Moet elke hond buiten geaaid kunnen worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 09:44

Billy schreef:
Das bizar, een hond mag jou niet ongevraagd aanraken maar jij wilt de hond wel ongevraagd aanraken... Vind je dat zelf niet gek?

Ik schrijf nergens dat ik een hond wil aaien. Ik schrijf dat het nu eenmaal gebeurt dat mensen ongevraagd honden aaien (wat je er ook van vindt) en dat een hond dan niet uit zijn plaat hoort te gaan of in de stress te schieten.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 09:48

Mindim schreef:
beert schreef:
Ongevraagd snoepjes geven, dat snap ik ook echt niet. Maar als je als bezorger steeds langs allemaal onopgevoede honden moet of dieren die tegen je op springen, snap ik het ergens ook wel een beetje. Als bezorger loop je toch nog weleens het "territorium" van de hond in en je moet maar hopen dat de eigenaar zijn hond heeft opgevoed.

Mijn honden zijn er om te waken, niet om vriendjes te worden met de postbode. Zijn ze daarom onopgevoed?

Ik heb het niet over jouw honden. Ik heb het over mensen die hun honden niet goed opvoeden en dat het dier dan op een pakketbezorger stormt of als een idioot gaat blaffen en niet te corrigeren is.

Ik neem aan dat als jij waakhonden hebt, dat je dan ook ervoor zorgt dat de postbode ook niet te pas en onpas het terrein op hoeft :-)

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:09

beert schreef:
Billy schreef:
Das bizar, een hond mag jou niet ongevraagd aanraken maar jij wilt de hond wel ongevraagd aanraken... Vind je dat zelf niet gek?

Ik schrijf nergens dat ik een hond wil aaien. Ik schrijf dat het nu eenmaal gebeurt dat mensen ongevraagd honden aaien (wat je er ook van vindt) en dat een hond dan niet uit zijn plaat hoort te gaan of in de stress te schieten.

Ik denk dat je bedoelt dat de eigenaar dat hoort te voorkomen voor mens en hond. Klopt dat?
Het is voor een hond namelijk heel normaal om niet uit het niets te willen worden geaaid. Een hond schrikt en dat veroorzaakt stress.

Als je dan toch eens niet anders kan dan de drukte in met je hond waar je dus niet met een grote boog om grijphanden heen kan lopen (denk aan bus of trein), en je denkt dat hij kan uitvallen of bijten, dan moet je muilkorven vind ik. En de rest van de tijd ga je dus naar plaatsen waar je hond lekker op z’n gemak is.

Zoe_97

Re: Moet elke hond buiten geaaid kunnen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:50

Mijn honden zijn bijna allemaal ervaren show honden. Dus veel drukte, veel honden en veel mensen gewoon. Als vreemde mens (keurmeester) die hen de bek open trekt om tandjes te kijken, volledig betast en balletjes voelt.
Ik kan dus stellen dat ik honden heb die veel toelaten. Toch zal er nooit op wandeling een vreemde aan hen mogen komen. En als iemand ze ongevraagd wil aanraken roep ik “hij bijt” zodat ze uit schrik reactie wel weg zullen trekken.
Het ding aan zo sociale allround honden die zich normaal kunnen gedragen, is net dat je ze niet door elke halvegare laat aaien en gek maken. Want al die losgeslagen projectielen “sociale honden” die tegen iedereen aan knallen voor aandacht zijn in mijn ogen net zo asociaal als een hond die uithaalt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:09

Als men zijn hond aan de lijn houdt heeft men al die problemen niet. Er is zojuist weer een nieuw topic over een loslopende hond die paarden heeft opgejaagd waardoor er een zwaar gewond is geraakt en in de kliniek staat.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:12

anjali schreef:
Als men zijn hond aan de lijn houdt heeft men al die problemen niet. Er is zojuist weer een nieuw topic over een loslopende hond die paarden heeft opgejaagd waardoor er een zwaar gewond is geraakt en in de kliniek staat.

Aan de lijn kunnen mensen ook gewoon op je hond duiken en kan hij bijten.
Mijn hond is eens heftig aangevallen door een aangelijnde hond die zijn eigenaar mee sleurde.
Mijn zus is eens gebeten door een passerende hond, aangelijnd.

Voorkomt het niet.
Ongeïnteresseerde mensen moeten geen honden meer kopen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:15

anjali schreef:

was dat maar waar.

