Hond aangereden, verzekering?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:59

beatje schreef:
Ik vraag me af of het zo zwart wit is als de meeste denken. De hond liep los,maar op eigen terrein. Dus hij mag er los lopen...
Ik denk dat het staat of valt met de vraag of zei wist of de hond daar los kon lopen en hoe hard ze het erf opreed.
Ik weet niet ts of julie rechtsbijstand hebben? Daar kan je zelf de zaak aangeven en vertellen wat er aan de hand is en dan zoeken die het uit met de verzekering vd ts. Buiten adressen uit wisselen zit je er dan verder niet tussen.

Zoals ik al zei, met dat de hond los mág lopen, vervalt de aansprakelijkheid voor eigen dier niet. De hond is tegen de auto gelopen, zoals TS zelf aangeeft, niet andersom.

beatje

Re: Hond aangereden, verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 19:03

Zoals ik al zei.laat het aan je rzchtsbijstand over. Jij kan zoveel zeggen.maar ik neem aan dat je niet haar verzekeringsagent bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 19:05

Dat de hond losloopt op eigen terrein maakt niet uit. Of die nu losliep op eigen terrein of op straat, TS is aansprakelijk. Want, je moet ten aller tijde jou dier onder controle kunnen houden. En dat is zo simpel als het er staat. Jij moet dus jou dier zodanig controleren dat het niet tegen een auto loopt. Zelfs al vloog die vriendin het terrein op. Dus of vriendin nu wist dat die hond er liep of niet of hoe hard ze reed doet er allemaal niet toe. TS had op dat moment niet de controle, of aller sinds niet de juiste, over haar hond.

Overigens heeft San87 echt wel gelijk. Of ze nu verzekeringsagent is of niet. Dit is echt een hele simpele regel die heel vaak in discussie wordt getrokken maar heel erg vaak zonder resultaat. Je moet echt al geluk hebben dat je een zeer schappelijke verzekeringsagent vindt.

Overigens heb ik TS al enkele dagen terug aangeraden om haar eigen verzekering ook te contacteren maar ik heb geen idee tot in hoeverre dit al is gebeurt.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 19:12

Nee hoor het heeft te maken met verwachtingen. Wat je kan verwachten als je ergens rijd. De hond had in dit geval een kind kunnen zijn wat er had kunnen lopen. Als automobilist hoor je rekening te houden met wat je kan verwachten.

Anders kan zijn als de hond er nooit los loopt en nu voor 1x er wel loopt.Dan kon de vriendin vd ts niet weten dat de hond er liep. Daarom ben ik zo blij met mijn rechtsbijstand. Die kunnen net iets meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 19:14

Tja, wij gaan het niet eens worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 19:19

beatje schreef:
Nee hoor het heeft te maken met verwachtingen. Wat je kan verwachten als je ergens rijd. De hond had in dit geval een kind kunnen zijn wat er had kunnen lopen. Als automobilist hoor je rekening te houden met wat je kan verwachten.

Anders kan zijn als de hond er nooit los loopt en nu voor 1x er wel loopt.Dan kon de vriendin vd ts niet weten dat de hond er liep. Daarom ben ik zo blij met mijn rechtsbijstand. Die kunnen net iets meer.

Als het een kind was geweest, dan had bij aansprakelijkheid van vriendin de WA verzekering van de vriendin van TS uitgekeerd, tenzij er sprake was van overmacht, dan gaat het weer anders. Privéterrein of niet doet er niet toe, dezelfde verkeersregels gelden.

Overigens verwacht ik bij een oprit van een erf geen loslopende kinderen. Onverantwoord.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 06-08-20 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 19:20

beatje schreef:

Jij moet maar even alle reactie's lezen, ms ga je dan iets wijzer reageren.

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 19:20

Contact met eigen verzekering is gebeurd, die gaan overleggen en horen we binnenkort verder over. Voorderest ga ik geen hele strijd met de chaffeur aan, het was tenslotte een ongeluk, heel jammer hoe het afgelopen is maar het is niemands schuld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 19:22

JackieLuca schreef:
Contact met eigen verzekering is gebeurd, die gaan overleggen en horen we binnenkort verder over. Voorderest ga ik geen hele strijd met de chaffeur aan, het was tenslotte een ongeluk, heel jammer hoe het afgelopen is maar het is niemands schuld.

Hoe is het met t hondje, nu?

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 19:30

_San87_ schreef:
JackieLuca schreef:

Helaas niet zo goed, vooral snachts veel pijn, omdat ze dan in der slaap omrolt op der slechte kant. Net even wat foto's doorgestuurd naar de kliniek. Ben bang dat het is gaan ontsteken. Hele dag niks gegeten, gelukkig wel gedronken. Morgen sowieso om 14.10 weer naar de kliniek voor controle.

Twijfels of dit wel de goede keuze was komen ook naar boven. Ze heeft zoveel pijn ondanks de pijnstilling

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 19:47

JackieLuca schreef:
_San87_ schreef:

Helaas niet zo goed, vooral snachts veel pijn, omdat ze dan in der slaap omrolt op der slechte kant. Net even wat foto's doorgestuurd naar de kliniek. Ben bang dat het is gaan ontsteken. Hele dag niks gegeten, gelukkig wel gedronken. Morgen sowieso om 14.10 weer naar de kliniek voor controle.

