Je hond castreren/steriliseren. Wel of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Re: Je hond castreren/steriliseren. Wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:03

Wat ook wel interessant is is dat baarmoederontstekingen in principe samen gaan met loopsheid en/of dracht.
En als je heel bang bent voor baarmoederontstekingen is het natuurlijk ondersteunen ook een optie. Er zijn supplementen die t opschonen van de baarmoeder ondersteunen en die zelfs bij (lichte) baarmoederontstekingen kunnen genezen.

Hier momenteel een nestje pups liggen. Bij dit nest is voor t eerst(ik heb 2 nestjes eerder gefokt) AB gespoten net na de bevalling in combi met pijnstiller omdat de teef extreem heftige naweeen had. De AB zal voor “better safe than sorry” geweest zijn.
Maar bij ieder nest en ook dit nest gebruiken we de druppels om de baarmoeder op te schonen tot er alleen nog maar schone uitvloei of geen uitvloei meer is.

Maar t zelfde geld voor schijndracht. Hoewel dit een volledig natuurlijk en voor de natuur ook een heel nuttig proces is kan t zeker lastig zijn. Maar ook hiervoor geld dat er verschillende supplementen te krijgen zijn die de klachten flink kunnen verminderen. En ook voor reutjes om wat rust in de kop te bieden als ze er veel last van hebben.

En voordat een reu gecastreerd word zou ik altijd eerst chemisch proberen. De kans dat als chemisch weinig doet, dat definitieve castratie weinig doet is heel groot.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:10

Maar ook als je iets geeft van binnenuit, help je of grijp je in.

Mijn teefje was net 6 maanden geweest dat ze loops werd. In het begin valt het niet direct op, maar had toch niet zo kunnen zijn dat ze dan al gedekt had moeten worden om de problemen te voorkomen, die ze heeft gekregen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:38

Het zal gewoon enorm verschillen per hond. Bij de da komen de teven waarbij het fout gaat. In mijn omgeving/sport waren er enorm veel teven en maar weinig problemen. Niet alle teven werden gedekt. De oudste was 4,5 of 5 toen ze gecastreerd werd, maar niks te zien aan de baarmoeder, geen andere problemen gekregen zoals tumoren door laat castreren. Andere teef heb ik gehad tot ze 5 was, nooit geholpen of gedekt en geen probleem. In die sport waren ze sowieso al 2 of 3 voor het 1e nest, vaak nog wat ouder of nooit gedekt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 12:07

Het niet laten dekken was een antwoord wat ik van een dierenarts kreeg.
Het is niet natuurlijk ze leeg te laten, met schijndrachtig en alles er bij.
Het is niet het probleem bij die eerste keer niet dekken, maar de meeste hobby houders dekken nooit.
Ik ook niet, dus daarom 4 op 4 prijs.

Nu ben ik natuurlijk tegen broodfokkers, maar in de natuur zou een hondje ook bijna elke loopsheid jongen krijgen. Ja ook al erg jong.
Met paarden idem dito. Ik wil ook geen merrie met 2 drachtig, in de natuur zal het wel gebeuren.
En de natuur selecteert dan vanzelf de dieren die wat mankeren, dus bijvoorbeeld een baarmoeder ontsteking krijgen, die gaan dood, geven het dan automatisch ook niet meer door aan generaties.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 12:09

superpony schreef:
@Viola, dat is wel heel naar en ik snap je angst. Maar ik zou het met je dierenarts bespreken en vooral je angst ook goed uitspreken. Onze hondjes zijn iets kort snuitig. Echt minimaal, zijn nooit benauwd etc, maar toch......Ik heb dat wel echt goed besproken voor de narcose beide keren.

Dit is inmiddels al jaren geleden en bij mijn beide honden daarna is het wel goed gegaan, maar ik heb dit toen wel aangegeven van tevoren. Ik weet verder heel goed hoe het gaat en wat de risico's zijn hoor. Dat wist ik ook al voor dit voorval, ik ben daar ook heel nuchter in. Er is gewoon altijd een risico dat er iets mis gaat ook als er geen extra risicofactoren meespelen. Maar je gevoel als je de volgende hond moet laten opereren heeft daar op dat moment ff maling aan :o

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 12:49

Zo is dat Viola.
Maargoed feitelijk zitten overal risico's aan.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:08

superpony schreef:
Maar ook als je iets geeft van binnenuit, help je of grijp je in.

