Ervaringen ex-(brood)fokteef adopteren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:47

Die reflex is er kort na de maaltijd. Niet de volgende ochtend.
Een zindelijke hond zal die reflex onderdrukken als hij niet buitengelaten wordt.
Het is nog maar de vraag hoe gezond het is om het ritme de natuurlijke gang van zake van het verteringsproces te beinvloeden.
En in het geval van TS (en eigenlijk ook in alle andere gevallen) zou ik het de hond zo gemakkelijk mogelijk maken.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:48

Sclimpre schreef:
Die reflex is er kort na de maaltijd. Niet de volgende ochtend.
Een zindelijke hond zal die reflex onderdrukken als hij niet buitengelaten wordt.
Het is nog maar de vraag hoe gezond het is om het ritme de natuurlijke gang van zake van het verteringsproces te beinvloeden.

En t gaat toch ook echt over een volwassen hond..
maar mijn pups kregen in t nest ook voor t slapen eten :) en ja die gingen midden in de nacht poepen. Maarja daar hadden ze dan ook de mogelijkheid voor. Als die om 22.00 eten kregen werden ze tussen 02.00 en 03.00 wakker.. en dan poepten ze niet eens allemaal..
T kan wel een reflex zijn. Maar als je moet poepen moet je poepen. Dat is niet spontaan over.. een zindelijke hond zal t ophouden. Maar zal toch echt moeten poepen wanneer ie wel mag... t is niet dat t ineens over is.

En tsja. Wij zijn zo laat gaan voeren met een reden. Omdat ik anders om uiterlijk 6 uur sochtends een kotsende hond had. Ongeacht of daar in de avond een klein hapje voor t slapen in ging. Met later voeren niks aan de hand. Zelfs als ik t ontbijt nu 2 uur verschuif

Maarja nogmaals t gaat hier over een volwassen hond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:07

Voor wie wil.. even een update.
Slapen gaat goed, in haar mand op mijn slaapkamer :+ Wil nog een reisbench proberen om te voorkomen dat ze 's nachts gaat spoken (nu doe ik de slaapkamerdeur dicht maar het is handiger als dat open kan blijven) maar die ik besteld had was toch een beetje veel te groot. Dus nu een kleinere maat onderweg.

Verder is ze in huis goed geaard, ze kan op de bank springen en maakt daar gretig gebruik van. Ze vindt het allemaal gezellig en prima. Heeft wel een paar keer een plasje binnen gedaan, niet markeergedrag maar gewoon echt plassen, ook als ik er op zat te kijken. Heel gek, want dat deed ze eerst niet en ze komt genoeg buiten, dus even zien.

Ook heeft ze beslist dat ze alleen buiten gaat wanneer ze buiten wil.. Soms doe je het tuigje aan en springt ze naar buiten, soms blijft ze gewoon in de hal staan staken. Als je haar dan over het drempeltje heen helpt wandelt ze wel gewoon mee, het is echt het vertrek. Zou dit angst-gerelateerd zijn? Merk dat ze buiten ook schrikkeriger is, op geluiden, of mensen die passeren, andere honden die blaffen, dat soort dingen. De eerste dagen keek ze nergens van op of om, nu wel. Zou alles nu pas beginnen te landen? Zou ze het nu pas allemaal beseffen dat er nog een hele wereld is?
Zelfde heeft ze met de auto en bij mijn moeder in huis. Ze laat alles wel doen en ze is braaf (gaat niet blaffen of janken of dergelijke) maar je merkt dat ze het niet echt leuk vindt of het allemaal niet goed weet.

Het is een beetje dubbel bij haar, langs de ene kant lijkt ze een verwende prinses (wat op zich wel meevalt) maar langs de andere kant lijkt ze ook bang en onzeker. Weet niet goed of ik het gewoon moet negeren en verder doen alsof er niks aan de hand is, of dat ik er echt aan moet werken om dat stapje voor stapje op te lossen. Heb een beetje schrik als ik haar nu bv. ga belonen met voedsel als ze zelf naar buiten gaat dat ze binnenkort helemaal niet meer naar buiten gaat zonder snoepje, dat soort dingen ;)

EmptyWords

Re: Ervaringen ex-(brood)fokteef adopteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:17

Afbeelding
Best logisch dat ze nu pas wakker lijkt te worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:20

