Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Evamarie schreef:Prijzen 950/1250 euro? 9vd 10x broodfok.
Jennyj01 schreef:Ik denk dat Evamarie er helemaal niet omheen draait. Ze heeft gewoon geen zin om op jullie drammende manier van communiceren te reageren. Blijkbaar is het voor jullie helemaal normaal. Maar nee of niet reageren is ook een optie en die zul je dan ook moeten respecteren. En dat gebeurd niet.
meggiemeg schreef:meggiemeg schreef:Zolang de opbrengsten nog altijd beter zijn dat ze er met gemak een boete van kunnen betalen is de boete niet hoog genoeg. Ik zie het in mijn omgeving vaak genoeg, dit heeft dan niets met broodfok maar met andere praktijken.
Eens.
Het is ook gewoon te simpel om door te kunnen gaan. Er zijn mensen die zelfs hun papieren er voor aanbieden tijdelijk. Een andere naam gebruiken, ander 06 nummer, ander adres en ze gaan weer. De wetgeving is in NL op te veel vlakken te makkelijk te omzeilen, zolang dat zo blijft zal het door gaan.
meggiemeg schreef:Corona heeft er de afgelopen jaren ook geen goed aan gedaan, hoeveel mensen wilden er toen niet in eens een hond? Vandaag bedacht en gisteren in huis willen hebben. Door die enorme vraag is er denk ik ook meer gefokt dan anders. Goh we hebben een teef en de buren een reu, dat is makkelijk geld verdienen. Nu zijn die nestjes niet direct broodfok maar dragen wel er aan bij dat er veel impuls aankopen zijn gedaan. Maar zeker de broodfokkers hebben er een slaatje uit geslagen die coronatijd. Merk wel dat de nesten steeds langer online staan dan voorheen, zou er dan toch een beetje een ommekeer zijn? Dit geldt dan weer niet voor de goedkopere nesten, die zijn er meestal weer snel vanaf.
MyWishMax schreef:Evamarie schreef:Prijzen 950/1250 euro? 9vd 10x broodfok.
Sorry, maar dat is dus al een redenering die niet klopt en waarmee je niet alleen broodfok aanpakt. Er zijn namelijk ook rassen die door goede fokkers gefokt worden en die in die prijsrange zitten.
Hoe moet marktplaats de advertenties aanpakken? Of zelfs ervoor zorgen dat broodfokkers niet kunnen adverteren? Wil je alleen de grote bedrijven tegengaan? Want soms worden gebruikers al geblokkeerd, het probleem is dat ze gewoon onder verschillende namen adverteren. Of particulieren die een teef elke loopsheid laten dekken, niet naar gezondheid kijken en tegen nieuwe eigenaren volhouden dat het een eenmalig nestje is. Wil je die ook aanpakken?
De kopers moet je aanpakken in mijn ogen. Er is echt geen excuus meer dat je het niet weet. Ik ken zo iemand die dat riep, terwijl ik van te voren gewaarschuwd heb, gezegd dat het broodfok was en er geen moeder zou zijn en alsnog kwam diegene thuis met een pup. Nee was geen broodfok hoor, moeder was gewoon binnen om te rusten en ze vonden fokken gewoon leuk met verschillende rassen1 Google zoektocht had het adres laten zien met alle rode vlaggen en letterlijk waarschuwing broodfok.
Diezelfde persoon heeft die pup later laten dekken, want nestje is leuk en kennis verdiende er elk jaar paar honderd euro mee... Die vind ik dus al net zo slecht, want die pup was zo ongezond als maar kan en vaderhond was ook broodfok hond en gezondheid was niks aan onderzocht. Beide duidelijk kreupel. En heel rot om te zeggen, gelukkig hebben de pups het niet overleefd, want thuisblijven toen teef uitgerekend was en ging bevallen was niet nodig. Teef heeft het net aan overleefd.
Gaabje schreef:Ik ben al een tijdje mee aan het lezen en aan het nadenken over hoe broodfok aangepakt kan worden. Daarbij loop ik tegen een aantal dilemma’s aan.
1. Wat is broodfok en wat is onverantwoorde fok? Gevoelsmatig weet je dat het over de intentie gaat, maar hoe toets je dat? Daarmee kom ik op het volgende punt.
2. Bij het maken van een lijst van een lijst met rode vlaggen bedacht ik me dat je in veel van die zaken misleid kunt worden, valse gezondheidstesten en stambomen, net doen of de pups in huis opgroeien, smoesjes bedenken waarom die pup niet langer bij de moeder kan blijven etc.
3. Indien je dan toch een lijst met rode vlaggen wil maken, wanneer is het dan een definitieve no go? Bij in ieder geval 1 of 2 van die punten? En wat dan als er smoesjes zoals bij punt 2 genoemd gebruikt worden.
