Hond met gecoupeerde oren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 09:10

Evi84 schreef:
Gini schreef:
Wat voor een wezen ben je dan eigenlijk aan het fokken dat je moet tapen of masseren of weet ik wat nog meer om kwetsuren te voorkomen? Dan heb je toch gewoon een ongezond dier gefokt?

Dat is toch normaal. Een dobermann is een gemaakt ras door Karl Friedrich Louis Dobermann (1834-1894). Hij wilde een werkhond die allerlei taken aankon en hem beschermen kon tegen kwaadwillende belastingbetalers en hun waakhonden.
De bedoeling was van in het begin geen staart en staande oren. Als een ras standaard (de rasstandaard werd nog maar enkele jaren geleden aangepast van d'office gecoupeerd naar het andere uiterste: aansluitend afhangend langs het hoofd) gecoupeerd wordt, dan wordt er uiteraard ook niet gefokt op kwaliteit van stukken die er d'office moesten worden afgesneden toch, alsook werd er jarenlang geselecteerd op veel en goed kraakbeen om makkelijk staande oren te krijgen die niet vallen... maar plots besluit men de rasstandaard aan te passen omdat broodfokkers het niet zo nauw nemen met de wet en pijnstilling etc en het couperen onverdoofd en in vuile omstandigheden thuis uitvoerden.
Je kan niet als plots een rasstandaard wijzigt ook direct een knop omslaan binnen de genen en van sterk kraakbeen plots 'zacht' kraakbeen maken..

Dus geen ongezond dier gefokt, het doel is gewoon 180° omgekeerd omdat de mens dat plots besliste.. dat krijg je niet in 1 generatie aangepast.
Dobers hebben ook af en toe knikstaarten bij de geboorte, dat is ook niet allemaal in 1 2 3 verholpen toch.

Hier wil ik toch even op inhaken. De Dobermann is ergens rond 1800/1900 "bedacht" omdat deze meneer een goede werkhond wilde. Hier kan ik mij absoluut in vinden en heb ik geen problemen mee.
Maar wat ik wél een probleem vind is dat het gebruiksdoel nu in 2020 zodanig veranderd is dat al die "praktische" aanpassingen (oren & staart couperen) alleen nog waarde hebben omdat mensen het "mooi" vinden.

Als een Dobermann niet ingezet wordt voor werk in het veld maar als gezelschapsdier. Wat maakt het dan uit als hij 2 scheve oren heeft. De rasstandaarden zouden moeten veranderen naar wat medisch en ethisch verantwoord is in plaats van met alle macht proberen om het "oude" type te fokken. Daarnaast is het met de FB, Cavalier King Charles, Pekinees, Duitse herder etc. Zo dat men probeert het oude type te fokken maar daarmee alle "karakteristieken" extreem wil benadrukken. Maar waarom? Want een niet-benauwde FB met een iets langere rug (zonder hernia) is toch een stuk vrolijker dan een hond die continu benauwd is en last van zijn rug heeft.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 09:28

Mindim schreef:
kiki1976 schreef:
Ook bij de Boxer is het helaas een tijdje zo geweest dat de neuzen veel te ver terug gedrongen waren en daardoor toch ook flink snurkte. Gelukkig gingen ze het hier in NL al snel weer wat groter terug fokken.
Hier in de buurt zag je zelf mensen die ze uit het buitenland vandaan haalde omdat ze daar toch een meer gedrongen neus hadden en een flinke onder beet.
Zelf jaren Boxers gehad en ook een FB (zonder ademhalingsproblemen).

Betreft staart couperen. In het begin vonden we het raar een Boxer met een staart, maar wende echt heel snel. Maar ook aan de staarten couperen zitten nadelen. Ooit eentje gehad die niet goed gecoupeerd was en daar uiteindelijk last van kreeg. Kort gezegd, de huid zat te strak erom heen waardoor hij pijn had als hij ging zitten.
Enigste nadeel die ik soms ervaarde met een Boxer met staart was dat de kopjes soms bijna van tafel gingen als ze blij voorbij kwam lopen (zo'n staart gaat altijd blij heen en weer).