Ik heb nog nooit mijn honden los gehad altijd aan de lijn.
Maar mensen vinden het dan ook erg normaal om te willen aaien, zeker bij kleine hondjes vliegen de kinderen er op af. En de ouders zeggen niks.
Zeg je er zelf wat van zijn ze nog gepikeerd ook.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:23

anjali schreef:

Ik kwam met mijn kleine mechelteef keer een groep mensen tegen, waarvan het kind ineens uit het niet op mijn hond afdook.

Terwijl de hond keurig de focus op mij had. Maar ze schrok dus enorm omdat ze ineens werd aangehaald, dus uit reflex hapt ze keer op zij. In mijn ogen een logische schrikreactie, want ze zag het totaal niet aankomen.

Had alleen die moeder helemaal over de zeik. Mijn hond zou vals zijn etc. Kind in kwestie had niet eens een schrammetje of wat dan ook.

De hond in kwestie loopt nooit los.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:29

Ik aai niet graag de hond van een ander (die van mij vind ik gewoon het liefst :o ), maar als een hond heel enthousiast op je af komt, netjes laag blijft en de eigenaar akkoord is, dan is het imo heel onbeleefd om geen aandacht te geven aan de hond. Dat hoeft geen uren te duren, even een kort moment van aandacht om te bevestigen dat je hebt gezien dat de hond contact met je wil maken. Net zoals buiten met mensen een praatje maken over het weer bijvoorbeeld, of even gedag zeggen tegen een voorbijganger op straat. Als iemand jou gedag zegt is het wel netjes om even wat terug te zeggen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:59

Mindim schreef:
beert schreef:
Ongevraagd snoepjes geven, dat snap ik ook echt niet. Maar als je als bezorger steeds langs allemaal onopgevoede honden moet of dieren die tegen je op springen, snap ik het ergens ook wel een beetje. Als bezorger loop je toch nog weleens het "territorium" van de hond in en je moet maar hopen dat de eigenaar zijn hond heeft opgevoed.

Mijn honden zijn er om te waken, niet om vriendjes te worden met de postbode. Zijn ze daarom onopgevoed?

Vriendjes met de postbezorger hoeft niet, maar vreten ze die bezorger op, vindt Postnl dat best wel een dingetje. :')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:01

Hoezo moet die postbezorger je erf op?
Daar hebben ze toch een bel voor uitgevonden?

Nu is hier de poort altijd op slot, maar besluiten ze daar overheen te klauteren weet ik 100% dat ze gegrepen worden...en dan zeg ik brave hond.
Dat is gewoon inbreken.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:18

Zoe_97 schreef:
Mijn honden zijn bijna allemaal ervaren show honden. Dus veel drukte, veel honden en veel mensen gewoon. Als vreemde mens (keurmeester) die hen de bek open trekt om tandjes te kijken, volledig betast en balletjes voelt.
Ik kan dus stellen dat ik honden heb die veel toelaten. Toch zal er nooit op wandeling een vreemde aan hen mogen komen. En als iemand ze ongevraagd wil aanraken roep ik “hij bijt” zodat ze uit schrik reactie wel weg zullen trekken.
Het ding aan zo sociale allround honden die zich normaal kunnen gedragen, is net dat je ze niet door elke halvegare laat aaien en gek maken. Want al die losgeslagen projectielen “sociale honden” die tegen iedereen aan knallen voor aandacht zijn in mijn ogen net zo asociaal als een hond die uithaalt

Dit! Wij hebben een hele sociale pup van 6 maanden die het liefst door iedereen geaaid wordt maar daardoor ook zo opgenaaid is. Hij gaat opspringen, proberen het gezicht te likken etc. Ik wil dat mijn hond zich dusdanig gedraagt dat mensen die niet van honden houden geen overlast van hem ervaren. Dit lijken hondenlievende mensen vaak niet te begrijpen.

Veelgehoorde uitspraak: “ik vind het niet erg hoor”
Jij niet, maar andere mensen wel. En de hond ziet dat verschil meestal niet. Daarom heb ik ook liever niet dat mensen hem aaien. Maar er zijn bizar veel mensen die beginnen te klikken en met uitgestoken hand erop af komen. Of mensen die ondanks nee toch al op de grond zitten met hun hand in het gezicht. En dat zelfs terwijl ze zien dat ik aan het trainen ben met een clicker in de hand en al.

Ik wil het alleen nog wel eens toelaten als iemand het beleefd vraagt, afstand houdt en bereid is te wachten tot de pup rustig is.