Dan probeer je te bouwen op het huidige systeem. En moet je nog een consequentie bedenken voor het zijn van een broodfokker. Als we dan kijken naar een voorbeeld als bert’s animal verhuur dan doen boetes helemaal niets want die worden niet betaald en kunnen ook niet geïnd worden. Ook rechtzaken leiden niet tot enige verandering.
Daarom zie ik eigenlijk als enige oplossing een hele verandering van het systeem. Bijvoorbeeld op het moment dat je een nestje wilt fokken moet je een certificaat of keurmerk bij de raad van beheer of een andere instantie aanvragen. Bij een oepsnestje moet je die zo snel mogelijk aanvragen. De raad van beheer toetst op gezondheid en opgroeiomstandigheden van de ouders en pups.
Bij het binnenhalen van buitenlandse honden moet net zo goed een toets plaatsvinden. Een stichting moet een keurmerk hebben en een buitenlandse fokker moet de juiste documentatie kunnen overleggen.
Op het moment dat een pup bij de dierenarts komt moet deze documentatie overlegd kunnen worden. Dit maakt dat een dierenarts geen politieagent hoeft te spelen of hoeft te gaan beschuldigen.
En ja ik zie dat dit een utopie is. Dit moet wettelijk vastgelegd worden en dan ook nog uitgevoerd kunnen worden. Dus ik zie het niet gebeuren, maar volgens mij de enige manier wil je broodfok kunnen uitbannen. Het wordt dan ook zeker moeilijker en omslachtiger om te fokken, maar dan blijven in ieder geval de mensen met de juiste intenties over, die goed hebben nagedacht.
Flux schreef:Mij lijkt dat het grote probleem de afnemer is. Kennelijk is er een afzetmarkt waar je u tegen zegt. Dus, hoe maken we potentiële afnemers slimmer zodat ze een U-turn maken bij het zien van dergelijke advertenties?
Educatie. Confrontatie.
Er is tal van educatie online maar het probleem is dat je ernaar moet zoeken om het te vinden. En het moet je doel zijn om het te vinden om het goed te gaan lezen. Daar verlies je al een grote doelgroep op die alleen maar op zoek is naar een snelle puppy.
Dus ik zou zeggen maak dit onderwerp al bespreekbaar op lagere en middelbare scholen. Zorg ervoor dat het voldoende (gepaste) shockvalue heeft om te blijven plakken bij het leeuwendeel van de kinderen en hopelijk zal de afzetmarkt dan vanzelf afnemen.
Imo heeft marktplaats zelf er echt niks mee te maken.
DuoPenotti schreef:https://www.ed.nl/eersel/nog-steeds-180 ... Xpn_mOgoRE
en die in eersel gaat nog vrolijk verder.
Ze zijn ook een nul vergeten per week.
25.000 per keer zou meer nut gehad hebben denk ik.
Die25.000 in totaal lacht hij om, dat is kleingeld voor die kerel
Gaabje schreef:Ik ben al een tijdje mee aan het lezen en aan het nadenken over hoe broodfok aangepakt kan worden. Daarbij loop ik tegen een aantal dilemma’s aan.
1. Wat is broodfok en wat is onverantwoorde fok? Gevoelsmatig weet je dat het over de intentie gaat, maar hoe toets je dat? Daarmee kom ik op het volgende punt.
2. Bij het maken van een lijst van een lijst met rode vlaggen bedacht ik me dat je in veel van die zaken misleid kunt worden, valse gezondheidstesten en stambomen, net doen of de pups in huis opgroeien, smoesjes bedenken waarom die pup niet langer bij de moeder kan blijven etc.
3. Indien je dan toch een lijst met rode vlaggen wil maken, wanneer is het dan een definitieve no go? Bij in ieder geval 1 of 2 van die punten? En wat dan als er smoesjes zoals bij punt 2 genoemd gebruikt worden.
Dan probeer je te bouwen op het huidige systeem. En moet je nog een consequentie bedenken voor het zijn van een broodfokker. Als we dan kijken naar een voorbeeld als bert’s animal verhuur dan doen boetes helemaal niets want die worden niet betaald en kunnen ook niet geïnd worden. Ook rechtzaken leiden niet tot enige verandering.
Daarom zie ik eigenlijk als enige oplossing een hele verandering van het systeem. Bijvoorbeeld op het moment dat je een nestje wilt fokken moet je een certificaat of keurmerk bij de raad van beheer of een andere instantie aanvragen. Bij een oepsnestje moet je die zo snel mogelijk aanvragen. De raad van beheer toetst op gezondheid en opgroeiomstandigheden van de ouders en pups.
Bij het binnenhalen van buitenlandse honden moet net zo goed een toets plaatsvinden. Een stichting moet een keurmerk hebben en een buitenlandse fokker moet de juiste documentatie kunnen overleggen.
Op het moment dat een pup bij de dierenarts komt moet deze documentatie overlegd kunnen worden. Dit maakt dat een dierenarts geen politieagent hoeft te spelen of hoeft te gaan beschuldigen.
