Schuur_ schreef:Nog even over de Vizsla. Ik zou dit ras zeker niet aanraden met kleine kinderen. Ze zijn ontzettend lief en aanhankelijk maar ook veeleisend en druk.
Hoeveel dat ik er voorbij zie komen om te herplaatsen omdat het gewoon niet gaat in een gezin is echt bizar. Ze zijn prachtig maar komen echt niet toe met 1x per dag een rondje bos. Zelf heb ik 2 vizslas en qua fysieke bezigheid valt het wel mee wat ik er mee doe, ze liggen vaak 10u per dag op kantoor te stinken met 5 a 10min plaspauze maar als ik dan savonds met ze thuiskom kan ik wel flink aan de bak. Trainen, truckjes, liefde geven... Ik heb er dan nog 2 die elkaar ook bezig houden.
Ook doe ik met eentje jachttraining incl proeven (ga nu voor de SJP-A) en hoop dat we de kans krijgen om mee te gaan op praktijkjacht. Toevallig sprak ik gisteren iemand die met zijn Vizsla van 8 maanden in een losloopweide stond die het aan het uitleggen was dat hij de jacht in zijn JACHThond niet wou stimuleren. Heel jammer want jacht is juist gehoorzaamheid en leren omgaan met de instincten van een hond ipv dit tegen te werken.
Kortom een Vizsla is een echte werkhond en dat mag zeker niet onderschat worden. Het zijn lieverds, zachtaardig tot en met en ontzettend knappe honden maar vergis je niet dat je toch best wel bijkomende training gaat bedenken. Jacht, zweetwerk, agility, detectie... Met een puppycursus alleen klauwen ze je bij wijze van de muren omhoog.