Regelgeving bijtincident hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:00

Luckystory schreef:
Een hond die gromt en bijt heeft niets te zoeken in de omgeving van een schoolplein.
Onbegrijpelijk dat die eigenaresse hem blijft meenemen.

Wie zegt dat de hond dit bij alle kinderen doet?
De hond kan ook reageren op de handicap van het zoontje van TS.
Het kan ook zo zijn dat er wel iets is gebeurt waar de hond op gereageerd heeft.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:05

KimD schreef:
Overigens ben ik wel voorstander van die harnassen hoor, ze zijn ontzettend schattig en de kinderen zijn er een stuk veiliger door. Ik zag ze laatst weer in het echt bij ons in de winkel en heb er met de ouders over gekletst, die waren ook enthousiast.

Mijn vader is 64 jaar en liep als kind ook met een tuigje om :D Is hartstikke retro en hip! :D

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:09

meggiemeg schreef:
Het kan ook zo zijn dat er wel iets is gebeurt waar de hond op gereageerd heeft.

Dat is toch helemaal niet relevant waarom hij het doet?
Hij doet het, dus heeft er niets te zoeken.
TS haar kind zal niet het enige kind zijn met mogelijk afwijkend gedrag.
Waarom ga je als hondeneigenaar de problemen opzoeken?
Laat dat beest toch gewoon thuis en ga er fijn mee in het bos wandelen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:11

Gaat om een kind van 5 of 6 jaar, toch? Kind komt ook uit school, moet de leraar dan met een lading kinderen aan een tuigje naar buiten om die te overhandigen aan hun ouders?

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:13

Luckystory schreef:
Een hond die gromt en bijt heeft niets te zoeken in de omgeving van een schoolplein.

Als je aandachtig ALLE posts van TS gelezen had, dan zou je zien dat het verhaal even iets genuanceerder ligt...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:14

Waarom ga je ervan uit dat ik het niet gelezen heb?
Ik vind er niets genuanceerder aan. De hond heeft uitgehaald naar een kind en ook nog eens gegromd op een 2de gelegenheid.
Die heeft dus niets aan een schoolplein te zoeken.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:16

Niet meer alles gelezen want veel antwoorden zijn hetzelfde. Is het niet en optie om met de wijkagent en gesprek aan te gaan met haar. Je angst gevoel bij haar neer te leggen. Je eigen tekortkomingen (je kunt niet op 2 plekken tegelijk zijn) met te leggen en kijken of je dan kan afspreken dat zij nee zegt als je zoontje wil aaien. Bedenk ook wat jij kunt doen om dit zoveel mogelijk te voorkomen en uit dit ook. Zo krijgt de hondeneigenaar niet het gevoel dat de verantwoordelijkheid alleen bij haar neergelegd wordt.

Optie 2 is moeilijker, maar ook niet onmogelijk. Overleg of het mogelijk is dat zoon en hond een band creëren. Dus overleg of het mogelijk is samen te gaan wandelen eventueel met een hondentrainer erbij. Die kan hem leren wat de hond hem verteld. Daarnaast creëert wandelen met de hond en band.

Autisten zijn vaak enorm slim om iets te leren wat ze interesseert. Beter hondentaal spreken is ook positief naar jullie eigen hond. Het feit dat die tegen iedereen opspringt geeft aan dat die ook nog wat te leren heeft misschien wel een win win situatie. Alleen dat allemaal opzetten heeft meer voeten in de aarde.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:17

Er had geen 2e keer hoeven gebeuren als moeders het kind ook beter in de gaten had gehouden. Ze weet dat de hond er is, ze weet dat haar kind er op af gaat. Zo kunnen we nog heel lang door gaan.
Er zijn genoeg dingen te bedenken wat beter wel of niet.... We horen nu het verhaal van 1 kant en zijn er niet zelf bij geweest.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:19

magicmist schreef:
Schijnbaar overdrijf ik als mijn zoontje gebeten wordt.
Fijn zo'n gedachte.
Ze staat op wisselende op plekken.
Je moet het zo zien.
Er is om de school een grasveld met in het midden een speeltuin. Op grasveld en stoep mag de hond niet komen.
Daarnaast is aan de zijkant een openbare weg.

