Prijzen honden zonder stamboom

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 20:27

Barbet schreef:
Maar hond met stamboom gebruiken om mee te fokken, maar zonder gezondheidstesten, keuring etc, daar heb je niet zoveel aan.
Een hond met stamboom wil niet zeggen dat het dan ook meteen een goed fokdier is.
Daar komt wel wat meer bij kijken.

Dat klopt, gelukkig stellen de meeste rasverenigingen wel diverse testen verplicht voor de bij hen aangesloten fokkers. Ik vind het jammer dat de RvB dat niet ook doet. Een stamboom is een afstammingsbewijs, maar alleen de stamboom zegt niks over de gezondheid. Als fokker zul je zelf nog in de bloedlijnen moeten duiken om te zien of daar veel onwenselijke dingen in voor komen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 20:33

Esplendido schreef:
Barbet schreef:
Maar hond met stamboom gebruiken om mee te fokken, maar zonder gezondheidstesten, keuring etc, daar heb je niet zoveel aan.
Een hond met stamboom wil niet zeggen dat het dan ook meteen een goed fokdier is.
Daar komt wel wat meer bij kijken.

Dat klopt, gelukkig stellen de meeste rasverenigingen wel diverse testen verplicht voor de bij hen aangesloten fokkers. Ik vind het jammer dat de RvB dat niet ook doet. Een stamboom is een afstammingsbewijs, maar alleen de stamboom zegt niks over de gezondheid. Als fokker zul je zelf nog in de bloedlijnen moeten duiken om te zien of daar veel onwenselijke dingen in voor komen.

En zolang niet iedereen open is over de problemen die naar boven komen. Blijft het lastig

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 20:39

Thioro schreef:
Mja, ruwharige jacks kon je vroeger makkelijk bij de boeren/jagers hier vinden. Die doen niet persé aan stambomen en testen (sommige wel) maar fokken op functionaliteit. Goede jachthond x goede jachthond geeft kans op een goede jachthond.
Jacks zijn in dat milieu nu idd wat uit de mode, nu meer ruwharige teckel, fox of jagd terriër.
Maar never nooit ni dat die 1000+ vragen voor hun pups.

Die zag je bij ons in Noord-Holland ook veel, maar die honden liepen tijdens het rennen altijd op 3 poten.
Volgens mij is dat ook een erfelijke afwijking?

xxCYNNxx

Re: Prijzen honden zonder stamboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:24

Wij hebben nu sinds anderhalve maand weer een pup, maar de zoektocht was idd een gekkenhuis; belachelijke prijzen gezien....gelukkig niet zozeer bij de soort hond die wij zochten; mechelaar, maar wel bij veel andere rassen en kruisingen.....vooral de laatste groep was absurd duur.

Ik heb prijzen voorbij zien komen waarvan ik echt dacht; daar heb je een stamboomdier voor.
Gewoon ijskoud 1250 voor een kruising uit 4 rassen.
De allerlei soorten doodles zijn helemaal belachelijk duur.

Waar wij dan vooral tegen aan liepen was de mega gekte in hoe snel nestjes al weer weg waren. Tijd om eerst een nest te bezoeken kreeg je al niet, want soms waren nesten in goed 1 of 2 uur al weer helemaal gereserveerd.
En ik weiger een aanbetaling te doen op een pup uit een nestje als ik het nestje nog niet eens gezien heb.

Wij zijn uiteindelijk voor een herplaatser gegaan....nu moet je dat wel relatief zien hoor, want onze herplaatser was nog maar 3 maanden oud toen we dr kochten.
Gevalletje; iets te veel er op verkeken hoeveel werk een pup is.

Wij zijn in elk geval blij met dr en ze is een ondeugend maar lief teefje die alles goed oppikt. En gewoon voor een nette prijs die gemiddeld voor een mechelse herder gevraagd wordt zonder papier

Afbeelding

Ben blij dat we van de zoektocht af zijn, want man man; wat een gekkenhuis op dit moment....en idd wat mij opviel en wat hier ook al meerdere malen genoemd is; broodfokkers met tientallen verschillende nestjes die ook gewoon prijzen vragen die je bij een gerenommeerde fokker ook kwijt bent.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 23:17