En ja ik zie dat dit een utopie is. Dit moet wettelijk vastgelegd worden en dan ook nog uitgevoerd kunnen worden. Dus ik zie het niet gebeuren, maar volgens mij de enige manier wil je broodfok kunnen uitbannen. Het wordt dan ook zeker moeilijker en omslachtiger om te fokken, maar dan blijven in ieder geval de mensen met de juiste intenties over, die goed hebben nagedacht.
MyWishMax schreef:Evamarie schreef:Prijzen 950/1250 euro? 9vd 10x broodfok.
Sorry, maar dat is dus al een redenering die niet klopt en waarmee je niet alleen broodfok aanpakt. Er zijn namelijk ook rassen die door goede fokkers gefokt worden en die in die prijsrange zitten.
MyWishMax schreef:Hoe moet marktplaats de advertenties aanpakken? Of zelfs ervoor zorgen dat broodfokkers niet kunnen adverteren? Wil je alleen de grote bedrijven tegengaan? Want soms worden gebruikers al geblokkeerd, het probleem is dat ze gewoon onder verschillende namen adverteren. Of particulieren die een teef elke loopsheid laten dekken, niet naar gezondheid kijken en tegen nieuwe eigenaren volhouden dat het een eenmalig nestje is. Wil je die ook aanpakken?
MyWishMax schreef:De kopers moet je aanpakken in mijn ogen. Er is echt geen excuus meer dat je het niet weet. Ik ken zo iemand die dat riep, terwijl ik van te voren gewaarschuwd heb, gezegd dat het broodfok was en er geen moeder zou zijn en alsnog kwam diegene thuis met een pup. Nee was geen broodfok hoor, moeder was gewoon binnen om te rusten en ze vonden fokken gewoon leuk met verschillende rassen1 Google zoektocht had het adres laten zien met alle rode vlaggen en letterlijk waarschuwing broodfok.
Diezelfde persoon heeft die pup later laten dekken, want nestje is leuk en kennis verdiende er elk jaar paar honderd euro mee... Die vind ik dus al net zo slecht, want die pup was zo ongezond als maar kan en vaderhond was ook broodfok hond en gezondheid was niks aan onderzocht. Beide duidelijk kreupel. En heel rot om te zeggen, gelukkig hebben de pups het niet overleefd, want thuisblijven toen teef uitgerekend was en ging bevallen was niet nodig. Teef heeft het net aan overleefd.
Gaabje schreef:Dan probeer je te bouwen op het huidige systeem. En moet je nog een consequentie bedenken voor het zijn van een broodfokker. Als we dan kijken naar een voorbeeld als bert’s animal verhuur dan doen boetes helemaal niets want die worden niet betaald en kunnen ook niet geïnd worden. Ook rechtzaken leiden niet tot enige verandering.
Daarom zie ik eigenlijk als enige oplossing een hele verandering van het systeem. Bijvoorbeeld op het moment dat je een nestje wilt fokken moet je een certificaat of keurmerk bij de raad van beheer of een andere instantie aanvragen. Bij een oepsnestje moet je die zo snel mogelijk aanvragen.
Gaabje schreef:De raad van beheer toetst op gezondheid en opgroeiomstandigheden van de ouders en pups.
Gaabje schreef:Op het moment dat een pup bij de dierenarts komt moet deze documentatie overlegd kunnen worden. Dit maakt dat een dierenarts geen politieagent hoeft te spelen of hoeft te gaan beschuldigen.
Gaabje schreef:En ja ik zie dat dit een utopie is. Dit moet wettelijk vastgelegd worden en dan ook nog uitgevoerd kunnen worden. Dus ik zie het niet gebeuren, maar volgens mij de enige manier wil je broodfok kunnen uitbannen. Het wordt dan ook zeker moeilijker en omslachtiger om te fokken, maar dan blijven in ieder geval de mensen met de juiste intenties over, die goed hebben nagedacht.
Avalanche schreef:Maar hoe denken jullie dan over hobbyfokkers?
Ik heb hier een onwijs leuke, goed gefokte reu lopen, nu nog te jong om te mogen dekken hoor. Maar alles is gecheckt, getest op alle erfelijke en minder erfelijke gebreken, en super gezond. Verder een heel fijn karakter, wel heel pittig.
Stel ik zou een passende teef vinden, zou ik die ook uitgebreid laten testen op van alles en nog wat. Pupkopers mogen die testen en uitslagen ook zeker inzien. Dan wil ik de puppies op laten groeien in huiselijke kring, waar ze dus geknuffeld worden, meegaan naar van alles, soms inclusief mama, soms exclusief.
Verder heb ik een zeer ervaren fokster gevonden die wil helpen met de bevalling en alles en weet waarop te letten. Uiteraard alles met stambomen, registratie bij de Raad van Beheer en de Oud Duitse Herder vereniging.