Ja, klopt, maar vandaar dat ik mij dus afvraag of het echt dingen zijn die nu opduiken waar ik wel wat mee moet. Of moet ik gewoon verder doen alsof er niks aan de hand is en zal het zich 'vanzelf' ook wel weer oplossen? Ik vind het moeilijk inschatten bij haar, omdat ze wel een heel aanwezig en wakker typje is, maar hier en daar zijn zo momentjes dat ze het precies toch allemaal niet weet.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:22

[***] schreef:
Voor wie wil.. even een update.
Slapen gaat goed, in haar mand op mijn slaapkamer :+ Wil nog een reisbench proberen om te voorkomen dat ze 's nachts gaat spoken (nu doe ik de slaapkamerdeur dicht maar het is handiger als dat open kan blijven) maar die ik besteld had was toch een beetje veel te groot. Dus nu een kleinere maat onderweg.

Verder is ze in huis goed geaard, ze kan op de bank springen en maakt daar gretig gebruik van. Ze vindt het allemaal gezellig en prima. Heeft wel een paar keer een plasje binnen gedaan, niet markeergedrag maar gewoon echt plassen, ook als ik er op zat te kijken. Heel gek, want dat deed ze eerst niet en ze komt genoeg buiten, dus even zien.

Ook heeft ze beslist dat ze alleen buiten gaat wanneer ze buiten wil.. Soms doe je het tuigje aan en springt ze naar buiten, soms blijft ze gewoon in de hal staan staken. Als je haar dan over het drempeltje heen helpt wandelt ze wel gewoon mee, het is echt het vertrek. Zou dit angst-gerelateerd zijn? Merk dat ze buiten ook schrikkeriger is, op geluiden, of mensen die passeren, andere honden die blaffen, dat soort dingen. De eerste dagen keek ze nergens van op of om, nu wel. Zou alles nu pas beginnen te landen? Zou ze het nu pas allemaal beseffen dat er nog een hele wereld is?
Zelfde heeft ze met de auto en bij mijn moeder in huis. Ze laat alles wel doen en ze is braaf (gaat niet blaffen of janken of dergelijke) maar je merkt dat ze het niet echt leuk vindt of het allemaal niet goed weet.

Het is een beetje dubbel bij haar, langs de ene kant lijkt ze een verwende prinses (wat op zich wel meevalt) maar langs de andere kant lijkt ze ook bang en onzeker. Weet niet goed of ik het gewoon moet negeren en verder doen alsof er niks aan de hand is, of dat ik er echt aan moet werken om dat stapje voor stapje op te lossen. Heb een beetje schrik als ik haar nu bv. ga belonen met voedsel als ze zelf naar buiten gaat dat ze binnenkort helemaal niet meer naar buiten gaat zonder snoepje, dat soort dingen ;)

Daar zou ik niet zo bang voor zijn. Als je commando’s aanleert gebruiken veel ook een snoepje. T is niet zo dat als je dan eens een paar keer geen snoepje geeft dat er protest komt hoor. En snoepje en positieve woorden doen veel. En goedzo zeg je veel sneller bijv.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:23

Volgens mij doe je het prima TS.
Ze is er nog maar een weekje.
Voedselbeloning zou ik niet aan beginnen. Aandacht is ook een beloning. Ze is slim genoeg.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:24

Jouw regels en routines aanhouden, steun en vertrouwen geven waar nodig. Volg je gevoel en intuïtie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:25

Stem gebruik ik sowieso heel veel :j Reageert ze ook echt heel fijn op (zowel het positieve stemgeluid als het iets minder positieve geluid :P ). Voedsel en snoepjes ben ik wat terughoudender in, tenzij er natuurlijk echt een probleem is, dan ben ik wel voor positieve associatie/voedselbeloningen. Maar ik kan op dit moment een beetje moeilijk inschatten of er zich een probleem aan het vormen is of dat dit gewoon wennen/een fase is.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:47

[***] schreef:
Stem gebruik ik sowieso heel veel :j Reageert ze ook echt heel fijn op (zowel het positieve stemgeluid als het iets minder positieve geluid :P ). Voedsel en snoepjes ben ik wat terughoudender in, tenzij er natuurlijk echt een probleem is, dan ben ik wel voor positieve associatie/voedselbeloningen. Maar ik kan op dit moment een beetje moeilijk inschatten of er zich een probleem aan het vormen is of dat dit gewoon wennen/een fase is.

