wie de ouders zijn en of die gezond zijn.
- Laat je dieren testen op aangeboren- of erfelijke afwijkingen (hart en nieren in ieder geval) en ras gebonden afwijkingen en zoek een dekreu (of dekkater) uit die ook getest is.
- Laat de dieren testen op viraal overdraagbare aandoeningen
- Fok niet met een dier dat niet in topconditie is.

- Lees je in, leer over alles dat bij een dracht en bevalling komt kijken en zorg dat je back-up hebt van iemand met ervaring als het nodig is (ik heb bijvoorbeeld in de laatste 2 weken geassisteerd bij de bevallingen van 7 katten en 2 honden)
- Zorg dat je voorbereid bent, werpplek klaar, schoon en veilig. Beval benodigdheden bij de hand en ook goede kwaliteit kitten/puppy melk in huis en een juiste fles/speen (als je het niet nodig blijkt te hebben, kun je het aan het asiel doneren)
- Wees bewust dat het geen rozengeur en manen schijn hoeft te zijn en dat er best wel wat mis kan gaan. Als je moet flessen, dan moet dat in het begin elk anderhalf uur, dus slaapgebrek hoort erbij. Soms maakt het niet uit wat je probeert, dan verlies je nog een jong en dat verdriet is echt iets waar je mee om moet kunnen gaan.
- Geef in ieder geval de eerste vaccinatie (katten 9 weken en pups op 6 weken) en laat de jonkies gelijk chippen. De dierenarts doet dan ook een gezondheidscontrole.
- Kies je kitten- of puppy kopers met zorg uit. Bepaal van tevoren in wat voor een thuis jij je jonkies wil zien opgroeien en doe daar geen consensus aan. De enige keer dat ik afgeweken heb van een harde eis aan kittenkopers, heb ik daar achteraf flink spijt van gekregen, het dier terug moeten halen en heeft het best wat tijd gekost om het diertje te revalideren.

Nou ja, dat dus een beetje. Als het welzijn van je dieren voorop staat, jij jezelf goed inleest en een mentor/back-up hebt bij wie je terecht kunt met vragen, dan komt het wel goed.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 23:50

Thanks. Ik wil sowieso geen mensen die direct de pup willen meenemen. Kom eerst maar een aantal keren knuffelen. En als mamahond of papa teveel hond voor je is, krijg je geen pup mee.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 06:40

Hoe ga je registreren bij de rvb? ODH is geen erkend ras he? Dus dat plan lukt al niet.
Plus dat naast de foto's van ellebogen en heupen, rug verstandig is (allemaal bij een da die daar gespecialiseerd in is) en testen op Dm en dwerggroei.

Ik heb niks tegen hobbynesten, maar we waarschuwen mensen altijd over eventuele nep stambomen (want heb al broodfokkers gezien die die meegeven), vooral bij rassen die niet erkend zijn. De odh vind ik een moeilijke, die zijn al jaren serieus bezig alleen is er tegenwoordig niet echt meer 'nut' omdat de lang stok haren bij de dh ook erkend worden. Bij beide heb je beter en slechter gebouwde honden. Mensen denken dat de odh beter gebouwd is, maar dat is echt niet zo. Er zit veel meer verschil tussen de showlijn en de werklijn als tussen de dh en odh. (En ik ken familie van mijn stokhaar reu die bij de odh lopen, want dat zijn langharen haha) Je ziet bij de odh ook de invloeden van die showlijnen en werkljjnen. Maar als je dan via de odh fokt zou ik daar wel de reu en teef laten keuren qua foktgeschiktheid.
Dus ik heb er niks tegen, alleen is het wel een voorbeeld van een uitzondering. Je hebt ook 'rassen' waarbij je een zelfgemaakte stamboom krijgt omdat ze niet erkend zijn en die gewoon echt niks betekent, niks getest wordt, geen karakter en geen gezondheid. En geen controle op welzijn van de teef. Daar kan je dus heel simpel een broodfokker treffen die wat stambomen maakt omdat het mensen geruststelt... en ze weer wat meer kunnen vragen.

