Mijn buurvrouw in een ver verleden had leuke poezen/ katten. Zij had 0,0 vogeltjes in de tuin mei die aan het broeden waren. Onze tuin barstte ervan. Met haar door onze tuin gelopen en die lieve schat, was het er 100% mee eens, dat haar katten altijd in onze tuin mochten komen (gebeurde niet zo heel vaak) maar niet in het voorjaar met al die broedende vogels.
Nog nooit had ik één kat van haar gezien als o nze vogeltjes aan het broeden waren. Zodra de kraamtijd voorbij was (meestal 2 nestjes) gaven we haar een seintje, en konden haar poesjes weer lekker rondzwerven.
In de tuin die we nu hebben (7700 vierkante meter) broeden ongelooflijk veel vogels. Het hele jaar door hebben we heel veel poesjes en katten en dat is OK. Ik moet het eigenlijk anders formuleren, al die poezen en katten hebben onze tuin en gedogen ons als bewoners

Nu het broeden weer is begonnen, jagen we de poezen en de katten weg. Dit met behulp van handen geklap, dennen appels die we naar ze gooien en boze stem.
Ze zijn dit zo niet gewend, dat ze verschrikt maken dat ze weg komen, zoals wij ook graag hebben. Nu is het lente, en nu zijn de vogeltjes aan de beurt die graag nestelen in onze tuin. Met name het winterkoninkje dat graag laag op de grond de nestjes maakt zijn natuurlijk een ideale prooi voor de jagers. Die winterkoninkjes die vlakbij zitten, hebben geluk, want die kunnen we een beetje ondersteunen als we de poezen zien.
Onlangs las ik dit:
https://nos.nl/artikel/2312219-wie-zijn ... egels.html
Ik heb jaren toen ik nog in Nl woonde de krant rondgebracht en ik was stomverbaasd over het nachtelijke leven van de poezen/ katten. Wouw wat geweldig. Alle poezen die naar buiten kunnen 's nachts jagen en niet te flauw. Dat is het instinct. Overdag houden ze hun baasjes voor de gek door uit te buiken op het matje of mandje

De enige poes/ kat die niet jaagt dat zijn de binnen poezen die 100% binnen zitten. En de rest, blijf maar lekker slapen. Ik kan jullie verzekeren dat poezen/ katten hun instinct volgen en jagen en 's nachts een totaal ander leven leven als overdag bij hun baasjes. Althans die beestjes die buiten komen.
Ik kan de wereld niet veranderen. Ik mag wel opkomen voor wat ik leuk vind. Dat is 3/4 van het jaar de poezen die genieten van mijn tuin→ leef je uit op de mollen en de muizen want het barst ervan, en die paar maanden niet welkom zijn daar al die vogeltjes door ons wel heel erg leuk gevonden worden en we genieten van hun nageslacht door ze te volgen met onze kijkers.
Dus ben niet naïef kattenliefhebbers, en probeer rekening te houden met het broedseizoen, cq je buren etc. Poezen zijn te leuk om ze altijd in de ban te doen, dus ken je kleine tijger en hou hem kort in die tijden dat het nodig is! Het zou eeuwig zonde zijn als ze altijd binnen moeten blijven daar ze niet meer geaccepteerd worden.