Ik ben zeer terughoudend ten aanzien van de kynologen wereld, stamboomhonden... Ik vind het een hoop poeha en uiterlijke schijn.
Ik geef toe dat dat misschien niet in alle opzichten terecht is, maar van mij hoeft het niet zo.
Dat wil niet zeggen dat ik voorstander van broodfok ben, uiteraard niet, maar volgens mij is het ook niet zo zwart/wit.
Ik heb altijd herplaatsers/asielhonden gehad en momenteel een Spaanse en een niet-erkend ras en het zijn allemaal fantastische honden (geweest) en ik zou het nog steeds zo doen. Ik vind de meeste Spaanse honden geweldig, heerlijk ongecompliceerd (jazeker) en sociaal. Alleen die met veel podenco bloed moet je opletten met jachtgedrag.
En mijn Duitse werker, die als ras niet erkend is, nou hou dat maar zo denk ik dan. Het is namelijk een pláátje; ik word dagelijks aangesproken over wat voor bijzondere, knappe kruising? ras? ik heb ;) ik vertel dan hoe geweldig ik hem vind, maar ik vertel er ook bij dat even kennismaken met de fokker wel ruim vijf uur rijden enkele reis was en dat hij ook niet vanzelf zo gezellig groot is geworden :D
Ik moet er niet aan denken dat het een populair ras zou worden.
Dus tja, ik zou niet zo gauw een stamboomhond kopen en absurde bedragen betalen hou ik ook niet zo van.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 23:27

Absurde prijzen voor stamboomhonden? Ik vind de absurde prijzen voor niet stamboomhonden erger. In de meeste stamboom honden is nog enigzins geld gestoken. Maar stamboomloze russels verkopen voor 1000 euro is dikke winst pakken.
En Frankie hoeft zich niet te schamen hij is niet de enigste die voor het geld gaat.

Hoewel mij ook wel zorgen baart als mensen mechels kopen omdat daar de prijs laag van is,want als er iets veel in het asiel zit en vaak herplaatst worden zijn het mechelaren omdat het toch wel echte werkhonden zijn,zelfs de showlijnen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 23:37

ow maar daarom hebben we geen mechelaar gekocht hoor.......heb eigenlijk altijd herders gehad en vind het fijne honden.
Keuze om weer voor een mechelaar te gaan was dan ook snel gemaakt. Als ze straks uitgegroeid is gaan we behendigheid met dr doen, dus aan het werk komt ze wel.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 12:45

Het doet me verdriet dat zelfs de prijs van een hond nu ook al een gespreksonderwerp is om de verveling te doden. Waarom moeten we over alles een mening hebben? Zwarte piet is discriminerend, we hebben corona aso's enz enz. De kerngezonde, allergievrije jack in kwestie waar het nu over gaat, heeft een gelegenheidsnest. Ze heeft geen boomstam. Haar achtergrond is volledig bekend enne zij en papa lopen op 4 pootjes, loepzuiver. Pups zijn van 2 juli. Prijzen zijn hoog. Moet ik ze dan omdat jullievdat vinden goedkoper aan gaan bieden? Dat kan altijd nog toch? Mama kon ik al meerdere keren goed verkopen en dat wil ik niet. Ze is mijn alles. Ik gun een ander ook een dergelijk vriendje en ik heb geinvesteerd in een gezond goed nest hondjes uit nederland. Zo werk ik mee tegen dierenleed. Ik geloof namelijk dat we met kopen van buitenlandse honden we veel leed veroorzaken inerbarmelijke omstandigheden. Stop met veroordelen van anderen? Jullie kennen mij en mijn hondje niet.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 12:53

Je praat jezelf wel tegen hoor. Je zegt stop met veroordelen maar zelf verkondig je tegelijkertijd je mening over buitenlandse honden.
Mensen mogen het toch hebben over de bizarre prijzen van nu?
En ja jullie gaan met die markt mee. Als de markt minder was hadden jullie ook wel zoveel kunnen vragen maar krijgen is dan een ander verhaal. En daar heb ik geen mening over verder, wellicht zou ik zelf in die situatie net zo mee doen met de prijzen. Geen idee.
Dat maakt ook niet uit en hoef je je niet voor aangevallen te voelen.
Maar je kunt niet ontkennen dat de prijzen voor honden de laatste maanden gewoon bizar omhoog zijn geschoten, dat is gewoon een feit.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 12:58