Ik verwacht wennen. Je hoeft ook niet structureel voedselbeloningen te geven. Maar t kan vaak wel overtuigend werken.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:15

Ons teefje doet zich ook voor als een prinses, maar is eigenlijk heel onzeker en gevoelig. Vanaf het begin bij ons vond ze de avondwandeling al lastig, helemaal in het donker. Ze is heel braaf en we konden haar zo meenemen, maar ze liet wel blijken zich niet prettig te voelen. Weinig tot niet snuffelen, gehaast plassen en zo snel mogelijk lopen.

Toen ze met de jaarwisseling ook nog vuurwerkangst bleek te hebben, zijn we gestopt met haar meenemen op avondwandeling. En dat vindt ze heel fijn! Nadat we de andere honden hebben uitgelaten, gaan we met haar de tuin in voor een plas en dan gaat ze snel weer naar binnen.

Hiervan heb ik wel geleerd haar grenzen te respecteren. Overigens kan het goed zijn de eerste periode dezelfde wandelroute aan te houden, liefst een met niet teveel prikkels. En om haar grenzen te bepalen zou je een dagboekje bij kunnen houden waarin je de dagindeling, wandelingen en bijzonderheden noteert. Op die manier kun je sneller achterhalen welke situaties ze spannend vindt en die je dus beter kunt vermijden tot ze meer op jou vertrouwt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 14:26

Dank je, denk dat dit bij haar ook het geval is, ze heeft momenten dat ze super stoer is en zich heel wat voelt, maar het kan ook net zo snel omslaan. Heb niet het idee dat het in het donker erger is dan overdag, ze moet er ook nog wel even uit 's avonds want heb geen tuin.

Ze reageert vooral op (harde) geluiden, honden die plots beginnen blaffen (zijn allemaal joekels die hier in de tuinen zitten) en mensen die ons passeren is ze ook ineens bang van. Dus zo'n beetje alles eigenlijk, haha. Maar ik hou voor nu inderdaad even hetzelfde rondje aan, beetje achterin richting het bos. We zien het wel.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 15:02

Zo hebben ze inderdaad allemaal weer hun eigen dingetjes die ze lastig vinden. :(:)

Harde geluiden en voorbijgangers (vooral die rakelings langs komen lopen) zijn ook van die typische prikkels waar ze op kunnen reageren. Goed dat je die al opmerkt!

De verhuizing zal er mentaal ook behoorlijk ingehakt hebben, ook al heeft ze het bij jou veel beter en houdt ze zich groot. Dus zorgen voor veel rust en ontspanning en een aantal dagen geen extra nieuwe dingen doen is dan altijd goed.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 11:36

Zoiets vraagt veel tijd allemaal. Onze oudste Spaanse hond bv is al meer dan vijf jaar hier en ik ben hem nog altijd beter en beter aan het leren kennen en begrijpen. Hij heeft bijna drie jaar in het asiel gezeten en daar toch wel wat van over gehouden.
Wat bij hem niet werkt, is hem kordater behandelen, dan gaat hij nog eens zo hard datgene doen wat je niet wil dat hij doet omdat hij dan heel onzeker wordt en denkt dat hij meer zijn best gaat doen. Geen makkelijke hond om te lezen want hij is druk en opdringerig. Het blijft dus altijd zoeken en blijven luisteren naar hem en ondervinden wat werkt en wat niet werkt.

Hier kunnen ze normaal gezien altijd eten en nooit problemen mee gehad vroeger maar met onze jongste Spaanse hond zetten we vanaf een uur of zes het eten weg. Zij doet anders haast elke dag in huis tijdens de nacht. Voor haar lijkt de theorie dus zeker op te gaan.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 12:14

Hoe gaat het nu TS? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 13:38

Het gaat z'n gangetje, elke dag is er wel iets wat er de vorige dag nog niet was :+ Maar er verbeteren ook dingen dus ik klaag niet. En in het algemeen is ze gewoon een lief hondje, op bepaalde gebieden is ze gewoon echt super makkelijk (ben je bezig in huis of moet je even weg dan zet je haar in de bench en je hoort haar niet) en de rest zal zich nog wel oplossen. Wandelen gaat in ieder geval alweer een stukje beter, alleen dingen die passeren en mensen die naar je toe komen zijn nog een dingetje. En blaffende honden in de tuinen ook, honden die we zo tegenkomen is geen probleem, maar die achter een poort of hek zitten te blaffen dat is wat anders, haha.