Mijn teefje was net 6 maanden geweest dat ze loops werd. In het begin valt het niet direct op, maar had toch niet zo kunnen zijn dat ze dan al gedekt had moeten worden om de problemen te voorkomen, die ze heeft gekregen?

T is de vraag waardoor t ontstaat. Ja je grijpt in met kruiden. Maar in de natuur eten de honden zelf al een deel van de kruiden door de prooien die ze zouden eten. Dus de natuur zou zelf ook ingrijpen. En we grijpen nou eenmaal volop in. Daarom zijn er 100000 soorten voeding en medicatie toch?

Maar bij de teven van vroeger uit nooit ingegrepen. Ik doe dit wel ivm fok. En omdat ik een miep ben wat dat betreft. Ik heb gekozen voor die dieren dus ik doe er alles aan ze te ondersteunen. Maarja wij gaan ook meerdere keren per jaar naar de fysio voor een check. Ook voor en na een nest. Dat zie ik in de natuur ook niet gebeuren.

Maar over een andere boeg dan mbt ingrijpen; ontwormen.. ontvlooien?
Dat laatste doen wij niet, ook niet tegen teken want ze hebben nooit wat. Ontwormen alleen als we iets vermoeden. Maar in de natuur word dat ook niet gedaan toch? In ieder geval; hoogstens op een natuurlijke manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:15

Mijn hond is niet gecastreerd, wij hebben altijd gezegd zolang hij niet heel vervelend of zelfs agressief wordt zie ik geen reden om hem te laten castreren.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:17

Bij mijn ouders laten we alles helpen zo gauw het kan.
Volgens mij maar pin me daar niet op vast zit dat meestal rond de 6 maanden.
De beagle die we nu hebben is de eerste hond die we chemisch castreren. Hij heeft hersenvliesontsteking gehad en staat nog op lage dosis prednison hiervoor voor altijd en daardoor wil de dierenarts hem liever niet opereren als het niet spoed is.

Mijn poesje is nu 10 weken maar die wordt ook geholpen zo gauw het mag van de dierenarts.
Mijn konijn is ook geholpen toen ze iets ouder dan 1 jaar was. Ivm kans op baarmoederkanker bij konijnen.

Wij kiezen hiervoor omdat we 2 keer een hond met zware schijnzwangerschap gehad hebben.
En voor mannetjes vinden we het gemeen om ze met die hormonen te laten lopen en alle lasten daarvan als we toch geen fokplannen hebben.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:28

Hier doen we ook niks giftigs tegen vlooien erin. Of teken.
.wel iets wat ik zelf maak van oliën en als er dan toch teken zijn dan verwijder ik ze snel. Wel controle ook dus. Hier voeren we rauw en geven we ook wat ondersteunende middeltjes.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:32

BeFunny schreef:
.wel iets wat ik zelf maak van oliën en als er dan toch teken zijn dan verwijder ik ze snel. Wel controle ook dus. Hier voeren we rauw en geven we ook wat ondersteunende middeltjes.

Ik geef ook niets giftigs voor de hond tegen vlooien en teken. De dierenarts geregistreerde middelen zijn namelijk niet giftig. Mijn hond krijgt Nexgard. Zonder Nexgard zit hij helemaal onder.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:59

_xManadisx_ schreef:
BeFunny schreef:

Ik geef ook niets giftigs voor de hond tegen vlooien en teken. De dierenarts geregistreerde middelen zijn namelijk niet giftig. Mijn hond krijgt Nexgard. Zonder Nexgard zit hij helemaal onder.

Nextgard is wel degelijk gif. Waaraan denk je dat die vlooien en teken dood gaan?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:02

Ik ben trouwens nog wel opzoek naar iets goeds ondersteunends voor Saartje.