Dit is absoluut niet bedoeld om te veroordelen. Het is gewoon een discussietopic waarin iedereen mag zeggen wat hij\zij ervan vindt. Dat honden momenteel zo duur zijn.En er is moeilijk aan te komen ook. Wel heel veel buitenlandse honden ja maar die wil niet iedereen omdat ze gedragsproblemen kunnen hebben. En ,iedereen die iets wil verkopen mag daarvoor ook vragen wat hij wil.Of de koper het er dan voor over heeft om dat te betalen is een tweede.Bij paarden spelen dezelfde problemen nu.Het goede van deze situatie nu vind ik dat mensen zich de waarde van een dier gaan realiseren. Vroeger werden jonge hondjes soms gewoon verdronken omdat men ze niet wou en ook aan de straatstenen nog niet kwijt kon. En nu wordt er goudgeld voor gevraagd en betaald.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 13:10

idefix4 schreef:
Het doet me verdriet dat zelfs de prijs van een hond nu ook al een gespreksonderwerp is om de verveling te doden. Waarom moeten we over alles een mening hebben? Zwarte piet is discriminerend, we hebben corona aso's enz enz. De kerngezonde, allergievrije jack in kwestie waar het nu over gaat, heeft een gelegenheidsnest. Ze heeft geen boomstam. Haar achtergrond is volledig bekend enne zij en papa lopen op 4 pootjes, loepzuiver. Pups zijn van 2 juli. Prijzen zijn hoog. Moet ik ze dan omdat jullievdat vinden goedkoper aan gaan bieden? Dat kan altijd nog toch? Mama kon ik al meerdere keren goed verkopen en dat wil ik niet. Ze is mijn alles. Ik gun een ander ook een dergelijk vriendje en ik heb geinvesteerd in een gezond goed nest hondjes uit nederland. Zo werk ik mee tegen dierenleed. Ik geloof namelijk dat we met kopen van buitenlandse honden we veel leed veroorzaken inerbarmelijke omstandigheden. Stop met veroordelen van anderen? Jullie kennen mij en mijn hondje niet.

O heb je twee acounts? Want het is een frankie die ze aanbied,jij toch niet?
Je kan mij niet wijsmaken dat als je stamboomloze pups, ongetest uit liefdadigheid verkoopt. Ik heb voor 1000 euro vragen voor een pup een mening ,dat is even duur als ene getest met stamboom dus vind ik dat goed verdiend.
Maar heel bokt bestaat uit meningen ,als niemand mocht schrijven wat hem bezig hield dan was er weinig beweging hier.
Ik heb in een asiel gewerkt en werk nog met honden,dus mij vallen de idiote prijzen die gevraagd worden voor pups die eerder nog geen 300 euro koste op.
Het is je goed recht de prijs te vragen,maar het verhaal wat je er bij hangt is een flauwekul verhaal.
En wat zwarte piet hier bij komt doen?Dat snap ik weer niet.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:15

Gelukkig wonen we in een land waar je een mening mág hebben.
Ik vind dat je alles moet kunnen zeggen mits je dat op een nette manier doet. Maar dat is mijn mening

Carol10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:19

Ik moet zeggen dat ik ook schok van de prijzen nu ik weer zachtjes aan aan het oriënteren ben. De hond die 7 jaar geleden nog 600 euro koste kost nu 1200(en bij sommige fokkers 1500) Je kan mij niet wijs maken dat je als fokker 2x zo veel kwijt bent in de afgelopen 7 jaar.
Ik snap best dat mensen dan naar een buitenlandse hond gaan kijken, het verschil is te groot.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 13:26

Bij ons in het asiel betaal je voor een pup 215 euro,is hij ingeent en gechipt.190 voor een hond van 6 maanden tot een jaar en dan is hij zelfs nog gecastreerd en dan worden ze na gelang hun leeftijd goedkoper.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:29

Saskia9 schreef:
Je praat jezelf wel tegen hoor. Je zegt stop met veroordelen maar zelf verkondig je tegelijkertijd je mening over buitenlandse honden.
En ja jullie gaan met die markt mee. Als de markt minder was hadden jullie ook wel zoveel kunnen vragen maar krijgen is dan een ander verhaal. En daar heb ik geen mening over verder, wellicht zou ik zelf in die situatie net zo mee doen met de prijzen. Geen idee.
Maar je kunt niet ontkennen dat de prijzen voor honden de laatste maanden gewoon bizar omhoog zijn geschoten, dat is gewoon een feit.
is ook zo en vooral de stamboomloze. En denk als je dus in eens belachelijke prijzen gaat vragen het dus ook enkel om het geld te doen is. Ik fok met stamboom test alles netjes zit bij de rasvereniging maar mijn prijs is zelfde als het vorige nest er is voor mij niks veranderd.
Dan heb je ook nog de fokkers die voor een andere kleur meer vragen terwijl zelfde nest . Dus ook zelfde kwaliteit.
Het gaat nergens meer over

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:30

beatje schreef:
Bij ons in het asiel betaal je voor een pup 215 euro,is hij ingeent en gechipt.190 voor een hond van 6 maanden tot een jaar en dan is hij zelfs nog gecastreerd en dan worden ze na gelang hun leeftijd goedkoper.