Daarom zeg ik, hij past niet meer in het rijtje ;)

Wij hebben al jaren boxers en zou geen willen zonder staart en oren. De staart is af en toe een dingetje, lang, dik en enorme zwiep, dus er sneuvelt idd nog wel eens wat :D

Nee klopt, maar mijn reactie was gebaseerd op wat de rasvereniging graag wilde zien (door de jaren heen).

Nee hoor heerlijk die flappers en die lange paling, daar wen je echt zo aan (en ja als ze blij tegen je aan kwispelen voelen ze niet lekker haha)

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 09:29

Veel rashonden hebben ongezonde dingen, juist omdat het er zo ingefokt is. Persoonlijk vind ik dat juist ziek, voor de mens een bepaalde hond fokken en aan gezondheidsrisico's voorbij gaan.
Veel rasstandaarden kloppen daarbij dus niet in mijn ogen. En jawel, ook ik ben fan van bepaalde rassen, maar dat wil niet zeggen dat ik alles goedkeur.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 09:45

kiki1976 schreef:
Nee hoor heerlijk die flappers en die lange paling, daar wen je echt zo aan (en ja als ze blij tegen je aan kwispelen voelen ze niet lekker haha)

Meen je? Ik kan na 4 maanden houden van mijn beestje nog steeds absoluut niet wennen aan die lelijke oren. De staart ça va, maar die oren... Neen. Zoals ik zei: ik hou van mijn hond en hij zal het niet merken, maar hij is zo verschrikkelijk lelijk.

Dus neen, niet iedereen went er "zo" aan... :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 09:48

Evi84 schreef:
kiki1976 schreef:

Meen je? Ik kan na 4 maanden houden van mijn beestje nog steeds absoluut niet wennen aan die lelijke oren. De staart ça va, maar die oren... Neen. Zoals ik zei: ik hou van mijn hond en hij zal het niet merken, maar hij is zo verschrikkelijk lelijk.

Ja dat meen ik, om heel eerlijk te zijn vind ik die gecoupeerde oren gewoon echt lelijk.
Daarnaast vind ik de uitstraling met die heerlijke flappers veel liever ogen.

Onze helaas overleden dame als klein meissie
Afbeelding

Gewoon een foto van google met gecoupeerde oren
Afbeelding

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 09:57

Evi84 schreef:
kiki1976 schreef:

Maar dat is dus jouw probleem. Van zodra je daar het probleem van de hond van zou maken en in diens oren laat snijden om aan jouw schoonheidsideaal te voldoen ben je verkeerd bezig.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 10:15

Evi84 schreef:
kiki1976 schreef:

Toch grappig, als er nu niemand op het belachelijke idee geweest van couperen, had jij niet beter geweten en dus hangende flappers net zo mooi gevonden.

Evi84

Re: Hond met gecoupeerde oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 10:40

Misschien wel, misschien niet. Ook in andere rassen kan ik flappers persoonlijk niet mooi vinden. Die honden hebben geen karakter meer in hun gezicht.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 11:02

Evi84 schreef:
Misschien wel, misschien niet. Ook in andere rassen kan ik flappers persoonlijk niet mooi vinden. Die honden hebben geen karakter meer in hun gezicht.

Ik vind juist dat je bij honden die gecoupeerde oren hebben geen enkel verschil meer ziet. Ze hebben allemaal dezelfde uitdrukking en je leest er verder niks meer vanaf. Geen karakter meer in te vinden wat mij betreft.
Juist met oren zie je veel meer gezichtsuitdrukking.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 11:26

Grappig hoe mensen op dit soort zaken reageren.
Iets is dierenmishandeling, verminking, verpesten ed............. Tot we zelf vallen voor een ras waar vraagtekens bij gezet kunnen worden.
Dan is alles opeens prima en te verantwoorden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 11:35

LilChar schreef:
Dat begrijp ik, echter de vraag is ook of ik er iets aan kan doen.
Ik lees dat je in Rotterdam een melding kan maken bijvoorbeeld, maar ik kom uit Apeldoorn.