Zij wordt nooit echt schijnzwanger. Maar tijdens haar loopsheid heeft ze wel last van hormonale ongemakken en ze wordt ook dikker serieus dikker. en als die baarmoeder ondersteund kan worden en goed gereinigd wordt dan zal dat vast een stuk minder zijn.

Dus tips daarin zijn altijd welkom ook een naam van een holist "wij zijn bekend met Den hoek"

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:15

Het is niet giftig voor honden. Anders was het niet op de markt gebracht.
Wat niet werkt zijn de keramieke kralen en knoflookbonbons (wat overigens wél giftig is voor honden).

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:24

Mijn hondjes krijgen geen knoflook en geen kralen banden :') . Er zijn wel meer dingen op de markt gebracht voor honden die puur gif zijn. En ja dat is gewoon bewezen. Maar je moet geven waar jij je prettig bij voelt hoor.

Google maar eens op isoxazoline alleen al bijvoorbeeld doet. En zeg dan nog maar eens dat het niet giftig is voor honden :')

Hier gaat er ook niet zomaar een enting in en de L4 gaat er helemaal niet in.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:45

Wij hebben ook meerdere teven gehad die nooit problemen hebben gehad met de baarmoeder of loopsheid en allen nooit gedekt zijn.
Maar als je leest hoe vaak er wel problemen zijn, zouden er in mijn ogen toch meer redenen kunnen zijn. En dan dacht ik aan voeding, erfelijkheid etc.

Onze honden kan ik eigenlijk niet laten enten. Ze hebben 2x een mega reactie gehad. Dan kan je titteren en hebben we ook gedaan, maar als het dan wel nodig zou zijn volgens de dierenarts, moet je toch ook weer wat.....

Ik had de bandjes en gingen de hondjes stuk van. Teefje echt binnen 2 dagen echt open. Ze hebben echt nooit vlooien en een enkele teek, maar heb wel al 2jr de kralen bandjes en die lijken toch echt minder teken te geven.

Vlooien en teken wil ik ook voor mezelf niet in huis.

Ontwormen doen we ook niet zomaar en klakkeloos.

Ons teefje had wel jeuk en oor problemen. Elimineer dieet gedaan langere tijd, maar hielp niet snel genoeg en jeuk en oortjes, maar ook anaal kliertjes had ze echt last van. Toen wel 2x de kliertjes laten doen en de aanleg is niet 100%, maar we durfde een operatie niet aan.
Ander voer en brok erbij en is redelijk stabiel.

Heeft ene tijd cytopoint gehad, maar stond me zo tegen...Ik vermoed bij haar dat het wel uit de omgeving komt, want vacht is super mooi verder.

Aan de ene kant dus tegen teveel gedoe en chemische ingrepen. Maar aan de andere kant zijn we zover dat we wel iets kunnen doen bij problemen, dus maak elke keer opnieuw die afweging.
En bij alle dieren heb ik wel hetzelfde; Ik hou onwijs veel van ze en we hebben er echt alles voor over. Niks is ons te gek. Maar ik zie ze liever kort gezond en ook gelukkig. Dan een langer leven dat ik moet rekken en met beperkingen.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 16:09

_xManadisx_ schreef:
Ik schrik er ook best van, hier al best veel mensen die het hebben gehad. Wij hebben het ook heel sporadisch, soms gebeurd het en weet je niet waarom. Ik heb het zelf bij 1 hond gehad. Laparoscopisch gesteriliseerd, ik was bezig met hechten, hond hele narcose stabiel geweest en ineens zakte de pols weg. Gelijk opgevallen en gehandeld maar heeft niet mogen baten. Wij bieden dan altijd sectie door het lab op onze kosten aan. Nog nooit een aanwijsbare reden kunnen vinden.
Je kunt het nog zo goed doen, het kan altijd gebeuren. Wij kijken altijd de patiënten nog een keer helemaal na voor ze onder narcose gaan (ookal zijn ze de dag ervoor nog geweest) en bij twijfel gaan ze niet onder narcose voor er overleg met de eigenaar is geweest.