Kinderen doen het vaak beter dan volwassenen! Die vragen vaker en volgen beter instructies op. Volwassenen voelen zich al snel aangevallen of alsof hen iets ontzegd wordt ofzo.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:18

anjali schreef:

Mijn honden lopen enkel los in losloopzones. Wees maar zeker dat ze vaker geaaid worden als ze aangelijnd zijn dan in een losloopzone...
Ik heb dat krantenartikel ook gelezen, maar vind dat een heel andere situatie. Hond liep los vermoedelijk ergens waar die niet los mocht en is achter dieren aan gegaan. Dat is iets heel anders dan een hond die geaaid wordt door vreemden, daarvan schrikt en een schrikreactie vertoont. Ik weet dat mijn honden ook achter paarden durven aangaan. Ik ga ze dan ook nooit los laten op stal en lijn ze aan wanneer we bv op het strand paarden tegenkomen.

beert schreef:

Die van mij gaan niet zomaar de bezorger de stuipen op het lijf jagen en zijn goed opgevoed, maar ik heb het wel eenmaal meegemaakt dat een van mijn honden de bezorger weggejaagd heeft waar dat volledig terecht was. Bezorger wilde na het afleveren van het pakketje binnenkomen in mijn huis, liet mij de deur niet sluiten, zette zijn voet tussen de deur. Een van mijn honden heeft toen een deur geopend wat ze anders nooit doet, is naar me toegekomen, heeft even heel erg geblaft op die man die zich rot schrok. Ik heb toen mijn deur kunnen sluiten en dat was ook meteen de laatste keer dat de bewuste man mij lastigviel. Volgende keren was hij altijd snel weg.
Ik ben het ermee eens dat een hond niet zomaar een bezorger de stuipen op het lijf mag jagen, maar ik vind wel dat een hond zijn baasje en thuis mag beschermen als dat nodig is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:30

anjali schreef:

Niet? Want ik kan je verhalen vertellen over de herders hier toen ze nog pups waren en die zaten toch echt aan de lijn, en kort tegen ons aan ook, niet aan zo'n lange loslooplijn want dat vind ik sowieso *** dingen.

Hier ook een bezorger die weet dat er altijd minstens 1 herder achter mij zit sinds die op me uit begon te vliegen omdat ik een klacht tegen hem in gediend had. Ja, daar zijn deze honden voor. Daar hebben we ze voor en worden ze voor op geleid.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:32

Die rollijnen vind ik wel fijn :j
Maar ze gaan hier kort als we iets of iemand tegen komen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:35

DuoPenotti schreef:

Hier lopen ze er mee langs de grote weg en dan hebben ze die gsm vast, loopt die hond de weg op zonder dat ze het door hebben. Een weg waar minstens 70 gereden wordt. :x :x Ik heb echt zo'n hekel gekregen aan die dingen om die reden.

Met een hond van 40kg is het ook gewoon niet praktisch als je zelf maar 40kg weegt. :)) Helaas voor hen moeten ze langs me wandelen, we hebben een grote tuin waar ze kunnen spelen en rennen dus voor ieders veiligheid worden ze kort gehouden als we buiten gaan wandelen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:39

ja op die manier gebruiken is gewoon stom.

Hier lopen we er ook mee langs de weg, landweg waar 80 mag, maar als er een auto, fiets, wandelaars aankomt moeten ze gaan zitten. Dan rolt het lijntje vanzelf kort. Bij wandelaars mogen ze aan de voet verder, bij auto's en fiets blijven we ff stil staan. Die komen we dan niet zoveel tegen, dus prima te doen.
Maar wel dus kort.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:53

Ik heb alleen honden aan zo'n lijn die het hier commando kennen. Langs de weg staat die op de rem, dus gewoon korte lijn, maar is wel erg fijn op plekken waar ze wel langere lijn kunnen hebben, maar niet los kunnen of mogen. Maar ik zit in een woonwijk, dus meer verkeer. Vandaar de rem erop haha

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 18:53

pateeke schreef:
anjali schreef:

Mijn honden lopen enkel los in losloopzones. Wees maar zeker dat ze vaker geaaid worden als ze aangelijnd zijn dan in een losloopzone...
Ik heb dat krantenartikel ook gelezen, maar vind dat een heel andere situatie. Hond liep los vermoedelijk ergens waar die niet los mocht en is achter dieren aan gegaan. Dat is iets heel anders dan een hond die geaaid wordt door vreemden, daarvan schrikt en een schrikreactie vertoont. Ik weet dat mijn honden ook achter paarden durven aangaan. Ik ga ze dan ook nooit los laten op stal en lijn ze aan wanneer we bv op het strand paarden tegenkomen.