Twijfels of dit wel de goede keuze was komen ook naar boven. Ze heeft zoveel pijn ondanks de pijnstilling

Agossie ;(... Is het een optie om haar een rol in de rug te leggen zodat ze niet omrolt?

Succes morgen! Hopelijk geen ontsteking...

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 19:49

Net gebeld door de kliniek, en die zijn heel blij met hoe het eruitziet! Dus dat is een opluchting.

Die rol is inderdaad een goed idee, bedankt!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 20:15

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 20:26

JackieLuca schreef:
Net gebeld door de kliniek, en die zijn heel blij met hoe het eruitziet! Dus dat is een opluchting.

Zeker een opluchting... wel heel rot hoor dat ze zo’n pijn heeft. Nogmaals veel beterschap.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 20:38

JackieLuca schreef:

Oh wat fijn! Hopelijk morgen in de kliniek ook goed nieuws :).

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 21:02

janderegelaa schreef:
De bestuurder die een loslopend huisdier aanrijdt is nooit aansprakelijk. Sterker nog, de eigenaar van dit huisdier is zelfs aansprakelijk voor de schade aan de auto.

https://www.google.nl/amp/s/www.poliswi ... en%3famp=1

Auto heeft geen schade, praktisch ook onmogelijk met dit formaat
Afbeelding

Edit: ik wacht mijn verzekering nog even af, maar heb weinig hoop erop.
Bedankt iedereen !

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 21:16

janderegelaa schreef:
De bestuurder die een loslopend huisdier aanrijdt is nooit aansprakelijk. Sterker nog, de eigenaar van dit huisdier is zelfs aansprakelijk voor de schade aan de auto.

Dit is al tig keren gezegd, en het was niet op de openbare weg.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 21:20

JackieLuca schreef:
janderegelaa schreef:

Auto heeft geen schade, praktisch ook onmogelijk met dit formaat
[ [url=m/eGlJHx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Edit: ik wacht mijn verzekering nog even af, maar heb weinig hoop erop.
Bedankt iedereen !

Wat een schatje. Heel veel sterkte met t arme ding ;(

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 22:29

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 22:44

Wat een vervelende situatie TS. Veel beterschap voor je hond gewenst. :(:)

N.a.v. een paar uitspraken die hier werden gedaan ben ik wel benieuwd hoe de situatie zou zijn als de hond een kind was geweest die achter zijn/haar bal aan rende en daardoor aangereden werd. Is dat dan ook de verantwoordelijkheid van de ouder van het kind? Dat is puur uit interesse en hypothetisch gezien. Ik blijf het bijzonder vinden dat het verzekeringstechnisch zo werkt dat iemand dus je dier in feite gewoon aan kan rijden op eigen terrein zonder voor de kosten op te hoeven draaien. Je zou van een vriend(in) verwachten dat deze stapvoets je terrein op komt als er bekend is dat er een hond (of kind) rond kan lopen.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 22:53

BlijNijn, voor een dier geldt artikel 6:179, voor een kind niet. Daar zit het verschil https://www.jba.nl/aansprakelijkheid-sc ... kt-dieren/

Was het een kind zou de situatie anders zijn Ivm artikel 185 WvW.

Verder echt verbaasd of alle juridische ‘wijsheden’ (lees onjuistheden) die hier worden vermeld..

TS, wel heel veel sterkte voor jou en je hond, want hoe dan ook is het rot!

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 22:54

Bedankt Noukie! Ik ga je link even bekijken.

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 22:54

janderegelaa schreef:
De openbare weg maakt niets uit. De WvW geldt ook op een erf.

https://maxius.nl/wegenverkeerswet-1994/artikel185

In artikel 185 WVW wordt juist het erf uitgesloten. De WVW geldt alleen op de openbare weg.

Specifiek:
Artikel 185 lid 1

Indien een motorrijtuig waarmee op de WEG wordt gereden......

Indien een motorrijtuig

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 23:50

Bedankt allemaal, vriendin reed ook stapvoets, gelukkig want anders was het misschien wel anders afgelopen.

Ik ga de linkjes ook even doorlezen, vind de verzekering ook een bijzonder iets. Als mijn hond schade maakt valt ze onder een "zaak", maar als mijn hond schade heeft valt ze daar niet onder.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 00:53

Tja, het is rot maar ook ik heb de ervaring dat dit niet gedekt is.

Twee situaties op Nederland bodem (wij zijn in België verzekerd).

Situatie een: ik wilde een erf opdraaien maar er was een hondje vanaf dat erf de openbare weg opgeschoten. Ik probeerde hem te ontwijken en kwam daardoor tegen een uitsteeksel van het hek terecht waardoor ik schade had.

Het is een enorm getouwtrek geweest maar uiteindelijk heeft de verzekering van de hondeneigenaar mij een deel van de schade vergoed.

Situatie twee: paard van dochter ontsnapte van de poetsplaats en liep buiten, op het erf van de stalhouder , tegen een auto aan. Wij waren verantwoordelijk voor de schade aan de auto, het paard was voor eigen rekening.

Soms voelt iets niet eerlijk maar is het wel wettig.