Waarom zou je zo iets moeten gaan melden. Leven en laten leven.
Pup kan goed geïmporteerd zijn van ander land.
Je weet nu niks hebt alleen wat gezien.
Vind belachelijk als je dan al iets wilt gaan melden terwijl je dus niet eens weet het hoe en wat

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 11:39

keona schreef:
LilChar schreef:
Ik lees dat je in Rotterdam een melding kan maken bijvoorbeeld, maar ik kom uit Apeldoorn.

Vind belachelijk als je dan al iets wilt gaan melden terwijl je dus niet eens weet het hoe en wat

Daarom stelt ts hier een vraag. Tevens is het belangrijk dat mensen actief blijven opletten bij tekenen van dierenmishandeling. Beter een melding teveel dan een te weinig

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 11:48

Cayenne schreef:
Evi84 schreef:
Het is niet verboden in alle landen en pijnlijk is ook een fabeltje. Ze krijgen pijnstilling en gaan onder verdoving. Ook later hebben ze er geen pijn aan...

Daar klopt niets van. Ik heb gezien hoe iemand Jack Russels coupeerde en daarbij schreeuwden de pups het uit ;(

Ik stond vroeger bij een boer op stal die foxhondjes fokte. Een keer toen ik op stal kwam zag ik dat de eerst zo vrolijke puppies gecoupeerd waren,hadden inderdaad verband om, en waren helemaal niet meer vrolijk en lagen zielig te piepen.Ik was echt kwaad op die boer.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 11:53

Ik vind gecoupeerde oren en staart agressiever staan, of is dat het doel?

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 12:02

7ofhearts schreef:
Iets is dierenmishandeling, verminking, verpesten ed............. Tot we zelf vallen voor een ras waar vraagtekens bij gezet kunnen worden.

Grappig dat je dat invult voor anderen. Zie het zelf nog niet gebeuren :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 12:11

keona schreef:
LilChar schreef:

Leven en laten leven gaat niet op als het mogelijk om een illegale activiteit gaat natuurlijk. En om de legaliteit van een activiteit te bepalen heb je bevoegde instanties die je best kan verwittigen. Zou wat zijn als mensen afzonderlijk gaan moeten bepalen of iets oké is of niet. Eerst even aan de inbreker gaan vragen of die daadwerkelijk aan het inbreken is en of jij de situatie goed ingeschat hebt alvorens de politie te bellen, lijkt me niet echt haalbaar.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 12:37

Gini wat heeft dat nou van doen met een hond die gecoupeerd is. Je kunt intressen tonen en vragen waar deze gefokt is ? Niet heel lastig lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 12:48

Princess_ schreef:
7ofhearts schreef:

Grappig dat je dat invult voor anderen. Zie het zelf nog niet gebeuren :')

Ik zie dat wel gebeuren, zelfs hier in dit topic.
Mensen die couperen afkeuren maar wel zelf een rashond hebben met bepaalde kwalen die ontstaan zijn omdat de hond een bepaald uiterlijk of bepaald formaat moet hebben.

Zelf zou ik kiezen voor een rashond die met intacte oren er ook mooi uitziet, maar ik besef me wel dat die rashond die ik op het oog heb wel veel gezondheidsrisico's loopt vanwege het formaat en het uiterlijk (we hadden hiervoor een bullmastiff). Ik ben dan ook wat terughoudend de keuzes van andere mensen zo hard af te keuren (aannemende dat het couperen op de best mogelijke manier is gedaan).