Je zou jouw zoontje ook gewoon aan de hand kunnen houden als die hond in de buurt is hè.
Je geeft zelf aan dat jouw kind geestelijk gehandicapt is en zelf ook afwijkend gedrag kan vertonen.

Luckystory

Re: Regelgeving bijtincident hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:25

Het is een school. De doelgroep daarvan zijn kinderen.
Dat kindje hoort daar.
En als hij op de speeltuin wil en nog met zijn vriendjes wil spelen terwijl mama met de andere mama's babbelt, dan is dat heel normaal in mijn ogen.
Mama hoeft haar kind toch niet aan de ketting te leggen omdat een andere onverantwoorde ouder persé een gevaarlijke hond wil meenemen.
Het kind hoort daar, de hond niet.

Moest het mijn kind zijn, ik had al lang aangifte gedaan.

MarlindeRooz

Re: Regelgeving bijtincident hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:26

Wel bijzonder dat je tegenwoordig geestelijk gehandicapt bent met autisme. :roll:

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:27

SjonnieZ schreef:
Je zou jouw zoontje ook gewoon aan de hand kunnen houden als die hond in de buurt is hè.
Je geeft zelf aan dat jouw kind geestelijk gehandicapt is en zelf ook afwijkend gedrag kan vertonen.

ehmm......sinds wanneer ben je geestelijk gehandicapt als je (een vorm van) autisme hebt??

ontopic: hoe het juridisch ook zit: hier hebben beiden een verantwoordelijkheid. TS om haar zoontje niet meer naar die hond te laten gaan, en de eigenaar van de hond om hem geen toestemming meer te geven om te aaien.
Zelf vind ik trouwens ook dat iedereen zijn/haar kind moet leren niet zomaar op elk dier af te gaan, én dat lang niet alle dieren dat aaien op prijs stellen. Aaien is een mensending, geen dierending.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:28

Luckystory schreef:
Dat kindje hoort daar.
En als hij op de speeltuin wil en nog met zijn vriendjes wil spelen terwijl mama met de andere mama's babbelt, dan is dat heel normaal in mijn ogen.
Mama hoeft haar kind toch niet aan de ketting te leggen omdat een andere onverantwoorde ouder persé een gevaarlijke hond wil meenemen.

Waarvan had je dan aangifte gedaan?
Dat iemand zijn hond meeneemt en dat andermans kind op die hond afstapt?

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:29

Kun je niet met die vrouw afspreken dat ze op dezelfde plek gaat staan? Dan weet jij ook beter waar je je zoon op kan vangen en waar je op moet letten.

Verder vind ik dat sommige hier wel heel hard oordelen naar TS. Haar zoon heeft autisme, iets wat niet altijd makkelijk is. Iets even "gewoon" uitleggen aan hem is misschien wel een stuk lastiger dan jullie denken. Daarbij kan de vrouw van de hond TS daarin ondersteunen door dan ook te zeggen nee je mag de hond niet aaien. Want nu is het wel lekker tegenstrijdig. Van mama mag het niet maar van die mevrouw zelf mag het wel.

Hoop dat je er uit komt TS. Mijn antwoord geeft geen antwoord op je vraag maar misschien wel een handvat om in gesprek te gaan met mevrouw?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:30

Zodra hij het kind gebeten had, zou ik aangifte gedaan hebben.

Ik vind het totaal onbegrijpelijk dat iemand een hond die een kind gebeten heeft, meeneemt naar een school.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:30

MarlindeRooz schreef:
Wel bijzonder dat je tegenwoordig geestelijk gehandicapt bent met autisme. :roll:

Ja dat las ik ook met verbazing.

Net als andere zou ik echt heel graag de andere kant willen lezen.
Maar helaas gaat dat er nooit van komen ben ik bang.
Daarmee zeg ik niet dat ts liegt oid, maar misschien wel dingen anders interpreteert, ziet of voelt dan hoe de honden eigenaar het beleefd.

