kimmie261 schreef:sevke schreef:@thioro: en niet alle cavaliers of Engelse bullen zijn zieke sukkelaars. Het zijn gewoon rassen wat populair zijn en dus massaal gefokt. Zonder behoorlijke gezondheidstesten en onderzoeken in vele gevallen. En ik denk eerlijk waar niet dat botweg een ras afschaffen een oplossing voor dit probleem kan zijn. Als deze rassen afgeschaft zijn, zullen er weer andere het lijstje aanvoeren en kun je weer verder gaan afschaffen, tot er niks meer over schiet.
.
Of totdat er gewoon gezonde hondenrassen overblijven, er zijn zat rassen die echt wel gezond zijn, in zoverre dat ze zonder handicap door het leven hoeven te gaan, elke hond die geboren wordt zonder fatsoenlijke neus en/of in een gedrochtenlijf , staat al met 1-0 achter...
En dat geldt ook voor elke hond met een te kleine schedel, een ras als bv de cavalier is gewoon niet meer te redden, fokken met een dermate kleine genenpoel van hondjes die "gezond" zijn, is kansloos...Enige wat reddend zou zijn is een ander ras infokken, en dat stuit weer vele fokkers tegen de borst want foei, je fokt niet met een ander ras, vloeken in de kerk... kruisingen zijn te min voor de rasfokkers, liever een nest kneuzen die goudgeld opleveren als kruisingen die je eigenlijk moet houden omdat je daar een nieuwe lijn mee moet gaan opzetten, vind maar eens een fokker die dat wil doen..
En kennelijk zijn ze met Jack Russells er wel in geslaagd om ze gezonder (met minder patella) te fokken, want zie ze weinig tot niet meer.
Maar dat je überhaupt een hondje wilt (fokken), waarvan je wéét dat het niet in orde is, ik kan daar met mijn kop niet bij.
Kimmie261 verwoordt het echt perfect volgens mij.