Bovendien vind ik "dierenmishandeling" erg relatief.
Is een hond nemen terwijl je full-time werkt en de hond alleen thuis zit dierenmishandeling?
Is een grote hond in een klein appartement dierenmishandeling?
Is een actieve hond die maar 2 keer uitgelaten kan worden per dag dierenmishandeling?
Is een hond droogvoer geven van een goedkoop merk dierenmishandeling?
Is een jachthond of retriever die niet de natuur in kan en niet regelmatig kan zwemmen dierenmishandeling?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 13:03

keona schreef:
Gini wat heeft dat nou van doen met een hond die gecoupeerd is. Je kunt intressen tonen en vragen waar deze gefokt is ? Niet heel lastig lijkt me.

Waar het mee vandoen heeft, is dat een hond couperen een illegale activiteit is en dat het best ook zo behandeld kan worden. Indien je een illegale activiteit vermoedt, is melding maken een zeer goede optie en moet niemand zich er voor schamen indien die dat doet. Wil je het gesprek aangaan? Oké. Wil je melding maken? Even goed oké. Ik ga niet 'bah' tegen iemand zeggen wanneer die dierenleed vermoedt en niet gewoon niks wil doen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 13:05

Nabster schreef:

Met je eens, ongecoupeerd staat veel liever/vriendelijker.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 13:17

Mindim schreef:
Kuggur schreef:
Oooh, de broodfok heeft het gedaan. Interessante "logica".

Zo is overal wel iets mee Kuggur, hier gaat het dan om oren. Terwijl jouw geliefde border collie weer bekend staat om vererfbare epilepsie, waar niet alle fokkers het zo nauw mee nemen. Alleen zie je dat niet aan het uiterlijk. Net zo kwalijk, misschien zelfs kwalijker zelfs.

Wat een vreemde redenering. Je vergelijkt het gericht fokken óp en bij mislukken manipuleren van een bepaald type oor met een debiliterende, in sommige gevallen dodelijke erfelijke afwijking?
Als ik niet beter wist zou ik haast geloven dat het een wanhopige poging is tot een persoonlijke sneer.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 13:30

enzino schreef:
Bovendien vind ik "dierenmishandeling" erg relatief.
Is een hond nemen terwijl je full-time werkt en de hond alleen thuis zit dierenmishandeling?
Is een grote hond in een klein appartement dierenmishandeling?
Is een actieve hond die maar 2 keer uitgelaten kan worden per dag dierenmishandeling?
Is een hond droogvoer geven van een goedkoop merk dierenmishandeling?
Is een jachthond of retriever die niet de natuur in kan en niet regelmatig kan zwemmen dierenmishandeling?

Eh, dat zijn imo zeker geen wenselijke dingen. Maar waarom dat erbij gehaald moet worden als er gepraat wordt over iets wat letterlijk illegaal is, snap ik dan niet zo goed? Omdat het een gebeurd en wellicht te weinig over gepraat wordt, moeten we over het andere niet oordelen? Ik snap niet hoe je zoiets relatief kunt noemen. Dierenwelzijn moet je niet relativeren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 13:42

Nabster schreef:

Er is mij wel eens gezegd dat dat inderdaad het doel is met oren couperen,om een feller uiterlijk te krijgen.Ik heb wel honden gezien waarbij de oorschelp zo ver gecoupeerd was dat er eigenlijk alleen nog een gat over was. Maar die oorschelp dient toch ook als bescherming tegen vuil enzo lijkt me?Men zei me ook wel dat zodoende bij gevechten de hond niet bij zijn oren gepakt zou kunnen worden.....

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 13:58

Evi84 schreef:
Wat voor leed schuilt er in de oren naar beneden te tapen dan?

Ik heb een Doberman pup gezien met tape met gewichtjes er aan. Als het diertje met zijn kop schudde, sloeg hij zich knetterhard met de gewichtjes op zijn kop. Dat is leed.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:07

@ Enzino
Ik zag dat dus ook gebeuren, in dit topic, maar ook in soort gelijke topics.
Vandaar de reactie.