Ik kan mij bijna niet voorstellen dat die met een hond aan school blijft staan, dus zelf kinderen te heeft en dan een hond die echt bijt en een gevaar is voor kinderen.
En dan ook nog ja zegt tegen aaien.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:32

Luckystory schreef:
Dat kindje hoort daar.

Ik ben het hier eigenlijk wel mee eens. Weetniet of die hond zo super gevaarlijk is dat aangifte nodig is, maar hoe relaxed is het voor een hondeneigenaar om te weten dat je hond “ agressief” kan reageren afwijkend gedrag van een kind. Neem die hond dan gewoon niet mee naar een schoolomgeving, ook al is het openbare weg

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:33

Oef lastige situatie dit hoor en wat mij betreft heel erg grijs en niet perse zwart/wit en van beide kanten is er vanalles te zeggen wel. Als honden eigenaar zijnde zelf en als moeder zijnde zelf sta ik er heel dubbel in en is het ook idd een reactie op een eenzijdige ervaring natuurlijk. Al kan ik me zeker als moeder zijnde wel voorstellen dat je bent geschrokken ook hoor.

Enerzijds zou ik zeggen; misschien zou deze hond als ie mee naar school gaat beter meer op afstand kunnen gaan staan - heb ik bv ook gedaan met Arya als pup omdat we er na een paar weken wel he-le-maal klaar mee waren dat volwassen en kinderen zonder sturing gewoon op puppy's af vliegen. Vreselijk irritant... En je hebt dus niet in de hand wat andere mensen doen. Imo mist de eigenaar van de hond zelf hier ook hele grote signalen waarin de hond eerder al aangeeft deze situaties niet prettig te vinden - al weet ik idd niet of de hond dit gedrag ook bij elk kind vertoont bv maar dat maakt an zich niet perse wat uit want je moet gewoon ook blijven kijken naar wat je hond prettig vind en wat niet - en hoor je je hond daar net zo voor te beschermen als dat een moeder in dit geval wilt dat haar kind beschermd wordt. Jammer genoeg kan een hond niet praten en geeft deze op andere manieren signalen af en deze lijken nu meermaals gemist te worden en/of niks mee gedaan te worden waardoor er uitvalgedrag ontstaat en dat is idd ook echt niet handig. Als hond eigenaar zijnde zou ik dus ook zeker beter gaan opletten waar de grenzen van m'n hond liggen in deze en hierop aanpassen.

Anderzijds vind ik ook als moeder zijnde wel dat, autisme of niet, je hier ook wel enige verantwoording draagt. Onze zoon hebben we van jongs af aan geleerd niet zomaar aan andere honden te zitten en wanneer hij in een niet nadenkend moment dat wel doet, zit ik daar Meteen bovenop en beter nog; in principe voorkomen we het ook voornamelijk - al gebeurd het eigenlijk niet echt snel dat hij hierin nog fouten maakt. In jullie geval weet je ook dat je zoon dit snel doet dus met honden, en dan moet je gewoon zorgen dat je anticipeert hierop en wanneer je een hond ziet, of dat nu deze is of een ander, dan zou je eigenlijk ook kunnen proberen om te voorkomen dat je zoon de kans krijgt naar deze hond toe te gaan.