Moet je dan blij mee zijn hond van 6mnd tot jaar die al geholpen is

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:32

idefix4 schreef:
dus omdat deze op 4 poten loopt is deze kern gezond. Hij/zei kunnen ook drager zijn van ziektes merk en zie je niks van . Dus beetje je best doen om pups te fokken ook zonder stamboom zou je mooi staan zeker voor dat bedrag

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:33

keona schreef:
Saskia9 schreef:
is ook zo en vooral de stamboomloze. En denk als je dus in eens belachelijke prijzen gaat vragen het dus ook enkel om het geld te doen is. Ik fok met stamboom test alles netjes zit bij de rasvereniging maar mijn prijs is zelfde als het vorige nest er is voor mij niks veranderd.
Dan heb je ook nog de fokkers die voor een andere kleur meer vragen terwijl zelfde nest . Dus ook zelfde kwaliteit.

Heb hier al de opmerking gekregen; waarom zijn jouw pups zo goedkoop.. ik vraag gewoon niet meer dan de vorige keer maar das blijkbaar bijzonder.. zeker in deze tijd..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:35

Ik had zelf afgelopen april een nestje stamboomloze jack Russel pups.
Waren er 3, heb er 1 weg gegeven en de andere 2 zelf gehouden maar had toen ook eens gekeken wat je er voor kon vragen. Ik was flabbercasted!!! Zeker door dat er zoveel vraag naar pups is omdat iedereen thuis zat!? Zo ook een dekking van een stamboomloze reu voor 100 euro. Ik had hem gratis van de buren verderop.
Laatst bijgewerkt door Popstra op 17-07-20 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 13:37

keona schreef:
beatje schreef:

Moet je dan blij mee zijn hond van 6mnd tot jaar die al geholpen is

Dat zeg ik niet,dat is een andere discussie. Vanuit de zienswijze vanuit het asiel snap ik het. Zeker met deze prijzen kunnen mensen het stamboomloos fokken blijkbaar niet laten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:42

Ik heb prijzen voorbij zien komen de afgelopen 2 weken van kruisingen van over de 2000.-. De advertentie was met 3 dagen weer weg want alles was verkocht... Heb mensen gesproken die na veel navraag er voor uit kwamen dat ze de pups op vrijdag uit Polen hadden gehaald en op zaterdag verkochten voor 1900.- per stuk, ook die waren de dag erna allemaal verkocht. Of je zo blij moet zijn met zo'n pup die waarschijnlijk amper 5 tot 6 weken is met een vervalst boekje en wellicht parvo er gratis bij...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:45

keona schreef:
Saskia9 schreef:

Dat een aparte kleur meer kan opbrengen snap ik wel.Als iemand daar speciaal op valt.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:51

De vraag is alleen of de aparte kleur ook daadwerkelijk zo apart is.. Blauw in SBT noemen ze nog steeds uniek en bla bla terwijl t grootste deel van de populatie inmiddels blauw en inteelt is..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 14:03

Als iemand zoekt naar een hond in een bepaalde kleur die niet zo algemeen is dan zal hij voor zo'n hond best iets meer willen betalen. Dat is bij paarden toch ook zo.Al zegt men niet voor niets: Een goed paard heeft geen kleur. En dat geldt uiteraard ook voor honden. Tenzij men ze voor de show zou willen.Ook leuk toch.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 14:04

kiwiwitje schreef:
De vraag is alleen of de aparte kleur ook daadwerkelijk zo apart is.. Blauw in SBT noemen ze nog steeds uniek en bla bla terwijl t grootste deel van de populatie inmiddels blauw en inteelt is..

Die kleur is nu niet meer uniek.
Effe op de post hier boven. Zelfde nest zelfde ouders alleen andere kleur , misschien niet eens de beste van nest en daar kun je dan meer voor vragen want hij is blauw of Merle. Wat een onzin.