Evi84 schreef:Gini schreef:Wat voor een wezen ben je dan eigenlijk aan het fokken dat je moet tapen of masseren of weet ik wat nog meer om kwetsuren te voorkomen? Dan heb je toch gewoon een ongezond dier gefokt?
Dat is toch normaal. Een dobermann is een gemaakt ras door Karl Friedrich Louis Dobermann (1834-1894). Hij wilde een werkhond die allerlei taken aankon en hem beschermen kon tegen kwaadwillende belastingbetalers en hun waakhonden.
De bedoeling was van in het begin geen staart en staande oren. Als een ras standaard (de rasstandaard werd nog maar enkele jaren geleden aangepast van d'office gecoupeerd naar het andere uiterste: aansluitend afhangend langs het hoofd) gecoupeerd wordt, dan wordt er uiteraard ook niet gefokt op kwaliteit van stukken die er d'office moesten worden afgesneden toch, alsook werd er jarenlang geselecteerd op veel en goed kraakbeen om makkelijk staande oren te krijgen die niet vallen... maar plots besluit men de rasstandaard aan te passen omdat broodfokkers het niet zo nauw nemen met de wet en pijnstilling etc en het couperen onverdoofd en in vuile omstandigheden thuis uitvoerden.
Je kan niet als plots een rasstandaard wijzigt ook direct een knop omslaan binnen de genen en van sterk kraakbeen plots 'zacht' kraakbeen maken..
Dus geen ongezond dier gefokt, het doel is gewoon 180° omgekeerd omdat de mens dat plots besliste.. dat krijg je niet in 1 generatie aangepast.
Dobers hebben ook af en toe knikstaarten bij de geboorte, dat is ook niet allemaal in 1 2 3 verholpen toch.
Hier wil ik toch even op inhaken. De Dobermann is ergens rond 1800/1900 "bedacht" omdat deze meneer een goede werkhond wilde. Hier kan ik mij absoluut in vinden en heb ik geen problemen mee.
Maar wat ik wél een probleem vind is dat het gebruiksdoel nu in 2020 zodanig veranderd is dat al die "praktische" aanpassingen (oren & staart couperen) alleen nog waarde hebben omdat mensen het "mooi" vinden.
Als een Dobermann niet ingezet wordt voor werk in het veld maar als gezelschapsdier. Wat maakt het dan uit als hij 2 scheve oren heeft. De rasstandaarden zouden moeten veranderen naar wat medisch en ethisch verantwoord is in plaats van met alle macht proberen om het "oude" type te fokken. Daarnaast is het met de FB, Cavalier King Charles, Pekinees, Duitse herder etc. Zo dat men probeert het oude type te fokken maar daarmee alle "karakteristieken" extreem wil benadrukken. Maar waarom? Want een niet-benauwde FB met een iets langere rug (zonder hernia) is toch een stuk vrolijker dan een hond die continu benauwd is en last van zijn rug heeft.