Voorbeeld: Arya was puppy en zat in de bijt fase, dit was echt nog toen ze nog niet lang bij ons was. Er komt een kindje op ons afgestormd bij school met een begeleider erbij en ik geef ook aan dat ze nog Heel jong is, kan springen en hapt en dat het niet handig is en voordat ik ook zelf meer afstand kon nemen dook kind lief zonder begrenzing van de begeleider die perfect hoorde wat ik zei, toch gewoon erop en ging Arya druk doen, springen... en toen was het snel niet grappig meer. Maar dan worden wij als schuldige aangekeken. En ik vind dat wij net zo goed recht hebben om aan school te staan met de hond om onze zoon op te halen en moeten we ervan uit kunnen gaan dat anderen hun kinderen begrenzen wanneer het gaat om contact leggen met vreemde honden, of dat nu puppy's zijn of niet. Ik vind daar ook best wat van moet ik zeggen. En dan ben ik misschien heel hard, maar mij maakt het niet uit of een kind autisme heeft of niet in dit geval. Als ouder zijnde ben je hier eindverantwoordelijke om je kind hierin te begrenzen en te leren hoe om te gaan met het tegenkomen van dieren. Maar omdat dit idd dus ook blijft gebeuren, heeft dat er wel voor gezorgd dat ik heel snel meer afstand ben gaan nemen en iets verder weg ben gaan staan van de meeste mensen zodat we minder kans hadden dat anderen op ons afgestormd kwamen. Toen Arya eenmaal wat ouder werd, waren ze er sowieso snel klaar mee want zodra de puppy look weg is bij een herder zijn mensen wel klaar met je. Maar side note: Arya is GEK op kinderen, mega lief en zorgzaam. Maar Arya vind het niet prettig wanneer anderen ongevraagd als bulldozers wanneer ze aangelijnd is vooral, in haar ruimte komen en als eigenaar zijnde hoor je daar dan rekening mee te houden maar anderzijds mag je ook zeker wel verwachten van anderen dat ze niet vinden dat ze het recht hebben om zomaar een andere hond of puppy te aaien. Dit zal ook altijd heel lastig blijven in ons drukke landje met overal mensen en honden.

Wat mij betreft zijn er dus wel meerdere oplossingen hier om te zorgen dat zoiets niet (meer) gebeurd. Maar ik vind niet perse dat de eigenaar van de hond alleen schuldig is hierin. Een hond aan de lijn kan nu eenmaal aangeven het niet prettig te vinden wanneer andere/vreemden zomaar in hun ruimte komen en daar moet zowel de eigenaar van de hond maar zeker ook mensen die er gewoon op af gaan, toch wat beter bij gaan nadenken vind ik. En ik denk dat zowel de honden eigenaar alsook TS in dit geval beiden opties/mogelijkheden hebben om elkaar en zichzelf hierin te helpen om dit in de toekomst te voorkomen.

Laten we ook eerlijk zijn: Als het deze hond niet is, is het morgen misschien een andere aangelijnde hond waar het bij fout gaat - want VEEL honden zijn hier niet van gediend maar zijn helaas wel pertinent schuldig wanneer zij aangeven iets niet prettig te vinden - en imo ligt de schuld niet perse altijd bij de eigenaar van een hond alleen maar. Onze hond kan er ook echt niet tegen als er zonder pardon iemand of een andere hond als een bulldozer in haar ruimte komt wanneer aangelijnd en dan kan ze ook bv. gaan blaffen uit onzekerheid. En dan is het schrikken geblazen want een blaffende herder is niet grappig vinden ze dan. Maar ze missen dan echt compleet het feit dat het niet netjes is begonnen omdat zij hun hond, hun kind of zichzelf gewoon zonder pardon in haar ruimte zetten en de maatschappij vind dan maar dat elke hond als robot moet functioneren en dit OK moet vinden. In andere situaties is zij an zich in de regel gewoon een sociale hond, gek op mensen, kinderen en ook honden waar ze gewoon leuk mee kan wandelen.

Wat mij betreft is deze situatie dus heel erg jammer en zeker als het herhaaldelijk gebeurd is en is er van beide kanten wat te zeggen. De hond eigenaar kan in deze ook zeker beter nog eens nadenken of het handig is om die hond mee te blijven nemen, kan misschien beter wat meer afstand houden etc. of in ieder geval zelf ook opletten en aangeven dat er niet geaaid mag worden. Maar als moeder zijnde in dit geval zou ik ook adviseren om toch meer erop te zitten wanneer je kind in de buurt van honden is en proberen te voorkomen dat deze ernaar toe kan - want in principe moet iemand met hond ook gewoon naar school kunnen komen wanneer de hond niet reactief is als er ook geen kinderen bovenop duiken. Autisme of niet, imo moet elke ouder hiermee bezig zijn vind ik en is dit ook met een kind met autisme haalbaar. Maar ik vind dit als ouder zijnde en hond eigenaar zijnde gewoon iets waar ik altijd een heel sterke mening over heb gehad en ik ben hierin ook echt heel hard en consequent in naar onze zoon toe, altijd geweest ook sinds hij jong is. Ik vind dat hij gewoon echt moet weten wat wel en niet kan en als ze te jong zijn of bv. met autisme het zelf nog niet goed genoeg door hebben, moet ik als moeder zijnde hier tussen staan.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 19-10-22 10:42, in het totaal 3 keer bewerkt