beert schreef:

Die van mij gaan niet zomaar de bezorger de stuipen op het lijf jagen en zijn goed opgevoed, maar ik heb het wel eenmaal meegemaakt dat een van mijn honden de bezorger weggejaagd heeft waar dat volledig terecht was. Bezorger wilde na het afleveren van het pakketje binnenkomen in mijn huis, liet mij de deur niet sluiten, zette zijn voet tussen de deur. Een van mijn honden heeft toen een deur geopend wat ze anders nooit doet, is naar me toegekomen, heeft even heel erg geblaft op die man die zich rot schrok. Ik heb toen mijn deur kunnen sluiten en dat was ook meteen de laatste keer dat de bewuste man mij lastigviel. Volgende keren was hij altijd snel weg.
Ik ben het ermee eens dat een hond niet zomaar een bezorger de stuipen op het lijf mag jagen, maar ik vind wel dat een hond zijn baasje en thuis mag beschermen als dat nodig is.

Die bezorger moet je aangeven want zijn gedrag was niet normaal. Ik kreeg laatst ook een pakketje bezorgd en daarna een mail of ik tevreden was over de bezorging. Zulk gedrag zit een werkgever niet op te wachten,vandaar dat ernaar gevraagd wordt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 19:24

anjali schreef:

Ik moet hier even op reageren, er staat nota bene NIET AAIEN op het tuig van mijn hond en toch moet ik nog regelmatig roepen, de hond weg trekken of er tussenin springen omdat kinderen er gewoon op af rennen met uitgestoken handen om te aaien, ik overdrijf niet. Volwassenen gaan soms serieus in discussie "want hij ziet er zo lief uit". En ja hij is in die situaties aangelijnd....

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 19:27

Lisitano schreef:
Ik denk dat je bedoelt dat de eigenaar dat hoort te voorkomen voor mens en hond. Klopt dat?
Het is voor een hond namelijk heel normaal om niet uit het niets te willen worden geaaid. Een hond schrikt en dat veroorzaakt stress.

Als je dan toch eens niet anders kan dan de drukte in met je hond waar je dus niet met een grote boog om grijphanden heen kan lopen (denk aan bus of trein), en je denkt dat hij kan uitvallen of bijten, dan moet je muilkorven vind ik. En de rest van de tijd ga je dus naar plaatsen waar je hond lekker op z’n gemak is.

Klopt hoe je het verwoord :-)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 19:40

Flubberboot schreef:
Wat ik trouwens wel doe, als een hond kwispelend mijn kant op komt huppelen, doe ik ze wel eens aaien. Ook niet altijd maar dan komt de hond naar mij, dat is wat anders dan wanneer ik naar de hond ga.

Dat vind ik ook absoluut niet erg als je dat bij mijn hond zou doen, juist omdat die dan zelf even contact zoekt. :)
Maar ongevraagd op mijn honden afduiken of in het voorbijlopen snel aaien zonder vragen oid word ik niet blij van.
Ze zijn allebei ontzettend betrouwbaar maar 1 is vrij nerveus en zit in no time hoog in de opwinding, die laat ik dus alleen onder strikte begeleiding kennismaken met vreemden, zowel mens als hond.
Als er gevraagd wordt of de honden geaaid mogen worden en ik heb tijd en zin dan geef ik aan dat ze de andere mogen aaien en als dat goed gaat mogen ze de nerveuse ook rustig benaderen. :j

De rustige is ook zo'n type dat bij het loslopen even gaat buurten bij groepjes wandelende bejaarden of kinderen. :+
Even groeten en kijken of er wat lekkers te halen valt, negeren ze hem dan loopt hij ook vrijwel direct door, geven ze hem aandacht dan duurt het iets langer.
Mensen die hem vies aankijken of negeren wanneer hij passeert negeert hij in principe ook.

Ik vind niet dat iedere hond maar geaaid moet kunnen worden, wel dat jij als eigenaar ten alle tijde verantwoordelijk bent en dus moet voorkomen dat je hond bijt/hapt of op andere wijze schade maakt.
Dat kan door afblokken en ogen in je achterhoofd houden maar ook door aangelijnd te houden, rustige gebieden op te zoeken, op rustige tijden te lopen en/of de hond te muilkorven.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 19:54

VogeltjeM schreef:
Maar in het gemiddelde bos op zondag zit het vol met mensen die naïef zijn, niks van beesten weten en zich onvoorspelbaar gedragen.