Want eerlijk, alleen die stamboom via de rvb zijn de kosten niet(wel een deel maar niet zo enorm hoog als andere kosten). Dus bij een serieus hobbynest heb je ook al die kosten, behalve de rvb kosten. Ook het enten en chippen en registratie van die chip voordat ze het nest verlaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:24

Goede vraag mywishmax en ik ga volledig met je mee daarin.

Daarbij er zitten al voldoende dieren in een asiel. Waarom zou je willen fokken met een ras wat al volledig doorgefokt is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:37

Dat is weer een drogredenering en ben ik het absoluut niet mee eens.

Omdat de honden die ik wil en kan hebben niet in het asiel zitten. De honden die daar zitten hebben juist tig beperkingen en zijn in het type dat ik zoek vele malen ongezonder. Die Dh is niet zo doorgehakt als dat men gelooft. Rashondenwijzer is absoluut niet betrouwbaar, mijn vorige herplaatsen uit het asiel was een Dh uit de broodfok. Een lookalike dus en niet gezond. Die kon ik bij rashondenwijzer gewoon aanmelden en dan zou de dh met stamboom een extra minpunt krijgen. Terwijl het dus een broodfok hond was waar niet naar gezondheid gekeken is, gewoon 2 lookalikes op elkaar geknald en karakter boeit ook niet. Zolang het er maar op lijkt. En die kunnen vervolgens wel het ras een slechte naam geven door afwijkingen door te geven aan zo'n site. Gebeurd bij meer rassen waarbij afwijking bij de stamboom honden niet meer voorkomt en bij de broodfok wel. Maar het ras wordt erop aangekeken.

De Dh's die ik daarna als pups gekocht heb waren helemaal gezond. Die kwamen uit lijnen die al minimaal 40 jaar gezond waren op alles wat je kon onderzoeken. Ze mogen ook niet fokken zonder goede resultaten en die zijn van elke hond op te vragen in database.

De asiels zitten vol met honden met een rugzak. Als ik een herdertype wil met alleen de eisen zonder agressie en gezond qua bot is dat echt zeldzaam om te vinden. Plus dat ze niet akkoord gaan met onderzoeken of ze gezond zijn en beperkingen geven aan wat je mag met een hond.
Ze zitten absoluut niet vol met leuke plaatsbare honden. Die zijn al weg voor ze online komen.

Daarbij wil ik geen herplaatsers meer en dat mag iedereen voor zichzelf weten. Maar als je een pup koopt, dan moet je onderzoek doen. Dat welzijn van ouders en pups goed is en gezondheid ook. En dat is niet alleen een consult bij de da waarbij ze na luisteren zeggen dat het goed is.
Ik ben helemaal niet voor alleen maar honden uit een asiel halen, iemand mag ook gewoon een pup willen. Als ze het verstandig doen en dat vind ik ook bij stichting of asiel en dat gebeurt helaas vaak zat ook niet.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:48

Ga nu denk ik een beerput open trekken maar waarom een hond met dusdanige rugzak in een asiel stoppen? Waarom het dier niet heel veel gedoe besparen van in het asiel zitten. Mee naar mensen, weer terug en zo door blijven gaan? Waarom niet kiezen voor euthanasie als een dier een dusdanig grote rugzak heeft waardoor het erg lastig gaat worden om daar een juiste plek voor te vinden? Waarom eerst een jaar of nog langer met de hond zeulen waar die ook niet beter van wordt?
Er zitten zeker nu weer genoeg honden in het asiel die aangeschaft zijn tijdens corona, die bijvoorbeeld nooit geleerd hebben om alleen te zijn omdat iedereen toen veel thuis was en ook thuis werkte. Niet elke hond in het asiel zal een rugzak hebben, maar mijn ervaring is dat ze ook niet in elk asiel even eerlijk zijn over de hond en zijn/haar verleden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:02

Mee eens, meggiemeg. Hoe moeilijk ook, want ik vind dat echt een rotgedachte. Maar vooral bepaalde types zitten er niet voor niks en de doelgroep die er geschikt voor is is maar klein. En degene met een rugzak zitten ook echt niet op hun plek in een asiel en de kans dat ze eruit komen bij een geschikt huis is klein.

Als ik een volwassen of oudere herderachtige wil zoek ik wel bij fokkers of trainers, grotere kans op honden zonder problemen, gezondheidsresultaten bekend en een eerlijk verhaal, plus al training gehad.