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:37

Wijkagent, hondentrainer, aangifte ik weet niet wat ik lees hier %)
Hond is vriendelijk naar andere kinderen zegt ts alleen naar die van haar niet. De hond kan goed aanvoelen dat ze jou kind niet goed vertrouwt en daar is niks mis mee.
Laat je kind die specifieke hond niet meer benaderen en vraag aan de eigenaar om nee te zeggen als jou zoon de hond wilt benaderen.
Zo staan alle neuzen dezelfde kant op om jou kind te beschermen en de hond tevens ook.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:40

meggiemeg schreef:
Luckystory schreef:

Dat staat compleet los van de handicap. Het kan ook gewoon zo zijn dat het jongetje op een plek heeft geaaid wat de hond niet fijn vindt of de hond onbewust pijn heeft gedaan.

Het is meer iets wat kinderen in het algemeen doen. Ze zien geen gevaar en snappen de lichaamstaal van de hond niet.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:44

Petpa schreef:
Luckystory schreef:
Dat kindje hoort daar.

Waarvan had je dan aangifte gedaan?
Dat iemand zijn hond meeneemt en dat andermans kind op die hond afstapt?

Zolang de vrouw met de hond op de openbare weg staat kan je weinig, zeker ook omdat er nog niet echt een bijtincident is geweest en er verder met anderen geen problemen zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:44

Luckystory schreef:
Dat kindje hoort daar.

Mee eens, maar de hond stond in dit geval niet op het schoolplein.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:45

Het is idd de vraag of het handig is om de hond idd mee te nemen naar school - al snap ik goed dat wanneer de hond dit bij geen enkel ander kind doet, je er als eigenaar zo in staat dat je de hond gewoon prima moet kunnen meenemen. Wij hebben het een tijdje gedaan, maar ik weet niet of ik het nog eens zou doen als er een nieuwe pup komt - ik ben iig heel snel wel wat meer op afstand gaan staan.

Anderzijds vind ik ook dat die eigenaar en hond net zo goed recht hebben daar te zijn en horen anderen ervoor te zorgen dat ze (of de kids) niet zomaar aan vreemde honden gaan bv al blijft het wel een risico als je bij een school bent met veel drukke en impulsieve kinderen dus in het geval van de eigenaar nu zou ik wel nog 2x nadenken omdat de hond nu wel ook 2x een niet fijne ervaring heeft gehad. En als ouder zijnde heb je daar ook gewoon dat stukje verantwoording voor je kind - al was het bij ons ook in 80% van de gevallen zo dat juist de volwassenen meteen aan je pup zitten ook, vreselijk.

Je kunt een kind idd zeker niet voor alles aanrekenen wat ze doen in dit soort situaties, daarom is het zo belangrijk dat ouders hiermee bezig zijn en opletten ook want zij hebben hierin gewoon een grote belangrijke verantwoording vind ik.

In dit geval lijkt het me gewoon verstandig dat TS gewoon zorgt dat haar zoon niet meer op deze hond af gaat en gewoon vanuit school aan de hand meenemen naar huis/auto en het voorkomen dat dit gebeurd - de hond loopt immers niet los dus je hebt hier volledig eigen controle om te voorkomen dat zoiets nog eens gebeurd - eventueel ook met andere honden die je overal anders ook tegen kunt komen - over wanneer je dit zo zou doen.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 19-10-22 10:49, in het totaal 2 keer bewerkt

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:46

Inderdaad , kind bij school gewoon aan de hand houden .
Heeft het ook geen kans om bij de hond te komen .
Situatie opgelost … hoe simpel kan het zijn :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:47

SjonnieZ schreef:

:oo

Serieus?