anjali schreef:Als men zijn hond aan de lijn houdt heeft men al die problemen niet. Er is zojuist weer een nieuw topic over een loslopende hond die paarden heeft opgejaagd waardoor er een zwaar gewond is geraakt en in de kliniek staat.
Mijn honden lopen enkel los in losloopzones. Wees maar zeker dat ze vaker geaaid worden als ze aangelijnd zijn dan in een losloopzone...
Ik heb dat krantenartikel ook gelezen, maar vind dat een heel andere situatie. Hond liep los vermoedelijk ergens waar die niet los mocht en is achter dieren aan gegaan. Dat is iets heel anders dan een hond die geaaid wordt door vreemden, daarvan schrikt en een schrikreactie vertoont. Ik weet dat mijn honden ook achter paarden durven aangaan. Ik ga ze dan ook nooit los laten op stal en lijn ze aan wanneer we bv op het strand paarden tegenkomen.
beert schreef:Ongevraagd snoepjes geven, dat snap ik ook echt niet. Maar als je als bezorger steeds langs allemaal onopgevoede honden moet of dieren die tegen je op springen, snap ik het ergens ook wel een beetje. Als bezorger loop je toch nog weleens het "territorium" van de hond in en je moet maar hopen dat de eigenaar zijn hond heeft opgevoed.
Die van mij gaan niet zomaar de bezorger de stuipen op het lijf jagen en zijn goed opgevoed, maar ik heb het wel eenmaal meegemaakt dat een van mijn honden de bezorger weggejaagd heeft waar dat volledig terecht was. Bezorger wilde na het afleveren van het pakketje binnenkomen in mijn huis, liet mij de deur niet sluiten, zette zijn voet tussen de deur. Een van mijn honden heeft toen een deur geopend wat ze anders nooit doet, is naar me toegekomen, heeft even heel erg geblaft op die man die zich rot schrok. Ik heb toen mijn deur kunnen sluiten en dat was ook meteen de laatste keer dat de bewuste man mij lastigviel. Volgende keren was hij altijd snel weg.
Ik ben het ermee eens dat een hond niet zomaar een bezorger de stuipen op het lijf mag jagen, maar ik vind wel dat een hond zijn baasje en thuis mag beschermen als dat nodig is.