Bij mijn BC was het ook zo tijdens een (andere operatie) gelukkig hebben ze hem kunnen reanimeren maar hij was 2 minuten dood. Hij is nu ook 10 en als hij weer onder moet ga ik het niet meer doen :( Het ziekenhuis gaf goede aftercare. Hij heeft een nacht op de bewaking gelegen en is er weer goed uitgekomen. Ik ben wel zeer voorzichtig nu vooral met het warme weer hier

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 16:27

BeFunny schreef:

Zij wordt nooit echt schijnzwanger. Maar tijdens haar loopsheid heeft ze wel last van hormonale ongemakken en ze wordt ook dikker serieus dikker. en als die baarmoeder ondersteund kan worden en goed gereinigd wordt dan zal dat vast een stuk minder zijn.

Dus tips daarin zijn altijd welkom ook een naam van een holist "wij zijn bekend met Den hoek"

Voor der baarmoeder en evt schijndracht; framboosblad (tabletten), puur utero, puur schijndracht.
Evt kan ook monnikspeper helpen bij de cyclus en er zijn zelfs edelstenen die kunnen helpen.

Ik ben er eigenlijk totaal niet van. Maar een van de meiden sloopt normaal tijdens de loopsheid. Wel alleen eigen spul. Speelgoed enzo. En mega kauwbehoefte. Tot ik met opruimen een agaat tegen kwam(die ik alleen mooi vond omdat ie roze was) dus die om op te laden in de vensterbank gezet. En spontaan lag ze steeds naast de agaat. Niet gesloopt en geen mega kauwbehoefte.
Maarja dat kan ook toeval zijn.. agaat werkt wel op de baarmoeder zeggen ze.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 16:30

Die edelstenen gaat het niet worden _O-

Puur utero en Schijndracht was ik tegengekomen maar de Utero wordt volgens mij vooral na de zwangerschap gegeven.
Ik kwam er iig niet uit.
framboos blad tabletten ga ik eens opzoeken.

Daarom dat ik dacht misschien toch eens langs den Hoek.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 18:33

BeFunny schreef:

Puur utero en Schijndracht was ik tegengekomen maar de Utero wordt volgens mij vooral na de zwangerschap gegeven.
Ik kwam er iig niet uit.

Nee hoor utero is na loopsheid, vuilen en dracht. :)
Je kan naar den hoek. Maar er zijn er nog meer. Bijv sabrina van loon of je hond gezond.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 19:00

kiwiwitje schreef:
BeFunny schreef:

Ik kwam er iig niet uit.

Nee hoor utero is na loopsheid, vuilen en dracht. :)
Je kan naar den hoek. Maar er zijn er nog meer. Bijv sabrina van loon of je hond gezond.

Dank je wel. Ik ga nog eens kijken naar Utero van Puur.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 19:17

Onze hond hebben we niet laten castreren, wij vinden het onnodig om een hond standaard te laten casteren. Mocht het door medische reden of misschien gedrag nodig zijn dan kan ik dit begrijpen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 20:01

kiwiwitje schreef:
BeFunny schreef:

Voor der baarmoeder en evt schijndracht; framboosblad (tabletten), puur utero, puur schijndracht.
Evt kan ook monnikspeper helpen bij de cyclus en er zijn zelfs edelstenen die kunnen helpen.

Ik ben er eigenlijk totaal niet van. Maar een van de meiden sloopt normaal tijdens de loopsheid. Wel alleen eigen spul. Speelgoed enzo. En mega kauwbehoefte. Tot ik met opruimen een agaat tegen kwam(die ik alleen mooi vond omdat ie roze was) dus die om op te laden in de vensterbank gezet. En spontaan lag ze steeds naast de agaat. Niet gesloopt en geen mega kauwbehoefte.
Maarja dat kan ook toeval zijn.. agaat werkt wel op de baarmoeder zeggen ze.

Wat is een agaat?
Ik heb het probleem nu niet, maar ik sta wel voor edelstenen of dergelijke open.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 20:12

Hier zie je er verschillende tussen
https://www.google.com/search?q=agaat+s ... e&ie=UTF-8

Agaat werkt aardend, stabiliserend en beschermend. De steen werkt kalmerend, laat je veilig voelen en zorgt voor zowel geestelijke als emotionele rust en balans ...

Wat het bij honden doet moet je even zelf naar googlen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 20:52