Daarom wandel ik ook niet op zondagmiddag ofzo, één van mijn honden vindt vreemde honden heul erg spannend en de ander is geregeld ondersteboven gekegeld door lompe beukhonden, die liep op den duur gelijk al met een :\ -O- uitdrukking op zijn kop als hij grotere honden zag. :knuffel:
En aangezien het overgrote deel vd hondenbezitters er geen donder aan doen want 'hij speelt alleen maar' en ik mijn honden graag heel houd ben ik maar gaan uitwijken naar rustige tijden en plaatsen. :)
Mijn honden hebben weer plezier in het wandelen nu, lopen geen blessures op door beukhonden en de beukhonden kunnen gewoon hun gang gaan met andere honden.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 20:46

Zoe_97 schreef:

Ik heb dus zo'n sociaal onopgevoede springveer :+ .
Voor kinderen is hij te druk dus die wagen zich er niet aan.
Maar volwassen mensen kunnen het vaak toch niet laten.
Ik heb het dan vooral druk met z'n 4 poten op de grond te houden.

Op wandeling zit hij meestal in z'n eigen wereldje en interesseren mensen hem niet.

Maar net op het dorpsfeest bvb was hij maar al te blij met alle aandacht. Hond kwispelen, mens hurken en aaien, hond springt op, ik corrigeer hond, 'oh maar wij vinden dat niet erg'. Nee vast, maar ik probeer toch nog iets van fatsoen in die hond te krijgen.
Even een een praatje maken en aai voor de hond vinden we niet erg, maar het verloopt des te vlotter als we (en dan vooral die springveer) dat op een beleefde manier kunnen doen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 21:18

Ayasha schreef:
DuoPenotti schreef:

Hier lopen ze er mee langs de grote weg en dan hebben ze die gsm vast, loopt die hond de weg op zonder dat ze het door hebben. Een weg waar minstens 70 gereden wordt. :x :x Ik heb echt zo'n hekel gekregen aan die dingen om die reden.

Met een hond van 40kg is het ook gewoon niet praktisch als je zelf maar 40kg weegt. :)) Helaas voor hen moeten ze langs me wandelen, we hebben een grote tuin waar ze kunnen spelen en rennen dus voor ieders veiligheid worden ze kort gehouden als we buiten gaan wandelen.

Haha woon je dichtbij mij misschien... Ik loop altijd met 8 en 5 meter rollijn een stuk langs doorgaande weg 60/80 kilometer en kijk gerust op mobiel (zeoden is mobiel interessant overigens dus gebeurd zelden). Lijnen zitten aan heupgordel en honden weten prefect wat wel/niet mag. De kleine loopt er ook vaak los ipv aangelijnd middernacht en bij eventueel verkeer staat hij dan op commando stil. Ze draaien al jaren mee en zullen nooit zomaar de weg zelf op lopen daar wordt veel training in gestoken. Mijn herder speelt veel met riem/bal en gebruikt volle 8 meter achter naar voren en terug. Al jarenlang en blijft keurig in het gras. Hij loopt in donker nooit los ivm onbetrouwbaar maar kan zo wel lekker z'n energie kwijt. Ik zie niet in waarom het gevaarlijk moet zijn. Beide honden zijn goed verlicht. Ik heb reflectie jas aan en herder loopt aan binnenkant dus komt niet op middenberm tussen fietspad en verkeer. De kleine wel maar die is aan de lijn erg relaxt en sowieso heel goed qua luister niveau.
Ik loop al mijn hele leven langs doorgaande wegen en op huidige herder na hebben al mijn eerdere honden daar ook los gelopen jarenlang op alle tijdstippen. Nog nooit 1 aanrijding gehad. Kwestie van geen risico nemen en volledig kunnen vertrouwen. Er zijn zat honden waar je zo goed op kan bouwen.

Zo loop ik ook regelmatig met 4 rollijnen tegelijk zonder ooit daar problemen mee te hebben gehad. 2x links en 2x rechts en ze kennen commando's links, rechts, wacht, doorgaan, hier, sta, stoppen, om enz (dankzij bikejoring en dogscooter). Prefect te sturen dus. En ja 2 van de 4 waren husky's ook die kunnen goed luisteren (aangelijnd haha)